Homoseksuele pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 16:38

De titel klinkt wel een beetje gek, maar dit is iets wat ik mij serieus af vraag.
Mijn merrie (24 jarige shetlander kruising) heb ik al jaren, en vorig jaar heb ik haar voor het eerst zichtbaar hengstig gezien. Ze stond in een kudde met paarden en pony's, veel merries en 1 pony ruin. Bijna alle merries waren toen hengstig, steken elkaar denk ik aan.

Ze heeft toen zelfs een Friese merrie geprobeerd te dekken terwijl ik er naast stond, terwijl ze zelf ongeveer 1.10 is.. Ja het was mogelijk met dat hoogte verschil, ik had het ook niet geloofd als ik het niet had gezien. En ik kan jullie verzekeren dat ze ècht een merrie is ivm dat 'dekken'.
Verder had ze wel nog meerdere merries in die kudde 'gestalkt'. :') De shetlander ruin die als enigste ruin daar stond vond ze trouwens niet interessant.

Nou nu is het weer zo ver, ze is weer hengstig (denk ik?) en verliefd op een welsh merrie waarbij ze in de wei staat. Nu staat er ook weer 1 shetlander ruin bij (een andere dan vorig jaar) maar daar heeft ze ook geen interesse in.

Dus, mijn vraag:
Kunnen paarden op hetzelfde geslacht vallen? Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord, wel over homoseksuele pinguïns maar nooit over paarden.
Of heeft iemand anders ook iets soortgelijks meegemaakt?

Ik vind het trouwens wel prima als ze op merries valt hoor, ik accepteer haar zoals ze is. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:43

Hahaha, geweldig topic. :D :D

Ik ken ook een merrie die andere paarden dekte. :j
Zij had wel een flink probleem.
Heeft jouw paard nog andere klachten?

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:46

Ik weet niet of het echt het homoseksueel is, maar als ze veel testosteron of andere hormonale abnormaliteiten heeft, kan dat wel een verklaring zijn.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:54

Homoseksualiteit is bij behoorlijk wat diersoorten geconstateerd dus het zou best kunnen. Al zien ze het meestal bij de mannetjes.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:55

Komt vaker voor dan je misschien denkt. Tochtige koeien "dekken" elkaar ook

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 16:59

KoudbloedKim schreef:
Hahaha, geweldig topic. :D :D

Ik ken ook een merrie die andere paarden dekte. :j
Zij had wel een flink probleem.
Heeft jouw paard nog andere klachten?


Oh dat klinkt niet goed, nee verder geen klachten. Ze heeft alleen laatst haar spronggewricht wat beschadigd maar dat hoort niet bij hormomen enzo haha

Eske_B schreef:
Ik weet niet of het echt het homoseksueel is, maar als ze veel testosteron of andere hormonale abnormaliteiten heeft, kan dat wel een verklaring zijn.

Veel testosteron zou misschien wel kunnen, ze is wel best dominant in kuddes. Beetje een alfa merrie ook.

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:01

Ik heb ook zo'n merrie. Verder niks loos mee en ook geen abnormaal hormonaal gestuurd gedrag. Ik had het ook al vaker gezien en gehoord van andere merries.

Zij staat idd boven de merrie die ze bespringt, alleen snapt ze het niet helemaal, ze springt ook rustig van de zijkant :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Spekkie01 op 19-05-17 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:03

Is volgens mij niet zo zeer homosexueel gedrag maar meer hormonaal, meestal zijn het de wat dominantere dieren die dit doen.
Ze zouden zich ook nog prima door een hengst laten dekken maar die zijn er geen.

Kan geen kwaad voor het dekkende paard, behalve eventuele niet zo gewillige paarden. Het paard wat "gedekt" word kan ook nog wel last krijgen van de rug door het gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:04

Ik geloof ook niet dat dit direct een "geaardheid" is hoor, meer het idee van: "als je geil bent, mag alles" :7 Is toch in de gevangenis niet anders, als ze allemaal van hetzelfde geslacht bij elkaar zitten?

Vond het trouwens van mijn shetlandpony altijd wel geniaal, dat ze altijd de grootst mogelijke KWPN ruin (dat dan weer wel) uitzocht, om daar vervolgens net zo lang parmantig bij in de kijker te gaan staan, dat het arme dier zich na een paar dagen maar gewonnen gaf en ze een nieuwe "vriend" had...

En mijn grote paard had na een mislukte poging tot dekken van een ruin jaren geleden (achteraf begrijp ik heel goed waarom ze zo in paniek raakte, want ze bleek al jaren lang een gebroken ruggenwervel te hebben) viel toen bij hengstigheid ook eerder op dames van zelfde formaat. Dat was pas lesbische liefde trouwens en dan hoef ik denk ik niet in detail te treden toch? O:)

JMeinema

Berichten: 68
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:26

Ik had wel een keer zoiets over koeien gelezen en pelsrobben die ''oefenen'' op pinguïns ... Maar goed; dat hoeft natuurlijk niet voor paarden te gelden.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 17:32

@Spekkie01
Geweldig hoe normaal 'vrolijk' de 2 andere paarden kijken' :') :')

@Azmay
Gelukkig heeft ze het tot nu toe alleen bij grotere paarden geprobeerd, dan stond ze alleen op de kont. Ze is gelukkig te klein om op de rug te kunnen leunen.

