Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 08:58

Hoi allemaal!

Ik zit een beetje met de volgende kwestie:

Ik ben nu 15 weken zwanger en vraag me af wat ik het beste met mijn paard kan doen.

Huisvesting:
Hij staat 's nachts in een open stal met uitloop, overdag samen met zijn vrienden in de paddock van 20x20. Altijd buiten, geen deken en onbeperkt ruwvoer. Hij speelt behoorlijk ruw met zijn vrienden dus hij beweegt de hele dag door lekker. Ik doe alles zelf. wel met hulp van mijn vriend en twee vriendinnen die ook een paard bij ons hebben staan.

Ik kan thuis niet rijden, wel longeren. Ik rijd altijd buiten of ga naar de manege, dat is 5 min. met de trailer.

Paard:
Een welshcob van 5 jaar. Ik rijd hem nu 2-3 keer onder het zadel en 1x loopt hij voor de wagen. Hij is lief maar kan behoorlijk schrikken. Van de week reed ik alleen buiten met hem en het waaide nogal, nou als ik maar verzit is hij al weg. Teugels verpakken en hij schiet er al vandoor. Wanneer het rustig weer is doet hij dit niet. Voor de wagen kan hij ook schieterig zijn als hij schrikt, maar ik kan ook weken rijden zonder dat er iets gebeurt.

Nu de kwestie. Van de week zat ik er echt niet gerust op, wat natuurlijk ook weer niet een fijne combinatie is met zijn sensibele gedrag. Ik wil absoluut geen bijrijder, ik heb er veel te veel geld en tijd in zitten.

Wat kan ik verwachten als ik hem stil zet? Of als ik niet meer ga rijden? Kan een paard wel fris zijn als hij zonder deken en heel de dag buiten staat? Of kan hij eigenlijk helemaal niet fris zijn? Verliest hij zijn conditie als ik enkel nog maar in het weekend met de wagen ga rijden? Hoe lang duurt het voordat hij zijn oude staat weer terug heeft en kan ik straks zonder problemen weer op zijn rug stappen?


Tot wanneer hebben jullie doorgereden en wat was de reden om te stoppen? Ik kan het stoppen met rijden nog wel een flink aantal weken uitzetten door naar de manege te gaan en daar te rijden, daar schrikt hij amper. Maar je bent maar 1x zwanger van je kind en ik zou er niet af willen vallen. Tot nu toe ook nog nooit gebeurt trouwens.

Mijn gevoel zegt nog even doorzetten en gewoon stoppen, maar kan ik dan bijvoorbeeld nog veilig in het weekend met de wagen rijden? Hoe voelt mijn paard zich als ik een ruim een half jaar helemaal niets met hem doe? Ik snap dat jullie dat niet heel goed kunnen bepalen vanachter je beeldscherm maar ik kan maar geen rust vinden in deze kwestie.

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:05

Ik lees een paard dat best schrikkerig kan zijn. Ik kan me indenken dat hij dan explosiever kan zijn van 1 keer in de week met de kar. Zwanger zit je daar wellicht niet op te wachten.
Kan één van je vriendinnen je paard af en toe rijden? En anders 2x pw longeren zolang de winter er is? Zodat je die ritjes in het weekend rustig kan blijven doen.

Edit: gefeliciteerd met je zwangerschap natuurlijk!

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:10

Stil zetten en na je zwangerschap samen rustig opbouwen.
Dit geeft je ook meer rust denk ik, belangrijk tijdens een zwangerschap.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:14

Kan hij niet vaker voor de wagen?
Misschien 2x per week en dan nog 2x per week Longeren? En dan wel actief en niet gewoon rondslingeren.

DeniesRos
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:17

Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap.

Hoe longeer jij je paard altijd?
Ik zet mijn paard zeker 1 x per week aan het werk met de bijzet, dit doe ik dan circa 40 minuten.
voor mijn paard een hele fijne training en hij kan goed zijn energie kwijt.

