Drukkere pony.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FairysCanFly
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-09-16

Drukkere pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 18:35

Hallo,

Sinds ik mijn pony ongeveer 4 maanden geleden heb gekregen is hij heel veel drukker geworden. Toen ik hem net kreeg was hij heel langzaam en moest ik hem om de pas bij drijven. Maar hij is al een paar weken juist heel erg voorwaarts.

Ik ben vorige week zondag met hem op buitenrit geweest met mijn vader, voorheen ging dit altijd goed. Maar deze keer was hij bijna niet te houden. Hij heeft meerdere keren gebokt terwijl hij dat voorheen nooit deed.

Sinds hij bij mij is, heeft hij al behoorlijk wat conditie gekregen en is hij wat afgevallen. Hij staat 24/7 op de wei en krijgt niks bijgevoerd behalve beloningen.

Waardoor zou het kunnen komen dat hij zo veel drukker wordt?

Jinah&Summer
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Drukkere pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:40

Ik denk toch doordat hij meer voeding binnen krijgt! Mischien is het handig om voor dat je gaat rijden hem even te longeren. Zodat hij zijn gekheid een beetje kwijt is. En mischien is het ook handig om lessen te volgen zodat je je pony (ookal is hij druk) onder controle kan houden. Succes!

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:49

afgevallen en meer conditie gekregen....hij zit gewoon een stuk beter in zn vel....nu is het aan jou om die energie in goede banen te leiden.



en met dit weer zijn ze vaak ook een stuk pittiger dan hartje zomer.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 29-10-16 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:49

Jinah&Summer schreef:
Ik denk toch doordat hij meer voeding binnen krijgt! Mischien is het handig om voor dat je gaat rijden hem even te longeren. Zodat hij zijn gekheid een beetje kwijt is. En mischien is het ook handig om lessen te volgen zodat je je pony (ookal is hij druk) onder controle kan houden. Succes!


Dat zou ik niet willen zeggen. De pony lijkt niet teveel te krijgen en is wat afgevallen. Ik zou in de winter wel kijken naar wat bij te voeren zodat hij geen tekorten krijgt. En letten op de vitaminen/mineralen.
De pony is gewoon drukker omdat hij meer conditie heeft gekregen. Daarbij wordt het nu weer wat kouder en zijn de paarden ook meestal wat frisser. Je zou voor het rijden even kunnen longeren als hij te fris is.
Verder is het zeker aan te raden om goed les te nemen, zodat je met je pony - ook al is hij druk - veilig buiten kunt rijden.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Drukkere pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:03

1. de pony was net nieuw en zat in een wenperiode. De ene pony is dan zo zoet als een lammetje en trekt bij in energieke zin.. de ander is een vaatje buskruit en komt langzaam tot rust op een nieuwe plek.

2. de pony is afgevallen en heeft meer conditie gekregen.


combinatie van 1+2 leidt tot de energiekere pony die je nu hebt.
Wat je na moet gaan is waarom hij bokt..
is hij ineens schrikkerig.. dat kan puur liggen aan het nog ontbreken van een goede band en vertrouwen tussen paard en ruiter.. zelf rustig blijven zitten en gewoon doorheen rijden zou daarbij de oplossing kunnen zijn.

bokt hij uit opgekropte energie, dan kort longeren, maar wel met regelmatige handverandering en echt even werken.. want de 'gekkigheid' eruit slingeren aan een touwtje, krijgt hij alleen maar meer conditie en energie van.. met name omdat je zegt dat het gebeurt als je al op rit bent, dus niet in de eerste meters..

wat je verder kunt doen is een instructeur zoeken die met je mee naar buiten wil en daarmee kan kijken wat er nu precies verkeerd gaat tussen jou en de pony en je kan helpen om hiermee om te gaan zodat je een fijne rijpony voor buiten hebt. Ik neem aan dat je voor bakwerk al instructie hebt.. wellicht heeft die instructeur een paard waarmee ze met jou mee naar buiten kan?

janouk
Blogger

Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:36

Je pony is veranderd van bespiering en model. Grote kans dat je zadel niet meer past. Dat zou ook een reden kunnen zijn van bokken.

Als hij alleen gras krijgt, zit er nu te weinig voeding in het gras. Je pony heeft een vitaminen / mineralen supplement nodig en mogelijk ook extra hooi om s nachts op temperatuur te blijven.
Als in het gras te weinig magnesium zit, krijgt je pony te weinig en dat maakt je pony nerveuzer, schrikkeriger. Een supplement waar magnesium zit, zal je pony relaxter maken.

Dit is een fijn supplement met de goede vitaminen mineralen
http://www.jepaardgezondenfit.nl/balancer.html pony heeft maar weinig nodig, doe je heel lang mee.
Of
http://www.equilin.eu/nl/brands/equilinbasic/

Maar er zijn er veel meer op de markt

Manarosao
Berichten: 33
Geregistreerd: 07-01-16

Re: Drukkere pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:19

Waarschijnlijk heeft het inderdaad heel erg te maken met dat hij uit de wen periode is gekomen, hij heeft je leren kennen. Dat hebben wij ook met onze pony, bij mij of mijn zus kan ze heel enthousiast zijn en afentoe een bokje geven, maar als we een onbekend persoon er op zetten dan is ze juist heel lief.

Cebren
Berichten: 29
Geregistreerd: 17-06-16

Re: Drukkere pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:38

Ik denk dat jouw paard gewoon erg goed in zijn vel zit. Zoals ik het lees, ben jij het vertrouwen wel een beetje kwijt. Je zou kunnen proberen wat meer te gaan grondwerken om dat vertrouwen weer terug te krijgen en een band op te bouwen tussen jullie.

Onzebram
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-11-16

Re: Drukkere pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:17

Band met je paard is t allerbelangrijkste. Vertrouwen moet er zijn.