Ponys likken mij de hele tijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Ponys likken mij de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 09:52

Allebij Mijn ponys willen mij de hele tijd likken en dan zowel in mijn gezicht als mijn handen mijn schoenen mijn broek alles! Ze hebben geen zout te kort want ze hebben allebij een liksteen waar ze ook allebij zo vaak als ze willen aan kunnen likken. Maar ik vroeg me af hoe leer ik ze het stoppen en WAAROM doen ze dit? Want als ik ze s’ochtends eten geef en ik sta in mijn goede broek is het nogal vervelend ;( Ik vind het dan ook sneu om ze een tik te geven (wat ik bij bijten schoppen etc wel doe) want ik denk niet dat ze dit gemeen bedoelen. Dus heeft iemand hier ervaring mee waarom ze dit doen en wat ik er aan kan doen xxxxx

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Ponys likken mij de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:58

Wat voor een liksteen heb je? Zout? Mineralen? Er zijn zelfs zoete ondingen die geen nut hebben. Als je alleen een zoutsteen hebt: misschien een tekort aan mineralen.
En je mag best je personal space verdedigen hoor. Je hoeft ze echt niet aan je te laten likken. Jij bepaalt hoe dichtbij ze komen.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 10:20

Eileen_ schreef:
Wat voor een liksteen heb je? Zout? Mineralen? Er zijn zelfs zoete ondingen die geen nut hebben. Als je alleen een zoutsteen hebt: misschien een tekort aan mineralen.
En je mag best je personal space verdedigen hoor. Je hoeft ze echt niet aan je te laten likken. Jij bepaalt hoe dichtbij ze komen.

Ze hebben een himalaia liksteen en gewoon een zoutsteen wat lijkt op een baksteen die krijgen ze af en toe ook heb ik al een paar x een zak met speciaal paardenzout omdat de meeste paarden te korten hebben en dan gewoon theelepel door het voer denk niet dat het daaraan ligt *\o/*

Yentllover12

Berichten: 12
Geregistreerd: 10-03-18
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:10

Als jij dit niet wil dan mag dat niet dit koet je dan ook duidelijk laten merken. Mijn cavia’s en pony dien dit wel op mijn hand. Je hand smaakt namelijk ook zout waarom ze het op kleding zouden doen geen idee.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Ponys likken mij de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:51

Dat ze je handen/gezicht willen likken begrijp ik, dit smaakt toch enigszins zout. Waarom ze aan kleren likken? Geen enkel idee...

AnnaGroen
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-03-18

Re: Ponys likken mij de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:19

Wat Veraaah hierboven ook zegt: Het klinkt vreemd dat ze aan je kleren willen likken. Ik zou wel zelf je paard een tik geven, of in ieder geval corrigeren dat dit geen standaard gedrag gaat worden!

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Ponys likken mij de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:23

Oh dat doen die van mij ook.
Jassen likken, broeken maar handen blijven favoriet. Hebben ook gewoon likstenen maar het is natuurlijk veel leuker om de jas van de baas te likken :+
Geen idee waarom maar zolang het daarbij blijft geen probleem.
Als ze gaan bijten is het anders.. als ik wil dat ze stopt zeg ik gewoon 'nu is het klaar' en dan stopt ze ook

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:23

Doen en deden mijn pony's ook altijd. Die likken sowieso aan alles nadat ze wat gegeten hebben, en als ik dan het dichtsbijzijnde object ben proberen ze het ook bij mij (meestal aan mn broek of jas). Ik sta het niet toe, door ze gewoon kort weg te duwen en dan houd het vanzelf op.

Waarom ze het doen geen idee, het is bij mij wel altijd nadat ze iets 'lekkers' gegeten hebben (appel, wortel, slobber, krachtvoer) Misschien om de smaak te behouden ofzo?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:05

Het is volstrekt normaal dat paarden dit doen. Nadat ze gegeten hebben zit de smaak van het voedsel nog op hun tong en als ze dan ergens aan likken smaakt dat dus naar hun lekkere voer. Ik beschouw het altijd maar als een compliment als ze hun omgeving aflikken na het eten: het maal wat ik voor ze bedacht had heeft blijkbaar gesmaakt.

Ik zou ook niet weten waarom je het zou ontmoedigen. Als je niet wil dat ze aan jou likken zou je verder weg kunnen gaan staan. In dat geval likken ze dan de omheining af of elkaar ofzo. Geen drama van maken, het is normaal gedrag. En nee niet elk paard doet het. Ze moeten het eerst ontdekken.

Evocative

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-07-17

Re: Ponys likken mij de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:15

Ik heb een tijdje geleden in de schuur gestaan terwijl ze oliebollen aan het maken waren. Je snapt het wel, de olie en de geur zaten helemaal in de jas en toen ik de volgende dag op stal kwam en het paard op de poetsplaats zette, kon hij maar niet stoppen met likken :') Als je er echt niet van gediend bent en ze stoppen maar niet nadat je het ze duidelijk hebt gemaakt, gewoon verder weg gaan staan.

roosmarijnv

Berichten: 30
Geregistreerd: 01-09-16

Re: Ponys likken mij de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:20

Hier likken ze ook vaak, maar ik vind het niet erg en laat het dus ook toe. Ik denk dat er niet perse een tekort is o.i.d. maar dat ze het gewoon lekker vinden. Als je het niet wil zou ik ze toch gaan corrigeren. Je kan het eerst proberen met wegduwen of met je stem.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Ponys likken mij de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:33

Mijn paard likt ook heel graag, voornamelijk na het eten van haar voer of een snoepje. Ze likt mij, mijn kleren, de muur maar voornamelijk alles wat staal is zoals de tralies van haar stal. Ik ken haar niet anders dan dat ze dit doet. Heb haar ook vanalles gegeven qua likstenen, veel verschillende ook. Heeft allemaal niks geholpen want ze doet het nog even fanatiek :’) volgens mij hoort het gewoon bij haar. Alleen als ik niet wil dat ze mij likt geef ik dat wel aan, ze weet dan ook prima wanneer ze iets wel of niet mag bij mij.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 14:11

roosmarijnv schreef:
Hier likken ze ook vaak, maar ik vind het niet erg en laat het dus ook toe. Ik denk dat er niet perse een tekort is o.i.d. maar dat ze het gewoon lekker vinden. Als je het niet wil zou ik ze toch gaan corrigeren. Je kan het eerst proberen met wegduwen of met je stem.

Ik vind het echt niet erg als ik gewoon mijn paarden kleding aan heb maar als ik s’ochtends moet voeren is het zo naar met mijn nieuwe kleding duw ze nu gewoon weg en dat helpt wist niet zeker of het iets was wat mischien iets naars was ofzo maar ze houden er nu al beetje mee op dus heb geen problemen meer _/-\o_