Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miska

Berichten: 2635
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:20

TS, ik zie dit gedrag niet als gevaarlijk, tenzij je merrie het tegen jou persoonlijk gaat gebruiken, dan is het werkelijke dominantie.
Jonge kinderen communiceren zowiezo op een hele andere manier met dieren dan volwassenen en dat gaat gepaard met wederzijds vertrouwen.
Er is ook een telepatische connectie in het spel als ik de foto's bekijk hoe jouw dochter met je paard bezig is.
Jouw paard vindt het heerlijk om zo'n kleine keuter in bescherming te nemen en ziet dat het nodig is, omdat je dochter nog niet groot genoeg is zichzelf te beschermen tegen eventueel gevaar en helpt jou wanneer je even uit beeld bent.

Mijn paard heeft wel persoonlijke voorkeuren wie hij wel of niet mag, maar is niet extreem beschermend.
Hij vond mijn ex dus echt niet goed voor mij en liet dit merken door zijn oren plat in de nek te doen, terwijl ik straal verliefd op die jongen was en uiteindelijk heeft mijn paard gelijk gekregen dat hij niet deugde. :')

Maar goed, dieren zijn zowiezo bijzonder met hun gedragingen in de omgang met mensen en voor mij betreft dat een hoog spiritueel aspect.

Samsie

Berichten: 1941
Geregistreerd: 02-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:22

Zo dat is echt wel heel erg heftig!!!

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 23:24

@miska dit denk ik idd eerder .. Mijn dochter ziet meer dan dat wij zien .. Ze heeft zelfs nog contact met mijn overleden pony.. Dieren worden extreem rustig bij haar en ze kan er alles mee doen

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:28

Herkenbaar...
Mijn merrie doet dat ook. Niet zo zeer naar andere mensen, maar als ik in de buurt ben mag bijvoorbeeld haar weidemaatje absoluut niet in de buurt komen! Ze gaat er ALTIJD precies tussen staan, en als die ander dichterbij komt sprint ze er boos naartoe, jaagt haar weg en komt weer doodleuk bij me staan...
Als ik met anderen in het land ben gaat ze er wel altijd precies tussen staan als we staan te praten, zo dat ik de anderen haast niet meer kan zien, maar dan doet ze niet boos...
Mijne is daarintegen ook extreem dominant naar andere paarden, dus ik vind het ergens schattig, en ergens heel erg bezitterig over komen. Alsof ze mij dus als 'van haar' ziet..
Als er gewoon iemand langs komt is ze heel opdringerig, maar altijd heel vriendelijk...
Ik vind het niet leuk als ze zichzelf boven mij zou plaatsen, maar ze luistert erg goed naar me en als ik haar op welk moment dan ook corrigeer reageert ze daar heel voorzichtig op, heel vragend en afhankelijk... dus ik heb toch het idee dat het niet zozeer met 'boven iemand staan' te maken heeft.

Misschien toch echt 'eigendom'? Misschien komt het zelfs wel voort uit respect... klinkt heel dom, maar als je een heel dominante merrie hebt die bijvoorbeeld drachtig is, is er heel vaak een kuddemaatje (die normaal onder haar in rang staat maar wel geduld wordt) die ineens andere paarden op afstand gaat houden zodat de drachtige merrie nergens last van heeft... ze ziet het misschien dus wel als een plicht of een gunst om de ruimte van jouw dochter te bewaren? Zou dat kunnen?

Proberen jullie er wel voor te zorgen dat ze het idee krijgt dat dat NIET de bedoeling is?

Miska

Berichten: 2635
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:36

TS, wat gaaf! :j
Vroeger had ik dat ook veel meer dan nu. Als je ouder wordt verdwijnt je kinderlijke onschuld en wordt je helaas beladen door de gebeurtenissen in je leven waardoor die communicatie lijn wat vertroebeld, maar helemaal verdwijnen doet het nooit.
Je moet gewoon die spier weer activeren door te oefenen.