@MiniMeLona
Dat klinkt eigenlijk inderdaad wel logisch.
Hahaha shetlanders zijn geweldig! Gedwongen liefde :')


Dat van koeien had ik ook al gehoord, ik denk dat mijn pony een koe/pinguïn/hengst identiteitscrisis heeft

Secrets
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:29

Spekkie01 schreef:
Ik heb ook zo'n merrie. Verder niks loos mee en ook geen abnormaal hormonaal gestuurd gedrag. Ik had het ook al vaker gezien en gehoord van andere merries.

Zij staat idd boven de merrie die ze bespringt, alleen snapt ze het niet helemaal, ze springt ook rustig van de zijkant :D

[ [url=m/KP8Zhr.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O-

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:37

Ik heb wel een homoseksuele ruin gehad. Die kon je een stel hengstige merries voor zijn neus parkeren en dat deed hem werkelijk helemaal niks. Je kon aan de blik in zijn ogen zien dat hij zich serieus afvroeg wat die dames stonden te doen voor zijn neus. Als je dat paard echter bij een andere ruin weg zette ging hij zich als een hengstige merrie gedragen. Compleet met het opdringerige kont onder de neus duwen met weg gedraaide staart. En maar gillen _O- _O-

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:52

Homoseksualiteit komt voor in het dierenrijk, maar vlak ook hormonale problemen niet uit. Zeker als het op latere leeftijd opkomt en niet al vanaf jongs af aan. Eierstokproblemen of tumoren (endocriene tumoren die zelf hormonen afgeven of anatomische tumoren die bijv. drukking op het hypofysesteeltje geven) geven namelijk ook dit soort gedrag.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:01

Heb het ook vaker gezien bij merries :)

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:04

Mijn merrie is nu ontzettend hengstig en staat weidbeens te plassen als de andere merrie aan haar zij stoot. Ook staat ze overdreven te ruiken, krabben aan de verse mest van de andere merrie en maakt ze miepende hinnik geluidjes.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Re: Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 15:22

Gelukkig komt het dus vaker voor, bij merries en ruinen.
Ik heb het met mijn moeder er over gehad en ze vertelde dat ze zulk gedrag bij andere merries (bijvoorbeeld het dekken) ook al bij de vorige eigenaar vertoonde. En dat is dan echt jaren geleden. Dan hoop ik toch dat het gewoon haar dominante kant is ipv. iets gevaarlijks als tumoren.

Maar ik ga mij zeker verder inlezen over hormonale problemen bij paarden, bedankt voor jullie ervaringen! :)

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:14

Mijn merrie doet het ook als ze hengstig is. Maar zij valt op beide.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:18

Mijn ezelruinen doen het ook al heel hun leven met elkaar. En soms gaat het er ruw aan toe hoor :x

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:23

Ligt aan de hormonen denk ik. Paarden worden geloof ik niet echt iets van verliefd zijn.
Ze zijn dan Horny denk ik en uiten dat vrees ik op die manier.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 18:13

Ik denk inderdaad hormonen en dominantheid..

Update: Ze heeft vanmiddag de Welsh merrie geprobeerd te dekken, het ging toch een beetje falend via de zijkant zoals de merrie op de foto van Spekkie01 deed :')

Deze merrie staat ook wel echt heel erg laag in de rangorde, en de ruin die erbij staat is zo ongeveer gelijk aan mijn pony. De Fries waar ik het in mijn beginpost over heb stond ook als een van de laagste in de rangorde.
Ik denk dat mijn pony gewoon de 'zwakkere' uitkiest om het maar zo te zeggen.

noeshka
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:29

een vriendin van mij had een kat en die was ook homoseksueel. het was de bedoeling dat hij hun raskatten zou "dekken" (ik weet ff niet meer hoe dat heet bij katten) maar dat ging dus niet... :') het was wel echt een schatje, maar moest helaas wel weg, omdat hij altijd boos was op de poezen ;(

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:35

Tieneke _O- _O-

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Homoseksuele pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:44

ik denk ook dat het puur hormonaal is.
zoals iemand ook reeds zei,tuchtige koeien 'dekken' elkaar zo goed als altijd.
die zijn daarom niet homoseksueel en laten mooi een stier toe indien die voorhanden is.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:05

LukieBradley schreef:
Tieneke _O- _O-


Serieus :')
Gisteren Fideel nog van Basiel moeten halen. Die bijt zich echt vast in de langere vacht van zijn neefje.

Jaahaa, neef. Dus incest ook nog :roll: