Paard flipt met vlechten?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Paard flipt met vlechten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:17

Beste bokkers,
ik snap er echt HELEMAAL niks van...
Mijn paard is altijd super braaf met vlechten. Geniet van de aandacht en laat alles over zich heen komen.
Net ging ik dus weer vlechten. Even een hengstenvlecht in z'n manen leggen.
Hij begon na een minuutje of 3 te draaien. Zag er uit als puur etteren dus ik gaf een keer een brul en hij stond weer braaf stil.
Niet veel later begint hij weer te draaien. Maar dit keer echt met paniek in zijn ogen. Ik heb hem genegeerd en ben door gegaan.
Tot hij begon te steigeren....hij kwam tegen de liksteenhouder aan. Die is van roestvrijstaal en die is gewoon verbogen!
Toen ging hij nog meer steigeren. Heb geprobeerd hem gerust te stellen, 2 touwen vastzetten. NIKS hielp, HELEMAAL NIKS.
Steigeren, draaien, mesten en kletsnat van het zweet...
ik begrijp er echt helemaal niks van.... zo heb ik mijn paard nog nooit gezien in de 2 jaar dat ik hem heb.
Hij kan soms nogal stressen maar dan kan ik redelijk snel tot hem doordringen maar vandaag echt niet....
Morgen ochtend ga ik verder vlechten. Wat zou ik het beste kunnen doen? Negeren? Geruststellen? ik weet het echt niet...

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Re: Paard flipt met vlechten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:21

Als ik het zo lees, dan denk ik aan pijn....

Heb je geprobeerd of je zijn manenkam kan masseren? Hoe reageert hij daarop?

saswes

Berichten: 348
Geregistreerd: 18-07-06
Woonplaats: Simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:22

Ergens een wondje ofzo? Mijn paard had een keer een drukking van zijn deken bij het begin van de manenkam net voor de schoft. Toen deed hij ook in een keer zo idioot maar dan met zadelen.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard flipt met vlechten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:43

Muggen of andere steekbeesten?
Toevallig heb ik vanavond ook mijn paard staan vlechten en was ze drukker dan normaal en sloeg steeds met hoofd en benen. Toen ik beter keek zag ik kleine mugjes die overal op haar zaten.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:47

Bedankt voor de snelle reacties! Een deken draagt hij niet dus drukking lijkt me onwaarschijnlijk. Verder vond hij het gewoon okeej als ik aan zijn manenkam zat. ook de klitten uit de manen borstelen was geen probleem. ik zal morgen eens goed kijken wat hij doet als ik druk op de manenkam zet. Ik laat wel weten hoe het gegaan is.

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: Paard flipt met vlechten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:52

Stond hij in zijn stal of elders?
(Bijvoorbeeld in de buurt van een slechtwerkend schrikdraad apparaat...)

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Paard flipt met vlechten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 23:02

Hij stond op stal.

wishmelucky

Berichten: 429
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: W-vl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:14

Nou stond hij op gewone vloer of in zijn stal op strooisel ?
Veel paarden gaan over en weer lopen omdat ze moeten plassen, maar niet willen plassen op harde vloeren (het spet terug...)...

Al lijkt het dat er hier toch wat meer achter zit, misschien had hij wel pijn of iets waarvan hij verschoot.

Hopelijk heeft hij niets hé !

lau4lau

Berichten: 520
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:29

heb je al gevlochten? hoe ging dat?
en als je nou eens een andere vlecht maakt, raakt ie daar ook zo van in paniek? of als je hem alleen een beetje aan zn manen trekt?

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 11:08

Ik ben net klaar met vlechten.
Heb eerst weer zijn manen uitgeborsteld, en overal op zijn manenkam gedrukt. Best wel hard. En hij stond me gewoon met z'n oogjes half dicht aan te kijken. Toen ben ik gaan vlechten. En hij was gelukkig weer helemaal zichzelf.
Wat er gister avond nu aan de hand was begrijp ik echt niet...
maar ik ben blij dat hij weer zichzelf is :)

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:14

Gelukkig maar! Zou ook niet weten wat het geweest is, maar je paard heeft het dus duidelijk niet gedaan om te vervelen. Er was dus serieus wat aan de hand. Konden ze maar praten....