Heb je misschien de mogelijkheid om je paard circa 3 x per week te longeren en eventueel 1x in het weekend voor de kar?
Zou krijgt die voldoende beweging en is die lekker aan het werk en blijft die zijn conditie behouden.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:23

Als het omgekeerd is, en je paard is zwanger, zet je die ook weer na een pauze van pak-m-beet 9 maanden aan het werk (laatste 4-5 maanden van de dracht, en de eerste 4-5 maanden van de zoogtijd). Ik heb nog nooit gehoord dat daar problemen mee waren.

Zelf afgelopen jaar nog gedaan: zadel er op, bos in, na 10 maanden niets doen. Paard is 6 jaar trouwens, en ook niet echt doorgereden. Zo'n rustperiode bij een jong paard kan zelfs nog wel eens erg fijn zijn voor de rust in het koppie.

Dus: geef 'm lekker vrij, en pak 'm weer op als de baby er is.

En 1x per week voor de kar doorrijden lijkt me ook geen probleem. Maar misschien wil je dat komende winter met kou en regen ook niet doen ('s winters mennen is niet echt lekker), en dan pak je dat ook gewoon volgend jaar weer op. Eenmaal goed geleerd verleren ze het niet meer hoor.

Fantast

Berichten: 1487
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Bolsward

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:24

Ik zou het paard stil zetten en eventueel toch de optie voor een bijrijder overwegen.
Mijn eerste zwangerschap heb ik tot 8 weken gereden, ben er afgevallen en heb mij daardoor ontzettend rot gevoeld. Tussen de bevalling en 2de zwangerschap in heb ik heel sporadisch gereden niet ingaat ik niet wilde maar het eerste jaar amper tijd had om het rijden te combineren met de zorg. Tussen de 2de en mijn huidige zwangerschap heb ik eigenlijk helemaal nog niet gereden, ik wilde eerst overtollige kilo's kwijt. Toen ik die kwijt was, was ik weer zwanger(gepland). Wel heb ik een hele lieve bijrijder die haar sowieso 3x per week beweging geeft. Mijn paard heeft ook een onvoorspelbaar karakter en ik zou het mijzelf nooit vergeven dat er iets met mijn kindje gebeurd omdat ik zo nodig moest rijden

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:27

Als jij je erop er niet meer vertrouwd op voelt? Lekker effe stoppen.
Ik zou er dan ook niet mee durven te mennen omdat hij dan door minder werk toch frisser kan zijn.

Paard krijgt er niks van als hij de komende tijd vakantie krijgt.

Gefeliciteerd met je zwangerschap overigens.

misz_blont
Berichten: 144
Geregistreerd: 17-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:40

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Je kunt gerust het paard stil zetten hoor. Je hebt hem wel buiten staan waardoor hij nog wel beweging krijgt. Wanneer je dan weer wilt gaan rijden moet je het gewoon rustig weer opbouwen.
Het kan voor je paard top doen even wat rust. Hier ook bewust gedaan met mijn jonge sensibele.. Het heeft wonderen gedaan. Zit lekker in haar fel en gaat er nu weer vol tegen aan.

Als je 1x in de week wilt mennen moet je wel rekening houden met dat hij ma 1x in de week traint. Ivm spieren,banden enz. Maar mennen op een rustige manier kan best.

Maar wanneer je geen vertrouwen hebt, zou ik lekker hem net als je zelf op rust zetten..

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:59

Hier staan de paarden vaker een paar maanden stil omdat we er niet aan toe komen om te rijden.
We hebben dan wel geluk dat het gewoon "opstappen en wegrijden" is met onze paarden, het zou anders zijn als je ze elke keer weer zo'n beetje zadelmak zou moeten maken.

Josien_

Berichten: 9008
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:17

Je paard wordt er echt niet slechter van als hij een paar maanden stil staat.
Hij zal misschien wat frisser zijn en je zult conditioneel zeker weer op moeten bouwen.
Voor nu zou ik gewoon doen waar je je prettig bij voelt. Vind je het nog wel fijn om lekker aan de hand te werken dan blijf dat toch lekker doen! Eventueel kijken of je in het weekend kan mennen en of er dan misschien nog een ervaren menner mee kan?

Met andere woorden: volg je gevoel. :)

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:23

Ik heb zelf door gereden tot 28 weken.
Toen ging het echt niet meer.
Ze heeft daarna stil gestaan tot afgelopen dinsdag toen even gelongeerd en erop.
Als je jezelf niet meer veilig voelt gewoon stoppen straks gaat het wel fout en vergeef je jezelf niet meer.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:32

marije1109 schreef:
Stil zetten en na je zwangerschap samen rustig opbouwen.
Dit geeft je ook meer rust denk ik, belangrijk tijdens een zwangerschap.


Deze keuze heeft mijn pony ontzettend goed gedaan, even als haar zoon 2 en opa shet 24! *\o/*

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:46

Ik heb de mijne stilgezet (heel erg over getwijfeld want hij is 17), volgend jaar kijk ik wel weer. Hij is op zich erg braaf, maar wel een werker, rustig uurtje stappen bv buiten kan hij niet, wordt hij vervelend, beetje stuiteren, merkte dat ik met 12 weken al best veel last kreeg van mn buik met dit stuiteren en dat ik er automatisch iets onzekerder op zat, normaal nooit maar omstandigheden zijn in een keer wel heel anders. Mede door de leeftijd vraag ik me af of ik hem weer voldoende opgebouwd krijg, maar we zien wel. Ik ga ook niet meer op de wagen, kan ook wel wachten tot erna.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:03

Paard is pas 5, als hij buiten loopt met vriendjes, misschien zo nu en dan gelongeerd wordt maar verder niks heb je de kans dat je na je zwangerschap een beter paard terugkrijgt. Hij is dan ook weer bijna een jaar ouder, je kan je training weer oppakken waar je gebleven bent als je de 1e periode de basis weer netjes herhaald.
Ik heb wel vaker paarden "stil" gezet voor een langere periode en heb daar eigenlijk alleen maar positieve ervaringen mee, zeker als het dier buiten loopt en zelf voldoende kan bewegen. Een paard wat buiten loopt blijft in prima conditie, zeker als hij veel speelt. Er is ooit ergens een onderzoekje gedaan dat paarden die buiten lopen in een kudde net zo fit zijn als een paard wat dagelijks getraind wordt en meerendeels op stal staat.

_Prisca_

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-05-11
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:06

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik ben ook zwanger en wilde hem eigenlijk tot ongv 30 weken zelf blijven rijden.
Alleen kreeg ik last van m'n bekken en rug waardoor ik niet meer mocht en kon rijden.
Heb even een bijrijder gehad maar dat was jammer genoeg geen goede combi.
Ik heb een vriendin gebeld en daar staat hij nu al een maand lekker 24 uur per dag op een grote weide met haar 2 merries.
Ik ben eind januari uitgerekend, en als t mee zit probeer ik hem in het voorjaar maart/april ofzo weer op te pakken.
Natuurlijk zal die zijn conditie verloren zijn en heus ook zijn spieren, maar dat ben ik straks ook dus kunnen we t samen op ons gemak op pakken.

succes met je keuze!

Anoniem

Re: Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:16

Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ikzelf heb niet meer gereden vanaf de positieve test. Ik durfde het zelf niet aan i.v.m. mogelijke risico's, voelde niet goed.

Als jij je onveilig/onprettig voelt kan je paard dat ook aan gaan voelen en daar ook op gaan reageren dus dat zou ik wel in mijn achterhoofd houden.

Ongeveer 9 maanden rust is nooit erg voor een jong paard. Je kunt altijd nog lekker fanatiek gaan longeren of rechtrichten aan de hand of andere grond oefeningen. Dan gaan de spieren en conditie niet verloren en hoef jij je niet onprettig te voelen toch? :j

