Haflinger laat zich niet vangen en is 'bang'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Haflinger laat zich niet vangen en is 'bang'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 18:12

Ik loop een beetje vast met het gedrag van mijn haflingerruin, mogelijk heeft iemand tips.
Sinds vorig jaar laat mijn haflinger zich steeds minder makkelijk pakken in de wei, op de pensionstal waar we eerst stonden resulteerde dat op een gegeven moment in dat hij zich alleen nog door mij liet pakken of als alle paarden de wei werden uitgehaald, zodat hij niet alleen achterbleef.

Hij stond op de pensionstal in een wei met alleen ruinen en was duidelijk de komische noot van het stel, lees: hele dagen lopen klieren met zijn maatjes, halsters trekken, rennen etc.
Sinds april 2016 staat hij bij ons aan huis met een oudere haflingermerrie.
Sinds enkele maanden (einde weideseizoen en einde van het wedstrijdseizoen) is meneer echter voor alles 'bang'; hij laat zich nog nauwelijks vangen en loopt vooral luidkeels snurkend rond te rennen. Het gedrag verschilt per dag, laatst waren er vrienden op bezoek en stond er 10 man in de paddock en dan laat ie zich uitgebreid aaien. Maar als ik dan later kom voeren, rent ie weer snurkend weg. Het lijkt te beginnen als een spelletje, waarbij hij uiteindelijk gespannen raakt van zichzelf ofzo. Zodra je hem vasthebt en op de wasplaats hebt staan is het gedrag meteen weg en ontspant hij weer.
Hij gaat erg ver in het wegrennen van je en dat creeert soms gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld draaien in nauwe doorgangen of de stal uitrennen ;(. Het is een paard met conditie en energie.
Hij vindt het ook soms 'eng' als vreemden hem aanraken en tijdens het buitenrijden is hij meer schrikachtig. Voor zover we weten heeft ie geen nare ervaringen gehad met mensen, er is hier de afgelopen tijd veel op het erf geklust (maar dan staan de paarden altijd geinteresseerd te kijken en raken niet van streek). Mannen heeft ie altijd al minder aardig gevonden dan vrouwen, maar dat weten we. Het gedrag lijkt iets minder sinds ik weer meer aan het rijden ben, maar wisselt nog sterk.

Ik vraag me af hoe ik hem het beste kan benaderen in dit gedrag, het frustreert een beetje dat ik hard mijn best doe om een fantastisch paardenleventje te creëren en daar vooral gesnurk voor terug krijg -O-.
Op dit moment zet ik de track bij de stal af met een lintje en pak hem dan in de stal met een worteltje (dit lijkt de minste stress op te leveren) maar eigenlijk wil ik gewoon graag dat ik hem overal kan pakken of dat ie weer naar mij toe komt.
Verder vraag ik me af of ik hem nu tekort doe, doordat er niet meer echt een speelmaatje voor hem is, de oudere merrie is een versleten oma en wil niet spelen, hoewel ze elkaar leuk vinden, vind ik het achteraf niet de beste combinatie met mijn ruin.

Heeft iemand ideeën?

Achtergrond info over de huisvesting en het paard:
Ze beschikken over een inloopstal van 6x6m (tochtvrij, gedeelte met vlas en kunnen dus droog liggen), ongeveer 400m track en kunnen ook in de rijbak van 20x35m rondlopen. Doordat we in het najaar ons grote weiland hebben moeten frezen en inzaaien en het kleine weilandje op wat nattere grond ligt staan de paarden sinds september niet meer op het gras. Ik was erg hoopvol dat ze per maart/april weer op het gras kunnen, maar het gras op het grote weiland is nog niet echt iets, mogelijk duurt het na april nog een paar maanden voordat ze daar gebruik van kunnen maken.
De paarden krijgen 3dd hooi, er hangt ook een fijnmazig hooinet waar ze de hele dag van kunnen knabbelen. Verder krijgen ze 2dd vitalbix, muesli en lucerne. De haflinger wordt meerdere keren per week gereden en start ik in klasse 3 endurance wedstrijden. Hij ziet er top uit, glimt, zit goed in de vacht en is op gewicht. Hij loopt met veel plezier in de trainingen, Ik zou zeggen dat we het best voor elkaar hebben.

Anoniem

Re: Haflinger laat zich niet vangen en is 'bang'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:16

Kan toch zijn dat ie nog steeds moet wennen aan de nieuwe omgeving. Maar het kan ook iets medisch zijn, denk bijv aan slechter zicht?
Ook kan het door jou komen, ben jij zelf stabiel/sta je stevig in je schoenen etc. Sommige paarden reageren daar heel fel op.

