twijfelgeval

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_dee
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-05-18

twijfelgeval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 20:56

hallo iedereen,
ik ben nieuw hier,maar ik ga julkie mening al even vragen.

hier in de buurt is een pony te koop.ze moet weg omdat ze iedereen er na 5 minuten af gooit en ondanks dat ze een poging gedaan hebben en ze 2 weken in een manège gedaan hebben om haar zadelmak te krijgen zijn ze er niet in geslaagd. (in de manège hebben ze het na 2 weken opgegeven zeggen ze)
nu staat ze dus ganse dagen in de wei,afgezonderd van de andere pony's en hoorde ik dat ze verkocht wordt.
In de wei is ze heel vriendelijk naar mensen,ze komt ook altijd af als ik langs ga en is ook een echte fletskous. als de paarden van de wei ernaast afkomen gaan wel de oren plat,dus met andere paarden zal ook een werkpunt worden...vorig jaar heeft ze nog een veulen gehad,maar ik heb nog geen verdere info over haar.
nu heb ik ze dus wel al in m'n hart gesloten en twijfel dus om ze al dan niet af te kopen.enige wat me tegenhoud is haar grootte.heb ze vlug effe met de natte vinger gemeten toen ze in de wei aan de omheining stond en ze is iets hoger dan 1.30m schofthoogte,maar wel geen slanke pony :-D
nu ben ik zelf ook niet zo heel groot, 1.67m en weeg 60kg.ben niet van plan om dressuur ermee te doen of te gaan springen,gewoon buitenritjes zijn voor mij voldoende.

wat denken jullie? zou ik deze merrie een kans geven of niet?

Anoniem

Re: twijfelgeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:58

Alleen doen als je zelf ervaring genoeg hebt om er mee aan de gang te gaan en je verlies financieel gezien kunt nemen als het je niet lukt. Grote kans dat deze merrie lichamelijk wat mankeert, of dat je veel geld kwijt bent aan hulp.
Maar als je zelf ervaring genoeg hebt en het geld er voor over hebt zou ik zeggen, waarom niet? :)

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:00

Voor mijzelf hou ik meestal 20 cm kleiner dan mij aan wat ik zelf vaak nog redelijk vind staan.

Is kopen en fijn aanrijden en dan eventueel verkopen wanneer de pony alsnog te klein blijkt niets?

Hoeveel ervaring heb je met reeds geprobeerde pony’s? Dat is vaak toch wat lastiger dan groene.

Sandra_dee
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 21:02

ik heb opgevangen dat ze voor 300€ verkocht zou worden,en mss kan ze wel blijven staan op de wei waar ze nu ook staat (is een pony van een kinderboerderij (snap hun wel dat ze het risico niet willen nemen om ze te houden,want wat als ze een kind eraf gooit...)
ofwel moet ik onderling afspreken om eerst zo met haar aan de slag te gaan,en als ik vooruitgang boek haar alsnog kopen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:02

Je wil "buitenritjes" gaan doen, op een pony die te koop staat omdat ze iedereen eraf gooit?
Denk hier nog maar eens diep over na..... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:03

Sandra_dee schreef:
ik heb opgevangen dat ze voor 300€ verkocht zou worden,en mss kan ze wel blijven staan op de wei waar ze nu ook staat (is een pony van een kinderboerderij (snap hun wel dat ze het risico niet willen nemen om ze te houden,want wat als ze een kind eraf gooit...)
ofwel moet ik onderling afspreken om eerst zo met haar aan de slag te gaan,en als ik vooruitgang boek haar alsnog kopen?


Dat is op zich een fair prijs voor zo'b pony, maar dan nog. Is jouw ervaring toereikend genoeg om een pony met gedragsproblemen te beleren?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:04

Bedenk dat als je zonder goede afspraken zwart op wit het wel eens zuur kan zijn als je de pony beleerd hebt en die verkocht wordt zonder jouw medeweten of helemaal niet meer verkocht gaat worden en jij niets krijgt voor je moeite.

