pony doet vervelend

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
charfloor
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: hellendoorn

pony doet vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:23

heey!
mijn verzorgpony doet vervelend.
als ik het halster pak loopt ze meteen weg en probeert ze soms te bijten. ik heb al veel geprobeert (meestal krijg ik haar uiteindelijk wel te pakken) borstelen op lievelingplekje en halster voor haar hoofd houden..... heel langzaam naar haar toe lopen, hard aan pakken , eigelijk alles wel.
ze heeft ook al veel andere verzorgsters gehad. misschien daardoor? ze is ook al heel oud. toen ik ben begonnen met verzorgen (2 maanden geleden ongeveer) zeiden de andere verzorgster ook wel dat ze altijd wel heel pissig is enzowww, je kan ook niet echt op haar rijden. dan gaat ze bokken en stijgeren, ze zeggen dat ze last heeft van haar rug, en ze is heel erg dik, ze krijgt echt gewoon haar voer voor zo ver ik weet.
borstelen vindt ze wel heel fijn. weet iemand hier raad mee?
heel erg bedankt! want dan kan ik haar teminste gewoon borstelen enzoowww, want je kan ook nog niet eens een stukje met haar lopen aan halster en touw, dan gaat ze al meteen stijgeren, weet iemand hier raad mee? heel erg veel dank hiervoor!

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: pony doet vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:25

Misschien houd ze niet van bewegen? Omdat ze last van dr rug heeft?
En misschien weet ze dat ze moet bewegen als je dr uit de wei haalt?

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:26

Een volwassen, ervaren persoon erbij halen. ;) Niet zelf gaan klooien met zo'n pony, zorgt alleen maar voor problemen en misschien zelfs ongelukken. Waarom ga je niet naar de eigenaar?

charfloor
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:26

er is eigenlijk alleen maar een wei met een inloopstal.....

charfloor
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:28

Paris_ schreef:
Een volwassen, ervaren persoon erbij halen. ;) Niet zelf gaan klooien met zo'n pony, zorgt alleen maar voor problemen en misschien zelfs ongelukken. Waarom ga je niet naar de eigenaar?

er zijn al veel verzorgsters geweest, de eigenaaren (90 ofzow) boeit het nix meer of er iemand komt, want ze voeren hem zelf ook wel

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:29

charfloor schreef:
Paris_ schreef:
Een volwassen, ervaren persoon erbij halen. ;) Niet zelf gaan klooien met zo'n pony, zorgt alleen maar voor problemen en misschien zelfs ongelukken. Waarom ga je niet naar de eigenaar?

er zijn al veel verzorgsters geweest, de eigenaaren (90 ofzow) boeit het nix meer of er iemand komt, want ze voeren hem zelf ook wel


hoe oud is de pony dan?

charfloor
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: hellendoorn

Re: pony doet vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:30

32 zoiets we rijden eigenlijk nooit op haar hoor!

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:32

charfloor schreef:
32 zoiets we rijden eigenlijk nooit op haar hoor!


Nee dat lijkt me ook niet een goed idee, met rugpijn al helemaal niet :+
Heeft ze ook vriendjes op de wei? of staat ze alleen?

charfloor
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: hellendoorn

Re: pony doet vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:34

ze staat alleen in een hele grote wei, als ik kom en ze staat niet in dr stal, want daar kan ze je niet zien dan hinnikt ze altijd wel heel erg naar mij, dan is ze blij dat ik kom (ik kom altijd 2x per week, soms vaker)

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:35

Heb je al geprobeerd om naar haar hals toe te lopen, en niet recht naar haar hoofd?

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:36

charfloor schreef:
ze staat alleen in een hele grote wei, als ik kom en ze staat niet in dr stal, want daar kan ze je niet zien dan hinnikt ze altijd wel heel erg naar mij, dan is ze blij dat ik kom (ik kom altijd 2x per week, soms vaker)


Oh dus ze vind het wel heel leuk als je komt.
Neem je ook altijd wat lekkers mee de wei in? een wortel of een snoepje ofzo?

