Iemand een idee? Zomer/winter-pony('s)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Iemand een idee? Zomer/winter-pony('s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 03:48

Ben nog niet zeker of ik dit topic wel wil/durf openen maar op goed geluk dan maar.
Het staat niet bij medisch omdat ik daarvan ondertussen wel vrij zeker ben dat alle mogelijke dingen onderzocht of in acht genomen zijn (spieren, botten, vitaminen, mineralen, luchtwegen/allergieën, PPID, ...). Het enige wat nog zou kunnen is Vitamine E die nogal op en neer gaat (ondanks paardendosis supplement voor een kleine D-pony) maar daarvoor vind ik hem dit jaar te goed en soepel lopen.
Ook staat het niet bij stalling of voeding omdat hij 365 dagen per jaar op dezelfde manier gehouden wordt en dezelfde voeding krijgt (waar ik in het verleden ook al dingen mee geprobeerd heb maar het is nu goed zo).

Het staat wel bij omgang en paardengedrag omdat ik graag wil leren omgaan met het gedrag van mijn paard :+ Het volgende is aan de hand: ik heb zomer & winter 2 verschillende pony's. In de zomer een lieve tamme goedzak waar je uren mee het bos in kan struinen en de wereld in kan trekken, als het maar lang is en niet te snel. Hij kijkt nergens van op of om en als hij dat wel doet dan is het plaatselijk en zo weer voorbij. Dit seizoen duurt van pakweg Maart tot September/Oktober. De andere maanden lijkt het wel alsof ze mijn pony gewisselt hebben met zijn evil tweelingsbroer. Dan gaat niks meer, is hij boos en nukkig en schrikt van elke scheet (zelfs als die er niet is). Waar dit in de zomer een plaatselijk fenomeen is kan dat nu echt niet meer, nu moet er gerend worden en liefst nog een andere richting uit dan waar je oorspronkelijk heen ging. Ook heel veel gesnurk, hoofd hoog, dribbelen en noem maar op. Dit alles zowel aan de hand als los als onder het zadel, binnen in een piste, buiten in een longeerpiste of in het bos, hij is zeer consequent ;)

Nu wil het toeval dat ik nog een pony heb, en een nog groter toeval (naja :P ) is dat die hetzelfde probleem heeft, maar in een andere categorie. Deze wil nl zo graag vanalles doen en vooral vooruit en zet er dan echt "de kop op". Als je hem dan vraagt (of zegt) zich aan te passen aan jou dan krijg je een lelijke hoofdzwaai jouw richting uit en als je veel geluk hebt kan hij ook steigeren. Vraag je echter onder het zadel vooruit als hij daar geen zin in heeft dan kan hij heel mooi ter plaatse bokkken. Nu is hij de makkelijkste van de 2, hij is verder nog vrolijk en vindt alles leuk en wil wel meewerken, hij heeft gewoon zo zijn momentjes...

Waar ik met deze korte intro (ja hoor, het kan nog langer 8-) ) naartoe wil is dat ik dus, ondanks hetzelfde management, in de zomer en winter 2 compleet verschillende pony's heb, dus 4 voor de prijs van 2 ... maar waarvoor ik geen verklaring kan vinden. Hebben jullie nog ideeën waar ik kan zoeken? Mijn gevoel zit nu op een punt dat ik denk dat ze in de zomer last hebben van de warmte/het weer en het dan allemaal wel best vinden en dat de winterpony's hun ware aard is. Maar zijn er nog andere opties? Iemand die dit (her)kent?

Kleine sidenote : ik ben me ervan bewust dat dit aan mij ligt en dat ik het gedrag in de winter alleen maar versterk en hierdoor in een cirkel beland. Maar waardoor het altijd begint blijft mij een raadsel. Ik besef wel dat als het begonnen is dat ik het zelf alleen maar bergaf laat gaan, weet op dit moment nog niet of ik in staat ben dit om te buigen.. Alle tips zijn welkom :)

Bedankt voor het lezen en als er iets niet duidelijk is: vraag gerust.

roekes

Berichten: 757
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Iemand een idee? Zomer/winter-pony('s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 07:22

Paarden spiegelen vaak de persoon waar ze mee omgaan. Hoe zit jij zelf in je vel in de zomer en winter?