Sandra_dee
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 21:05

zelf had ik vroeger een franse draver die afgekeurd was voor de renbaan en ook een pittig ding was.hij is dan verkocht geweest door m'n oom (die feitelijk de eigenaar was) en dus heb ik enkele jaren niet meer gereden.nu ben ik weer herbegonnen,tja,eens je de microbe hebt.... :D
ik zou ook zelf hulp inroepen van een deskundige en kijken wat die zegt.

Sandra_dee
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 21:07

Kuggur schreef:
Je wil "buitenritjes" gaan doen, op een pony die te koop staat omdat ze iedereen eraf gooit?
Denk hier nog maar eens diep over na..... :+

zeggen ze,of dit de ware reden is weet ik niet.ik heb alleszinds al meer info gevraagd aan iemand die er werkt en ze zou me er eens over aanspreken
daarom,ik wil niet onbezonnen te werk gaan maar me eerst goed informeren over haar

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:08

Ik denk dat deze pony lichamelijk iets helemaal niet fijn heeft zitten dus dan zou je heel wat geld kwijt zijn voordat je er op kunt rijden (als dat überhaupt nog mogelijk is, je weet niet wat er uit onderzoek zou komen rollen).
Ik denk niet dat het is of je deze merrie een kans moet geven of niet, maar of je in staat bent om haar financieel een kans te geven en haar te laten onderzoeken en behandelen. En als daar niets uit komt, zal je waarschijnlijk veel geld uit moeten geven aan professionals om haar gedrag weer te corrigeren, zeker als ze dus al mee is geklooid om het te corrigeren, maar wat niet is gelukt en alles dus misschien nog erger heeft gemaakt.
Dit is helaas niet de penny, een pony die zo moeilijk is als jij zegt, gaat niet op magische wijze veranderen als ze maar genoeg aaitjes en wortels krijgt. Of je had iets anders in gedachten met een kans geven?

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:10

Ik zou eerst nagaan waarom de pony onhandelbaar onder het zadel is.
Misschien is hij lichamelijk niet in orde, of is het iets in het karakter. (dwars, angst o.i.d.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:12

Sandra_dee schreef:
zelf had ik vroeger een franse draver die afgekeurd was voor de renbaan en ook een pittig ding was.hij is dan verkocht geweest door m'n oom (die feitelijk de eigenaar was) en dus heb ik enkele jaren niet meer gereden.nu ben ik weer herbegonnen,tja,eens je de microbe hebt.... :D
ik zou ook zelf hulp inroepen van een deskundige en kijken wat die zegt.


Kijk het is voor mij altijd heel makkelijk, je moet niet zonder ervaring een pony met gedragsproblemen kopen. Waarom niet? Vooral met een pony die iedereen eraf gooit, moet je echt stevig in je schoenen staan om zoiets aan te kunnen. Wat als jij er een keer goed vanaf valt en je wordt bang? Dat gaat je absoluut niet helpen in het heropvoeden.
Als je te weinig kennis hebt, doe jezelf dan een plezier en koop een paard of pony die braaf is, daar heb je waarschijnlijk veel meer plezier van :)

Want stel je koopt deze pony, en je hebt niet de kennis om haar zelf aan de hand op te voeden en zelf in te rijden, dan is het wel verstandig om daar wekelijks hulp voor te zoeken, a €30.- per keer. Dus laten we zeggen 2 keer per week hulp is 2x30= 60 x 4(weken) is 240 euro per maand. (laag ingeschat)
Dan het aankoopbedrag, maar daarmee ben je er wat mij betreft nog niet. Ik zou zo'n pony absoluut laten keuren, a €300.- Dan heb je nog een fatsoenlijk zadel nodig, tuigage etc.
Dat zijn allemaal even geschatte bedragen, maar ik overdrijf er nergens mee.
Dus heb jij het geld er voor over om in de eerste maand pakweg €1500.- er aan uit te geven? En de 2e maand €500.-? Etc etc.

