Paard in m'n eentje laden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Re: Paard in m'n eentje laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:15

Welke regio zit je TS?

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:16

Oefenen, oefenen oefenen....
Hier gaan ze er niet persé beter op als ik ze probeer te lokken met een emmer voer.
Echter hebben die van mij geleerd dat ze brok krijgen in de trailer.
Dus hier zet ik alles klaar, brok ook al in de trailer paard halen, en ik blijf zelf bij de klep staan, touwtje over de hals van het paard en ze lopen er zo in.
De inmiddels 5 jarige was 2 jaar geleden een drama maar loopt er nu zo op.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 13:27

Silly_Woman schreef:
Welke regio zit je TS?


Zuid Limburg

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:28

Ik laad mijn paard alleen dmv grondwerk buiten de trailer en in de trailer rust. In eerste instantie al rust als ze maar richting de trailer lopen, maar dat bouw je uit tot ze er helemaal in staan. Zo lopen ze er zelf in voor je uit en blijf je zelf buiten staan en kan je vanaf daar de balk zelf achter ze sluiten. Ik gebruik hiervoor een touwhalster, longeerlijn en zweepje.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:30

Wat een rare hulpmiddelen mensen toch allemaal niet bedenken om hun paard de trailer op te dwingen wanneer het paard zelf aangeeft er niet oke mee te zijn... Daar blijf ik versteld van staan.

Een paard zegt geen nee tegen een trailer om jou te pesten, maar omdat het voor een paard oprecht heel spannend is om in zo'n kleine, donkere bewegende ruimte te staan. Spannend- zeg maar gerust doodeng.

Veel mensen dwingen hun paard, maar in zijn hoofd is hij er dan nog niet oke mee, en dat ga je op een of andere manier altijd terug zien in het paard.

Je kunt een paard wel leren om met zijn spanning om te gaan, en leren dat een trailer oprecht oke is om in te staan, dat hij er niet bang voor hoeft te zijn.

Toen ik mijn merrie voor het eerst ging leren trailerladen (onder begeleiding en met les) kostte het 1,5 uur om haar voor het eerst in die trailer te krijgen, zo eng vond ze het. Tegenwoordig loopt ze zo achter me aan en blijft ze gewoon ontspannen en relaxt. Ze loopt er ook zelf op, zelfs als we haar niet voorgaan. Er komt nooit dwang bij te pas.

Ik kan ook de mensen van e-quine aanraden. Ik heb mijn begeleiding ook gehad van iemand die daar bij opgeleid was, en dat heeft voor mij en mijn paard alle verschil gemaakt.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 13:50

Aleeneh schreef:
Wat een rare hulpmiddelen mensen toch allemaal niet bedenken om hun paard de trailer op te dwingen wanneer het paard zelf aangeeft er niet oke mee te zijn... Daar blijf ik versteld van staan.

Een paard zegt geen nee tegen een trailer om jou te pesten, maar omdat het voor een paard oprecht heel spannend is om in zo'n kleine, donkere bewegende ruimte te staan. Spannend- zeg maar gerust doodeng.

Veel mensen dwingen hun paard, maar in zijn hoofd is hij er dan nog niet oke mee, en dat ga je op een of andere manier altijd terug zien in het paard.

Je kunt een paard wel leren om met zijn spanning om te gaan, en leren dat een trailer oprecht oke is om in te staan, dat hij er niet bang voor hoeft te zijn.


Daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld maar naar mijn mening kunnen paarden je echt wel 'pesten'. Bij mijn paard moet ik gewoon altijd consequent zijn anders doet ze niks en dat is niet alleen met trailerladen zo, dat is met alles. En spanning uit mijn paard echt wel op een andere manier, daar ken ik haar al lang genoeg voor.
Het is ook opmerkelijk dat het probleem zich bijna alleen maar voordoet op de heenweg..

Cilla_Bo

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Paard in m'n eentje laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:11

Wij doen altijd een op longeerlijn door het deurtje van de voorkant en kan paard van achter er in zetten ( of bij mijn braver paard van voren er in zetten en dan de longeerlijn erdoor heen) dan de stang erachter. Zo kunnen ze ook nooit omdraaien, iets wat de mijne nog wel eens probeert xD

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:21

LisaFalco schreef:
Daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld maar naar mijn mening kunnen paarden je echt wel 'pesten'. Bij mijn paard moet ik gewoon altijd consequent zijn anders doet ze niks en dat is niet alleen met trailerladen zo, dat is met alles. En spanning uit mijn paard echt wel op een andere manier, daar ken ik haar al lang genoeg voor.
Het is ook opmerkelijk dat het probleem zich bijna alleen maar voordoet op de heenweg..