Just_Natural
Berichten: 355
Geregistreerd: 17-08-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Iemand een idee? Zomer/winter-pony('s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 07:27

Kan het zijn dat je in de winter minder met ze doet. Bijv kortere buitenritjes in een lager tempo?
Bij mij klinkt het alsof ze te veel energie hebben.
Misschien kun je eens proberen wat meer van ze te vragen en indien mogelijk het krachtvoer iets verminderen?

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 07:31

Paarden spiegelen inderdaad. Heb je weleens iemand mee laten kijken die veel van het gedrag van paarden weet?

Je zou in het kader van supplementen nog magnesium kunnen proberen. Het schijnt dat bij veel paarden de scherpe randjes daarmee eraf zijn.

Maar ik zou echt eens iemand mee laten kijken bijvoorbeeld ( een student) van Annemarie van der Toorn ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 07:49

Spiegelen klopt volledig. Nu wil het feit dat ik lichamelijk niet ok ben en hier steeds meer last van krijg. Eerst dacht ik dat het daar mee te maken had, maar het probleem is er al zolang ik de pony ken (11 jaar nu) en zolang heb ik mijn problemen nog niet. Ook heb ik even goed in de zomer slechte periodes en niet enkel in de winter, hoewel ik er in de zomer misschien wel makkelijker "doorheen" kan.

De buitenritten zijn altijd in een laag tempo. Op dit moment doe ik er geen omdat ik het lichamelijk niet trek als hij gaat springen en rennen (zelfs aan de hand doet mij meer kwaad dan goed) maar het gaat altijd mis als we in een fijne flow zitten, de hele zomer fijn gereden en dan ineens is het weer daar, gaat het op een rit mis maar probeer ik nog eens (er kan immers altijd wat gebeuren) maar dan is het elke keer weer raak en is die negatieve spiraal weer daar. Ik ga dan minder ondernemen :j maar dat is een gevolg denk ik, niet zozeer de oorzaak (maar uiteraard wordt het daardoor niet beter).

Krachtvoer krijgen ze niet, enkel bietenpulp, lijnzaadvlokken en vitaminenkorrel (en hooi uiteraard). Magnesium geef ik de schrik-pony al bij (ook in paardendosis trouwens, heb ik nu geprobeerd op te bouwen maar lijkt voor de spanning niks te doen, hij loopt wel goed soepel voor zijn doen).

Heb er wel eens een Parelli-instructeur bij gehad en ook al veel mensen die filmpjes hebben bekeken enzo, maar er is nog niet echt een oplossing uit gekomen. Ben nu geselecteerd voor een online-coaching-ding dus misschien komt daar iets uit. Is niet specifiek voor dat gedrag maar we kunnen het wel meenemen.

Het leuke is ook dat als er iemand op staat te kijken of mee rijdt of dergelijke dat hij het 90% van de tijd niet doet. Ben al blij dat hij het ondertussen een aantal keer toch gedaan heeft met een paar stalgenoten als getuige want niemand geloofde mij :+ Ik zou het zelf ook niet geloven als je hem in de zomer ziet ;) En om het nog fijner te maken.. er heeft nu 3 keer een meisje van een jaar of 11 op gereden (binnen) en hij heeft nog geen pas verkeerd gezet. Is ook altijd een fijne eye-opener... Ik liep vanmiddag met een snurkende-staart-op-de-rug-hoogbenig-geval aan de hand (overigens wel maar 5 minuten, de rest van de wandeling was hij braaf) en zij rijdt er zo mee rond...

Dus er is iets wat ik doe (of niet doe) wat het triggert denk ik, of in ieder geval wat het erger maakt, omdat het altijd zo onverwacht begint.

PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Re: Iemand een idee? Zomer/winter-pony('s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:13

Hoe worden de pony's gehouden in de winter? 24/7 buiten of ook op stal? Ik kan mij zo voorstellen dat ze in de winter hun energie slechter kwijt kunnen als ze op stal staan en daarom qua karakter heel anders zijn dan in de zomer. Uit ervaring weet ik dat dit zeker van invloed kan zijn.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Iemand een idee? Zomer/winter-pony('s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:35

Mijn ruin had jaren lang ook een draak! Humeur in de winter. Bij de ene persoon wat meer als bij de ander. Maar de ondertoon was sjaggie.
Hij stond altijd buiten en kreeg alleen na het rijden krachtvoer (zonder haver en weinig suiker ivm koudbloedig paard).