Sandra_dee
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 21:15

Bowo schreef:
Ik denk dat deze pony lichamelijk iets helemaal niet fijn heeft zitten dus dan zou je heel wat geld kwijt zijn voordat je er op kunt rijden (als dat überhaupt nog mogelijk is, je weet niet wat er uit onderzoek zou komen rollen).
Ik denk niet dat het is of je deze merrie een kans moet geven of niet, maar of je in staat bent om haar financieel een kans te geven en haar te laten onderzoeken en behandelen. En als daar niets uit komt, zal je waarschijnlijk veel geld uit moeten geven aan professionals om haar gedrag weer te corrigeren, zeker als ze dus al mee is geklooid om het te corrigeren, maar wat niet is gelukt en alles dus misschien nog erger heeft gemaakt.
Dit is helaas niet de penny, een pony die zo moeilijk is als jij zegt, gaat niet op magische wijze veranderen als ze maar genoeg aaitjes en wortels krijgt. Of je had iets anders in gedachten met een kans geven?

financiële kant is niet het probleem.
zoals ik al zei wil ik eerst wat meer info over haar,en als blijkt dat ze medisch niks mankeert,sja,wat doe ik dan...

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:18

Ik zou voor mezelf de vraag stellen waarom je deze pony wil?
Omdat ze goedkoop zou zijn?
Omdat je het zielig vind?
Of ben je echt verliefd op de pony geworden om wie ze is?
Ik bedoel je weet niets meer dan dat het een uitdaging is,en dat kan ook realistisch bekeken een fiasco worden. Hoop geld insteken voor niks bijvoorbeeld, wat als er iets is waardoor het uiteindelijk toch geen leuke rijpony kan worden, hou je ze dan nog aan omdat je er verliefd op bent geworden of is je droomplaatje in je hoofd dan stuk?
Dus een beetje realistisch voor jezelf bekijken waarom je het dier eventueel wil kopen. Soms is goedkoop uiteindelijk duurkoop.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:19

Sandra_dee schreef:
Bowo schreef:
Ik denk dat deze pony lichamelijk iets helemaal niet fijn heeft zitten dus dan zou je heel wat geld kwijt zijn voordat je er op kunt rijden (als dat überhaupt nog mogelijk is, je weet niet wat er uit onderzoek zou komen rollen).
Ik denk niet dat het is of je deze merrie een kans moet geven of niet, maar of je in staat bent om haar financieel een kans te geven en haar te laten onderzoeken en behandelen. En als daar niets uit komt, zal je waarschijnlijk veel geld uit moeten geven aan professionals om haar gedrag weer te corrigeren, zeker als ze dus al mee is geklooid om het te corrigeren, maar wat niet is gelukt en alles dus misschien nog erger heeft gemaakt.
Dit is helaas niet de penny, een pony die zo moeilijk is als jij zegt, gaat niet op magische wijze veranderen als ze maar genoeg aaitjes en wortels krijgt. Of je had iets anders in gedachten met een kans geven?

financiële kant is niet het probleem.
zoals ik al zei wil ik eerst wat meer info over haar,en als blijkt dat ze medisch niks mankeert,sja,wat doe ik dan...

Dus als ik het goed begrijp, als er medisch iets niet goed is, wat opgelost zou kunnen worden, dan zie je het wel zitten, maar als het qua gedrag fout zit, weet je het nog niet?
Want dan komt de vraag, zou je haar mogen laten onderzoeken voordat je haar daadwerkelijk koopt. Maar dan ben je ook sowieso de kosten kwijt. En als blijkt dat het paard medisch oke is en dus "onhandelbaar" is, wat ga je dan doen als je haar wel hebt gekocht?

Sandra_dee
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-05-18

Re: twijfelgeval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 21:25

daarom vraag ik ook wat jullie zouden doen.
waar ik gewoon mee zit,stel ze is medisch ok,en moest haar gedrag ook niet zo erg zijn als zij laten uitschijnen,zou je het dan afraden omwille van haar formaat?
dat zou dan hetgene zijn wat me beetje tegenhoud.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: twijfelgeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:27

Dat ligt er geheel aan wat jouw kennis, je wil en bereidheid om eventueel flink in de buidel te tasten qua les, dierenarts kosten etc.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: twijfelgeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:33

