omstanders en hun "mening"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

omstanders en hun "mening"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 10:54

Haaj,

Van de week gingen we met 3 mensen uitrijden. We maakten een pauze op het drielandenpunt, daar hebben we de paarden afgezadeld en even iets gegeten.
Ik was mijn paard aan het zadelen, daarbij gooide hij continu zijn hoofd omlaag om te eten en bleef hij maar wandelen om lekkere sprietjes te zoeken.
Na herhaaldelijk zijn hoofd omhoog te hebben gehaald aan hals en teugel was ik het zat en heb ik hem een klein tikje op zijn neus gegeven en hem duidelijk toegezegd dat het nu afgelopen was. Hij herinnerde zich weer dat kop omhoog/stilstaan standaard procedure is bleef toen netjes staan zoals hem gevraagd was.
Nu heeft een omstander dit gezien en begon te schreeuwen. ik moest naar een psychiatrische kliniek, was een paasei, hij zou mij wel even op mijn gezicht slaan en ga zo maar door.

wat ik me nu afvraag: hoe gaan jullie om met dit soort mensen? ik heb aanvankelijk geprobeerd deze meneer te negeren maar toen ik in een gesprek met iemand zei dat ik in vaals woon en de meneer zei dat hij me dan nog wel zou vinden, werd ik boos en heb ik terug geroepen dat, wanneer hij geen verstand heeft van paarden, hij ook fijn zijn mond moet houden. de man stond op en bleef maar doorschreeuwen. Uiteindelijk reden de andere 2 van de groep door en ben ik erachteraan gereden.

uiteraard is feedback over de manier waarop ik gecorrigeerd/gestraft heb ook prima, ik ben nu van mening dat mijn reactie tegenover Silas rechtvaardig was, ik kan wel aan zijn kop/teugel blijven trekken, ook niet leuk voor hem, als ik steeds aan zijn mond trek. 1x streng na 3 keer lief vind ik niet overdreven

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: omstanders en hun "mening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:59

Gewoon lekker laten gaan dat soort mensen. Iedereen doet dingen op z'n eigen manier. Al reageerde deze man wel heel heftig zeg, dat 'ie je wel op zou komen zoeken :=

Ik zou je alleen wel als tip willen geven om volgende keer gewoon meteen duidelijk voor je paard te maken dat z'n gedrag op dat moment niet de bedoeling is. Want nu ben je 3 keer kennelijk niet duidelijk genoeg geweest. Dan laat je het dus als het ware 3 keer toe om het dan pas goed te corrigeren.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: omstanders en hun "mening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:38

Ach ja, de discussie aangaan win je toch niet.

Ik reed afgelopen weekend met de trailer een parkeerplaats in het bos op. Zandgrond en ook hobbelig, dus reed ik uiteraard stapvoets.
Zitten mensen op een bankje naast hun geparkeerde auto, staat de man op en zegt op verwijtende toon tegen me: "We zitten helemaal onder het stof."
Joh...hoe zou dat toch komen als je op een parkeerplaats op een bankje gaat zitten.
Ik heb maar heel droog geantwoord: "Ja meneer, het heeft al een tijdje niet geregend, daar kan ik ook niets aan doen."

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: omstanders en hun "mening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:43

Ik krijg vaak zat de vraag waarom ik niet op mijn Shet van 1m ga zitten....
Om maar even aan te geven hoe goed sommige mensen verstand hebben van paarden ;)

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: omstanders en hun "mening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:51

Afhankelijk van mijn inschatting van het gevaar, reageer ik meestal zo eerlijk mogelijk. Dat werkt meestal ontwapend. Bijvoorbeeld: 'Ik schrik van uw reactie. Ik zie dat u boos wordt en dat vind ik vervelend, want ik heb zelf juist het beste met mijn paard voor. Ik wil u best uitleggen waarom ik dit doe.' Nog steeds kans dat de ander hier nog niet normaal op reageert. Dan kan ik gerust zeggen: 'ik vind dit gesprek heel eng worden. Ik rijd nu weg en houd mijn vingers op 1-1-2 van de telefoon'.

En wat betreft de correctie, die was inderdaad rechtvaardig, maar die had (zoals Tara aangeeft) eerder moeten komen. Je paard trok 'continu' zijn hoofd omlaag en je hebt eerst 'herhaaldelijk' zijn hoofd teruggetrokken totdat je het tikje gaf. Je paard weet nu alleen dat hij gras mag eten totdat jij (voor hem willekeurig) een tikje geeft. Dus een volgende keer direct ingrijpen, voor zijn eigen bestwil.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:58

achja die mensen die hebben waarschijnlijk niks beters te doen.

