Kun je paarden meer vertrouwen in je laten krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juliapaard_

Berichten: 41
Geregistreerd: 16-08-12

Kun je paarden meer vertrouwen in je laten krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:38

Ja..nouja gewoon ik ga bij een manege rijden waar ik iedere week op een andere pony/paard moet (ik rijd ook nog op ene andere manege op een vaste pony), leuk maar hoe zorg ik ervoor dat een paard/pony mij zo snel vertrouwt? Hebben ze fijne kroelplekjes of werkt praten juist goed?

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Kun je paarden meer vertrouwen in je laten krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:40

Praten, kroelen, tijd besteden aan het paardje.. Als het mag misschien lekker met hem wandelen of leuke dingen doen. Dan komt dat vertrouwen vanzelf. Dat gaat niet binnen 1 dag maar heeft tijd nodig :).

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:40

Gewoon lekker borstelen :) meeste paarden zijn met weinig tevreden :)

DeSprinkhaan
Berichten: 451
Geregistreerd: 31-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:42

Ben zelfverkerd van jezelf, geef duidelijke aanwijzingen, maar alles met zachte, duidelijke hand> Op zijn kop geven mag, maar alleen als hij echt iets fout doet... maar alleen voor 1 uurtje in de maand (of meer als je heel vaak een ander paard rijd) is het haast onmogelijk om echt vertrouwen te berijken.

Juliapaard_

Berichten: 41
Geregistreerd: 16-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:43

Die tijd heb ik juist niet want ik word meestal iedere week op een andere gezet, maar dat borstelen vind ik wel een goed idee samen met wat knuffelen..ik rijd op een andere manege op een vaste pony en die vertrouwt me nu wel helemaal als ik haar soms uit de wei zie lopen (ze loopt gewoon los achter degene die ze uit de wei haalt aan) dan loop ik er snel heen en dan komt ze op me afrennen hihi :)

Juliapaard_

Berichten: 41
Geregistreerd: 16-08-12

Re: Kun je paarden meer vertrouwen in je laten krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:44

En nog een vraagje..hoe ga je om met een paard in een stal die werkelijk naar iedereen bijt..? Niet dat dat belangrijk is maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe jullie zo'n paard behandelen :)

meganx

Berichten: 869
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:46

zo ver ik weet, is praten wel fijn. Maar ik denk niet dat als je een paard/pony 1x in de week ziet. dat een band gaat geven. manege paarden zien zoveel kinderen , dat ze denk ik niet weten wie , wie is . Dat is mijn ervaring toch
Maar lekker poetsen en mss 2x per week gaan, wandelen en kroelen.... :j

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:46

Die krijgt van mij gelijk een tik terug; ik laat mij door geen enkel paard bijten ;)

Juliapaard_

Berichten: 41
Geregistreerd: 16-08-12

Re: Kun je paarden meer vertrouwen in je laten krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:56

Oke ik weet ook niet wat dat is met dat bijtende paard enzo..maarja..komt goed :)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:04

meganx schreef:
zo ver ik weet, is praten wel fijn. Maar ik denk niet dat als je een paard/pony 1x in de week ziet. dat een band gaat geven. manege paarden zien zoveel kinderen , dat ze denk ik niet weten wie , wie is . Dat is mijn ervaring toch
Maar lekker poetsen en mss 2x per week gaan, wandelen en kroelen.... :j

Die ervaring heb ik juist niet. Ik heb in een halfjaar een flinke band opgebouwd met een paard, hij kon wel eens happen uit onzekerheid. Heb hem twee keer per week per beurt meer dan een uur geborsteld met mijn handen/gemasseerd/hoe je het ook noemen wilt, door gewoon te kijken naar wat hij fijn vond. Waar reageerde hij op, wat vond hij vreselijk? Dat stukje negeerde ik dan gewoon. Schoft en schouder zijn meestal fijne plekjes. Verder vertelde ik hem hele verhalen, neuriede wat..
Na een halfjaar had ik hem zover dat ik hem op de poetsplaats zette en dat hij dan onmiddellijk op rust ging, zijn ogen half, meteen uitkokeren, want hij wist al dat zijn poetsbeurtje er weer aan kwam..
Het is dus wel degelijk mogelijk, maar het kost tijd. Vertrouwen krijg je niet voor niks. ;)

meganx

Berichten: 869
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:14

Sokje_6 schreef:
meganx schreef:
zo ver ik weet, is praten wel fijn. Maar ik denk niet dat als je een paard/pony 1x in de week ziet. dat een band gaat geven. manege paarden zien zoveel kinderen , dat ze denk ik niet weten wie , wie is . Dat is mijn ervaring toch
Maar lekker poetsen en mss 2x per week gaan, wandelen en kroelen.... :j

Die ervaring heb ik juist niet. Ik heb in een halfjaar een flinke band opgebouwd met een paard, hij kon wel eens happen uit onzekerheid. Heb hem twee keer per week per beurt meer dan een uur geborsteld met mijn handen/gemasseerd/hoe je het ook noemen wilt, door gewoon te kijken naar wat hij fijn vond. Waar reageerde hij op, wat vond hij vreselijk? Dat stukje negeerde ik dan gewoon. Schoft en schouder zijn meestal fijne plekjes. Verder vertelde ik hem hele verhalen, neuriede wat..
Na een halfjaar had ik hem zover dat ik hem op de poetsplaats zette en dat hij dan onmiddellijk op rust ging, zijn ogen half, meteen uitkokeren, want hij wist al dat zijn poetsbeurtje er weer aan kwam..
Het is dus wel degelijk mogelijk, maar het kost tijd. Vertrouwen krijg je niet voor niks. ;)


alleen maar fijn als het bij jouw wel is gelukt, vertrouwen heeft tijd nodig. Maar als Ts ook nog eens op een andere mange rijd . lijkt me niet dat ze ook nog naar die andere mange gaat om daar nog een pony te verzorgen...? in de OP staat dat ze 1x in de week er naar toe gaat. jij had 2u in de week. dat is toch net even anders denk ik ??
;)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Kun je paarden meer vertrouwen in je laten krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:05