En in hoeverre je je eigen ambities (voor zover je die hebt) aan de kant kunt schuiven voor je pony. Ik heb 14 jaar geleden een pony van de manege gekocht omdat ik vrij zeker wist dat ze anders niet goed terecht zou komen. Pony is te klein voor mij om serieus mee te rijden, af en toe kroop ik er nog even op voor een stukje galop buiten, omdat ik haar lopend niet bij kon houden. Ze loopt lekker naast de fiets of step, wandelt graag en is verder gewoon gezelschapspony. Inmiddels is ze 23 en heeft ze wat meer medische problemen, maar ach, maakt mij niet uit.
Ik heb haar gekocht zonder vooropgezet plan anders dan "pony een leuk leven bieden"; hoe dat "leuk" er dan uitziet, was aan haar. Als ik eerder bij een bos had gewoond, zou ik haar beleerd hebben voor de wagen. Maar daar moet je natuurlijk zelf wel zin en plezier in hebben.

Vriendin van mij kocht een veulen met als doel "mennen, mits pony het ook leuk vindt" en zo niet, dan ging ze wel wat doen wat de pony wel leuk vond.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: twijfelgeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:40

Zou mennen niet iets voor die pony zijn. Maar twee weken proberen met zadelmak maken klinkt niet als een serieus bedrijf

Visann
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:43

Hoe oud is ze?

Haha ze denken op de manege zeker dat ze kunnen toveren? 2 weken .. Grote kans dat dit paard helemaal niks snapte van wat ze van haar vroegen.
Omdat ze haar oren plat legt wordt ze afgezonderd van andere paarden? Aparte bedoeling daar

Als je haar leuk vindt moet je het doen maar zorg altijd dat je goede begeleiding hebt.. (met welk paard dan ook) en kijk realistisch naar jezelf of je genoeg ervaring en kennis hebt om eraan te beginnen.

Sandra_dee
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 22:54

Visann schreef:
Hoe oud is ze?

Haha ze denken op de manege zeker dat ze kunnen toveren? 2 weken .. Grote kans dat dit paard helemaal niks snapte van wat ze van haar vroegen.
Omdat ze haar oren plat legt wordt ze afgezonderd van andere paarden? Trieste bedoening daar als ik het zo lees.

ze is 5,heeft.vorig jaar een veulen gekregen in september als ik me niet vergis,is ingereden,maar doordat ze drachtig was niet doorgereden.heb met de verantwoordelijke staan praten en die vertelde me dat ze als ze van draf naar galop overgaat bokt en daardoor dus niet geschikt is om kinderen op te laten rijden.ze heeft een ruiter nodig die consequent is en stevig in zijn schoenen staat en geen kind.je moet er ook tijd in willen steken hé... ze heeft wel voedselnijd,da's een zekerheid.als ze eet en er komt een ander paard te dicht dan gaan de oren plat en gaat ze ernaar steigeren of bijt ze.

Visann
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:58

Er gaat veel tijd in zitten ja. Als dit is wat jij wil en wat jij aan kunt wat houdt je dan tegen? Als je echt twijfelt... bij twijfel nooit doen. Lekker cliché :P

Sandra_dee
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 23:04

Visann schreef:
Er gaat veel tijd in zitten ja. Als dit is wat jij wil en wat jij aan kunt wat houdt je dan tegen? Als je echt twijfelt... bij twijfel nooit doen. Lekker cliché :P

werk schrikt me niet af,haar schofthoogte is waar ik me zorgen om maak...

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 23:05

Ik zelf zou het niet doen. Er bestaan ook leuke pony's die heel braaf zijn en waar je zo buitenritjes mee kan gaan maken zonder gedoe en ellende.
Als je deze pony niet kende en hij stond te koop, zou je hem dan uitkiezen?

Edit. De pony is dus zo'n 37 cm kleiner dan jij. Dat is best veel vind ik.

Sandra_dee
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 23:09

san4nie schreef:
Ik zelf zou het niet doen. Er bestaan ook leuke pony's die heel braaf zijn en waar je zo buitenritjes mee kan gaan maken zonder gedoe en ellende.
Als je deze pony niet kende en hij stond te koop, zou je hem dan uitkiezen?


hmm,waarschijnlijk wel... ik ga gewoon volgende week eens kijken hoe 'stout' ze is buiten de weide en of ik ze wel aankan en dan beslissen.ik zeg het,niks overhaast en ze moet ook niet dringend weg daar