Dekenprobleempje....alles moet kapot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Dekenprobleempje....alles moet kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 20:11

Het paar van een vriendin van mij weet iedere deken vakkundig te vernielen. Een Bucas is met een uurtje een lappendekentje geworden. Bijten, schoppen, springen...je kunt het zo gek niet verzinnen of ze probeert het. Waar komt dit gedrag vandaan? Een karaktereigenschap? Merriegedrag? Puppiegedrag (ze is vijf)? Wie heeft er tips om dit gedrag te veranderen?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:13

Eens proberen met een echt goed passende niet te dikke deken?
Er zijn paarden die woest worden van niet passende of te warme dekens...

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:13

Kan ze zonder? Want als ze er zo absoluut aan vasthoud dat die stuk moet, is er volgens haar kennelijk iets mis mee.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Dekenprobleempje....alles moet kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:18

Geen deken meer omdoen, blijkbaar heeft ze er last van...

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 20:19

Nouvel schreef:
Eens proberen met een echt goed passende niet te dikke deken?
Er zijn paarden die woest worden van niet passende of te warme dekens...

Het is een, ik bedoel was een uitstekend passende 0-grams... :D

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 20:25

tamary schreef:
Kan ze zonder? Want als ze er zo absoluut aan vasthoud dat die stuk moet, is er volgens haar kennelijk iets mis mee.

Tuurlijk kan ze zonder, maar ik denk dat het interessant is om te achterhalen waar dat gedrag vandaan kan komen. Wanneer ze geconditioneerd is door een bepaalde situatie moet je dit ook weer kunnen omzetten naar ander gedrag...vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen en tips van andere Bokkers...

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:27


dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 20:36

Albert schreef:
Geen idee waar het vandaag komt maar heeft ze al een Renco deken geprobeerd?
http://renco-original.com/

Nee, voor zover ik weet niet, maar ik heb het doorgegeven!

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Dekenprobleempje....alles moet kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:38

Ik heb er ook zo een en tja, hij staat nu zonder. Hij is gewoon ongelukkig in een deken en wil het niet om zn lijf hebben. Onbeperkt ruwvoer erin en lekker paard laten zijn. Anders optie is 24/7 met een halster en klep erom. Dan kan hij de deken niet meer vastpakken.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:47

Bij mij op stal ook een stalgenootje met een paard die heel veel dekens kapot trekt, hij laat ze alleen heel en op zijn rug liggen als hij ze zelf fijn vindt zitten blijkbaar en niet te warm vindt.
Dus dat is altijd even proberen...

pinto_1

Berichten: 2558
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:52

Hier ook een paard wat alle dekens stukmaakt. :roll:


Had zijn moeder graag een deken gegund, maar hij maakt alles stuk. Geef mams nu extra krachtvoer tegen de kou....

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 21:56

Nouvel schreef:
Bij mij op stal ook een stalgenootje met een paard die heel veel dekens kapot trekt, hij laat ze alleen heel en op zijn rug liggen als hij ze zelf fijn vindt zitten blijkbaar en niet te warm vindt.
Dus dat is altijd even proberen...

Ik geef het door!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Dekenprobleempje....alles moet kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:08

vroeger sloopte mijn pony ook alle dekens. toen was ie nog hengst en jong. Deken per week, werd opgegeven moment beetje kostbaar :P

Tegenwoordig valt het eigenlijk wel mee, sterker, hij doet het niet echt meer.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Dekenprobleempje....alles moet kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:35

Een ouderwetse new sealand dekens zijn niet stuk te krijgen, misschien een tip om die te testen.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Dekenprobleempje....alles moet kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:53

Mijn paard heeft er een handje van om onderdekens uit te trekken.. voor mij heel irritant maar wel een hele duidelijke boodschap; te warm!!

Ze doet het bijna nooit dus ik denk echt dat ze het dan te warm heeft en hem uittrekt. Ze doet het ook met zweetdekens als ik hem nog even op laat liggen voordat ik haar gewone (warmere) deken aan trek. Blijkbaar vindt ze dat ook nog te warm en dan trekt ze hem gewoon uit.

silmitan
Berichten: 262
Geregistreerd: 16-01-11

Re: Dekenprobleempje....alles moet kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:18

Geen deken. Als je de vacht op een normale manier laat aanmaken, dus geen deken of scheren, kan een paard prima voor zichzelf zorgen.
Verdiep je eens in de werking van de vacht van een paard.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Dekenprobleempje....alles moet kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:34


Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:43

Vertoont je paard dit gedrag alleen in combinatie met de deken of zijn er nog andere momenten/situaties waarin je dit gedrag (bijten, schoppen, springen) waarneemt?