Paarden kunnen trouwens om verschillende redenen iemand het land uit jagen.
Sommige mensen hebben gewoon een nare energie om hun heen en daar zijn paarden extreem gevoelig voor (die hebben die sensoren om te kunnen overleven in het wild) en dat kan gevaarlijk worden als je hier geen acht op geeft natuurlijk bij vreemden.
Daarom moet je zorgen dat jij altijd de leider bent in de buurt bij paarden om zulke situaties met die andere kinderen te voorkomen.

Maar goed, dieren weten zoveel meer dan wij denken en kunnen dan ook heel helend op de mens inwerken.
Als we maar bereid zijn naar ze te luisteren...
Jouw dochter heeft er gewoon meer gevoel voor dan een ander kind misschien zou hebben en dat zou ik zoveel mogelijk blijven stimuleren, want zulke zielen hebben we heel hard nodig hier op aarde.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 05:30

Op het moment dat het gebeurde stond ik bij de stallen vanuit daar kon ik er met mijn stem corrigeren ze is dus niet dominant tegen over mij..

Het weg jagen van andere paarden in de kudde is bij ons niet aan de orde want het zijn alleen maar mijn eigen paarden ze heeft er dus maar mee te dealen dat ik of lau ook andere uit het land pak hier reageert ze ook niet op ..

1 merrie van ons die is inmiddels wel verkocht die is is een keer 5 weken naar een trainingsstal geweest toen ze terug kwam had ze mijn dochter onwijs gemist ze bleef maar aan haar ruiken , rondjes om haar heen lopen e n als ze stil stond en mijn dochter stond aan de voorkant deed ze steeds haar hele hals om haar heen ze was helemaal happy haar weer te zien

Dit is de andere merrie op de foto's bij de slapende paarden

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:42

mijn paard, die mishandeld was, had zo'n afkeer van mannen dat hij mij er tegen ging beschermen. Die vloog in volle galop met geopende mond naar mannen toe. Hij heeft nooit iemand te pakken gehad. gelukkig!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:51

Waar maak je uit op dat het paard haar wil beschermen?

Ik lees namelijk dat ze niet ALLEEN het land in mag, je weet dus niet hoe het paard zich gedraagt wanneer het met het kind alleen is. Je geeft aan dat het paard het NIET doet wanneer jij erbij bent. Jij hebt een leidende functie, dus dat het paard dan dit gedrag niet toont lijkt 'logisch?'

Ik zou hieruit eerder een voorzichtige conclusie trekken dat het paard wellicht niet heel erg gesteld is op kinderen? Of in ieder geval niet erg onder de indruk is van kinderen?

Want beschermend gedrag zou ik typeren als proberen andere paarden bij het kind vandaan te houden, of proberen andere mensen te separeren van het kind...
Het is op deze manier niet te zeggen dat het paard het kind zou beschermen....

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 13:05

Fayah zou neva nooit maar dan ook nooit wat doen dat weet ik 99% zeker bedoel blijven dieren..
Ze is echt enorm gek op mijn dochter zijn ook samen opgegroeid.. Is ook wel aan de foto's te zien.
zodra ze mijn dochter ziet komt ze meteen naar het draadje gelopen
Ook is ze gek op aandacht van iedereen.. jong of oud maakt haar niet uit als ze maar komen kriebelen
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 22-08-12 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 13:06

Pelryo schreef:
mijn paard, die mishandeld was, had zo'n afkeer van mannen dat hij mij er tegen ging beschermen. Die vloog in volle galop met geopende mond naar mannen toe. Hij heeft nooit iemand te pakken gehad. gelukkig!

Mijn paard is alles behalve mishandeld geweest heb er namelijk zelf gefokt..
Ze is gek op aandacht en gek op mensen..
Als ze maar aandacht krijgt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:07

Maar wat is voor een paard het nut om je dochter te willen scheiden van andere kinderen?
Beschermend zie ik als voorkomen dat andere paarden bij je dochter komen, niet kinderen aanvallen (want kinderen vormen niet snel een bedreiging immers, paarden kunnen wel voorkeur hebben maar echt aanvallen is wat anders natuurlijk).