Het is jouw interpretatie dat dit pesten is. Bij elk paard moet je consequent zijn, al is het ene paard daar gevoeliger voor dan het andere. Je zult een goede leider moeten zijn die betrouwbaar is en waarbij ze weten waar ze aan toe zijn. Er zijn zat paarden die zullen denken als jij onzeker of onduidelijk bent: "ik volg jou niet want jij bent geen goede leider. Dan zoek ik het zelf wel uit." Ik geef ze geen ongelijk.

Dat hoeft geen spanning te zijn, maar dat is een vorm van self-preservation.

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Re: Paard in m'n eentje laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:28

veel oefenen. ik heb destijds hulp ingeschakeld van Annemarie van der Toorn en haar opleiding. Als je even wat tijd investeert kun je binnen no time zelf op pad met de trailer. ik kan alleen laden. ik kan op de klep blijven staan en dan loopt ie zo verder.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:28

Pesten zou ik het niet willen noemen, maar even kijken of ze misschien de grenzen kunnen verleggen om het zichzelf makkelijker te maken zie ik vaak genoeg. Liever lui dan moe zeg maar. En soms komen ze er dan achter dat ze wat sterker zijn dan de mens als ze iets niet willen en dan kan het juiste hulpmiddel van pas komen.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 14:35

Bowo schreef:
Pesten zou ik het niet willen noemen, maar even kijken of ze misschien de grenzen kunnen verleggen om het zichzelf makkelijker te maken zie ik vaak genoeg. Liever lui dan moe zeg maar. En soms komen ze er dan achter dat ze wat sterker zijn dan de mens als ze iets niet willen en dan kan het juiste hulpmiddel van pas komen.


Dat is inderdaad zoals ik het bedoel :)

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:37

Bij trailer laden kom je er achter hoe goed de band is met je paard.
Vertrouwt hij je en luistert hij naar je.

Het probleem zit bijna altijd in het vertrouwen.
Veel mensen staan zo onzeker te laden dat ik zelf ook bang zou worden om er op te lopen.

Als het moeilijk gaat zou ik dus eerst maar op les gaan.
Leer het juiste grondwerk dan gaat laden bijna altijd goed.

Ik laad al 25 jaar mijn paarden alleen en ik heb er nog nooit eentje moeten laten staan.

Bij de 1 loop ik mee , zet hem vast en loop naar achteren voor de buis, bij de ander laat ik het paard zelf de trailer in lopen , sluit de balk en loop naar voren om het hoofd vast te zetten.

Ik heb een trailer met voorklep maar gebruikt die nooit.
Ik heb wel een hele grote 2 paards trailer en wit van binnen.

Paarden pesten trouwens nooit, wel kunnen ze je leiderschap uitdagen en missen ze het vertrouwen in jouw kunnen, dan werken ze niet mee, waarom zouden ze ook?

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:54

Een goede oefening om het laden vertrouwd te maken is jojo-en. Paard halverwege de klep weer terug laten lopen, driekwart er op, weer terug, er in, weer uitladen maar halverwege stoppen, terug er in. Net zo veel en zo vaak oefenen tot je je paard op ieder moment voor- en achteruit kunt vragen. Daarna kun je je paard voor je uit sturen. Eerst halverwege nog mee lopen, (met een lang touw over de voorbalk kun je de richting blijven aangeven en heb je voorwaartse controle), later blijf je op de klep staan en laat je 'm helemaal voor je uit lopen en gooi je het touw over over de hals.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:12

Ik hou niet van jojo-en, je leert je paard iets aan wat je later helemaal niet meer wil.

Ik heb geen moeite met even stoppen en weer verder lopen of er terug af laten lopen op mijn aanwijzing, maar pasjes naar voren en naar achteren is zo ontzettend onduidelijk voor een paard.
Wat wil je nu, wel er in , niet er in :?

Als ik een paard ga trainen besluit ik van te voren hoe ver ik wil komen die dag.
Dag 1 tot en met voorbenen op de klep, doet hij dat gelijk, hoezee, zijn we snel klaar, zo niet ben ik langer bezig.
dag 2 met alle voeten op de klep en kop in de trailer
dag 3 er in zonder vast zetten , even pauze en weer weer af en dat er af kan ook nog een behoorlijke klus zijn want sommige hebben geen moeite met er op maar achterwaarts eraf vinden ze doodeng, daarom is het ook belangrijk dat je dag 1 en 2 niet teveel wil
dag 4 is er op , vast zetten en balk er achter
dag 5 is stukkie rijden
en dan komt het uitladen en inladen op vreemd terrein

En voordat je er uberhaubt aan begint moet je paard natuurlijk wel op commando netjes naast je mee kunnen lopen en een stukkie recht achteruit kunnen lopen zonder duwen en trekken.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:20

spatter schreef:
Bij trailer laden kom je er achter hoe goed de band is met je paard.
Vertrouwt hij je en luistert hij naar je.

