Stressgevoelig/koliekgevoelig paard verhuizen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke1495

Berichten: 5219
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Stressgevoelig/koliekgevoelig paard verhuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 12:11

Hoi allemaal! :wave:

Na lang wikken en wegen ga ik aankomende zaterdag mijn paard verhuizen naar een nieuwe stal. Allemaal leuk en op langere termijn fijn voor haar, maar hoe doe je dat nou met een sensibel, koliekgevoelig paard?

Bij de vorige verhuizing kreeg ze na een halve week koliek die we zelf met colosan hebben op kunnen lossen. Colosan heb ik dus zeker op stal staan. Daarnaast dacht ik ook om haar brokken de eerste dagen te veranderen voor slobber met veel water. Ze hebben daar een ton met water in de stal staan, dus dat drinkt sowieso makkelijker dan een automatisch drinkpotje.

Daarnaast nog een grote verandering. Op de stal waar ze nu staat komen ze de hele dag buiten met hooi/kuil, op haar nieuwe stal zal ze lekker de hele dag op het land kunnen. Maar helaas, toen vorig zomerseizoen begon stond ze ook met koliek op stal.. Wat is hierin wijsheid? Ik dacht zelf om dit heel rustig aan op te bouwen. Of eerst een stukje afzetten met hooi?

Lastig en spannend dus!
Wie o wie heeft nog tips? (of evt supplementen om te ondersteunen?)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33841
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Stressgevoelig/koliekgevoelig paard verhuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:16

Ik zou haar oude kuil meenemen en het rustig gaan mixen. Dus eerst daar volledig kuik, dan 1/3e hooi, 2/3e etc. En ik zou haar aan 1 nieuw vriendje uit de kudde oid waar ze komt te staan koppelen op een klein stukje en pas als ze op haar gemak is op het grote land.

Marieke1495

Berichten: 5219
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 12:28

MarlindeRooz schreef:
Ik zou haar oude kuil meenemen en het rustig gaan mixen. Dus eerst daar volledig kuik, dan 1/3e hooi, 2/3e etc. En ik zou haar aan 1 nieuw vriendje uit de kudde oid waar ze komt te staan koppelen op een klein stukje en pas als ze op haar gemak is op het grote land.

Dat is inderdaad wel een goed idee ja! Kwalitatief is het hooi wat ze gaat krijgen wel beter.

Wat ook goed is om te weten (en heeel fijn is!) is dat mijn vriendin meeverhuisd met haar paard. Onze merries staan nu naast elkaar en komen straks ook naast elkaar te staan dus dat scheelt hoop ik al een heel stuk! *\o/* Dat is een koele friese merrie dus dat is erg fijn :)

Toekomst
Berichten: 22
Geregistreerd: 28-03-18

Re: Stressgevoelig/koliekgevoelig paard verhuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:37

Zorg je zelf voor brok? Als ze gevoelig is op brok zou ik ook voorzichtig laten wennen aan het nieuwe brok. Misschien wat meenemen en dan stukje bij beetje over zetten?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33841
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:40

Maar neem aan dat ze niet alleen op het land staan dus misschien nu al koppelen zodat ze in ieder geval iemand heeft om tegen/achter te staan en mee te kroelen en spelen.

Marieke1495

Berichten: 5219
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 12:43

Toekomst schreef:
Zorg je zelf voor brok? Als ze gevoelig is op brok zou ik ook voorzichtig laten wennen aan het nieuwe brok. Misschien wat meenemen en dan stukje bij beetje over zetten?

Ze krijgt inderdaad gewoon haar eigen vertrouwde brok. Daar veranderd niets aan.


MarlindeRooz schreef:
Maar neem aan dat ze niet alleen op het land staan dus misschien nu al koppelen zodat ze in ieder geval iemand heeft om tegen/achter te staan en mee te kroelen en spelen.

