Rondjes lopen in de stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Rondjes lopen in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 22:12

Hoi!

Als ik mijn paard op stal zet 's avonds en de volgende ochtend terug kom is de stal altijd ontzettend vies.
Dit komt vooral omdat hij rondjes loopt als hij op stal staat. Hij heeft altijd ruwvoer als hij op stal staat en gaat 's nachts ook liggend slapen. Ik doe niet veel vlas in de stal (hij staat op rubberen drainage matten), omdat het toch vies wordt. Hij plast/poept niet op 1 plek en loopt die smerigheid door zijn schone stal. Ik vroeg me af of dit ook een erg probleem is? Ik mest elke dag de stal volledig uit en dan doe ik er weer een dun laagje vlas overheen. Hij staat alleen bij erg slecht weer of in de winter op stal en dan heeft hij alsnog sowieso +8 uur weidegang per dag. Op de andere dagen staat hij 24/7 buiten. Hij is nu 2,5 jaar oud, en krijgt dagelijks ruwvoer, gras en Pavo Podo Grow. In de omgang is hij erg rustig, en zijn stal is ook niet te klein.

Dus, is het nou erg dat hij rondjes loopt, of is hier gewoon niets aan te doen? Als hier wel wat aan te doen is dan hoor ik het graag.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Rondjes lopen in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:15

Als hij heel veel rondjes loopt, is denk ik niet echt goed voor z'n benen.
Kan hij wel een buurman/vrouw zien in z'n stal of er door tralies contact mee maken?
Misschien kan je te weten komen waardoor hij zo onrustig is, dat je er wat aan kan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:15

Weet je zeker dat het komt doordat ie rondjes loopt? Sommige paarden zijn gewoon flinke smeerkezen.
Constant rondjes lopen zorgt wel voor ongelijke belasting van de gewrichten.

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Rondjes lopen in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 22:21

Hij kan met zijn hoofd naar buiten kijken en hij heeft een buurvrouw die hij kan zien door de tralies binnen in de stal. Misschien is hij ook wel een ontzettende smeerkees hoor := . Hij loopt vooral veel rondjes als hij net in de stal staat, daarna gaat hij eten en stopt ie, dan is de stal nog schoon. Als ik dan in de ochtend kom, is de stal heel erg vies en zie je zijn afdrukken die in een cirkel staat. Misschien is hij erg vroeg wakker en begint hij dan met rondjes lopen? Hij zit wel onder het vlas in de ochtend dus hij heeft wel gelegen. Misschien maak ik me ook wel teveel zorgen hoor, maar better be safe than sorry.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:24

Heb je je paard zelf gefokt? Rondjes lopen in de stal kan en verborgen gebrek zijn. Weet zo alleen niet meer hoe dat genoemd wordt.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:26

Ik denk dat sowieso een viespeukje hebt staan haha :=
Hopelijk is het geen schimmel :=
Heb je misschien een slowfeeder? En een jollybal? Misschien dat hij zit wat verveeld?

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 22:27

Paard heb ik gekocht van een kennis, toen hij 1,5 jaar oud was. Hij heeft als veulen eigenlijk altijd buiten gelopen in een kudde en is daarna in de opfok geweest en heeft dus toen een aantal maand 24/7 buiten gestaan.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:28

paardje1983 schreef:
Heb je je paard zelf gefokt? Rondjes lopen in de stal kan en verborgen gebrek zijn. Weet zo alleen niet meer hoe dat genoemd wordt.



Was dat niet van het weven af te leiden?
Volgens mij had ik zoiets ook eens meegekregen.

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 22:28

Ianrowan2009 schreef:
Ik denk dat sowieso een viespeukje hebt staan haha :=
Hopelijk is het geen schimmel :=
Heb je misschien een slowfeeder? En een jollybal? Misschien dat hij zit wat verveeld?


Jammer genoeg is het ook nog een schimmel _/-\o_ . Goed idee, de buurvrouw is niet zo speels dus misschien verveeld hij zich ook wel. :j

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:29

Ik heb een merrie gehad die had s'morgens gewoon een hoefslag in de stal.
Die heeft het altijd gedaan.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:30

BoydS schreef:
Paard heb ik gekocht van een kennis, toen hij 1,5 jaar oud was. Hij heeft als veulen eigenlijk altijd buiten gelopen in een kudde en is daarna in de opfok geweest en heeft dus toen een aantal maand 24/7 buiten gestaan.


Ah! Dan zal hij denk ik gewoon flink balen dat hij binnen staat, en moet hij zichzelf nog het eea aan hygiëne bijbrengen op stal...
Zal hij dan toch moeten gaan leren dat zo af en toe binnen staan geen drama is en soms nog wel eens lekker kan zijn ook :))

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:30

Hoe staat je water ten opzichte van je hooi? Als die tegenover elkaar staan kan het misschien zijn dat hij sopt en daardoor elke keer draait van hooi-water-hooi-water

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:32

Ianrowan2009 schreef:
paardje1983 schreef:
Heb je je paard zelf gefokt? Rondjes lopen in de stal kan en verborgen gebrek zijn. Weet zo alleen niet meer hoe dat genoemd wordt.



Was dat niet van het weven af te leiden?
Volgens mij had ik zoiets ook eens meegekregen.

Ik heb een paard zadelmak gemaakt die als veulen continu om de moeder heen liept. Bleek achteraf na controle van de pezen een verborgen gebrek te zijn. Heb het ff opgezocht en wordt wel boxlopen genoemd

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:33

BoydS schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Ik denk dat sowieso een viespeukje hebt staan haha :=
Hopelijk is het geen schimmel :=
Heb je misschien een slowfeeder? En een jollybal? Misschien dat hij zit wat verveeld?


