pony vertrouwen geven in springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

pony vertrouwen geven in springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 14:47

Hallo :wave: ,
Ik heb een New Forest merrie van 21 jaar voor ongeveer een jaar. Ze is daarvoor van mijn opa geweest en andere meiden zorgden ervoor. nu ik haar verzorg merk ik dat ze vaak agressief is bij het rijden. Dat is gekomen in de tijd dat de meiden voor haar zorgden.Die konden in het begin helemaal niks en gingen zonder les rijden, en vooral veel springen. Daarvoor vond ze springen en rijden heel leuk, maar na die 5 jaar dat die meiden reden is het enthousiaste dus helemaal weg. als ik nu met haar ga springen(als ik erop zit) word ze enorm bang en gespannen en weigert alles. Onder het dressuur rijden is ze ook niet heel blij. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze weer vertrouwen in het springen en rijden krijg? Die meiden rijden nu nog steeds op haar, alleen nu krijgen ze les dus het gaat al beter.

Ik hoop dat jullie een oplossing hebben! :) :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: pony vertrouwen geven in springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:49

Heeft het paard geen artrose?
Dan is dressuur niet leuk, maar springen al helemaal niet meer door de klappen die de benen dan op moeten vangen.

Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Re: pony vertrouwen geven in springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 15:21

Zou kunnen, maar het is langzamerhand gegaan. Ze vind vrij springen wel heel leuk. Je ziet vooral die spanning als je rijd en dat voel je en zie je ook, ze springt met een holle rug, open neusgaten, de angst kan je goed zien.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:22

Weggedrukte rug betekent rugpijn. Eerst de rug en je zadel laten nakijken.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: pony vertrouwen geven in springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:01

Wordt het zadel ook regelmatig nagekeken? Als dit niet goed ligt kan ze ook rugpijn krijgen natuurlijk ;)

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: pony vertrouwen geven in springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:35

21.. zou ook eerst lichamelijke klachten uitsluiten, juist als het langzaam is begonnen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: pony vertrouwen geven in springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:37

Wanneer is het zadel voor het laatst nagekeken?

Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 11:53

Het zadel wat ik voor springen gebruik is al best oud, het is een veelzijdigheidszadel. Helpen het zadel dekje en zadel onderlegger niet dan? Soms maak ik ook een heel klein sprongetje met het dressuur zadel, die is nog heel nieuw en past precies. Maar dan doet ze precies het zelfde. Een maand geleden ging ik voor het laatst springen en toen weigerde ze alles, zelfs met het vrij springen, en dat vond ze eerst wel leuk. Ik denk niet dat het aan het zadel ligt, want je ziet echt aan haar hele lichaamshouding dat ze heel erg veel angst heeft. Ze gaat ook heel hard als we gaan springen, is dat normaal?
Hoe moet ik er voor zorgen dat ze het weer leuk gaat vinden? :? :)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: pony vertrouwen geven in springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:55

Eerst maar eens een tandarts, osteopaat en zadel passer laten komen.

Als dat allemaal nagekeken en behandeld is, dan kun je verder kijken.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:58

Je paard gaat alleen maar dingen leuk vinden die niet pijn doen, als het pijn blijft doen blijft ze er angstig door worden. je kunt iets niet leuk maken voor een dier zonder de pijn en de angst voor pijn weg te nemen. Wil je nog wat met haar kunnen doen zul je haar dus helaas eerst door de molen moeten laten halen van alle medische onderzoeken en zadelpassessies. 'Een zadel dat perfect past', zegt mij niets als vervolgens het paard er angstig door wordt, dan zal er opnieuw naar gekeken moeten worden (second opinion?) Of je laat haar met 21 met pensioen gaan, en geeft haar nog een paar leuke jaren in de wei als dank voor haar harde werken voor jullie al die jaren. De keuze is aan jou.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: pony vertrouwen geven in springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:07

Overleg met de DA, simpelste behandeling is 10 dagen goede pijnstillers en kijken hoe ze dan bewegen wil. Wat doet ze los in de wei trouwens? Wil ze gewoon voor de lol wel een sprintje trekken of is stap de enige snelheid?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:49

tamary schreef:
Overleg met de DA, simpelste behandeling is 10 dagen goede pijnstillers en kijken hoe ze dan bewegen wil. Wat doet ze los in de wei trouwens? Wil ze gewoon voor de lol wel een sprintje trekken of is stap de enige snelheid?


Waarom pijnstillers erin als je niet eens weet wat de oorzaak is?

