Dominant, angst of onzekerheid...??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sammy_rockey

Dominant, angst of onzekerheid...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 22:43

Haaii,
ik ben bezig met een drie jarige merrie.... super leuk beestje... maar ze doet nogal heel raar de laatste tijd.
ze staat in een leljk weiland en alles en de eigenaar doet er niet veel aan noch de DB...
maar het probleem is dat ze nog wel eens heel onterecht werd gemept (laatst ook weer door een klein jochie met de musketon, die heeft ze toen een finke trap gegeven.) ik heb eerder zoiets meegemaakt... met een hengst alleen ik was toen te laat.. dat wil ik nu niet weer zijn.
de merrie vertoont precies hetzelfde gedrag als de hengst toendertijd namelijk:
proberen te trappen wanneer los in de wei of met longeren. staken en steigeren ipv haar instict volgen en rennen...
dit is nog maar het beging met die hengst liep het uit op: ik ben tien meter van hem af ik moet snel weg anders lig ik onder een paar hoeven zweep of niet...
de hengst is toen verkocht hoewel ik er zelf redelijk wat mee kon maar niemand anders... hoe ik dat toen heb gedaan weet ik niet het lukt iig niet meer...
heeft iemand enig idee waarom ze dit doet? het is ook dat ze zodra ik met een halster hoofdstel touw borstel kortom met een voorwerp bij haar hoofd kom, komt ze omhoog en sprint te achteruit wanneer ik alleen me hand naar haar hoofd breng is er niets...
ik weet niet wat er allemaal is gebeurt in de 4 maanden dat ik daar weg was maar vast niet veel goeds want voor ik er weg ging kon ik haar netjes longeren....
als ik haar eenmaal gewoon vast heb en halster om heb gedraagt ze zich keurig tenzij we de wei uit gaan...
ze word dan helemaal panisch ik heb geen idee wat ik nu moet doen en wat dit nu is respectloos of angst... ze is wel gevoelig en heel slim en leergierig en heeft tot nu toe alles goed opgepikt...

weet iemand wat ik moet gaan doen met haar of is er iemand die mij hiermee kan helpen...?

aeolusnr1

Re: Dominant, angst of onzekerheid...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:40

Dit paard ziet jou niet als een leider, en zolang je dit niet kan omkeren is het dus gevaarlijk met zo'n paard te werken.
Zoek hulp , dit is geen abnormaal gedrag dit paard is gewoon net iets meer paard.

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:26

Waarschijnlijk is het gewoon een dominante merrie, ik heb er ook een. Zal het vooral met begeleiding proberen op te lossen en niet zomaar allemaal technieken uitproberen. Wat ik voornamelijk uit je verhaal haal, is dat ze gewoon geen respect voor je heeft..

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:36

Ik verzorg haar ook,
Gister ging ik even stukje met haar lopen in de wei, en wilde ze me onderlopen, ik heb haar even goed op de plek gezet en later geen last meer gehad, toen ben ik gewoon bij haar gaan staan en heeft ze me helemaal onderzocht :j

Hoe ik haar zie is gewoon een paard dat een leider nodig heeft, standvast en niet te snel teveel wilt.

Ik denk dat ze gewoon toch even door de ''puberteit'' door moet :j

Edit; en dat met haar hoofd komt waarschijnlijk door het halster dat een beetje was ingegroeid toen ze jong was.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:08

Ik ga nu weer naar haar toe, even borstelen en wandelen denk ik :j

xxfayxx1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:08

denk dat respect ,,, maar ook vertrouwen winnen erg belangrijk is....

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 18:34

Ik ben vandaag nog geweest en het ging erg goed...
Ik heb alleen met haar gelopen en nu deed ze ook met het halster braaf ik denk dat ik de aankomende
tijd veel met het halster ga werken... Dan zie ik wel verder...voorlopig zoek ik gwn nog iemand die me kan helpen...

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:50

Vandaag is ze echt heel erg geweest :\
Wanneer ze haar ''zin'' niet krijgt gaat ze trappen.
Daarna is ze me achterna gerend. >;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:27

Ik heb ongeveer hetzelfde met mijn merrie, maar die gaat trappen naar je been onder het rijden en is in de omgang heel lief. Na vele trainingmethoden enz. zijn we er toch achter gekomen dat het gewoon dominantie is. Ik rijd nu met een zweepje. Als ze alleen al wílt trappen naar me been, krijgt ze meteen een tik. Ze doet het nu niet meer. Ze heeft echt een leider nodig en dan is ze poeslief.. Ze heeft duidelijkheid nodig.

Ik denk dat het bij deze merrie ook zo het geval is. Als je zeker weet dat ze het doet omdat ze gewoon haar zin niet krijgt, zal ik toch eens een zweepje meenemen en erg consequent zijn. Grondwerken. Wilt ze één keer trappen, dan geef je gewoon metéén een mep. Zorg dat je bij haar hoofd blijft, lijkt me veiliger. En blijf eraan denken, je moet snel zijn en wanneer ze stopt moet je ook meteen klaar zijn met 'straffen'.

Het heeft mij veel geholpen..