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:30

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Vorig jaar om deze tijd was ik 5 maanden zwanger. Ik had er ook een jonge merrie bij die zeer sensibel was en vooral schrikachtig. Op zich had ik geen angst op haar, want zo is ze vanaf dat ze zadelmak is, ik weet wat ik kan verwachten. Maar ik klemde blijkbaar mijn bovenbenen meer dan ik zelf doorhad tijdens het rijden, waardoor ik na het rijden als een oud wijf liep :+ Ik was 5 maanden zwanger toen ik stopte met rijden met haar, ik was het beu dat geschrik en dat alles zo zeer deed na het rijden. Paard heeft daarna een half jaar niets gedaan, ook niet gereden of gelongeerd. Voerbeleid wel aangepast natuurlijk.
Half jaar geleden weer mee begonnen en nu loopt ze fijner dan ooit. Dus dat half jaar niks doen heeft haar zeker geen kwaad gedaan! *\o/*

Een ander paard heb ik doorgereden tot 2 dagen voor de bevalling :o De laatste maand was het meer elkaar bezig houden natuurlijk dan echt rijden. Beetje stappen, draven en gallopperen. Het voelde altijd goed met hem, heb nooit een moment schrik gehad of last gehad na het rijden.

Jij voelt zelf het beste aan wat je kunt/durft/wilt. Heb je schrik? Vertrouw je het niet? Dan gewoon stoppen. Dat paard lijdt er echt niets mee. Wellicht het voer aanpassen. En als je wil longeren, ga je dat toch lekker doen?

Doe wat je gevoel en verstand je ingeven :)

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:37

FrankavdT schreef:
Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Vorig jaar om deze tijd was ik 5 maanden zwanger. Ik had er ook een jonge merrie bij die zeer sensibel was en vooral schrikachtig. Op zich had ik geen angst op haar, want zo is ze vanaf dat ze zadelmak is, ik weet wat ik kan verwachten. Maar ik klemde blijkbaar mijn bovenbenen meer dan ik zelf doorhad tijdens het rijden, waardoor ik na het rijden als een oud wijf liep :+ Ik was 5 maanden zwanger toen ik stopte met rijden met haar, ik was het beu dat geschrik en dat alles zo zeer deed na het rijden. Paard heeft daarna een half jaar niets gedaan, ook niet gereden of gelongeerd. Voerbeleid wel aangepast natuurlijk.
Half jaar geleden weer mee begonnen en nu loopt ze fijner dan ooit. Dus dat half jaar niks doen heeft haar zeker geen kwaad gedaan! *\o/*

Een ander paard heb ik doorgereden tot 2 dagen voor de bevalling :o De laatste maand was het meer elkaar bezig houden natuurlijk dan echt rijden. Beetje stappen, draven en gallopperen. Het voelde altijd goed met hem, heb nooit een moment schrik gehad of last gehad na het rijden.

Jij voelt zelf het beste aan wat je kunt/durft/wilt. Heb je schrik? Vertrouw je het niet? Dan gewoon stoppen. Dat paard lijdt er echt niets mee. Wellicht het voer aanpassen. En als je wil longeren, ga je dat toch lekker doen?

Doe wat je gevoel en verstand je ingeven :)

2 dagen voor de bevalling nog doorgereden? Hoe kom je er dan op met zo'n buik? Of is dat te doen? :')

TS: gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik denk dat je je paardje lekker even een paar maandjes stil moet zetten, hij is 5 en kan dat makkelijk hebben! Ook niet voor de wagen dus, lekker houden bij een beetje poetsen. Geeft jou enorm rust (je kan het dan pas echt los laten). :)

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:53

Joanieke schreef:
FrankavdT schreef:
Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Vorig jaar om deze tijd was ik 5 maanden zwanger. Ik had er ook een jonge merrie bij die zeer sensibel was en vooral schrikachtig. Op zich had ik geen angst op haar, want zo is ze vanaf dat ze zadelmak is, ik weet wat ik kan verwachten. Maar ik klemde blijkbaar mijn bovenbenen meer dan ik zelf doorhad tijdens het rijden, waardoor ik na het rijden als een oud wijf liep :+ Ik was 5 maanden zwanger toen ik stopte met rijden met haar, ik was het beu dat geschrik en dat alles zo zeer deed na het rijden. Paard heeft daarna een half jaar niets gedaan, ook niet gereden of gelongeerd. Voerbeleid wel aangepast natuurlijk.
Half jaar geleden weer mee begonnen en nu loopt ze fijner dan ooit. Dus dat half jaar niks doen heeft haar zeker geen kwaad gedaan! *\o/*

Een ander paard heb ik doorgereden tot 2 dagen voor de bevalling :o De laatste maand was het meer elkaar bezig houden natuurlijk dan echt rijden. Beetje stappen, draven en gallopperen. Het voelde altijd goed met hem, heb nooit een moment schrik gehad of last gehad na het rijden.