Het probleem zit bijna altijd in het vertrouwen.
Veel mensen staan zo onzeker te laden dat ik zelf ook bang zou worden om er op te lopen.


Nou ja, mijn paard vertrouwde mij wel dus kreeg ik hem vrij simpel is dat ding. En zolang ik er bij kan blijven vind hij het allemaal gezegend. Maar als ik er uit komt en het dus op zijn eigen vertrouwen aan komt gaat het mis. Dat duurt een keer of 3 en dan snapt het paard dat hij niets aan mij heeft in die trailer en denkt bij het erop lopen al: dikke doei!
Daar sta je dan met je vertrouwen.

Ik die het op de eerst omschreven manier. Alleen gebruik ik de lijn niet om hem erin te 'trekken' maar alleen als extra reminder dat hij op de druk op het hoofd of mijn 'klik' moet reageren door naar voren te gaan.
3 jaar later, eeuwig geduld, altijd vriendelijke blijven en wekelijks op pad gaan kan ik hem soms zonder lijn laden onder de juiste omstandigheden. Maar op de longeerlijn manier heb ik hem wel al 3 jaar in alle rust binnen 5 minuten in mijn eentje op de trailer staan. Over 2 jaar evalueer ik de situatie nog wel eens :+

Dus, lijn aan de buitenkant van de trailer vastmaken, achter zijn kont langs in mijn hand (niet vastbinden of ergens omheen slaan) en halstertouw in mijn ander hand. Ik zie niet hoe dat echt gevaarlijk moet worden. Kan de lijn op ieder gewenst moment loslaten. Dan valt hij weer op de grond. Voor ons werkt het maar ik zou het niet met al te gek veel druk willen gebruiken.

Overigens geloof ik weer niet zo in pesten. Mijn paard staat met en rust hartslag op de klep dus dan zou je kunnen denken dat hij het niet eng vind. Maar maar alles dicht en laat hem alleen (je hoeft niet eens te gaan rijden) en zijn hartslag verdubbeld. Hij vind dus wel degelijk een onderdeel van de trailer eng.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-05-18 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:24

spatter schreef:
Ik hou niet van jojo-en, je leert je paard iets aan wat je later helemaal niet meer wil.


Mwoah, ik vind het vooral nuttig om ten eerste degene die het paard laadt in stapjes te laten denken, en vooral niet te laten denken "hoi-hoi, hij staat er op, wegwezen", en ten tweede vind ik dat het een paard leert altijd op de baas te wachten en niet zelf het initiatief te nemen. Vooral met uitladen is dat best handig. Je houdt met jojo-en altijd controle over iedere stap. En vooral, je leert degene die laadt dat die controle éérst nodig is voor alle andere stappen.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:26

pol013 schreef:
Nou ja, mijn paard vertrouwde mij wel dus kreeg ik hem vrij simpel is dat ding. En zolang ik er bij kan blijven vind hij het allemaal gezegend. Maar als ik er uit komt en het dus op zijn eigen vertrouwen aan komt gaat het mis. Dat duurt een keer of 3 en dan snapt het paard dat hij niets aan mij heeft in die trailer en denkt bij het erop lopen al: dikke doei!
Daar sta je dan met je vertrouwen.


"Ikke op bokt" zou zeggen: kijk eens naar je rijstijl :+ Als je paard eerst goed laadt en na 3 keer rijden dikke doei zegt, rij je niet rustig genoeg. Een paard moet vertrouwen in z'n eentje in die trailer krijgen, dat is helemaal waar. En dat hangt 100% af van de rijstijl :D

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:37

Ibbel schreef:
pol013 schreef:
Nou ja, mijn paard vertrouwde mij wel dus kreeg ik hem vrij simpel is dat ding. En zolang ik er bij kan blijven vind hij het allemaal gezegend. Maar als ik er uit komt en het dus op zijn eigen vertrouwen aan komt gaat het mis. Dat duurt een keer of 3 en dan snapt het paard dat hij niets aan mij heeft in die trailer en denkt bij het erop lopen al: dikke doei!
Daar sta je dan met je vertrouwen.


"Ikke op bokt" zou zeggen: kijk eens naar je rijstijl :+ Als je paard eerst goed laadt en na 3 keer rijden dikke doei zegt, rij je niet rustig genoeg. Een paard moet vertrouwen in z'n eentje in die trailer krijgen, dat is helemaal waar. En dat hangt 100% af van de rijstijl :D


Ik heb het niet over rijden gehad. Ik heb het over de trailer dicht doen en op het erf laten staan.