Zou me niks verbazen als de pony van TS nog nooit een tandarts en osteopaat gezien heeft en dat het zadel niet goed ligt. Dat eerst maar voordat je er spul in stopt.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: pony vertrouwen geven in springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:54

21 + 5 jaar klooien met rijden kan van alles geven, van gewoon verkeerd aangeleerd tot inderdaad pijn. Eerst de pijn uitsluiten/bevestigen, daar kan je flink voor door de molen, maar TS geeft aan in elk geval al een passend zadel te hebben en dat pony erger wordt door ook met vrijspringen te protesteren. Paard voor honderden euro's door de molen trekken terwijl ze enkel verkeerd gedrag geleerd heeft is nutteloos, steek je dan beter in goed les. Basis zit er nl kennelijk goed in en die weer afstoffen moet het probleem niet zijn.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:58

tamary schreef:
Paard voor honderden euro's door de molen trekken...


Ik vind tandarts, osteopaat en zadel passer laten komen echt niet door de molen trekken.

tamary schreef:
ze enkel verkeerd gedrag geleerd heeft is nutteloos, steek je dan beter in goed les. Basis zit er nl kennelijk goed in en die weer afstoffen moet het probleem niet zijn.


En jij kan dit zomaar zien achter je scherm dat de pony geen lichamelijke problemen heeft?
Laatst bijgewerkt door FatCat op 01-07-17 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:01

dubele post

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: pony vertrouwen geven in springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:17

Een paard met een holle rug laten springen, ik vraag me als gedragstrainer serieus af hoe je dat voor elkaar krijgt zonder onderliggende pijnoorzaak. Streep dat aangeleerde kunstje echt maar weg hoor.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:08

FatCat schreef:
tamary schreef:
Paard voor honderden euro's door de molen trekken...


Ik vind tandarts, osteopaat en zadel passer laten komen echt niet door de molen trekken.

tamary schreef:
ze enkel verkeerd gedrag geleerd heeft is nutteloos, steek je dan beter in goed les. Basis zit er nl kennelijk goed in en die weer afstoffen moet het probleem niet zijn.


En jij kan dit zomaar zien achter je scherm dat de pony geen lichamelijke problemen heeft?

Pony heeft ooit een goede basis gehad, of die nu enkel afgestoft moet worden of dat de afgelopen 5 jaar iets stuk gemaakt heeft is de grote vraag. Dat er een gedragsprobleem is, is iedereen hier wel duidelijk. Of dat het enige is, is wat je zsm wil bepalen en dan is pijnstillers de kortste route. Daarnaast staan er hier zat verhalen van paarden die wel degelijk wat bleken te mankeren ondanks DA/fysio/osteo die niks vonden. Paard dat door pijn zich zo gedraagd kan je nl zeker met rijden daar niet voor aanpakken, maar het is ondertussen wel gevaarlijk.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:50

tamary schreef:
Pony heeft ooit een goede basis gehad, of die nu enkel afgestoft moet worden of dat de afgelopen 5 jaar iets stuk gemaakt heeft is de grote vraag. Dat er een gedragsprobleem is, is iedereen hier wel duidelijk.


Ik zeg ook niet dat er geen gedrag/rijtechnisch problemen zijn, in tegendeel, ben er 99% zeker van dat dit wel het geval is - maar vind altijd de eerste stap het paard even physiek te checken. Zeker als het paard lange tijd geen tandarts, zadelmaker, DA gezien heeft. Die pony is ook 21 jaar - zou me niet verbazen mocht het zadel niet langer passen wegens bevoorbeeld de rug die holler wordt door ouderdom. Artrose kan ook.

tamary schreef:
Daarnaast staan er hier zat verhalen van paarden die wel degelijk wat bleken te mankeren ondanks DA/fysio/osteo die niks vonden.


Dat is altijd mogelijk. Maar vind dit geen excuus om de basis checks over te slaan. Ik sta ook niet te roepen om het hele paard op foto te zetten.

tamary schreef:
Paard dat door pijn zich zo gedraagd kan je nl zeker met rijden daar niet voor aanpakken, maar het is ondertussen wel gevaarlijk.


