Onrust paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Onrust paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:57

Vanaf rond de middag zijn de twee grote paarden, tantes op leeftijd met wat lichamelijke gebreken, een en al onrust.
Ik heb geen idee waar het vandaan komt.
Het begon met rondrennen en druk doen (doen ze normaal gesproken niet aan) en uiteindelijk continue op en neer lopen in de breedte van de wei en soms een eind naar achteren. (niet helemaal, de wei is ong 6 ha en er ligt aardig wat sneeuw) Ze nemen niet eens de tijd om te eten. De hele berg hooi ligt nog, de netten zitten nog propvol.
De minishet (bejaarde dame) deed de eerste 1-2 uur mee, maar hield het daarna wel voor gezien.Die stond daarna gewoon te eten.
De buurpaarden aan weerskanten zijn gewoon rustig.

Hoe het momenteel is, weet ik niet, want het is nu te donker om echt iets in de wei te zien. Maar tot en met het invallen van de duisternis waren ze onrustig.

Als er in het bos hiertegenover wordt gejaagd of er iets anders is dan anders, zijn ze wel onrustig, maar altijd maar kortdurend en dan merk je dat ook aan de paarden van de buren.
Als de buurman zijn knappe dekhengst buiten zet, zijn de dames ook een tijd van de wap. (tja, knappert he). Maar de hengst staat niet buiten, er wordt niet in het bos gejaagd, de andere paarden zijn rustig en ik kan totaal niets ontdekken wat het gedrag uitlokt.

Gezien ik al vanaf zomer vorig maand niets dan problemen met de paarden heb, ben ik dus enorm rustig (not :+ )
Iemand enig idee waar dit gedrag opeens vandaan komt (ligt normaal gesproken dus absoluut niet in hun aard)
Is er werkelijk iets wat ik en de andere paarden missen? (heb al behoorlijk wat tijd met de verrekijker bij het raam gezeten zonder iets te zien)
Kan het lichamelijk zijn (pijn kan voor onrust zorgen, maar bij twee paarden en op deze manier???? lijkt eerder of ze overal spoken zien)

*is toch een beetje ongerust omdat ze lichamelijk nu eenmaal niet top zijn*

ElineHorse

Re: Onrust paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:00

Misschien hebben ze iets verkeerds gegeten? Is het hooi te oud ofzo??? Ik zou ze laten checken door de da!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:05

Je woont in zweden hé
Is het niet een roofdier wat zich dichtbij gesetteld heeft of ander groot wild ?
Zijn er meer mensen in de omgeving die er last van hebben ?

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:10

Ow, zo raar :?
@ElineHorse: Lichamelijke problemen zouden zich moeten uiten in rustiger en passiever zijn, een paard met pijn gaat echt geen energie steken in op en neer rennen.

Wellicht heeft een van hen iets engs gezien in de weide (vosje of aangezien je in Zweden zit misschien wel iets groters) en de andere aangestoken? Zeker omdat je zegt dat de mini eerst meedeed, maar nu wel rustig is. Initieel zullen alle paarden (ook de buren) ook kortstondig onrustig geweest zijn, maar dat heb je misschien gemist. Die 2 die nog overblijven hangen vast erg aaneen en blijven elkaar nu opjutten...
ook al blijven ze inderdaad wel heel erg lang bezig!!

Wat doen ze eigenlijk als je erbij gaat? Geen mogelijkheden voor binnenzetten zodat de rust er terug inkomt zeker?