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:37

charfloor schreef:
ze staat alleen in een hele grote wei, als ik kom en ze staat niet in dr stal, want daar kan ze je niet zien dan hinnikt ze altijd wel heel erg naar mij, dan is ze blij dat ik kom (ik kom altijd 2x per week, soms vaker)


Natuurlijk is ze blij dat je komt! Dan gebeurt er tenminste nog wat... Misschien is de pony wel hartstikke eenzaam.
Paarden hebben altijd een maatje nodig, al is het een geit.. Ik zou de situatie bij de eigenaren uitleggen, of evt. aan de
kinderen van die eigenaren.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:39

Paris_ schreef:
charfloor schreef:
ze staat alleen in een hele grote wei, als ik kom en ze staat niet in dr stal, want daar kan ze je niet zien dan hinnikt ze altijd wel heel erg naar mij, dan is ze blij dat ik kom (ik kom altijd 2x per week, soms vaker)


Natuurlijk is ze blij dat je komt! Dan gebeurt er tenminste nog wat... Misschien is de pony wel hartstikke eenzaam.
Paarden hebben altijd een maatje nodig, al is het een geit.. Ik zou de situatie bij de eigenaren uitleggen, of evt. aan de
kinderen van die eigenaren.


Ja dat zou ze vast leuk vinden en haar opvrolijken. Misschien een shetlander of een geit idd

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:41

Citaat:
Ja dat zou ze vast leuk vinden en haar opvrolijken. Misschien een shetlander of een geit idd


Een geit kost niet veel, en je hoeft ze niet uit te laten of te poetsen. Ik weet helemaal niks van die blaters af, maar ik geloof dat ze met gras en gewoon geitenvoer het prima uithouden? Gewoon vragen, nee heb je en ja kan je krijgen toch? En misschien, als de eigenaren het toch wel een drempel vinden qua kosten, kun je een beetje bijdragen in de kosten? Het is immers ook jouw verzorgpony, en als je het er voor over hebt.. ;) Succes!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:42

Ja, daar wordt de pony vást heel blij van, een geit... ponies en paarden hebben gewoon een soortgenoot als maatje nodig, punt.
Uiteraard hinnikt ze als je er aan komt, beest verveeld zich dood en mist het hele sociale gebeuren. Leuk, eenzame "opsluiting".

Ik weet dat TS er niets aan kan doen, maar mensen, kom niet met die onnozele ideeen als geiten...

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:44

Geiten kunnen helpen hoor, maar eerlijkgezegd denk ik niet dat een geit deze arme pony helpt om zich beter te gedragen

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:46

Een geit is geen geschikt maatje voor de sociale behoeften van een pony.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:47

GamblersCup schreef:
Ja, daar wordt de pony vást heel blij van, een geit... ponies en paarden hebben gewoon een soortgenoot als maatje nodig, punt.
Uiteraard hinnikt ze als je er aan komt, beest verveeld zich dood en mist het hele sociale gebeuren. Leuk, eenzame "opsluiting".

Ik weet dat TS er niets aan kan doen, maar mensen, kom niet met die onnozele ideeen als geiten...


Heb vaak zat gezien dat paarden een geit als maatje hadden, en ook gehoord dat het prima kan. Natuurlijk is een pony erbij de beste oplossing, maar als ik het zo lees met eigenaren van rond de 90, vrees ik dat die daar niet meer aan zullen beginnen.
TS kan gewoon beter naar de eigenaren gaan, en even met ze overleggen. Er is vast een passende oplossing. ;)
(En nee, idd Arc_En_Ciel, wss zal een pony niet gezelliger worden als je er een geit bij zit, als ik er zo over nadenk. :+)