Josien_m_ : is uiteraard waar, maar je hebt ook paarden die met een temperatuur onder de tien graden al staan te bibberen als een rietje. Ook al zijn ze niet geschoten en hebben ze onbeperkt ruwvoer ter beschikking. Dan kan een deken wel een uitkomst bieden.
Geen idee hoe weerbestendig het paard is waar ts het over heeft.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 15:02

silmitan schreef:
Geen deken. Als je de vacht op een normale manier laat aanmaken, dus geen deken of scheren, kan een paard prima voor zichzelf zorgen.
Verdiep je eens in de werking van de vacht van een paard.

Dat is niet mijn vraag: wel of geen deken. Daarnaast gaat het niet om mijn paard. En tuurlijk kan een paard prima zonder deken, maar iedere dag zeiknat na het rijden is ook geen gewenste situatie.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 15:09

Nikass schreef:
Vertoont je paard dit gedrag alleen in combinatie met de deken of zijn er nog andere momenten/situaties waarin je dit gedrag (bijten, schoppen, springen) waarneemt?

Ze heeft dit (springen/schoppen) ook gehad na de vakantie van de eigenaresse (is niet mijn paard). We dachten aan een probleem met het zadel, en dat bleek helemaal niet goed te liggen (verkocht door een bekende landelijk werkende partij, meer info per PB).

Anne_GTI

Berichten: 18202
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:11

Ik heb een stormshield deken. Deze gaat al jaren mee. Ze geven 2 jaar garantie. Dus als die gesloopt wordt zit je niet met een kostenpost. Hier is ie getest op rondslingeren aan de staartflap, optillen bij het schoftbontje, allerhande trek en duwwerk enz. 2 lompe speelse ruinen. In 4 jaar 1 borstsluiting vervangen. Alleen de leertjes bij de loopsplit zijn eraf.

ulaantje

Berichten: 763
Geregistreerd: 17-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:22

Mijn paard heeft dit eerder ook gedaan. Kwam erachter dat als hij het zelf niet fijn vind liggen het eraf gaat. Eigenlijk alleen de dekens van horseweare vind hij echt fijn.
Nu hij wat ouder is wel beter geworden. Maar heb nog steeds alleen horseweare voor hem, weet dus eigenlijk ook niet wat er gebeurd als ik een andere op leg.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:24

silmitan schreef:
Geen deken. Als je de vacht op een normale manier laat aanmaken, dus geen deken of scheren, kan een paard prima voor zichzelf zorgen.
Verdiep je eens in de werking van de vacht van een paard.


Dit vind ik dus echt zo'n belerende opmerking die gewoon ook nog ns niet klopt. Niet elk paard trekt de langdurige regens of kou.

Ts: als de deken die de eigenaresse heeft echt goed ligt, dan heeft het geen zin om naar andere merken te kijken. Wat ik me afvroeg is of het paard misschien niet helemaal goed in zijn vel zit?

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 15:32

Konden ze maar praten...
Ik ken de merrie niet zoals haar eigenaresse haar kent natuurlijk, maar het is wel een echte merrie: over alles wordt onderhandeld :P. Maar ook dat is het onderzoeken waard!

Anoniem

Re: Dekenprobleempje....alles moet kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:57

Ik ben ook niet zo'n dekenmens, maar nu staat paardlief wel met deken op. Toen ik hem pas had, sloopte hij zijn dekens niet, maar hij schuurde wel zichzelf te pletter en ging aan de haal als ik met zijn deken in mijn armen naar hem toe kwam. Uiteindelijk heeft hij jaren zonder gestaan. Sinds hij ziek geworden is, komt hij moeilijker in zijn wintervacht en moet ik de laatste 2 jaar toch op de kille momenten in de herfst een deken op leggen. Eens zijn wintervacht er is, kan hij weer zonder. Deze winter gaat de eerste zijn dat hij heel het seizoen eentje op gaat krijgen. Vorige week stond hij al te rillen, heb ik nog nooit bij hem gezien, en er is artrose in de nek vastgesteld. Hij laat ook duidelijk merken dat hij zich beter voelt met het deken als zonder. (paard heeft nochtans continu voldoende voer en heeft een ruime reserve spekjes opgebouwd deze zomer)

Ik zou je vriendin dus ook aanraden om het eens zonder deken te proberen, als het paard niet geschoren wordt tenminste. Vanuit de ervaring met mijn eigen ruin, heb ik nl ook de indruk dat het paard een deken gewoon niet leuk vindt.