Destijds dacht ik dat hij gewoon aan het puberen was... moeite had met gezag.. het was wel een ' mannetje'zegmaar. Kan natuurlijk best meegespeeld hebben maarrr uiteindelijk was het bij ons een kwestie van de juiste voeding.

Inmiddels is dit pest Humeur over gelukkig, ook in de winter. Nu onbeperkt ipv 3x per dag en nu goede kwaliteit hooi. (Destijds mooi paardenkuil) en ongeacht of hij wel of niet loopt krijgt hij brok bijgevoerd. Hij heeft het echt nodig, vooral als hij van vacht wisselt.
Zijn halfzusje staat en doet hetzelfde maar krijgt bijna geen brok bijgevoerd. Met onbeperkt hooi en af en toe een worteltje doet ze het prima.

Hoe het bij jouw drakenvriendje zit weet ik natuurlijk niet en dat is voor iemand die jullie niet kent ook lastig te zeggen denk ik.

Hopelijk kan je het uitvogelen wat voor jullie werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:15

Zoals gezegd staan ze 365 dagen per jaar op dezelfde manier. Ze staan volgens mij wel meer "op stal" bij slecht weer maar daar zijn ze zelf bij. Kan op zich wel invloed hebben, heb ik ook in mijn hoofd zitten :j Dan zou meer bewegen eens oplossing zijn, dit ben ik nu aan het proberen (oa door bijrijder). Maar uiteindelijk zijn het nooit grote bewegers, ook in de zomer niet (hebben ze de ruimte niet voor, zie het ook liever anders maar er zijn veel haken en ogen maar dat bespreken is in mijn ogen offtopic gezien ze 365 dagen op die manier staan en er de meeste maanden geen problemen zijn).

Misschien ook behoefte aan extra/andere voeding maar in welke richting zou ik dit moeten zoeken? Wat zouden ze in de winter meer nodig kunnen hebben dan in de zomer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:04

Even nog als aanvulling op mijn vorige post ... De manier waarop ze staan is een "nieuwe" manier, maar de problemen spelen al veel langer, ook al toen hij nog 24/7 op een weide stond in een kudde. Dus vandaar dat ik de leefomstandigheden durf uitsluiten, naast het grote contrast tussen zomer en winter (waarbij hij altijd op dezelfde manier staat/stond, ik heb nooit gehad van zomer op de weide en winter in de stal bv.). Dat het niet zo handig is als hij met slecht weer een week aan een stuk in zijn stal kampeert ben ik me van bewust, maar is naar mijn mening geen oorzaak van het probleem. Immers zou het dan een nieuw probleem moeten zijn en dat is het niet, dit is al op diverse stallen voorgekomen waarbij hij altijd heeft buiten gestaan (al dan niet samen met andere paarden) op een grasweide.

Voeding heb ik ook al verschillende dingen mee gedaan, maar misschien zie ik daar iets over het hoofd waar ze in de winter wel behoefte aan hebben, geen idee. Dus als iemand wat weet is dat natuurlijk altijd welkom ;)

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:14

Die van mij krijgt subli zonder, 1/3 maatschep per keer ten minste 3x per week (met veel beweging meer uiteraard) & voerwortels. Ik ben daarnaast geen voer-expert, dus vindt het lastig daar echt advies over te geven.

Volgens mij was Mizora(?) Een paardenvoedings-expert. Voor E50,- heb je een consult en schema geloof ik een keer op haar website gelezen te hebben. Zoiets misschien een idee?

Anoniem

Re: Iemand een idee? Zomer/winter-pony('s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:21

Dank je, Mizora heeft het huidige rantsoen samengesteld :j Had wat problemen vorige winter/voorjaar met de bovenlijn (zijn pony's van 21 & 24 jaar) en toen hebben we wat verandert en nu zien ze er weer prima uit. Daarom wil ik dit ook graag houden en niet weer alles veranderen, maar iets extra toevoegen als dat nodig blijkt kan natuurlijk altijd :)

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Iemand een idee? Zomer/winter-pony('s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:24

Ik zou haar gewoon vragen of het nog passend is denk ik. Misschien dat er een bepaalde samenstelling net even anders moet in de winter?

Anoniem

Re: Iemand een idee? Zomer/winter-pony('s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:04

Kan er eens naar polsen inderdaad :j Misschien dat zij weet of behoeften van paarden anders zijn in de winter dan in de zomer ofzo ..