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:44

Wat was het resultaat voor je haflinger wanneer hij zich liet vangen door anderen (tijdens pensionstal periode)? Moest hij dan naar stal of wat gebeurde er meteen na? Had hij een andere buurman gekregen op stal, waardoor hij daar niet graag naar terug wilde? En nu, bij jou aan huis, waar rent hij naar toe? Rent hij bijvoorbeeld naar de merrie of naar een voor je gevoel random plek?

Zoals Joolien al zei, is het misschien slim om zijn zicht en gehoor te laten controleren. Zeker vanwege het schrikachtige op buitenrit icm het zijn van endurance pony. Misschien ziet hij minder en schrikt hij van plotselinge beweging of hoort hij juist minder, waardoor hij die beweging niet meer kan horen aankomen (zoals jijzelf met voer). Maar het kan inderdaad ook een uiting zijn van opgebouwde stress door de verhuizing en het klussen.

Dublinlove8
Berichten: 143
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Zegiknie

Re: Haflinger laat zich niet vangen en is 'bang'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:51

Tja...
Ik zou ten eerste naar de dierenarts gaan...
Als er niks met hem is mist hij waarschijnlijk zijn vrirndjes :o

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Haflinger laat zich niet vangen en is 'bang'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:59

Maakt hij er niet gewoon een spelletje van omdat hij speelmaatjes mist? Dan zou de oplossing zijn om meer met hem te spelen en regelmatig even aandacht geven zonder dat er ook gelijk iets moet.

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Re: Haflinger laat zich niet vangen en is 'bang'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 19:34

Ik heb geen aanwijzingen dat er iets mis is met zijn gehoor of zicht, hij loopt buiten precies hetzelfde als eerder en reageert bijvoorbeeld ook niet anders als hij van verschillende kanten wordt benaderd. Hij staat altijd te hinniken ah hek als ik in de verte met eten aan kom. De ogen zien er prima uit. Maar ik sta open voor het idee en zal eens met de dierenarts overleggen.

Verder is dit wel een spiegelend paard, als ik mijn dag niet heb, dan besluit ik vaak om niet te gaan rijden. Als ik dat wel doe, dan wordt het niet leuk... Ik zit momenteel echt prima in mijn vel, dus ik projecteer dat denk ik niet richting hem. Wel is het denk ik zo dat ik hem sinds dit gedrag misschien op een andere manier benader.

Hij heeft vooral een bak energie en conditie, die hij misschien nu niet goed kwijt kan in spelen met een maatje.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:47

Haflingers reageren sterk op voer. Als hij zoveel energie heeft, misschen zijn voeding aanpassen met meer magnesium.

Mijn haf wordt bijvoorbeeld heel nerveus van care for life. Ze is normaal heel cool, maar met care for life wordt ze heel nerveus en schrikkerig. Stop ik met dat voer, dan is ze na 2 dagen weer rustig en cool. Terwijl er op papier niets in zou zitten waar ze zo op zou moeten reageren.anders dan veel vitamine c.

Het is te proberen om voeding aan te passen.

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Re: Haflinger laat zich niet vangen en is 'bang'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 20:46

@janouk, ik dacht dat ik niets veranderd had aan het voer tov eerder, maar ben begonnen met kleine beetjes pavo topsport sinds 2 maanden (het gaat echt om een paar handjes per dag). Dit vond ik een interessant voer, omdat het veel eiwitten bevat en laag id suikers zit. Ik denk dat ik dat de komende weken even laat staan.
Overigens is in het geheel minder voeren qua muesli geen optie, ik ben juist aan het opbouwen met de hoeveelheid muesli in verband met ook opbouwen in training.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:29

Pavosport gaan mijn haflingers ook op tilt van.
Inderdaad proberen of je de voeding kan aanpassen. Alleen muesli. Die van mij doen het heel goed op gastro plus. Veel energie in het werk en niet spookie
Extra magnesium geef meer rust in het koppie kan je ook proberen

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:47

Ik zou naar het voer kijken idd.

Ik heb het gehad met een supplement dat ging ik bij geven en hij veranderde van een leuke haflinger in een draak.
Op alles reageren
Los trekken en aan de kletter gaan
Zichzelf erg lollig vinden tot het wel heftig werd.
Gestopt met het supplement en na 2 dagen was hij weer de leuke haflinger die ik altijd had.

