Lucht zuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Lucht zuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 19:29

Hallo allemaal,

Mijn vriendin Zoë rijd op een paard dat last heeft van lucht zuigen. Ze wist hier geen raad mee en ik vroeg haar of ik haar vraag op Bokt moest posten. Ze wou het dus: weten jullie iets over lucht zuigen?

Alvast bedankt! :)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Lucht zuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:35

Hoevaak komt ie buiten en hoeveel ruwvoer krijgt ie per dag?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:39


c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:40


GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 19:51


GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 19:59

_Dracarys schreef:
Hoevaak komt ie buiten en hoeveel ruwvoer krijgt ie per dag?


Hij krijgt 2 á 3 keer ruwvoer per dag en staat om de dag buiten en word voor de rest nog vaak gereden. Hij is ook wel een beetje aan de magere kant, zou dat iets met het lucht zuigen te maken hebben?

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:01

MorxIowa schreef:
_Dracarys schreef:
Hoevaak komt ie buiten en hoeveel ruwvoer krijgt ie per dag?


Hij krijgt 2 á 3 keer ruwvoer per dag en staat om de dag buiten en word voor de rest nog vaak gereden. Hij is ook wel een beetje aan de magere kant, zou dat iets met het lucht zuigen te maken hebben?


En hoeveel per keer? Kan goed zijn dat ie maagzweren heeft, zichzelf verveeld, stress heeft, pijn heeft, spanningen, niet op zn plek etc etc

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 20:08

_Dracarys schreef:
Hoevaak komt ie buiten en hoeveel ruwvoer krijgt ie per dag?


Hij krijgt 2 á 3 keer ruwvoer per dag en staat om de dag buiten en word voor de rest nog vaak gereden. Hij is ook wel een beetje aan de magere kant, zou dat iets met het lucht zuigen te maken hebben?[/quote]

En hoeveel per keer? Kan goed zijn dat ie maagzweren heeft, zichzelf verveeld, stress heeft, pijn heeft, spanningen, niet op zn plek etc etc [/quote]

Ik weet het niet zeker, maar ik denk anderhalve schep per keer. .
Laatst bijgewerkt door GoldenWings op 17-02-18 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:09

MorxIowa schreef:
_Dracarys schreef:
Hoevaak komt ie buiten en hoeveel ruwvoer krijgt ie per dag?


Hij krijgt 2 á 3 keer ruwvoer per dag en staat om de dag buiten en word voor de rest nog vaak gereden. Hij is ook wel een beetje aan de magere kant, zou dat iets met het lucht zuigen te maken hebben?


En hoeveel per keer? Kan goed zijn dat ie maagzweren heeft, zichzelf verveeld, stress heeft, pijn heeft, spanningen, niet op zn plek etc etc [/quote]

Anderhalve schep per keer[/quote]

Ruwvoer is hooi, kuilgras,

krachtvoer 3x daags 1,5 kilo is wel veel vind ik, :o

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Lucht zuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:12

Om de dag buiten??

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 20:12

Ruwvoer is hooi, kuilgras,

krachtvoer 3x daags 1,5 kilo is wel veel vind ik, :o
-------------------------------------------

Ik denk dat het anderhalve schep per keer is. En ik bedoel dan krachtvoer :o .

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 20:13

NinaCharlie schreef:
Om de dag buiten??


één dag wel, volgende dag niet. groeit niet te veel gras in wei. Hier en daar plekjes gras. Andere paarden geen last van lucht zuigen.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Lucht zuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:38

Paarden moeten niet alleen buiten komen om gras te eten. Een paard hoort uberhaupt niet op stal maar dat ter zijde.

Wat bij mijn vorige verzorgpaard heeft geholpen is 24/7 naar buiten, 24/7 ruwvoer en geen brokken, snoepjes etc.
is er nu zo goed als vanaf

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:40

Tja, dier staat vast niet op de geschikte plek. De dag dat hij buiten staat, hoelang is dat dan?
En hooi kun je ook gewoon op de wei bijvoeren.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 20:57

Kinke schreef:
Tja, dier staat vast niet op de geschikte plek. De dag dat hij buiten staat, hoelang is dat dan?
En hooi kun je ook gewoon op de wei bijvoeren.

Hij wordt de ochtend op de weide gezet en er de volgende ochtend weer uit gehaald. Paarden hebben altijd hooi tot hun beschikking. Hij staat in een stal van 2,5m op 3m dus ik denk niet dat het aan de plek waar hij staat ligt.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Lucht zuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:18

Hoi TS, welkom op bokt! Het komt vaker voor hier helaas, dat mensen niet zo aardig reageren. Ik waarschuw je vast even ;). Probeer het je niet aan te trekken en de tips op te pakken waar je wat aan hebt en waar je invloed op hebt :)

