Dipje met paard (omgang, rijden etc.)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woezel123

Dipje met paard (omgang, rijden etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 09:43

Momenteel zit ik echt in een dipje met mijn paard.
Vooral in de omgang gaat het niet meer lekker. Mijn paard luchtzuigt al zijn hele leven maar hij doet dit nu zoveel meer en vaker als wat hij deed. Als ik hem borstel/aandacht wil geven in de stal is hij alleen maar bezig met luchtzuigen en hij kijkt totaal niet naar mij om. Dan heb ik zoiets van; nou het maakt je dus niets uit of ik je wel of geen aandacht geef. Vandaar dat ik hem nu ook vastzet zodat hij in ieder geval niet meer kan luchtzuigen maar alsnog staat hij niet stil en is hij gewoon vervelend. Onze band is erg slecht geworden de laatste tijd. Mijn paard is ook niet aanhankelijk meer, wil niet meer lekker knuffelen of borstelen en als ik dit doe is hij erg ongeduldig of luchtzuigt dan continu. Hij is ook ineens kopschuw, hij is niet heel bang als je in de buurt komt van zijn hoofd maar als ik hem nu wil borstelen op zijn hoofd doet hij zijn hoofd omhoog zodat ik er amper bij kan komen wat eerst nooit zo was. Ook merk ik dit terug in het rijden, we waren eerst heel goed bezig en nu omdat onze band/het plezier weg is ben ik ook niet meer gemotiveerd om 'goed' te trainen en om op wedstrijd te gaan enzovoort.

Ik baal hier zo erg van. Het zit me echt heel erg dwars de laatste tijd. Het is momenteel meer moeten als dan dat ik het leuk vind en plezier heb met mijn paard.. Ik wil zo graag (weer) een goede band met mijn paard want nu zit ik gewoon echt in een dipje met mijn paard.

Iemand tips???

MarChak

Re: Dipje met paard (omgang, rijden etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:49

Je paard geeft heel duidelijk aan dat er iets in z'n lijf niet lekker zit, en dat dat nu nog erger is geworden.
Hij heeft er duidelijk geen lol in, al z'n aandacht gaat naar zijn lichamelijk ongemak. Ik zou zeggen: laat eens een osteopaat op hem los. Die kan je waarschijnlijk veel meer vertellen over wat je paard dwars zit.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:51

Of zit jij niet lekker in je vel en ben je niet 100% gefocused op je paard als je met hem bezig bent? Die van mij geeft mij in dat geval ook een dikke hoef en roept nog net niet dat ze geen fiets met haar is.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:52

Dat kan ook inderdaad nog Maflinger :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:34

In veel gevallen is luchtzuigen een uiting van iets wat in het lijf niet lekker zit. In veel gevallen zijn er maagzweren, maar ook andere lichamelijke problemen kunnen ervoor zorgen dat een paard (meer) gaat luchtzuigen.

Haal er eens een holistische dierenarts bij en laat deze kijken naar wat er allemaal mis zit bij het paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:36

Hoe ziet het leven van je paard eruit?
Staat hij buiten? Heeft hij een groep paarden om zich heen? Is er altijd iets te eten? (gras/ hooi/ stro)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:40

Laat m even nachecken idd... en bedenk je vooral, dat je paard de spiegel is van jezelf. Neem wat leiderschapslesjes....it works!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:55

Komt je paard ook uit de stal? Het is niet zo vreemd dat als hij zich niet 100% voelt, dat hij geen zin heeft in knuffelen of aandacht. Vaak bloeien luchtzuigers wel open op de wei :)

Woezel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 11:18

Mijn paard is laatst helemaal nagekeken/behandelt door een osteopaat etc. Mijn paard loopt de hele dag in de wei en wordt s'avonds of s'morgens gereden of gelongeerd of geborsteld. Hij komt dus heel veel zijn stal uit. Op het moment zit ik zelf ook niet helemaal lekker in mijn vel door dit probleem. Ik vind dit zo 'erg' aangezien dit probleem eigenlijk ineens is ontstaan de laatste weken...

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:25

Lees net dat je paard al helemaal nagekeken is en dat hij overdag op de wei staat, super.