Ik geef als hoofdvoer perfomix (muesli) van cavalor en als beloning de basis muesli
De mijne heeft nooit op brok gestaan

Zou idd ook magnesium tijdelijk bij gaan voeren zoals Janouk als aangeeft.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:12

Ik heb ook zo'n ruin die heel graag met andere ruinen speelt. Zo eentje van het type eeuwige student die het liefst de hele dag loopt te kloten :P En mijn andere paardje is een merrie op leeftijd. Zelfde als bij jou dus. Nou is mijn ruin bijna 18 en zijn wildste haren is hij wel kwijt maar hij mist het wel om te spelen met andere kerels. Het is een ruinen-ruin, net zoals ik een ruinenmens ben.
Wanneer ik hem in de bak zet (om te rollen en omdat hij vanaf daar graag de omgeving bekijkt) reageert hij ook veel op de ruin bij de buren (hun wei grenst aan die bak). Hij mist het gewoon. Voor mij reden genoeg om volgend jaar rond te gaan zoeken voor een jonge ruin er bij.
Overigens is mijn ruin ook zo'n type wat graag in de spotlight staat. Hoe meer volk hoe leuker hij het vindt en hoe beter hij zijn best doet.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Haflinger laat zich niet vangen en is 'bang'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:37

Mijn Haflinger (Z dressuur) kan ik absoluut geen sportmuesli geven van wat voor merk dan ook. Ook geen klein beetje. Die wordt dan direct extreem schieterig. Ze staat nu op hippostar fiber pallets (geloof dat het zo heet) en dat gaat super. Dus ik zou die muesli even een tijdje niet geven en kijken of ie dan weer wat normaler wordt. Ik heb verder nog een aantal kwpn-ers en merk dat die veel minder extreem reageren op voer dan mijn haflinger.

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Re: Haflinger laat zich niet vangen en is 'bang'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:17

misschien mist hiij zijn vriendjes, en ik zou zeker ff naar de DA gaan

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Re: Haflinger laat zich niet vangen en is 'bang'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 16:31

Even een update, ik ben gestopt met het voeren van pavo topsport (eigenlijk heel jammer, want ik vond de samenstelling van dit voer, hoog id eiwitten en laag in suikers/zetmeel aantrekkelijk) en sinds 1 week voer ik extra magnesium en vit e (altijd in trainings/wedstrijdseizoen) bij.
Ook krijgt paardlief elke keer een worteltje als hij zich braaf laat vangen.
Het gedrag is heel erg verbeterd!! Hij laat zich veel beter vangen en is minder gespannen :-).
Wat een verschil, bedankt voor de tips. Nu even aankijken of het zo blijft...

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Haflinger laat zich niet vangen en is 'bang'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:40

*\o/* gelukkig dat dit werkt.
In de praktijk blijft dat haflingers heel slecht reageren op bepaalde soorten voer. Dan worden het echte draken }:) ze kunnen die extra voedingstoffen echt niet op een andere manier kwijt.

lara1510

Berichten: 107
Geregistreerd: 23-08-13
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:57

Ik heb inderdaad ook zoiets meegemaakt met mijn paard vorige winter. Hij kreeg veel te veel voer en die energie kon hij niet altijd kwijt, toen 'schrok' hij van de kleinste dingen. Wij voeren ook magnesium. Verder ook Kamille (klein beetje) en Selenium met vit. E als hij 'zwaar' getraint heeft. We voeren bij met een beetje muesli en we hebben aan de staleigenaar gevraagt of hij wat minder wilt voeren. Ik en mijn moeder zijn toen ook wat zelfverzekerder gaan rijden zodat hij ons wat meer vertrouwde en dus misschien minder zou schrikken, dus ik weet niet precies welke van de 2 oplossingen echt hielp (of misschien wel allebei). Deze winter helemaal geen last van gehad.

Wat fijn dat het nu beter gaat, hopen dat het zo blijft! :-)

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Re: Haflinger laat zich niet vangen en is 'bang'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 20:15

Koudbloedige rassen en voeren is een lastige combinatie. Ik ben er met voeren nog niet helemaal uit, want ik moet absoluut voldoende muesli voeren (minimaal 2x 3/4 schep per dag), voor de energie. Hij valt anders in. Ik heb nu ipv de topsport zijn oude muesli cavalor endurix opgehoogd, maar daar krijgt ie dan weer opgelopen benen van. Ik ga nu eens kijken naar lucernebrok.

Selientje
Berichten: 160
Geregistreerd: 12-05-14

Re: Haflinger laat zich niet vangen en is 'bang'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:31

Ik heb de PAVO topsport ook gevoerd precies om dezelfde reden als jij voor mijn Westfaler. Dit gaf ook een snurkend, rennend en onrustig paard. Waar hij normaal gesproken de rust zelf is. Ik gok het op de haver die erin zit :j

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:38

Waarschijnlijk verveeld hij zich ook gewoon en is je aan het uitdagen in de hoop dat je mee komt spelen. Staart op de rug en snurken is geen angst maar opwinding.
Een speelse ruin met een merrie is geen geslaagde combinatie.
Hopelijk helpt het voer minderen ook op langere termijn.