Luchtzuigen is een probleem waar meer paarden last van hebben. Ik weet niet hoe lang dit paard dit al doet? Vaak is de eerste oorzaak verveling of maagproblemen, maar ik ken ook paarden uit de opfok die 24/7 buiten stonden en het ook doen. Ik nijg er ook naar dat een zekere erfelijkheid een rol speelt.
Probeer een oorzaak te achterhalen, zover dat mogelijk is. Doet dit paard het bijv ook op de wei of alleen op stal? Doet hij het alleen op stal, probeer dan de tijd op stal zo kort mogelijk te maken. Verder zie je toch regelmatig maagproblemen als oorzaak. Belangrijk is dan dat hij onbeperkt hooi kan eten dan en zo min mogelijk krachtvoer krijgt. Dit zijn misschien dingen die je vriendin kan aanpassen. In plaats van krachtvoer kun je een vitamine en mineralenbrokje (metazoa of vitalbix bijv) voeren in combinatie met lucerne bijvoorbeeld. Ook heeft Havens nu een brok speciaal voor paarden met maagproblemen, ook dit kun je proberen.
Omdat je schrijft dat het paard ook wat mager is, kun je daar ook kritisch naar kijken. Waarom is het dier mager? Kan het zijn dat hij een maagzweer heeft of wormen bijv? Een maagzweer geeft pijnklachten, en dit kan weer luchtzuigen veroorzaken. En geeft ook wel magere paarden. Maar ik ken je paard niet, dus bij twijfel is het een goed idee om de dierenarts eens mee te laten kijken.
En ook al doe je alles zo goed mogelijk, er zijn paarden die zo nu en dan lucht zuigen. Zeker als dit paard het al langer doet, kan het een gewoonte geworden zijn. Dat betekent dat je vriendin dan misschien moet accepteren dat het nu eenmaal een luchtzuiger is en je daar niet zoveel aan kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:31

Diddykong schreef:
Hoi TS, welkom op bokt! Het komt vaker voor hier helaas, dat mensen niet zo aardig reageren. Ik waarschuw je vast even ;). Probeer het je niet aan te trekken en de tips op te pakken waar je wat aan hebt en waar je invloed op hebt :)

Luchtzuigen is een probleem waar meer paarden last van hebben. Ik weet niet hoe lang dit paard dit al doet? Vaak is de eerste oorzaak verveling of maagproblemen, maar ik ken ook paarden uit de opfok die 24/7 buiten stonden en het ook doen. Ik nijg er ook naar dat een zekere erfelijkheid een rol speelt.
Probeer een oorzaak te achterhalen, zover dat mogelijk is. Doet dit paard het bijv ook op de wei of alleen op stal? Doet hij het alleen op stal, probeer dan de tijd op stal zo kort mogelijk te maken. Verder zie je toch regelmatig maagproblemen als oorzaak. Belangrijk is dan dat hij onbeperkt hooi kan eten dan en zo min mogelijk krachtvoer krijgt. Dit zijn misschien dingen die je vriendin kan aanpassen. In plaats van krachtvoer kun je een vitamine en mineralenbrokje (metazoa of vitalbix bijv) voeren in combinatie met lucerne bijvoorbeeld. Ook heeft Havens nu een brok speciaal voor paarden met maagproblemen, ook dit kun je proberen.
Omdat je schrijft dat het paard ook wat mager is, kun je daar ook kritisch naar kijken. Waarom is het dier mager? Kan het zijn dat hij een maagzweer heeft of wormen bijv? Een maagzweer geeft pijnklachten, en dit kan weer luchtzuigen veroorzaken. En geeft ook wel magere paarden. Maar ik ken je paard niet, dus bij twijfel is het een goed idee om de dierenarts eens mee te laten kijken.
En ook al doe je alles zo goed mogelijk, er zijn paarden die zo nu en dan lucht zuigen. Zeker als dit paard het al langer doet, kan het een gewoonte geworden zijn. Dat betekent dat je vriendin dan misschien moet accepteren dat het nu eenmaal een luchtzuiger is en je daar niet zoveel aan kunt doen.


+:)+

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 21:57

Diddykong schreef:
Hoi TS, welkom op bokt! Het komt vaker voor hier helaas, dat mensen niet zo aardig reageren. Ik waarschuw je vast even ;). Probeer het je niet aan te trekken en de tips op te pakken waar je wat aan hebt en waar je invloed op hebt :)

Luchtzuigen is een probleem waar meer paarden last van hebben. Ik weet niet hoe lang dit paard dit al doet? Vaak is de eerste oorzaak verveling of maagproblemen, maar ik ken ook paarden uit de opfok die 24/7 buiten stonden en het ook doen. Ik nijg er ook naar dat een zekere erfelijkheid een rol speelt.
Probeer een oorzaak te achterhalen, zover dat mogelijk is. Doet dit paard het bijv ook op de wei of alleen op stal? Doet hij het alleen op stal, probeer dan de tijd op stal zo kort mogelijk te maken. Verder zie je toch regelmatig maagproblemen als oorzaak. Belangrijk is dan dat hij onbeperkt hooi kan eten dan en zo min mogelijk krachtvoer krijgt. Dit zijn misschien dingen die je vriendin kan aanpassen. In plaats van krachtvoer kun je een vitamine en mineralenbrokje (metazoa of vitalbix bijv) voeren in combinatie met lucerne bijvoorbeeld. Ook heeft Havens nu een brok speciaal voor paarden met maagproblemen, ook dit kun je proberen.
Omdat je schrijft dat het paard ook wat mager is, kun je daar ook kritisch naar kijken. Waarom is het dier mager? Kan het zijn dat hij een maagzweer heeft of wormen bijv? Een maagzweer geeft pijnklachten, en dit kan weer luchtzuigen veroorzaken. En geeft ook wel magere paarden. Maar ik ken je paard niet, dus bij twijfel is het een goed idee om de dierenarts eens mee te laten kijken.
En ook al doe je alles zo goed mogelijk, er zijn paarden die zo nu en dan lucht zuigen. Zeker als dit paard het al langer doet, kan het een gewoonte geworden zijn. Dat betekent dat je vriendin dan misschien moet accepteren dat het nu eenmaal een luchtzuiger is en je daar niet zoveel aan kunt doen.

superveel bedankt! _/-\o_ :) :D

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:40

Ik verplaats dit topic naar Medisch.