paard traint ander paard ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

paard traint ander paard ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 16:18

Ok bokkers, ik leg snel uit:

ik heb altijd al 2 paarden gehad maar een paar maanden geleden is mijn grote paard jammergenoeg overleden. Omdat ik niet wou dat mijn pony alleen kwam te staan heb ik een logé gezocht voor haar. Een kruising haf-arabier.
Ze was van een meisje die gebuisd was en daarom moest haar pony weg. De pony heeft altijd in de manege gestaan dus sinds haar komst staat ze voor het eerst sinds lang in de wei (24/24) én heeft ze een weidegenootje (mijn pony)
Een paar dagen na haar aankomst ben ik van een ander paard gevallen en is mijn elleboog zwaar gebroken, dus kon ik niets meer met hen doen.

Nu staan ze dus beide gewoon in de wei, ik ga er elke dag bij om hun te voorzien van natjes en droogjes en gewoon even bij hen zijn. Ze gaat ook goed samen, er was vanaf de eerste ontmoeting geen geruzie (en dat voor 2 merries).
Maaar ik merkt iets raars: het was me al opgevallen dat ze over en weer gingen draven. Mijn pony voorop en de dominante nieuwe er net achter. Soms duurt het maar kort soms wel veel langer tot ze beide bezweet zijn. Ook lijkt dit heel vredig te gaan.
Mijn pony gaat in een mooi drafje, zonder nukken e.d. en de nieuwe loopt er zo'n metertje rustig achter ook in een mooi vlot drafje.
Mijn pony heeft dit nog noooit gedaan, het is al een lui beest en als ze in de wei zin krijgt om te lopen is het ongeregeld van tempo en richting.

Heeft iemand dit ooit al gezien?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: paard traint ander paard ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:21

nog nooit gezien, wel bij twee eczemers die de hele schemering samen rondjes liepen (heel neurotisch, steeds hetzelfde paadje) maar dat is dit niet neem ik aan.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:23

Lijkt mij omdat de nieuwe dominant is, en dus bepaalt waar en hoe de voorste loopt.
Ik denk dat als je goed kijkt dat je de nieuwe de oude ziet drijven.

immers doe je met Parelli ook de circling game (om je leiderschap te bevestigen, net als elke parelli game), de dominanste geeft aan waar de minder dominante moet lopen. Dat is op dit soort gedrag gebasseerd.

Heb je er toevallig een filmpje van?
Laatst bijgewerkt door kehdra op 09-09-10 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:26

Misschien geeft hij aan dat hij wil lopen? Rommy gaat andere ezels lastigvallen als er niks te seksen heeft(hij denkt dat hij hengst is, laat hem maar in zijn waarde)of ik met hem train... Dus misschien heeft je paard gewoon behoefte aan beweging, bijrijdster misschien een optie?

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 16:33

opisop, het zijn beide geen exzemers, mijn pony is al 17 jaar bij me en heeft ook nog nooit neurotisch gedrag vertoont.

kehdra: je ziet de nieuwe inderdaad drijven maar extreem subtiel, ik heb er geen filmpje van

nanette1: aangezien ik al even in de plaaster zit hebben die 2 dus niets te doen.

Ergens doet het me denken aan een manege-lesje, aangezien de nieuwe er zo mooi achter blijft, misschien mist ze haar oude leven wel.
en een bijrijdster, tegen dat ik er een vind ben ik weer uit de plaaster.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: paard traint ander paard ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:36

paarden zijn erg subtiel in hun lichaams hulpen.
Soms moeten ze tegen de mens wat minder subtiel doen omdat de mens de eerste kleinste hulp niet ziet.
Dan pas zien veel mensen op, maar een dominant paard kan een ander paard wegsturen door het verdraaien van een oor.

Ik vind het leuk om dit te bestuderen, wanneer je eens kans ziet een filmpje te maken zou dat leuk zijn!

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 16:39

kehdra schreef:
paarden zijn erg subtiel in hun lichaams hulpen.
Soms moeten ze tegen de mens wat minder subtiel doen omdat de mens de eerste kleinste hulp niet ziet.
Dan pas zien veel mensen op, maar een dominant paard kan een ander paard wegsturen door het verdraaien van een oor.

Ik vind het leuk om dit te bestuderen, wanneer je eens kans ziet een filmpje te maken zou dat leuk zijn!


Zeer juist, ik probeer er eens een filmpje van te maken.

Bij mij blijft de vraag waarom de nieuwe het doet.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:43

Je zegt zelf dat de dominante achter loopt, kuddegedrag van een leidende merrie?

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: paard traint ander paard ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:57

Waarschijnlijk is de nieuwe gewoon dominant, heeft niks te maken met het feit dat ze pas later bij je is gekomen.

Dat hoeft niet heel heftig te worden uitgevochten.
Wanneer de een zijn oor draait met de intentie de andere weg te sturen, en de ander gaat weg, kan het gewoon al besloten zijn, zo simpel.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:59


kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: paard traint ander paard ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:14

@mirgino; wat een leuk filmpje om te zien!
Erg duidelijk dat de grote merrie de kleine aan het opdrijven is!

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 18:47

Dat is het hem net, het lijkt veel vrediger.
In het filmpje is het overduidelijk dat er gejaagd wordt want de schet ontsnapt zelfs van het paard, maar hier zie ik dat niet.
Zoals ik al zei: een vlotte draf zonder tempowisselingen en zonder plotse richtingveranderingen zonder hoofdgeschud of enig ander duidelijke dominantie. Het doet me denken aan een manegeles waar alle paarden braaf cirkels draven, maar dan zonder ruiters !

Toch eens filmpje proberen maken!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:12

mirgino schreef:
mijn merrie deed dat ook graag
Afbeelding

en een filmpje :D
http://smg.photobucket.com/albums/v409/ ... nne1-1.mp4


Grappig, zo gaat het er hier ook aan toe, shet voorop en de grote er achteraan (en die bepaalt waar de shet heen loopt). Shet wordt af en toe in het nauw gedreven en dan begint het allemaal weer opnieuw. :D Houden ze mekaar toch mooi bezig en valt de shet mooi af. Meestal gaat de shet 's avonds bezweet naar stal, heeft ie weer eens een uurtje hard moeten lopen, maar als de grote niet wil spelen is de shet zo vriendelijk om alles op de spits te drijven dat de grote hem toch uiteindelijk achterna zit. :D