Hoofdschudden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 16:26

Hoi! Ik weet echt geen raad meer, mijn pony schud met haar hoofd, in de wei soms, tijdens het rijden heeeeel erg, tijdens het longeren ook heeeel erg, tijdens vrijheidsdressuur weer helemaal niet. Het is in alle gangen en als ze stil staat niet. Ik dacht pollen allergie, maar ik heb vandaag een netje gekocht en ze doet het net zo erg als altijd. Het is ook geen pijn, haar tanden zijn goed en ik rijd altijd bitloos en mijn handen zijn ook gewoon stil. Ik weet echt niet wat dit kan zijn, ze niest ook heel erg veel, als ik dr uit de wei haal is er niet zoveel aan de hand, op het moment dat ik erop zit gooit ze haar hoofd heel hoog op en neer en niezen... weet iemand wat dit kan zijn?

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:35

Heb je in de wei ook een neusnetje op?

En het heeft wel even tijd nodig dat de pollen uit de neus zijn. Het kan nu niet gelijk weg zijn.

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 16:36

maj0 schreef:
Heb je in de wei ook een neusnetje op?

En het heeft wel even tijd nodig dat de pollen uit de neus zijn. Het kan nu niet gelijk weg zijn.


Ik heb hem niet in de wei op.. ik denk dat dat haar heel erg in de weg zit?

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:38

Dan werkt het ook niet. Ze moet hem ook in de wei op. Zodat er helemaal geen pollen meer in komen. Je moet wel even kijken. Zo'n los neus netje gaan ze vaak op staan. Maar in combi met zo'n vliegenkap kan het vaak wel.

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:46

Schudde ze haar hoofd ookal voordat ze op de wei ging, van de winter? Ik heb zelf namelijk een halve headshaker die fanatiek met haar hoofd schudt als ze iets moeilijk vindt en geen balans heeft, maar dat is er uit te trainen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:55

Helaas heel bekend.
In het topic hier op bokt zijn veel eigenaren met een headshaker paard.
Daar vind je veel tips en dingen die misschien kunnen helpen.

[***] @ [MD] [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Beweging veroorzaakt irritatie in de neus, dus dan gaan ze schudden.
Binnen hebben ze meestal geen last, in het donker ook niet

Een goede vliegenkap met neusnet met uv filter helpt tegen de irritatie door mugjes, pollen en zonlicht.

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 17:01

Wyb_ster schreef:
Schudde ze haar hoofd ookal voordat ze op de wei ging, van de winter? Ik heb zelf namelijk een halve headshaker die fanatiek met haar hoofd schudt als ze iets moeilijk vindt en geen balans heeft, maar dat is er uit te trainen.


Nee, is nu pas ongeveer 2 weken aan de gang

evaxx11
Berichten: 9
Geregistreerd: 20-05-18

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:42

Dit deed mijn paard ook ja, maar na 1 maand hield hij er weer mee op. Dus misschien komt het vanzelf goed.

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 08:13

evaxx11 schreef:
Dit deed mijn paard ook ja, maar na 1 maand hield hij er weer mee op. Dus misschien komt het vanzelf goed.


Zou wel fijn zijn als het zo was!

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:00

Het paard van mijn tante deed dit ook, echt heel hoog de neus de lucht in. Maar die moest echt rechtgericht worden en balans vinden. Was nog maar 5 jaar oud en had blijkbaar een verkeerd zadel. Dus alles met elkaar heeft vast voor pijn en/of irritaties gezorgd. :(

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 09:13

hoikimmmy schreef:
Het paard van mijn tante deed dit ook, echt heel hoog de neus de lucht in. Maar die moest echt rechtgericht worden en balans vinden. Was nog maar 5 jaar oud en had blijkbaar een verkeerd zadel. Dus alles met elkaar heeft vast voor pijn en/of irritaties gezorgd. :(


Dat is bij mij geen optie want zadel word elke 5 maand gepast door een goede zadelmaker, ik rijd haar nu al dik 2 jaar en ging altijd goed osteopaat komt ook om het half jaar en is nog nooit iets heftigs tegen gekomen, ook 2 weken terug niet

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:47

2 weken terug is ze gaan schudden én 2 weken terug is de osteophaat geweest? Dan zou ik daar aks eerste een verband tussen zoeken. Longeer je bijgezet? Dan kan het toch iets lichamelijks zijn, dat er bij de osteo iets mis is gegaan, wervel scheef ofzo.

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 14:53

In tussen is de dierenarts geweest, en toen pollen allergie ze krijgt nu medicijntjes en alles is weg gelukkig!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:25

Top. De Welk medicijn ueb je gekregen dat zo goed en snel helpt? Daar zou ik graag meer over weten.

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 17:44

janouk schreef:
Top. De Welk medicijn ueb je gekregen dat zo goed en snel helpt? Daar zou ik graag meer over weten.


De dierenarts had van alles opgenoemd, maar wij hebben besloten er zelf te kiezen voor pilletjes in een groen doosje van de lidl gewoon voor mensen. Kan heen kwaad voor paarden en ze reageerde er al heel snel op! Is maar 1,50 per doosje.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:45

Ceterizine dus

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 17:46

janouk schreef:
Ceterizine dus


Ja!

SasSalinero
Berichten: 52
Geregistreerd: 25-05-18

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:56

In de eerste paar weken had men paard hier ook zo zijn eigen willetje in...
Inderdaad Ceterizine gebruikt en nu gaat het al een stuk beter. Duurde iets van 4 dagen tot er verandering in kwam!