En daarna heb ik ieder onderdeel los daarna ook nog geavaleerd. Het is niet het laden, niet de stang, niet de klep etc etc. Het is alles dicht en uit het directe zicht verdwijnen. Zit je dan met je vertrouwen.

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:47

Karlijnxxx schreef:
Ik volg, heb een paard dat wel makkelijk laadt, maar alleen is een probleem. Zodra ik voor weg loop, loopt ze er simpelweg weer uit. Ik ben benieuwd wat hier voor mogelijkheden om alleen te laden gaan komen.

@daphneee: hoe loste de trainers het op?


Deed mijn paard ook. Ik loste dat op door de longeerlijn om de voorste buis (goed borgen) te slaan, dan kon ik langs mijn paard naar achteren lopen. Heb het zelfs weleens met twee lijnen gedaan (1 achter zijn billen langs) en dan zelf net buiten de trailer blijven staan.
Hij was niet echt moeilijk, maar had soms gewoon geen zin om de trailer in te gaan of om erin te blijven. Het was een groot zwaar paard, dus daar wil je geen ongelukken mee.

Wat ook wel hielp was een vers gevuld hooinet voorin,

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:52

Ibbel schreef:
Een goede oefening om het laden vertrouwd te maken is jojo-en. Paard halverwege de klep weer terug laten lopen, driekwart er op, weer terug, er in, weer uitladen maar halverwege stoppen, terug er in. Net zo veel en zo vaak oefenen tot je je paard op ieder moment voor- en achteruit kunt vragen. Daarna kun je je paard voor je uit sturen. Eerst halverwege nog mee lopen, (met een lang touw over de voorbalk kun je de richting blijven aangeven en heb je voorwaartse controle), later blijf je op de klep staan en laat je 'm helemaal voor je uit lopen en gooi je het touw over over de hals.


Mijn paard liep er altijd zo op tot ik dit een paar keer gedaan had omdat de oefening bij een grondwerkpakket zat. Stomste wat ik ooit heb gedaan, paard ging daarna elke keer als ik weg wou doodleuk jojoen. Nee gewoon laden die hap.

Enigste wat ik wel eens doe is laden, emmertje brok geven en weer uitladen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:34

Ik jojo ook, want ik wil het uitladen kunnen controleren. Ik wil dat ik het paard kan verplaatsen op mijn tempo en op mijn initiatief. Pasje voor pasje eruit, halverwege kunnen stoppen en het paard er weer in kunnen vragen. Dan heb ik de controle die ik graag wil.
Extra bonus: als je goed kunt jojo'en, kun je ook voorkomen dat het paard net met z'n teen op het randje van de klep staat (aan de achterkant), z'n gewicht erop zet en naar beneden schiet. Sommige paarden zijn daardoor effe van het padje. Bij een paard dat ervaren, braaf en makkelijk is met laden, is dat niet zo erg. Maar eentje die het al lastig vindt, wil ik het in het begin zo makkelijk mogelijk maken.

Ik begin met jojo'en tijdens grondwerk, trouwens. Tussen twee balken, over een balk, op een zeiltje etc. Dan bij het laden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard in m'n eentje laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:42

Dat uitladen kun je zo ook controleren. Kwestie van grotere of kleinere stap laten maken. Als een dolle achteruit eraf moet je sowieso nooit toelaten.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:47

Ik jojo ook, om de controle te bevestigen en om paard weer naar binnen te kunnen halen als hij zelf besluit eruit te wandelen. Meestal lopen ze in 1 keer naar binnen of naar buiten en zit het niet in hun systeem dat ze halverwege kunnen wachten en dan weer erin of eruit. Ze leren nadenken en puzzels oplossen. Dat heb ik liever dan 'simpel' erin of eruit.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Paard in m'n eentje laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:28

Ik zou persoonlijk niet gaan jojo’n, want dan leert mijn paard ook niet om zelfstandig te blijven staan zodat je alleen kan laden? Ik wil juist de gedraging afleren dat zij gaat waar ik ga.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:32

Karlijnxxx schreef:
Ik zou persoonlijk niet gaan jojo’n, want dan leert mijn paard ook niet om zelfstandig te blijven staan zodat je alleen kan laden? Ik wil juist de gedraging afleren dat zij gaat waar ik ga.


Ho, alles op commando hè, ook jojo-en. Dus ook blijven staan als jij van positie verandert. Of juist vooruit terwijl jij achteruit gaat. Je kunt het zo gek niet bedenken.