Heb van de week tijdens een bosrit ook zoiets gehad. Was met een vriendin gaan buitenrijden. Toen we het bos in wilden gaan kwamen we erachter dat ze met bosonderhoud bezig waren waardoor er op het ruiterpad een huge stammensleepmachine de weg blokkeerde. Dus wij nemen een afslag verder: het fietspad met autopad ernaast (waar de boswachter overheen in en uit het bos rijdt). Komen we toevallig de boswachter tegen. Die ons erop wees dat we daar niet mochten rijden, wisten wij ook wel, maar na de situatie te hebben uitgelegd en te beloven dat we zodra het ruiterpad weer berijdbaar was we dat zouden gebruiken mochten we onze weg vervolgen. Komt 5 minuten later een personenauto achter ons rijden. Dus wij netjes laten passeren. Draait mevrouw de bestuurder het raampje open en vertelde ons toch mooi maar even (op een hoogst onrespectvolle toon) dat we helemaal niet op dit pad mochten komen en dat er wel wat zou zwaaien als de boswachter ons zou zien. Ik uitleggen dat we de boswachter al gesproken hadden en dat we echt wel wisten waar we mee bezig waren. Tijdens mijn uitleg werd het raampje dichtgedraaid en reed mevrouw gewoon weg. Toen was ik eigenlijk ook wel even pissed _-:(

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: omstanders en hun "mening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:49

Iemand die niet weet waarover hij spreekt (hoort volgens mij zelf naar de psychiatrie). Het kan ook anders opgelost worden (eigenlijk bijna hetzelfde alleen veel minder zichtbaar). Gewoon met de tip van je voet een heel zacht tikje tegen de onderlip van het paard. Dat is een heel gevoelig plaatsje en wss zal hij zijn hoofd zeer snel terug omhoog brengen (dit doet geen pijn bij het paard als het zacht gedaan wordt, maar verbaast het paard gewoon heel hard).

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: omstanders en hun "mening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:52

Er zijn idd wel meer van dat soort mensen. In mijn buurt heb ik ook zo iemand. Met mijn eigen paard rijdt ik praktisch non-stop met de teugels liggend over de nek van het paard. Ik raak ze zelden of nooit aan (eigenlijk kan het zonder teugels, maar voor de veiligheid hou ik ze eraan op de openbare weg). Komt er ook een vrouw aan in de auto, doet het raampje open en brult:" Hé handen aan de teugels!"
Vrouw heeft natuurlijk geen weet van paarden. Ze beseft niet dat dat niet gevaarlijk is en beseft ook niet dat haar reactie bij sommige paarden wel gevaarlijk is. Gewoon negeren dus.

Laura_Zodine

Berichten: 599
Geregistreerd: 23-07-11

Re: omstanders en hun "mening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:04

gewoon met je zweep erachteraan

Laura_Zodine

Berichten: 599
Geregistreerd: 23-07-11

Re: omstanders en hun "mening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:05

:=

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: omstanders en hun "mening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:25

Als het iets is waar ik zinnig op kan reageren, leg ik vriendelijk mijn handelswijze uit, nemen ze die niet aan, dan is het jammer voor hen.

Compleet onzinnige dingen negeer ik (heb ooit een scheldpartij naar mijn hoofd gehad omdat mijn paard vier bandages droeg, ik was een enorme dierenbeul om met een paard met vier benen in het verband gewoon te gaan rijden. Dan denk ik: Laat maar, die heeft niet meer verstand dan dat ;) )

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:03

Laura_Zodine schreef:
gewoon met je zweep erachteraan

:D

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:04

Urielle schreef:
Als het iets is waar ik zinnig op kan reageren, leg ik vriendelijk mijn handelswijze uit, nemen ze die niet aan, dan is het jammer voor hen.

