Hoe om te gaan als manege paard hoest?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kadoeken

Hoe om te gaan als manege paard hoest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 00:07

Beste Bokkers,

De vakantie is voorbij en de paarden net van het land
De conditie is bij de meeste paarden achteruit gegaan.
daarom werd er eerst 20 minuten gestapt, daarna gingen we draven.
Mijn paard moest de hele tijd hoesten en staakte het lopen geregeld.
hij had er duidelijk erg last van.
Van de trainer moest ik doorrijden tot hij proesde. Dit gebeurde niet. Het paard bleef zijn borstkas breed maken.
Aan het eind wou de trainer ook nog een gallopje met ons doen en toen zei ik dat ik netzo goed iets anders op de binnenkant van de bak wil doen. We hebben uiteindelijkgeen galop gedaan.
Als het voor het paard te erg wordt wordt een siroop gegeven om het slijm op te lossen.
Ik vroeg de trainer of het niet direct aan dit paard gegeven. De trainer vertelde mij dat het alleen door het voer kon. Ik vroeg aan de trainer of het niet slimmer is om preventief dit aan het paard te geven.

Mijn vraag is het volgende Is het wel verantwoord om op zo n paard te rijden?
En wat heeft het paard precies ?

Naranga

Re: Hoe om te gaan als manege paard hoest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:09

Wat het paard precies heeft kunnen wij vanachter ons scherm natuurlijk niet zien. Reden jullie in een stoffige bak? Het kan zijn dat het paard daar na een periode weiland weer wat aan moet wennen, maar dat geeft eigenlijk al aan dat er iets niet helemaal 100% in orde is.

De siroop waar ze het over hadden is waarschijnlijk ventipulmin, wordt meestal gegeven in dat soort gevallen maar lost de oorzaak niet op, alleen het slijm

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:18

Ik ben manegeinstructeur geweest. Als er bijv een paard wat kreupel was maar juist van de da moest lopen dat legde ik dat goed uit. Als een klant toch liever een ander paard had omdat hij of zij zich daarbij niet goed voelde dan mocht ze ook wisselen.
Jij ben klant. Jij moet je ook goed voelen. Persoonlijk was ik afgestapt. Gewoon omdat een hoestend paard niet goed is. Het is niet te vergelijken met een mens dat hoest. Een hoestend paard hoort op rust.
Laatst bijgewerkt door Heike op 14-08-14 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

kadoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 00:20

Ik wilde ook afstappen maar mocht niet :-(
Bedankt voor je antwoord!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:25

Dan moet je duidelijke uitleg vragen. Waarom moet hij doorlopen? Je mag als manegeruiter best eisen dat je op een gezond paard wil rijden. Als het alleen van het stof komt kun je best blijven rijden. Maar dat moeten ze in mijn ogen dan wel goed uitleggen.

Ik ben eens op een andere manege gaan rijden met een vriendin. Dat paard had een grote schuurplek bij zijn hoofdstel. Ik ben niet opgestapt. Dat voelde niet ok. Als ze nu een bontje hadden oid. Ze waren niet echt blij maar heb toen wel een ander paard gekregen en nog heel fijn gereden.

kadoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 00:33

Ik ben het met je eens dat je op een gezond paard moet rijden.
Voor beide beter!
Maar als het niet topfit is, waarom wordt er dan niet geanticipeerd?
Je gaat toch ook niet met een lege tank zonder cash naar Zwitserland rijden en dan verbaasd zijn dat je onderweg in de problemen komt?
Laatst bijgewerkt door kadoeken op 14-08-14 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:44

Ik ga hier maar even antwoord geven op je vraag anders blijven we met 2 topics zitten :)