Edit: of gewoon lente in de bol :P . Nee serieus, ik hoop dat het over is morgen! Moet haast wel...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:14

ik kan mij je ongerustheid heel goed voorstellen Liljebo! Hier is er ook soms eentje die een groot spook of een lelijke boskabouter gezien heeft, terwijl de anderen zich van niks bewust zijn! Die 2 dametjes bij jou jutten elkaar natuurlijk op...misschien heeft er eentje vanmiddag wat gezien, gehoord of geroken wat niet pluis was en doet de ander natuurlijk mee, ook al weet ze niet waarom. Zou mij toch niet al te ongerust maken ( weet het, is makkelijk gezegd vanachter de computer..) maar pijn zullen ze, denk ik, zeker niet hebben, ze kennen hun weide en weten heus wel wat ze doen!
Ben je nu nog wezen kijken / luisteren nu het helemaal donker is ?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:16

Het is dat je in Zweden woont, dus zal het niets met elkaar te maken hebben....
maar mijn stalmeisje heeft vanmiddag eerder de paarden naar binnen (moeten) halen omdat ze enorm onrustig waren.
Precies zoals in jouw verhaal. Zelfs op stal waren ze nog wat aan het na snurken.
Ik dacht dat het misschien met de wind of de luchtdruk o.d. te maken kon hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:23

Ik heb idd ook aan wild gedacht. Ik weet dat ze erg reageren op zwijnen en elanden en die zitten hier natuurlijk wel. Bovendien is er een tijd geleden een wolvenkoppel gespot.
Maar ik kan zelf niets ontdekken en je zo zeggen dat de paarden van de buren en de mini dan ook onrustig zouden zijn.

De paarden van de buren links heb ik helemaal niet onrustig zien doen (zie ik zo vanuit de woonkamer)
Naar de paarden van de andere buren moet ik echt gaan kijken, dus die kunnen idd kortstondig druk zijn geweest, waarbij ik dat heb gemist.

Alleen zijn mijn dames meestal de eersten die het alweer voor gezien houden. Staan ook net wat verder van het bos dan de paarden van de buurman rechts,

Iets met het eten heb ik wel aan gedacht, maar dan zou ukkie het ook moeten hebben. Bovendien vind ik het gedrag weer niet typisch daarvoor. (weet wel goed hoe buikpijn eruit ziet... helaas is een van de twee koliekgevoelig, waar ik dus ook bang voor ben.... ze heeft al vaker last gehad van koliek tgv stress)

Toen ik in de wei was, kwamen ze wel even een worteltje halen, maar alleen om meteen weer te vertrekken. Geen echt verschil dus. Vastzetten gaat niet en is ook een garantie voor een ramp. Silja raakt volledig in paniek als ze opgesloten wordt. Ze is het enige paard waarbij ik het oefenstukje in de wei open moet laten, als ik iets met haar wil doen. Anders gaat ze over de rooie.

Buiten iets zien is erg lastig. De wei is erg groot en het is hier dus echt zwart buiten. Je ziet dus niets en in de sneeuw hoor je ook niet echt iets. Momenteel weet ik dus niet hoe het is. In de wei gaan zoeken met sneeuw en gladheid is ook niet zo heel erg handig. Hoewel ik straks misschien wel een kijkje neem. Kan alleen niet veel doen hé. Snap het ook echt niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:24

Ylana schreef:
Het is dat je in Zweden woont, dus zal het niets met elkaar te maken hebben....
maar mijn stalmeisje heeft vanmiddag eerder de paarden naar binnen (moeten) halen omdat ze enorm onrustig waren.
Precies zoals in jouw verhaal. Zelfs op stal waren ze nog wat aan het na snurken.
Ik dacht dat het misschien met de wind of de luchtdruk o.d. te maken kon hebben.

Vreemd.... het waait hier ook best wel, maar het heeft afgelopen dagen wel harder gewaaid. Dan zijn ze trouwens ook wel nerveuzer (silja haat echt wind), maar dat uit zich meer in af en toe schrikken of even wegrennen. Maar voor de rest hebebn ze steeds normaal gegeten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:32

Hmm lastig ..
Ik zou als ik jou was even rond vragen of de buren iets anders hebben gemerkt met de paarden.

Evt zou je zelf ook even een rondje door het land kunnen doen, wie weet vind je wat.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:38

Is er misschien een van de twee (of toevallig allebei) voor het eerst weer erg henstig?

Anders zou ik ook denken aan roofdieren of zwijnen die kort in de buurt, maar verdekt zitten. Kun je zien of ze beiden telkens dezelfde kant opkijken of van dezelfde kan wegrennen?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:44

Inderdaad dieren, of het weer, onweer op komst?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:50

Onweer... neuh... het is nu helder en vriest behoorlijk.

Het meest voor de hand liggend is wild. MIsschien niet zichtbaar voor mij, maar voor hen hoorbaar/ruikbaar. Ze kijken ook steeds een kant uit en het gedrag wijst in die richting. maar waarom het aanhoudt, terwijl de andere paarden, die aan die kant staan, dat niet hebben... geen idee.
Ze zijn trouwens dus nog steeds zo onrustig.
Rondje door de wei is nu echt niet haalbaar. Dat is 6 ha in het zakkendonker in de diepe sneeuw, flink vriesweer en overal hobbels en bobbels.
De buren aan een kant zetten de paarden snachts binnen, dus die zie ik nu niet meer.
De buurm aan de andere kant heeft ze gewoon buiten, maar die val ik liever niet savonds lastig
Die maakt zich ook niet zo snel druk

Hengstig kan ook, maar daar heb ik dit gedrag nog nooit bij gezien tenzij de hengst er staat. Maar die is er nu dus niet

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:54

Het kan zijn dat er een roofdier ligt (wat loopt er bij jullie in het wild?), zolang die niet weggaat blijft de onrust. Misschien staat de wind zo dat jouw paarden hem kunnen ruiken, maar de buurpaarden niet?

Pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:56

Lentekriebels. :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:01

Dood beest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:25

Ik zou ook gokken op iets van wild of inderdaad iets wat dood is, in combinatie met de wind (dat het hun richting uit komt).. Sowieso zijn sommige paarden daar sneller/langer van over de zeik dan anderen, en ze zullen elkaar ook lekker versterken natuurlijk ...

Maarja, mijn gok is even goed als die van iemand anders .. altijd erg als je niet meteen een verklaring ziet/weet :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 08:00

pff kon gisteren niet via de telefoon reageren, Iedere keer tekst getypt en dan was ie weer weg.

Grote roofdieren zitten hier niet, hoewel wel een tijd geleden twee wolven zijn gesignaleerd. Nu zijn paarden ook bang voor zwijnen en elanden, maar het is wel typisch dat het gedrag aanhoudt en dat ik het alleen bij hen zie.

Lentekriebels heeft hälga vooral last van als ze de knappert van de buren ziet :+. Die is er nu niet.
Maar het lijkt ook angst, want vooral gisteren poepten ze bijna doorlopend.

Dood beest.. hmm onwaarschijnlijk dat hen dat op die afstand zo onrustig maakt.

Ze staren veelvuldig naar een plek voorbij de wei waar de paarden van mijn linkerbuurman staan, maar ik kan daar met de beste wil van de wereld niets ontdekken.

En ja... ze zijn nog steeds onrustig. Ze hebben ook nauwelijks gegeten.
De grootste aanstoker lijkt merrie Hälga, normaal gesproken de stabiliteit zelf.
Ik snap er niets van.
Straks krijgen ze nog een hartaanval of zo ...
(hoewel koliek van stress bij sil waarschijnlijker is)

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:34

Oei, nog steeds bezig!?
Toch maar eens een rondje weide doen en eens gaan kijken naar de plek waar ze naar staren?

Kan je ze niet proberen kalmeren? Als jij nu eens met de mini-shet richting het "gevaar" gaat, krijgen ze misschien wel wat meer zelfvertrouwen om het zelf ook te gaan onderzoeken.

Hoe is de rangorde eigenlijk in je kudde? Kan je daar geen gebruik van maken?
Ook geen andere weide ter beschikking waar ze even op kunnen om te kalmeren? Want zo te horen blijven ze echt in volle paniek... pas als dat doorbroken is en ze de klik maken om te onderzoeken waar ze bang van zijn, zullen ze kalm worden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:40

Kun je ze niet even ergens neerzetten waar ze in ieder geval rustig kunnen eten en tot zichzelf kunnen komen.
Daarna eens kijken als je met ze aan de hand de wei in loopt, want ze houden vast iets in gaten.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:43

Mijn paarden zijn altijd onrustig als er storm oid op komst is(zoals gisteren dan is er niets mee te beginnen }:) )Maar je woont in Zweden en daar is het natuurlijk niet zulk weer als hier nu..Ben wel benieuwd of je er nog achter komt wat de reden is..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:47

Ik zou in dit geval niet alleen gaan onderzoeken.
Neem iemand mee, want mocht je bijvoorbeeld een nest wilde zwijnen aantreffen, dan kan je aardig in de problemen komen.

En je paarden even ergens anders neerzetten om te kunnen kalmeren lijkt mij een goede tip. :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:00

Oeps...nog steeds in de stress?
Kan je één van beide aan een touwtje meeleiden richting de plek waar ze naar staren? Wil soms ook al wel eens helpen, dat jij dan de taak van '' leiderspaard '' op je neemt zeg maar en laat zien dat het niet eng is...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 10:07

Ik heb door de wei heen gelopen, maar niets gevonden. Rondgereden naar de plaats waar ze het meest naartoe staren, maar ook daar niets gezien. (de plaats waar ze naar staren is wisselend, maar meestal is het richting bos in de verte, voorbij de paarden van de buren, die verder volkomen rustig zijn)

Het is ook niet iets in de wei dat hun onrustig maakt (ze lopen door de hele wei), maar iets ver daarbuiten. Erheen gaan met de paarden is niet echt handig, omdat ik helemaal niet weet waar het probleem in zit. Bovendien zijn de in de winter niet meer uit de weide geweest en is Silja, sinds ze met de gezondheid ging sukkelen, heel erg onzeker, als ze uit de wei komt.

Ik zou het ook niet echt paniek willen noemen; eerder onrust. Heel erg vreemd dat de andere paarden nergens last van hebben en dat ook de honden niets schijnen op te merken, terwijl die altijd heel alert zijn. Het zijn echt alleen de twee dames.

Overigens is Sil de leider normaal gesproken, maar in dit geval lijkt Hälga het meest onrustig. Iets wat helemaal niet bij haar past.

Als ik in de wei kom, komen ze wel even naar mij toe. Even hallo zeggen, checken of ik iets lekkers bij heb (want dat doen ze dus weer wel.) en dan vertrekken ze weer.

Een andere wei om ze neer te zetten, heb ik niet

Het enige wat ik op dit moment kan verzinnen is het ijs op de rivier, die rondom het achterdeel van de wei loopt. Hoewel ze daar meestal niet specifiek naar staren. Maar dat ijs kan geluid, tot en met lawaai, maken. Maar je zou zeggen dat ze daar niet van opkijken want dat zijn ze gewend. Dat is nooit anders geweest.

Ik snap er werkelijk geen hol van.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:33

Heel raar dan idd.
Soms als het andere paard iets mankeerd kan er wel eens zo gereageerd worden.
Maar goed dat zou je dan ook opgemerkt moeten hebben.
De onrust is tot daaraan toe maar dat ze ook niet eten vind ik wel iets minder.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 10:35

Ze eten wel af en toe in het voorbijgaan een hapje, maar minimaal. Je ziet dat ook goed aan het invallen van de flanken.
Heb een beetje gefilmd, zodat jullie een idee krijgen hoe het eruit ziet. Moet het alleen even oploaden

Overigens hebben ze allebei lichamelijke problemen.