Jammer genoeg is het ook nog een schimmel _/-\o_ . Goed idee, de buurvrouw is niet zo speels dus misschien verveeld hij zich ook wel. :j


( zit hier op de bank te lachen terwijl ik het lees _O- ) wij hebben nu 2 schimmels op stal staan, en die hebben mooi een fleece op voor de nachten. Stelletje smeerpijpen zijn die 2 en als die plekken nog nat zijn als je wilt poetsen... Geen beginnen aan 8)7

Just_bo

Berichten: 253
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:35

Hoe lang geleden was de overgang 24/7 buiten tot 's nachts op stal? Misschien moet hij gewoon wennen dat hij in de nacht minder kan bewegen :) mijn paard was overigens ook ontzettend smerig, maar nu met een mega dikke laag stro gaat het prima +:)+

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 22:37

Sabinee__ schreef:
Hoe staat je water ten opzichte van je hooi? Als die tegenover elkaar staan kan het misschien zijn dat hij sopt en daardoor elke keer draait van hooi-water-hooi-water



Water staat inderdaad in de ene hoek en hooi in de andere hoek. Dit is omdat hij nogal graag zijn bak met hooi omgooit en ik niet wil dat hij die emmer met water ook nog eens door de stal smeert. Die laat hij nu altijd netjes staan. Ik zal wanneer hij weer op stal staat eens een nacht het naast elkaar zetten om te kijken wat er gebeurt!

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 22:38

Just_bo schreef:
Hoe lang geleden was de overgang 24/7 buiten tot 's nachts op stal? Misschien moet hij gewoon wennen dat hij in de nacht minder kan bewegen :) mijn paard was overigens ook ontzettend smerig, maar nu met een mega dikke laag stro gaat het prima +:)+


Hij doet dit altijd , ook als hij al langere tijd tijdens de nachten op stal gaat :(

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Rondjes lopen in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 22:41

Ianrowan2009 haha leuk hé! En ik wilde altijd zo graag een schimmel... nu heeft die van mij ook nog een tuinslang angst die hij moet overkomen, dus wassen kan ook niet :P

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Rondjes lopen in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:48

Hier ook zo'n smeerlap, maar deze staat op stro. Eerst geprobeerd met weinig stro en dan elke dag alle zooi er uit, maar nu proberen we een hele dikke bedding. Tot nu toe werkt dikke bedding het best, scheelt uitmest werk en paard staat de hele nacht droog. Mijn shet stond eerst wel op vlas. Ik begon met een hele dikke laag, en ben toen gaan potten. Des te langer je pot, des te minder ze kunnen roeren. Maar shets zijn natuurlijk niet zo zwaar als paarden, dus ik weet niet of het voor jou ook werkt.

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 23:01

Lauraxnick schreef:
Hier ook zo'n smeerlap, maar deze staat op stro. Eerst geprobeerd met weinig stro en dan elke dag alle zooi er uit, maar nu proberen we een hele dikke bedding. Tot nu toe werkt dikke bedding het best, scheelt uitmest werk en paard staat de hele nacht droog. Mijn shet stond eerst wel op vlas. Ik begon met een hele dikke laag, en ben toen gaan potten. Des te langer je pot, des te minder ze kunnen roeren. Maar shets zijn natuurlijk niet zo zwaar als paarden, dus ik weet niet of het voor jou ook werkt.



Potten heb ik slechte ervaringen mee omdat als het er eenmaal uit moet je uren bezig bent. Stro kan ik ook niet gebruiken want dat wil degene waar wij de mest heen brengen niet op de bult

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Rondjes lopen in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:03

Sommige paarden haten rubber. Mijn oudje doet er ook alles aan om er niet op te hoeven staan. Ik heb er meer gezien die niet fijn op rubber staan en er op een gegeven moment dan uit willen. Mogen zij eruit gaan ze vaak echt met hun voeten in de grond staan. Geen idee wat dat is.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:18

Het is niet goed en niet normaal dat je paard rondjes loopt in de stal. Denk alleen al aan de belasting van de gewrichten. Misschien moet je eens op zoek gaan naar een plek waar je paard niet op stal hoeft, maar buiten kan zijn met een schuilstal. En in een kudde, hoe klein ook! Lijkt me duidelijk dat je paard het niet prettig vindt in een box!

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 00:20

Jetta schreef:
Het is niet goed en niet normaal dat je paard rondjes loopt in de stal. Denk alleen al aan de belasting van de gewrichten. Misschien moet je eens op zoek gaan naar een plek waar je paard niet op stal hoeft, maar buiten kan zijn met een schuilstal. En in een kudde, hoe klein ook! Lijkt me duidelijk dat je paard het niet prettig vindt in een box!


Klopt, maar ik kan er dus niet achterkomen hoeveel hij rond loopt. Hij zou ook in 10 minuten de box vies kunnen maken

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:25

Ik denk dat je gewoon een smeerlap hebt staan. Bij mijn merrie lijkt het de volgende dag ook alsof ze een slagveld met haar eigen mest heeft verloren. Het zit dan zelfs aan haar oren. Je kan helaas weinig doen aan de omploeghobby van je paard.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Rondjes lopen in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:26

Daar kan je wel achterkomen. Stalgenoten, staleigenaar, en anders een webcammetje.