Ik lees negers dat de pony gevaarlijk is

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: pony vertrouwen geven in springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:51

Het niks vinden van een osteo is sowieso niet waar, want elk paard heeft wel wat.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: pony vertrouwen geven in springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:06

Marit, de pony heeft al een behoorlinke leeftijd en ik denk niet dat ze het springen niet leuk meer vindt. Ik denk dat ze, gezien de leeftijd, lichamelijk wat begint te mankeren. Dat is heel normaal voor een pony van 21. Alles wat ze laat zien (weigeren, rug wegdrukken etc) kunnen tekenen zijn van pijn of ongemak. Bespreek het en laat de pony eerst onderzoekem voordat je er fanatiek verder mee gaat.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:10

Maritxx schreef:
Hallo :wave: ,
Ik heb een New Forest merrie van 21 jaar voor ongeveer een jaar. Ze is daarvoor van mijn opa geweest en andere meiden zorgden ervoor. nu ik haar verzorg merk ik dat ze vaak agressief is bij het rijden. Dat is gekomen in de tijd dat de meiden voor haar zorgden.Die konden in het begin helemaal niks en gingen zonder les rijden, en vooral veel springen. Daarvoor vond ze springen en rijden heel leuk, maar na die 5 jaar dat die meiden reden is het enthousiaste dus helemaal weg. als ik nu met haar ga springen(als ik erop zit) word ze enorm bang en gespannen en weigert alles. Onder het dressuur rijden is ze ook niet heel blij. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze weer vertrouwen in het springen en rijden krijg? Die meiden rijden nu nog steeds op haar, alleen nu krijgen ze les dus het gaat al beter.

Ik hoop dat jullie een oplossing hebben! :) :)


Lieve TS - ik zou zoals andere bokkers hebben aangegeven eerst een DA en zadelmaker bijhalen. 21jaar is toch al oud voor zo een diertje, en ookal paste het zadel mss 5 jaar geleden, dat betekend niet dat het nu nog past. De paarden rug zakt wat in door ouderdom, wat betekend dat het zadel ook moet aangepast worden. Paardje kan ook andere problemen hebben, eventueel artrose.

Als alles ok is raad ik je aan om te lessen. Wij kunnen helaas het gedrag niet zien en daarom moeilijk een gepast antwoord geven. Het is mss ook beter dat er (tijdelijk) maar 1 persoon op de pony rijdt om de basis terug te bevestigen.

Veel success!

Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 16:11

Wat fijn dat er zoveel reacties zijn! Ik denk dat het wel aan de ouderdom kan liggen, en dat haar rug iets door gezakt is, maar zou alleen dat de oorzaak zijn? Ook zonder zadel vind ze niet leuk. Verder beweegt ze super goed, met dressuur ook. In de wei trekt ze ook af en toe een sprintje, of maakt gekke sprongen. Op buitenrit zijn er verder ook geen problemen met de beweging. Ze is met rijden heel normaal, maar dat doe ik wel met een dressuur zadel. Op buiten rit is ze ook heel blij. Voor de rest ben ik nu ook al een paar weken helemaal gestopt met springen. Ik rijd nu 1 of 2 keer in de week.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: pony vertrouwen geven in springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:12

Ik zou een osteopaat en tandarts laten komen.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:39

Change3x schreef:
tamary schreef:
Overleg met de DA, simpelste behandeling is 10 dagen goede pijnstillers en kijken hoe ze dan bewegen wil. Wat doet ze los in de wei trouwens? Wil ze gewoon voor de lol wel een sprintje trekken of is stap de enige snelheid?


Waarom pijnstillers erin als je niet eens weet wat de oorzaak is?

Zou me niks verbazen als de pony van TS nog nooit een tandarts en osteopaat gezien heeft en dat het zadel niet goed ligt. Dat eerst maar voordat je er spul in stopt.


Ik vind het een beetje een rare aanname dat het paard vast nog nooit een tandarts of osteopaat heeft gezien? Imo kan het geven van pijnstillers wel degelijk een duidelijker antwoord geven als één osteopaat en een zadelpasser oid. Onze osteopaat vond ons paard ook in orde en "we moesten m maar aanpakken" terwijl een fysiotherapeut later een beenprobleem vond. Als je je paard pijnstillers geeft kan je niet perse uitsluiten dat het paard geen pijn heeft als het gedrag aanhoud (immers leert een paard pijn vermijden en kan het reageren omdat het pijn verwacht ook als je die wegneemt kan het paard nog het door pijn gemotiveerde gedrag uitvoeren). Neemt het gedrag daarop echter meteen af dan kan je wel met een grote zekerheid zeggen dat het gedrag wel door pijn is gemotiveerd en dan weet je ook dat je niet je paard maar moet aanpakken als een of twee behandelaars beweren dat er niets is.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: pony vertrouwen geven in springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:04

Dat vind ik een hele rare uitspraak van een osteopaat.