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 11:15

nou inderdaad. Zou een stuk makkelijker zijn soms :D

Rufus2

Berichten: 87
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:21

Ik heb ook eens een paard gehad die helemaal doordraaide als ik hem had ingevlochten(niet tijdens het invlechten) , wat bleek nu ?
Ik vlechte nogal strak en daar kon hij niet tegen, waarschijnlijk deed het pijn of het irriteerde hem heel erg.

lau4lau

Berichten: 520
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:25

nou gelukkig doet ie niet meer zo raar, en hopelijk blijft dat ook zo! ;)

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Re: Paard flipt met vlechten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:22

Fijn om te horen dat het verder goed is gegaan. Misschien zat er wel een haartje heel strak. Je kent het zelf vast wel. Je maakt een staart en dan is er net een haartje die heel strak staat.....

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:30

mijn pony doet dit ook soms,niet stijgeren hoor, maar nerveus.

naja, als ik ga vlechten,staat hij meestal binnen terwijl alle andere paarden buiten staan,
in de poetsplaats gaan hij sinds kort...... klauwen, tot dat ik zijn naam roep(dit doet hij dus alleen als ik weg loop)
tijdens het vlechten staat hij wel gewoon stil.

misschien vlecht je te strak,
ik weet niet of al zijn manen even dik/dun zijn, sommige paarden hebben aan het einde bijna geen manen zitten dus daar trek je het meestal wat te hard aan en als het paard dan zijn hoofd naar benede doet trekt het heel erg aan zijn manen(omdat het zo strak zit)

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:32

Steigeren, paniek, zweten, lijkt wel wat koliekerig, gelukkig is nu alles weer goed met je paardje.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Paard flipt met vlechten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 20:28

@ bigone, ik hoorde net van mijn stiefvader dat hij gisteren kippenvoer heeft staan eten....dus lichte koliek zou heel goed kunnen! pfff ben zo blij dat hij weer helemaal okeej is!

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Paard flipt met vlechten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:02

Klinkt alsof hij gewoon ergens van geschrokken is.
Het hoeft dus helemaal niks met het vlechten te maken te hebben.
Maar ik las dat dat ook niet het geval is :)
Waarschijnlijk had-ie angst voor iets.
Jij 'strafte' hem (brul) omdat je dacht dat-e stond te klieren (logisch).
Het kan heel goed dat dat dus z'n angst/pijn 'bevestigd' heeft en dat-ie daarom dus zo uit z'n pan is gegaan.
Tenminste; dat is mijn interpretatie zo vanaf de andere kant van de pc :)

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Paard flipt met vlechten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 20:52

Dat zou best wel kunnen inderdaad. soms zo lastig om in te schatten hoe je nu moet reageren.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Paard flipt met vlechten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:07

Is ook lastig hoor!
Miscommunicaties blijven er altijd.
Daar zijn we mensen en paarden voor ;)

evasaegerman
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:55

tessa_brian schreef:
Beste bokkers,
ik snap er echt HELEMAAL niks van...
Mijn paard is altijd super braaf met vlechten. Geniet van de aandacht en laat alles over zich heen komen.
Net ging ik dus weer vlechten. Even een hengstenvlecht in z'n manen leggen.
Hij begon na een minuutje of 3 te draaien. Zag er uit als puur etteren dus ik gaf een keer een brul en hij stond weer braaf stil.
Niet veel later begint hij weer te draaien. Maar dit keer echt met paniek in zijn ogen. Ik heb hem genegeerd en ben door gegaan.
Tot hij begon te steigeren....hij kwam tegen de liksteenhouder aan. Die is van roestvrijstaal en die is gewoon verbogen!
Toen ging hij nog meer steigeren. Heb geprobeerd hem gerust te stellen, 2 touwen vastzetten. NIKS hielp, HELEMAAL NIKS.
Steigeren, draaien, mesten en kletsnat van het zweet...
ik begrijp er echt helemaal niks van.... zo heb ik mijn paard nog nooit gezien in de 2 jaar dat ik hem heb.
Hij kan soms nogal stressen maar dan kan ik redelijk snel tot hem doordringen maar vandaag echt niet....
Morgen ochtend ga ik verder vlechten. Wat zou ik het beste kunnen doen? Negeren? Geruststellen? ik weet het echt niet...


Hallo, ik vrees dat je deze situatie mogelijks zelf teweeggebracht hebt als ik je verhaal zo lees.
Dat zal je niet graag horen misschien, maar je vraagt er wel naar, dus hier even mijn idee.