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:52

Ach gossie meis, je word ook wel voor de leeuwen gegooid met je vervelende pony.
Ik vermoed dat je ook altijd alleen bent als je haar wil poetsen/vangen?
Je zou kunnen proberen om volgende keer een emmertje met wat wortels of heel klein beetje biks mee te nemen, rammel daar eens mee en geef die dan in de stal.
Als je dat enkele keren hebt gedaan dan zal je zien dat ze al aan komt als je haar roept.
In de stal kan je dan rustig het halster om doen en haar vast zetten en poetsen.
Maar eigenlijk zou er iemand bij moeten zijn die wat ouder is en meer ervaring heeft, een meisje van 11 die maar moet zien hoe ze het red is best gevaarlijk. Ik denk dat het een Shetlander is, maar ook die kunnen natuurlijk gemeen trappen met alle gevolgen van dien.
Stel dat je een trap krijgt en er is niemand bij, wat dan??

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:53

Gezien, gehoord... ooit wel eens een pony en het gedrag bestudeerd wat een "maatje" opgedrongen kreeg wat in de verste verte niets met het dier zelf te maken had? En dan verschil gezien op het moment dat zo'n dier wél paardwaardig gehouden wordt, dus met andere ponies erbij?

Als het zo'n groot weiland is, misschien hebben die mensen wel interesse om er de pony van een ander bij te zetten? Verdienen ze er ook nog wat aan.

Ik weet niet hoe oud TS is, maar als TS te jong is om dit zelf te bespreken/te regelen dan zal dit wel weer zo'n verloren zaak zijn.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:57

Paris_ schreef:
GamblersCup schreef:
Ja, daar wordt de pony vást heel blij van, een geit... ponies en paarden hebben gewoon een soortgenoot als maatje nodig, punt.
Uiteraard hinnikt ze als je er aan komt, beest verveeld zich dood en mist het hele sociale gebeuren. Leuk, eenzame "opsluiting".

Ik weet dat TS er niets aan kan doen, maar mensen, kom niet met die onnozele ideeen als geiten...


Heb vaak zat gezien dat paarden een geit als maatje hadden, en ook gehoord dat het prima kan. Natuurlijk is een pony erbij de beste oplossing, maar als ik het zo lees met eigenaren van rond de 90, vrees ik dat die daar niet meer aan zullen beginnen.
TS kan gewoon beter naar de eigenaren gaan, en even met ze overleggen. Er is vast een passende oplossing. ;)
(En nee, idd Arc_En_Ciel, wss zal een pony niet gezelliger worden als je er een geit bij zit, als ik er zo over nadenk. :+)



;)

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:00

Jongens... meiden.... TS is pas 11 jaar en word alleen gelaten met een pony!
Ik vind het al grandioos dat ze er heen gaat en hem verzorgd, want rijden kan al niet begrijp ik.
Hier zou de eigenaar op moeten worden aangesproken, onverantwoord om zo'n jonge meid maar in haar eentje te laten aanklooien!

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:01

aerdenhout1 schreef:
Jongens... meiden.... TS is pas 11 jaar en word alleen gelaten met een pony!
Ik vind het al grandioos dat ze er heen gaat en hem verzorgd, want rijden kan al niet begrijp ik.
Hier zou de eigenaar op moeten worden aangesproken, onverantwoord om zo'n jonge meid maar in haar eentje te laten aanklooien!


Ze zegt net, de eigenaren zijn 90 ofzo en boeien het niks, misschien beter met een vriendin gaan?

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:01

Volledig met je eens aerdenhout1. Dat kan alleen maar ongelukken opleveren uiteindelijk.

Maar ik voel altijd nét even wat meer voor de dieren, dan voor de mensen die er mee omgaan.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:04

Nou nee, ik zou dat persoonlijk niet doen, sadekeshia.
Pony is oud, en is kribbig. Ik weet niet of het beter wordt als ze met zijn tweeën gaan.
Ik zou met de kinderen van de eigenaars in contact proberen te komen, en misschien zijn er buren die ook verstand hebben van paarden, als hij aan huis staat? Misschien kan ze die laten komen om een beetje te helpen.