Jij voelt zelf het beste aan wat je kunt/durft/wilt. Heb je schrik? Vertrouw je het niet? Dan gewoon stoppen. Dat paard lijdt er echt niets mee. Wellicht het voer aanpassen. En als je wil longeren, ga je dat toch lekker doen?

Doe wat je gevoel en verstand je ingeven :)

2 dagen voor de bevalling nog doorgereden? Hoe kom je er dan op met zo'n buik? Of is dat te doen? :')

TS: gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik denk dat je je paardje lekker even een paar maandjes stil moet zetten, hij is 5 en kan dat makkelijk hebben! Ook niet voor de wagen dus, lekker houden bij een beetje poetsen. Geeft jou enorm rust (je kan het dan pas echt los laten). :)


Met een krukje opstappen :) Op zich had ik geen megabuik, dus dat ging prima!

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:56

Omdat dit geen rijtechnische vraag is verplaats ik je topic van RT-V naar PP.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:18

Wauw wat een antwoorden! Super!

Ik ga in ieder geval geen bijrijder nemen, ik heb hem altijd zelf gereden en ingereden en met een ander is hij al helemaal te oplettend. We kunnen hier alleen buitenrijden en ik heb geen zin voor een ander hem twee keer per week op te laden, daar te wachten omdat iemand op hem rijdt en weer terug te brengen.

Is het dan niet erg dat ik maar 1-2 keer per week men, spiertechnisch? Dus dat hij dan maandag helemaal stram staat? Hij heeft nog nooit stram gestaan ofzo, maar toch.

Ik denk dat ik voor nu hem ga longeren door de week en dan in het weekend voor de wagen zet, en uiteindelijk met alles stop als ik ook dat zat wordt.

Ik kan niet door de week vaker met de wagen, het is te vroeg donker en ik ben overdag aan het werk, ik men ook nooit alleen. Dus dat is helaas geen optie. Wel de laatste 6 weken want dan ben ik weer met verlof :=

Een hele tijd stilzetten zal me sowieso heel veel rust geven, sowieso het rijden. Ik ga dat op korte termijn denk ik toch maar doen.

Hartstikke bedankt allemaal! Ik voel me al wat minder schuldig en een slechte baas, wellicht komt hij er juist beter uit!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:28

marije1109 schreef:
Stil zetten en na je zwangerschap samen rustig opbouwen.
Dit geeft je ook meer rust denk ik, belangrijk tijdens een zwangerschap.



Dat is wat ik zou doen en longeren en of losgooien in de bak zodat hij ook de extra energie kwijt kan en vooral geen krachtvoer gaan voeren, daar worden ze heel fel van.

Ik weet niet wat je jouw paard voert.

Josien_

Berichten: 9008
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:32

denice schreef:
Is het dan niet erg dat ik maar 1-2 keer per week men, spiertechnisch? Dus dat hij dan maandag helemaal stram staat? Hij heeft nog nooit stram gestaan ofzo, maar toch.


Goede warming up/cooling down en iets meer op het gemakje rijden of kortere afstanden dan maakt dat echt niet uit.
Je kunt altijd de dag erna dan nog een wandelingetje maken als je daar echt bang voor bent.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:33

Mijne heeft ook erg lange tijd stil gestaan, ook een schrikkerige Welsh Cob van toen 5. Hij had eerst ernstige regenschurft en vervolgens heb ik zelf een poos niet goed in mijn vel gezeten waardoor ik er niet op stapte. Inmiddels is hij 6 en rijd ik er weer op en het is een veel braver en rustiger paard geworden! Die pauze heeft ons echt goed gedaan.