Om de een of andere reden, die je niet beschrijft, dus je zal ze niet kennen, heeft je paard op een bepaald moment genoeg gehad van het vlechten. Mischien pijn zoals hier al geopperd werd, of misschien een ander ongemak, of ...
Helaas heb jij hierop verkeerd gereageerd door te gaan brullen. Je hebt als het ware voor je paard dit gedrag afgekeurd, zonder dat je wist wat de oorzaak was. Misschien wel pijn. Op dat moment heeft je paard helaas een nog grotere negatieve associatie met het vlechten gelegd. Enerzijds had je paard al pijn of een ander ongemak, die jij over het hoofd gezien hebt en anderzijds heb je het nog eens bestraft ook, waardoor nog een extra ongemak er bij. Hij heeft er op gereageerd door nog heviger te reageren in de hoop dat je naar hem zou luisteren ipv brullen. Hij kwam hierbij met hoofd tegen liksteenhouder en meteen kwam er een derde reden bij om het vlechten niet meer leuk te vinden:
1. onbekende oorzaak dat ongemak brengt bij paard
2. brullend baasje die lichaamstaal van paard negeert
3. hoofd tegen liksteenhouder
Vervolgens slaat je paard, je zou voor minder, in paniek.
Wat moet hij nou nog doen om jou wijs te maken dat het nu moet ophouden?
Tuurlijk, een stapje verder gaan: steigeren.
Helaas heb je 'geprobeerd' hem gerust te stellen maar dat heb je net niet gedaan. Je wilde het wel, en je dacht, door mensenogen gezien dat je dat aan het doen was, maar je hebt je paard vastgebonden. Je hebt maw, door paardenogen gezien, je paard nog meer bevestigd in wat hij al dacht: aan vlechten is er niets leuks, integendeel, alleen maar herrie.
Er is dus een vijfde reden bijgekomen waarom er aan vlechten niets leuk is.

Aan jou dus nu om terug redenen te geven aan je paard dat vlechten wel leuk is.
Begin dus met stap 1 ongedaan te maken. Denk eens na over de allereerste situatie waar het mis ging. In welke omstandigheden deed zich dat voor? Daarna ga je het vlechten leuk maken voor je paard. Begin met voedselbeloning te geven als je al aan de manen mag komen, maar ga niet verder tot je paard dit volledig aangenaam vindt. Ga dan pas verder naar je handen door de manenkam bewegen en beloon op dat moment terug met voedselbeloning. Pas als je paard daar nog goed op reageert en volledig ontspannen is ga je verder... En zo tot je weer kan vlechten en je paard staat te popelen om gevlecht te worden.

Eva Saegerman
Gedragstherapeute paarden

Rianneke_
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:08

@evasaegerman
tessa_brian schreef:
Ik ben net klaar met vlechten.
Heb eerst weer zijn manen uitgeborsteld, en overal op zijn manenkam gedrukt. Best wel hard. En hij stond me gewoon met z'n oogjes half dicht aan te kijken. Toen ben ik gaan vlechten. En hij was gelukkig weer helemaal zichzelf.
Wat er gister avond nu aan de hand was begrijp ik echt niet...
maar ik ben blij dat hij weer zichzelf is :)


Naar mijn mening heeft dit paard geen TRAUMA opgelopen hoor!! ;)

evasaegerman
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:13

Rianneke_ schreef:
@evasaegerman
tessa_brian schreef:
Ik ben net klaar met vlechten.
Heb eerst weer zijn manen uitgeborsteld, en overal op zijn manenkam gedrukt. Best wel hard. En hij stond me gewoon met z'n oogjes half dicht aan te kijken. Toen ben ik gaan vlechten. En hij was gelukkig weer helemaal zichzelf.
Wat er gister avond nu aan de hand was begrijp ik echt niet...
maar ik ben blij dat hij weer zichzelf is :)


Naar mijn mening heeft dit paard geen TRAUMA opgelopen hoor!! ;)


Hallo,
ik ben oprecht blij dat dit probleem zich vanzelf opgelost heeft!
Het probleem zal dan wel niet zo groot geweest zijn als voorgesteld.
Soms hebben paarden ook wel eens een baaldag en laat ik hen gewoon even hun baaldag hebben en keer ik de volgende dag terug naar hetzelfde punt.
Eva Saegerman