Lastig om te zien vanaf een pc maar ... misschien dat je nu ook een beetje (te) hoge verwachtingen hebt waardoor het allemaal minder lekker loopt.
Wie weet is het een idee om eens helemaal niets te "moeten" met je paard. Maar er gewoon even tijd voor uit trekken om lekker in de wei te zitten. Het wordt heerlijk weer de komende dagen.

Gewoon geen verwachtingen hebben, lekker samen zijn en niets doen behalve grasprietjes tellen.
Dan haal je de druk voor jezelf en daardoor ook voor je paard er een beetje af.
Mijn tip is dus, niet teveel forceren dat het leuk "moet" zijn, even met rust laten en vertrouwen hebben

Komt in de beste relaties voor joh, dat je soms even een dipje hebt.
Laatst bijgewerkt door jetm op 01-07-14 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:45

Is er ooit uitgezocht of het paard maagzweren heeft?
Luchtzuigen als gevolg van maagpijn/ maagzweren komt toch veel voor....

Misschien wel goed om dat iig uit te sluiten?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:49

Denk ook direct aan een maagzweer, en omdat je aangeeft dat je zelf niet lekker in je vel zit zou dat ook een rol kunnen spelen. Paarden spiegelen heel erg. Zou toch voor de zekerheid ook een maagzweer uit willen sluiten als ik jou was. :-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:50

Aangezien dit niet helemaal een rijtechnische vraag is verplaats ik het even naar OPG

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:26

Wat ik in eerste instantie uit je verhaal opmaak is dat je paard vroeger een keer is begonnen met luchtzuigen. De eerdere oorzaak waardoor hij is begonnen met luchtzuigen hoeft nu niet meer aanwezig te zijn. Omdat je zegt dat het luchtzuigen is toegenomen, denk ik dat er een nieuwe reden voor is ontstaan. Maagzweer is al genoemd, maar het kan meerdere oorzaken hebben. Probeer in ieder geval niet te voorkomen dat hij kan luchtzuigen. Laat het toe! Het is een manier voor je paard om om te gaan met wat er mis is met hem. Blokkeer je dit gedrag, dan gaat hij zich alleen slechter voelen.

Je zegt dat je paard niet meer echt is geinteresseerd in jou. Is hij dat nog wel naar zijn omgeving? En hoe zit het met sociaal contact? Staat je paard samen met andere paarden in de wei?

Ik zal je aanraden een dierenarts naar je paard te laten kijken (niet alleen een osteopaat). Je kan eigenlijk pas gaan kijken naar andere oorzaken, wanneer je zeker weet dat je paard fysiek in orde is.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:39

Ik zou ook even een DA raadplegen hoor. Niet zomaar dit soort dingen negeren (wat je ook niet doet hoor).

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:42

Als hij helemaal gezond wordt verklaart misschien even een pauze inlassen met het rijden. Gewoon simpel grondwerk of buitenritjes. Misschien wat lummelen of geef hem gewoon even vakantie op de wei zonder ook maar iets te doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:25

Hoe is het paard op de wei? Zuigt hij daar ook lucht of is ie dan gewoon ontspannen?
Als hij in de wei ook lucht zuigt denk ik toch aan een lichamelijk ongemak. Zo niet, dan brengt zijn omgang met jou toch stress met zich mee waardoor hij weer wilt kalmeren.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:28

Mijn merrie van 25 zuigt ook veel meer als ik niet lekker in mijn vel zit, en daardoor mezelf nog vervelender ga voelen als zij nog meer gaat zuigen ... ik vindt de tip van Jet erg leuk ... even niks moeten samen ... gewoon samen zijn. Daarnaast wel uitvogelen waarom hij meer zuigt, ander voer ? geen leuke groep waarin hij staat, verandering van rang in de kudde, verandering van stal, buikpijn, tandenpijn etc etc ...

lovechupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:42

omdat je zegt dat hij al gecontroleerd is misschien wat afwisseling doen? niet alleen rijden maar ook bijv. lekker gaan wandelen,s pelen grondwerk misschien wat vrijheidsdressuur.

en toch lijkt het me netzoals andere slim om er een dierenarts bij te halen, kan nooit kwaat

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:48

Ts lijkt verdwenen?!