Compleet onzinnige dingen negeer ik (heb ooit een scheldpartij naar mijn hoofd gehad omdat mijn paard vier bandages droeg, ik was een enorme dierenbeul om met een paard met vier benen in het verband gewoon te gaan rijden. Dan denk ik: Laat maar, die heeft niet meer verstand dan dat ;) )


Verband? Hahaha da is wel de beste die ik tot nu toe heb gehoord.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:16

Jensvl, het erge was nog: van een leek had ik nog best iets begrepen als het witte waren geweest, hoewel ik zelf logischerwijze zou denken aan een soort beschermers als ik zoiets van een vreemde sport zag.
Maar het waren dus gewoon gekleurde (ik geloof blauwe ofzo). }:0

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: omstanders en hun "mening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:20

Tja, niets aan te doen aan het gebrek aa kennis van de ander. Maar hij zou moeten zwijgen over dingen waar hij niets van weet.

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:27

ach ja mensen soms Pfff,
Als ik met mijn shet aan het mennen ben kom ik vaak zat mensen tegen die het zielig vinden en dat de kar te zwaar is. Ik geef meestal als opmerking ja heel zielig ( hij loopt te stuiteren als een malloot en wil maar wat graag lopen), maar als u liever een shet modder vet en onverzorgd in de wei ziet staan is niet zielig?

Weet wel beter mijn pony's zijn verwend tot en met krijgen het beste voer en dekens in de winter, Hen klerenkast is beter als die van mezelf haha. Maar idd heel zielig dat ze voor de wagen lopen die mijn zoon al met zijn 2 jaar van zijn plek af kon krijgen met 1 hand :+

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:29

Ja hoe ga je daar mee om.
Denk dat ik er niet eens tijd aan ga verspillen, negeren en vertrekken.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 11:24

Jullie reacties stellen me wel wat gerust,
Ik begon al bijna over mezelf te twijfelen of ik nu echt zoon paarden martelaar was.
Ik heb nauwelijks geraakt, vooral boos en hard tegen het paard gepraat.

Meneer zei dat hij op een boerderij opgegroeid was en dat ze daar ook paarden hadden,
ik geloof dat ze 50 jaar geleden op een boerderij toch heel wat anders met de paarden omgingen dan alleen een klein zacht tikje tegen de neus
Als ik meende dat ik mijn paard moest slaan, waarom gebruikte ik daar het zweepje dan niet voor, daar is t voor gemaakt
Ik had helemaal geen zweep mee?!

ach ja, mensen en hun paardenkennis.
Wel hilarisch hoor, hoe durf je te rijden op een paard met 4 benen in het verband. dat arme beest!!

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: omstanders en hun "mening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:28

@ts, schreeuwen heeft je paard niks aan en is inderdaad verontrustend voor omstanders. Paarden schreeuwen ook niet tegen elkaar als ze iets niet leuk vinden, tik en klaar.

JoJoPonylove

Berichten: 462
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:41

Tja sommige mensen ook...
Arm paard al z'n benen in het verband ;)

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:52

Ik heb nog eens een ander akkefietje meegemaakt ook. Ik kwam met een handpaard aandraven over een breed pad, fietspad er naast. Twee mensen op de fiets die me tegemoet kwamen, stopten en weken helemaal naar opzij uit. Duidelijk een beetje afwachtend/bang.
Helaas deden ze dat nou precies voor de ingang van het ruiterpad waar ik in wilde. Dus ik riep ze al van een afstandje toe: "goh, jullie staan precies waar ik heen wil". Ik dacht dat ik dat op een redelijk luchtige, beetje grappige toon deed, maar dat werd niet zo opgevat :=
"Wie of ik wel dacht dat ik was..."
Dus ik antwoord dat ik het gevoel had dat ze paarden een beetje eng vonden, en dat ik ze de kans wilde geven even ergens anders te gaan staan. "En dat sloeg nergens op, en ik moest niet denken dat het hele bos van mij was, bla bla bla."
Was geen discussie mee te voeren. Ik had de neiging ze om over m'n schouder (was er ondertussen al ruim omheen) nog toe te roepen: "Is goed joh, volgend keer rijd ik je gewoon met fiets en al overhoop..." }> Maar ik heb me ingehouden :D

bonnie1998
Berichten: 552
Geregistreerd: 08-01-12

Re: omstanders en hun "mening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:59

ik heb wel is gehad dat mijn pony heel dwaras deed mijn reactie was het zelfde als die van jou een tikje op de neus en toen ging bus chaufeur helemaal toeteren en nee schudden gewoon negeren of uitleggen waarom je het deed

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Re: omstanders en hun "mening"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:11

Gewoon negeren, die mensen hebben er duidelijk geen verstand van. Je bent eerder nog te lief geweest voor je paard. Vervelend zijn ze wel, die bemoeials..