Hm, ja, daar heb je dan ook weer een punt. Ik weet niet of de TS tijd heeft, was ook meer een voorbeeld dan iets wat ze per se op moet volgen. Dit was ook wel een relatief teruggetrokken paard, denk dat het bij de TS anders zal gaan als zij dat even volhoudt. :)

stupid1
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:01

Door dagelijks ermee bezig te zijn

Dominiquee15
Berichten: 85
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Kun je paarden meer vertrouwen in je laten krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:14

Een manege pony die elke dag een paar andere mensen opzijn rug krijgt weet niet wie zijn baasje is en weet niet wie die moet vertrouwen.. En als jij 1 x per week even komt rijden en komt knuffelen gaat die jou echt niet vertrouwen

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:05

Je zult niet snel vertrouwen/band opbouwen met een paard als je die maar 1 keer in de zoveel tijd rijd.
1 keer per week is al moeilijk, laat staan als je ook nog eens elke week wisselt.
Maar gewoon lekker praten tegen het paard als je op stal bent, en tijdens het rijden veel belonen als hij iets goed doet, is nooit verkeerd. ;)

perryxhartje
Berichten: 98
Geregistreerd: 26-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:41

Veel met het paardje gaan doen en tijdens opzadelen tegen het paard praten en aaien en dan merk je vanzelf dat het paardje je gaat vertrouwen.

Jacco12
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:13

vuurneon schreef:
Die krijgt van mij gelijk een tik terug; ik laat mij door geen enkel paard bijten ;)


Zo raakt je paard juist niet vertrouwd aan jou. Negeer zijn happen dan, en geef een beloning als je paard het goed doet!!

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:16

Jacco12 schreef:
vuurneon schreef:
Die krijgt van mij gelijk een tik terug; ik laat mij door geen enkel paard bijten ;)


Zo raakt je paard juist niet vertrouwd aan jou. Negeer zijn happen dan, en geef een beloning als je paard het goed doet!!


Een domme reactie. Vooral zeker een tik geven als hij jou bijt, dan leert hij het vanzelf af. Andere dingen kan je makkelijk positief aanleren, maar bijten (en andere dingen waarop jij pijn krijgt) zeker niet.

Renskexb

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:20

Jacco12 schreef:
vuurneon schreef:
Die krijgt van mij gelijk een tik terug; ik laat mij door geen enkel paard bijten ;)


Zo raakt je paard juist niet vertrouwd aan jou. Negeer zijn happen dan, en geef een beloning als je paard het goed doet!!


Negeer zijn happen? Zeer zeker niet. Als mijn paard een ander paard bijt in de wei omdat ze iets fout dan krijgt ze ook een klap van dat andere paard. Maar toch als ze met dat paard is doet ze alles wat ze in haar eentje eng vind omdat ze vertrouwen heeft in dat paard.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Kun je paarden meer vertrouwen in je laten krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:28

Paarden bijten uit verschillende redenen. Wat je moet doen is afhankelijk van de situatie en de reden. Meestal hoef je niet af te straffen als je je paard gewoon afblokt. Dan kan het paard niet bijten. Een "ik doe altijd" houding is niet de beste houding. De meeste paarden die bijten, bijten meestal net niet. Dreigen gewoon. Het paard geeft hiermee informatie. Niets aan jezelf veranderen, maar gewoon vertellen dat de info die het paard geeft niet geaprecieerd wordt, is niet de juiste manier. Je moet natuurlijk niet toestaan dat een paard bijt. En als het paard echt de neiging heeft te bijten om pijn te doen, moet dat ook wel afgestrafd worden, maar daarmee is het verhaal niet van de baan. Jij moet ook zoeken naar een manier om de oorzaak weg te nemen (ongemak, pijn, onbegrip, verwend,....). Gewoon een klap geven en doorgaan zoals je altijd deed is niet bepaald luisteren naar het paard. Als het je lukt om het paard te laten stoppen met bijten, zal het paard problemen op andere vlakken ontwikkelen.
Kortom, zoek de oorzaak. Als de oorzaak een vorm van pijn is (wat regelmatig het geval is) zal een tik geven het probleem verergeren. Als de oorzaak gekend is kan je deze wegnemen. Dan pas kan je het resterende gewoontebijten weg trainen. Gewoontebijten is weg te trainen zonder ook maar 1 tik te geven en dit op korte tijd, zonder problemen. Gewoon door af te blocken en bezig te blijven met wat je deed toen die wilde bijten. Als het paard dan stopt met bijten stop je met dat te doen. Paard weet binnen no time dat het bijten onnodig energie verspillen is en zal ermee stoppen.
Maar eerst oorzaak vinden. Ga geen tikken geven zonder de oorzaak te kennen. De meeste paarden die bijten kan je dat afleren op een vlotte manier zonder gebeten te worden en zonder een tik te geven. Waarom zou je een tik geven als het zonder kan? Bang om leiderschap kwijt te raken? Dan weet je nog niet wat leiderschap inhoudt.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Kun je paarden meer vertrouwen in je laten krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:19

Hier een slotje omdat er inmiddels recentere topics over dit onderwerp zijn.