Met het paard wat meeverhuisd kan ze prima opschieten en staat ze nu ook al in de paddock :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33841
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Stressgevoelig/koliekgevoelig paard verhuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:50

Ah top, dan heb je denk ik alles gedaan wat je kon doen hoor! Als je een maatje, het eten meeverhuist komt het goed.

Misschien zorgen dat de voer tijdstippen hetzelfde blijven nog?

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Stressgevoelig/koliekgevoelig paard verhuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:52

Misschien nu nog beginnen met het bijvoeren van magnesium, zodat ze beter met haar spanning kan omgaan?

Marieke1495

Berichten: 5219
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 14:13

Princesj schreef:
Misschien nu nog beginnen met het bijvoeren van magnesium, zodat ze beter met haar spanning kan omgaan?

Heb je daar zelf ervaring mee? :)

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Stressgevoelig/koliekgevoelig paard verhuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:26

Alleen in de training, mijn paarden voelen zich heel makkelijk thuis ergens.

Marieke1495

Berichten: 5219
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: Stressgevoelig/koliekgevoelig paard verhuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 10:31

Mensen ook nog tips over hoe op te bouwen van de paddock naar het gras?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stressgevoelig/koliekgevoelig paard verhuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:37

Heel rustig opbouwen.. beginnen met kwartiertje..en heel langzaam elke x wat langer.

mala26

Berichten: 5009
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Stressgevoelig/koliekgevoelig paard verhuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:07

Wat je ook nog kan doen is bach rescue geven. Kan je gewoon bij de Kruidvat enzo halen.
Werkte bij die van mij heel goed met verhuizingen, die was anders echt een stresskip.

Hilde_
Berichten: 10747
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:09

Ik zou als ondersteuning DarmBalans geven. :)
Dit geef je normaal na koliek, bij dunne mest of als de spijsvertering uit balans is, maar lijkt me een hele mooie ondersteuning!

RianneH

Berichten: 28245
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:16

Marieke1495 schreef:
Mensen ook nog tips over hoe op te bouwen van de paddock naar het gras?


Hangt ook een beetje van de staat van de weide af. Is het kort gras, lang gras, afgegraasd de laatste tijd of een vers weiland?

Mijn paard is gevoelig voor gaskoliek en ik bouw rustig op. Niet echt een heel strak systeem maar de eerst week max een kwartiertje, dan bij voorkeur een week een half uurtje en dan afhankelijk van het gras en de weersomstandigheden (vermoeden dat het suiker in het gras de gaskoliek veroorzaakt dus bij gestrest gras langzamer opbouwen dan bij uitgegroeid gras of weide met weinig werkelijk gras). Dit langzaam uitbouwen naar een uur, dan twee uur en dan neem ik vaak al een grotere stap naar een uurtje of 4 tot aan de halve dag/hele dag. Hier wordt de weide wel met strookbegrazig gedaan tegen die tijd.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Stressgevoelig/koliekgevoelig paard verhuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:23

Wat ontzettend fijn dat haar maatje mee verhuisd, ik denk dat dit al zo vertrouwd is.
Verder zou ik niet teveel veranderen in voer of extra dingen erbij doen.
Voor wat ze nu heeft zoveel mogelijk behouden en langzaam overgaan op het andere, lekker de tijd geven om daar te wennen maar ook niet teveel afwijken van je patroon zoals het nu is.
Het gras is nu nog niet zo rijk, dat scheelt, komt ze op een kaal stuk te staan? Dan beetje bijvoeren met hooi en langzaam de vollere weiden in.
Het voordeel van 24/7 op de wei is dat ze er makkelijker aan wennen dan wanneer ze vanuit de winterperiode ineens vol op het gras komen te staan.

En je zou de staleigenaar kunnen vragen je paard extra te checken op koliek de komende periode

Marieke1495

Berichten: 5219
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: Stressgevoelig/koliekgevoelig paard verhuizen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 11:59

Ze komt inderdaad op een kaal stuk te staan, dat scheelt al veel!
Verder ga ik even op zoek naar die Bach rescue druppels :)