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 13:11

Ik kan toch niet in zijn koppie kijken ..
Maar weet wel dat mijn merrie erg gek is op mensen en aandacht..

Ze moeten alleen van mijn dochter afblijven..
Overgens mijn dochter is 3 en de meiden zijn een jaar of 11 a 12 dus in vehouding vrij groot bij haar..
Een paard ziet niet het verschil tussen grote kinderen of volwassenen lijkt mij

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:14

Wel lastig inderdaad dat je dochter zo jong is, het paard ziet haar niet als een menselijk leider maar meer als een veulen?

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:19

Ik heb wel vaker gezien dat paarden bezitterig kunnen zijn naar baasjes, dus als deze met een ander paard bezig is ertussen gaan staan uit jaloezie. Maar dat is eigenlijk heel wat anders.

Maar dit is wel heel erg zeg. Lastige situatie, ik hoop dat je eruit komt.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 13:23

Ze ziet het als haar eigen en wil het beschermen ze zal haar echt nooit wat doen ze is echt veelstegek op haar en anders kan mijn dochter dit niet allemaal met haar doen..

hier is mijn dochter pas 2 jaar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Miska

Berichten: 2635
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:24

Als je echt in het koppie van je merrie wil komen en het echt problematisch gaat worden, (wat ik overigens niet verwacht) dan zou je Thilly Ruinen eens moeten vragen waarom ze dit doet.
http://www.thillyruinen.nl

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 13:53

Het is bij eenmaal gebleven ga namelijk geen risico's nemen ik laat haar niet meer met vreemden in het land

maaykemakeit

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-07-12
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:16

Lindy1982 schreef:
Ze ziet het als haar eigen en wil het beschermen ze zal haar echt nooit wat doen ze is echt veelstegek op haar en anders kan mijn dochter dit niet allemaal met haar doen..

hier is mijn dochter pas 2 jaar


wat een schattige foto's zeg :)

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:28

magda_90 schreef:
juline schreef:
Herken het gedrag echter wel van een jonge hengst. Ik verzorgde samen met een vriendin 3 paarden toen we een jaar of 11 waren. 2 merries en hengst jaarling. Ik trok erg veel naar de hengst toe. Helaas dacht hij daar ook zo over. Vriendin en ik liepen in de wei wat te dollen samen. Vriendin raakt me aan en voor we het wisten had ze bijna een hengst in haar nek gehad. Ze kon gelukkig nog net over het draad springen. Dit was duidelijk dominant gedrag van hem. Dit hebben we hem echt af moeten leren door mijn vriendin ook meer dingen met hem te laten doen en ik zelf moest er echt boven staan en zo nodig afstraffen.


Aan zoiets zat ik ook te denken, bij dominante paarden heb ik dit vaker gezien ja.

ik heb hier ook een zeer dominante ruin staan, toen ik jonger was had hij ook echt altijd het idee dat hij mij moest beschermen.
heb wel eens gehad dat ik met de waterslang aan het dollen was met een vriendin en hij slaat zo de emmer uit haar handen...
dit hebben wij ook inderdaad afgestraft. nu is het duidelijk dat ik in de hierachie boven hem sta, maar nog steeds heeft hij wel het gevoel dat hij me, vooral bij mannen en dan vooral vreemde mannen, moet beschermen. een man die tegen mij schreeuwt terwijl ik mijn paard naast me heb of er op zit moet echt op passen voor rond vliegende hoeven of tanden hoor :oo
en mijn vriend moest de eerste keer ook echt duidelijk voorgesteld worden als zijnde goed...
b.v. mijn broertje en vader is geen probleem mee, daar is hij zelfs gek mee. tot we een ruzie krijgen, dan kunnen ze echt niet bij mijn paard in de buurt komen en dus ook niet bij mij als ik bij het paard ben.

in principe straf ik dit gedrag altijd af, maar er zijn ook wel eens momenten geweest dat ik er blij mee was hoor :o

dus het is wel bekend gedrag, maar of het wenselijk is is een tweede.