Ik bedoelde meer vragen of ze weten wat de oorzaak is, doet hij het vaker, is het al over? Al betwijfel ik of je een echt antwoord gaat krijgen.
Ik heb ook op verschillende maneges les gegeven en het komt echt wel eens voor dat paarden niet topfit zijn. Dat hoeft niet altijd erg te zijn en soms kunnen ze best een uurtje les lopen, maar geef daar dan uitleg over dan is het duidelijk. Ik zou me net als jij niet fijn voelen als het onduidelijk is wat het paard mankeert en of het rijden schadelijk is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 01:07

Ik had de les niet uit gereden. Die van mij hoest in periode van rui ook wel eens, maar dat is twee keer hoesten bij het aandraven, briesen en het is over, zo iets is geen drama. Maar het duidelijk benauwd hebben en langdurig hoesten onder het rijden is gewoon niet goed, dat paard heeft rust nodig. Ik had een ander paard geëist en hun zicht op dierenwelzijn grondig in vraag gesteld. Ik heb op drie maneges gereden, maar op al die maneges liepen enkel gezonde dieren mee in de les.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:21

Als ik je omschrijving lees dan was dit meer dan een onschuldig hoestend paard. het komt echt wel eens voor dat paarden bij het aandraven even een keer kuchen maar continue hoesten is foute boel, volgende keer ijskoud afstappen of een andere manege zoeken. Alhoewel ik denk dat dit paard er niet lang meer tussen loopt.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:25

Ik zou zijn afgestapt, gewoon omdat ik dat dat paard niet wil aandoen, een kuchje aan het begin van de les hoor je wel vaker, maar meer is echt niet goed en zeker als de instructeur er spul voor heeft dan is het chronisch, t jammere is allen dat het paard dan waarschijnlijk naar de slacht gaat, als mensen er niet op willen levert ie nl niets op en daar kan een manege niet van leven.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:27

Kadoek schreef:
Ik wilde ook afstappen maar mocht niet :-(
Bedankt voor je antwoord!

Dat bepaal je toch zelf?

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:43

Bij mij op de manege staat een paard die ook heel veel hoest. Deze moet juist iedere dag rijden (maar ze houden het wel bij 1 uur per dag zolang dat mogelijk is want anders hoest hij de dag erna zo erg dat hij niet kan rijden). Ik zie allemaal reacties dat dat paard er waarschijnlijk niet lang meer staat, maar het paard waar ik het over heb doet het ook heel goed in de lessen dus dat is echt niet zeker. Wel zou er misschien iets meer uitleg over het waarom kunnen worden gegeven zodat je als ruiter ook weet waarom. Misschien de volgende keer nog uitdrukkelijker vragen? (dit is niet zo beschuldigend bedoeld als dat het waarschijnlijk klinkt maar ik weet niet goed hie ik het anders kan zeggdn)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:24

Een hoestend paard is voor altijd foute boel, elke keer als een paard hoest gaan er longblaasjes stuk waardoor hij zeker grote gezondheidsproblemen heeft of gaat krijgen. Ik vind het echt bullshit als mensen dan ook nog zeggen dat een dier een uur moet lopen anders kan hij vanwege het hoesten de volgende dat niet lopen. Zulke maneges moeten hun verantwoording nemen, op pensioen 24 uur per dag op het land of er mee afwerken.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:33

bigone schreef:
Een hoestend paard is voor altijd foute boel, elke keer als een paard hoest gaan er longblaasjes stuk waardoor hij zeker grote gezondheidsproblemen heeft of gaat krijgen. Ik vind het echt bullshit als mensen dan ook nog zeggen dat een dier een uur moet lopen anders kan hij vanwege het hoesten de volgende dat niet lopen. Zulke maneges moeten hun verantwoording nemen, op pensioen 24 uur per dag op het land of er mee afwerken.

Bij het paatd waar ik het over had is een dierenarts geweest. Daarna is daar voor gekozen om hem wel te laten rijden, dus dat zal zeker met de dierenarts overlegt zijn. Hii springt ook niet meer en rijdt niet heel intensief meer.

kadoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 14:38

Bedankt voor jullie uitleg. ,

Ik ga stoppen bij die manege,niet alleen hierom hoor.