Paard laat zich niet laden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:13

Dat kan inderdaad prima. Eerst in de freeze modus, tot ze plots een gaatje merken waardoor ze kunnen vluchten: omdraaien en wegrennen. Puur normale overlevingsreactie.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:33

Varekaj schreef:
Dat kan inderdaad prima. Eerst in de freeze modus, tot ze plots een gaatje merken waardoor ze kunnen vluchten: omdraaien en wegrennen. Puur normale overlevingsreactie.

Precies :)

TS, is er iemand met een hartslagmeter bij je in de buurt die je kan lenen? Ik ben wel benieuwd naar de hartslag van dit paard rondom het (proberen te) laden.
Ooit een paard gezien waarvan ze ook zeiden dat ie "gewoon geen zin had" en "hij neemt je in de zeik". Hartslagmeter erop, op ongeveer 20 meter van de trailer had paard door waar hij naar onderweg was en bam, hartslag van 60 naar 140. Die dook dus ook in de freeze en stond met één of twee voeten voor of op de klep vastgeplakt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:42

Ik heb er eentje die bij mij logeert, en die deed hetzelfde: enkel met beide voorbenen op de klep, met wat overtuiging van voer alle benen op de klep en dan maximaal met de voorbenen en half lichaam in de trailer. Zodra er wat gebeurde huppakee, weer de trailer uit tot hij met 2 benen op de klep stond of er af was, om rond te kijken. Gemiddelde laadtijd: 2,5u tot 1x zelfs niet geladen gekregen. Let wel, ik ben altijd alleen dus geen hulp of hulpmiddelen zoals longeerlijn of wat dan ook.
Dit paard is ook gevoelig voor druk achter de oren, dus iets teveel druk met (touw)halster en ook hoofd de lucht in en pijlsnel naar achter tot je loslaat.

Uiteindelijk is de ommekeer er sedert een paar weken vanzelf gekomen. Hij zocht ook nooit de schuilstal op, waarom wist ik niet. Nu plots wel, en met de tijd dat hij zichzelf leerde om daar in te gaan en dat het een veilige, beschutte plek is, is ook het lef en vertrouwen gekomen om de trailer in te gaan. Ik kan hem nu op 5 minuten geheel alleen laden. Deurtje open, emmertje eten op een omgekeerde ton in de neus (ik heb geen voerbak in de trailer), paard met touwtje naar/in de trailer leiden, laten eten, touw over de hals, rustig naar achter en de stang voorzichtig sluiten. Lukt nu als een fluitje van een cent.

Clou van het verhaal: dit paard werd bang en onzeker als hij niet het volledige zichtsveld ter beschikking had. Wanneer ze in de trailer gaan, wordt dat veld beperkt en verkleint door de trailerwanden. Daarbij heeft een paard een blinde vlek vlak achter zich. In een trailer kunnen ze hun hoofd wel wat draaien, maar slechts 1 kant op, om hun omgeving te bekijken als er wat is. De andere kant blijft "blind", want daar zit die wand.

Dit had hij ook in de schuilstallen: hij kon niet alles zien, en ging er daarom dus ook niet in. Voor hem was dat geen "safe house". Hij heeft door mijn andere paarden geleerd dat die plek schaduw biedt, bescherming tegen regen én zon, vliegen en dazen. Hij heeft zichzelf geleerd "hey, het is OK" en met tijdig en correct belonen is het laadprobleem hier nu op een hele eenvoudige manier opgelost.
Voorlopig vervoer ik hem alleen maar van weide A naar weide B. Weide C durf ik nog niet omdat ik daar op een open vlakte moet laden, de andere 2 is een afgesloten stuk waar hij niet de straat op kan als hij zich toch zou bedenken. Eerst leren dat trailer = eten, comfort, veilig en leuk. De rest volgt later wel.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:51

Ergens vind ik het wel jammer voor het paard dat hij het zo goed doet met springen maar dat je vriend eigenlijk niet veel tijd en energie in het trailer laden wil steken omdat hij geen emotionele band heeft met het dier. :\ Toch zonde dat zo'n paard zo zijn best doet voor jou als baasje en dat je hem dan net zo makkelijk weer van de hand kan doen...
Aan de andere kun je je afvragen waarom het paard wel met springen veel vertrouwen in je vriend heeft en niet met trailerladen. Ik ben het met de anderen eens dat er toch angst of stres bij het paard moet zijn. Misschien kun je je vriend motiveren om dit probleem aan te pakken door het te zien als een overwinning in het vertrouwen wat straks ook kan helpen als hij op hoger niveau gaat springen

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard laat zich niet laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:57

Jammer dat jullie de fout gemaakt hebben om hem er dan maar met geweld op te laten slaan, want op zich is 10 of 15 min laden helemaal niet verkeerd voor een paard wat normaal op de vrachtwagen gaat. Ik weet niet wat die boer gedaan heeft met dat paard maar kan er mij wel iets bij voorstellen. Stop met laden als het moet maar ga ook een paar keer laden als het kan. Dat doet soms echt wonderen, dan is de druk er ook wat vanaf. En je paard weet dan nooit op voorhand of het voor het 'echie' is of gewoon voor de lol. Die methode van Annemarie kan ik me ook wel in vinden, heeft heel goed gewerkt voor mijn paard.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Paard laat zich niet laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 10:19

Isabel Van Laer was één van de namen die ik je wou doorsturen. Moet normaal helemaal goed komen als zij jullie komt helpen.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Paard laat zich niet laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:31

Esther de Vries.
Vreselijk duur!! Maar elke cent waard. Ze komt er speciaal voor uit Spanje.
Ze is met mijn paard bezig geweest en bleef uitleg geven. Geen longeerlijnen of andere bull sh*t!
Als het erop gaan helemaal goed gaat, gaat ze met je op pad om het telkens te stoppen, uit te laden, in te laden en weer door te rijden. Ze is met die van mij 2,5 uur bezig geweest en ik was 350 euro kwijt.
Nogmaals enorm duur maar elke cent waard. Ze hanteert ook de no cure, no pay methode en zegt ook dat als je er ooit langer als 2 minuten over doe, je haar meteen moet bellen.

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 19:35

Lang hier weg geweest...
Bedankt voor al jullie goede adviezen! En vooral een speciale dankjewel aan al degenen die zeiden dat les zou helpen.
Na 2 trailerlaad lessen gaat het laden nu als een zonnetje, paard gaat zelfstandig de trailer op :P
Heerlijk! De lessen waren iedere cent waard! Gisteren nog een relaxt ritje gaan maken, hup laden en vertrekken :D
even deze foto genomen zodat ruiter onbekend blijft... ;)

Afbeelding

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard laat zich niet laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:54

Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe de lessen gegaan zijn? :D

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:25

Nirvana_ schreef:
Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe de lessen gegaan zijn? :D

Daar zijn wel filmpjes van maar die gooi ik niet open en bloot op internet haha :P
Hoe dan ook de mevrouw die de lessen gaf vroeg eerst uitgebreid om uitleg (geschiedenis van het paard, wat de problemen zij etc.) daarna moesten we even "voortonen" hoe wij hem proberen laden en heeft ze eigenlijk vooral geobserveerd.
Het kwam er op neer dat het een paard is die heel veel tijd nodig heeft, tijd om te denken en rust. Als hij voelt dat er teveel druk is en dan bedoel ik de verwachting dat hij iets moet doén dan sluit hij zichzelf af. Ook werkt zij met clickertraining omdat het paard op die manier een houvast heeft zeg maar. Op het einde zag je hem echt heel mooi meedenken van "ohja zo hoort dat dus". :))
Door het paard eigenlijk het initiatief te laten nemen hebben wij niet de kans om druk op hem te leggen (zoals lokken met voer bijvoorbeeld)
Zij heeft hem op een halfuurtje geladen, daarna had hij het spelletje door en ging het steeds sneller :)
We zetten hem voor de klep en hij gaat er zo op :P

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard laat zich niet laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:26

Wat fijn om te lezen! Mijn pony's zijn beide ook niet makkelijk te laden en zodra je ze onder druk zet is het hek van de dam en gaat het alleen nog maar slechter.

Ik doe altijd voer voorin de trailer als beloning, voet op de klep is geen beloning ze moeten er echt helemaal in, bij mijn merrie blijf ik zelf tegenwoordig naast de klep staan en stuur haar erin zodat ik zelf de stang achter haar dicht kan doen.

Geduld en goede lessen voor het laden zijn echt magisch. Als ik haast heb blijven ze geheid voor de klep staan.

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:44

Hmmm, Rambogirl... Iemand uit Spanje over laten komen om je paard op een trailer te krijgen? 350EU voor 2,5 uur werk... Doet me denken aan een dansleraar, een paar jaar geleden, die 60EU/uur berekende... Vijf studenten in een klas is 300EU/uur... cash... Die luitjes willen meer geld per uur dan een advocaat. Nou weet ik hoe dat soort mensen hun luxe lifestyle bekostigen... Ik zou gewoon een paar filmpjes op YT van Clinton Anderson en Warwick Schiller bekijken. Kost je niets, je ziet de techniek, en met een beetje geduld, kun je het allemaal zelf voor elkaar krijgen. En al dat soort luitjes krijgen hun hand niet in jou portemonnee.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:29

Jack_55 schreef:
...
Ik zou gewoon een paar filmpjes op YT van Clinton Anderson en Warwick Schiller bekijken. Kost je niets, je ziet de techniek, en met een beetje geduld, kun je het allemaal zelf voor elkaar krijgen. En al dat soort luitjes krijgen hun hand niet in jou portemonnee.


Mijn paard liet zich ook ineens niet meer laden, en ik heb precies dit gedaan. Helaas hadden deze 2 heren geen duidelijke laadfilmpjes, ik heb wel veel gehad aan een filmpje van Parelli, van een uur of zo, maar die doorliep het hele proces mét uitleg.

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:58

Jack_55 schreef:
Hmmm, Rambogirl... Iemand uit Spanje over laten komen om je paard op een trailer te krijgen? 350EU voor 2,5 uur werk... Doet me denken aan een dansleraar, een paar jaar geleden, die 60EU/uur berekende... Vijf studenten in een klas is 300EU/uur... cash... Die luitjes willen meer geld per uur dan een advocaat. Nou weet ik hoe dat soort mensen hun luxe lifestyle bekostigen... Ik zou gewoon een paar filmpjes op YT van Clinton Anderson en Warwick Schiller bekijken. Kost je niets, je ziet de techniek, en met een beetje geduld, kun je het allemaal zelf voor elkaar krijgen. En al dat soort luitjes krijgen hun hand niet in jou portemonnee.



Dat klinkt zo makkelijk, maar in de praktijk krijg ik dat dus nooit voor elkaar.

Esther heeft mij destijds ook geholpen, toen woonde ze nog in NL en zij let ook heel erg op lichaamstaal, dus ook op die van mij, dat was de oorzaak waarom het fout ging. Toen ik dat doorhad en goed ging gebruiken ging het super en was laden geen probleem meer.
Maar die spiegel krijg je niet voorgehouden bij een YouTube filmpje helaas.