ik zie het zelf overgens als jaloersie(bij mijn vriend b.v.) maar ook als bescherming (bij wildvreemde)

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:51

bij meerdere paarden meegemaakt. Een hengst die het echt niet tof vond als er vreemde zomaar naar mij toekwamen, en mijn 2 shets zijn ook zo mijn 2 exen mochten ze niet en mijn nieuwe vriend accepteren ze. Mijn shethengst is ontzettend voor zichtig met mijn jongste en beschermd hem ook naar mensen toe. Hou het wel in de gaten en als hij te ver gaat corrigeer ik hem

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 08:40

Ninx schreef:
Waar maak je uit op dat het paard haar wil beschermen?

Ik lees namelijk dat ze niet ALLEEN het land in mag, je weet dus niet hoe het paard zich gedraagt wanneer het met het kind alleen is. Je geeft aan dat het paard het NIET doet wanneer jij erbij bent. Jij hebt een leidende functie, dus dat het paard dan dit gedrag niet toont lijkt 'logisch?'

Ik zou hieruit eerder een voorzichtige conclusie trekken dat het paard wellicht niet heel erg gesteld is op kinderen? Of in ieder geval niet erg onder de indruk is van kinderen?

Want beschermend gedrag zou ik typeren als proberen andere paarden bij het kind vandaan te houden, of proberen andere mensen te separeren van het kind...
Het is op deze manier niet te zeggen dat het paard het kind zou beschermen....

Die vraag had ik nou ook. Ik lees dat het paard op de kinderen afrent. Mijn conclusie zou zijn dat hij de kinderen het weiland uit wil jagen.

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:08

Jouw paard voelt zich de leider van jouw kind. Eigenlijk moet jouw dochter nu zorgen dat de rollen omgedraaid worden maar daar is ze een beetje te jong voor, denk ik. Ik zou gaan oefenen. Neem een volwassen (voor jouw paard onbekend) iemand mee de wei in, neem een zweep mee en zodra je paard boos wordt zwaai je met de zweep in het paard z'n richting en als hij daar niet op reageert verkoop hem dan maar een mep. Je moet dit wel gauw afstraffen want je wilt natuurlijk niet dat dit escaleert. Zorg wel dat je een volwassene meeneemt om te oefenen die zelf ook wat verstand heeft van paarden en weet hoe ze dan moet reageren als het fout gaat, geen kleine vriendinnetjes van je dochter.
Volg overigens wel je topics en vind het heel lief, denk alleen dat je paard jouw dochtertje meer ziet als een veulentje die hij moet beschermen i.p.v. een vriendin waarmee ze samen moet werken.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:35

maaikman schreef:
waarom die punten? :?


Wil de 25 berichten halen denk ik of wat is die regel ook al weer. Heeft ze in meerdere topics gedaan.

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:36

zag ik ook al ja.. apart..

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:46

Lindy1982 schreef:
Ze zal mijn dochter nooit maar dan ook nooit wat doen dit is de enige in de kudde met wie ik haar vertrouw ze is echt gek op haar en andersom

Als mijn dochter op haar rijdt is ze na 5 rondjes stappen helemaal bezweet zo geconcentreerd is ze op haar



Dat is mooi, en fijn dat jij zo overtuigd ben. Het blijft echter een dier en die kun je nooit voor 100% vertrouwen met je kind. Blijf alert hoor.
Ben zelf ooit aangevallen door mijn beste maatje die ik door dik en dun vertrouwde, puur omdat ik op mijn knieƫn in de wei ging zitten om een foto te maken.
Dit kwam denk ik omdat ze me in deze houding niet (her)kende of aanzag voor wie ik was en kinderen staan voor dieren toch al op ander niveau dan volwassenen. Echt altijd goed op je kids letten in een weiland. Onbedoeld kun je toch iets anders uitstralen op paarden dan je zou willen.

oh trouwens wat een geweldige foto's van het liggende paard en je dochtertje die kusje geeft, echt uberschattig!
Laatst bijgewerkt door piezze op 06-09-12 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt