mijn pony mag me alwéér niet!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ikheetik
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-03-10

mijn pony mag me alwéér niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 22:44

hooi,

even een inleiding:

begin februari, heb ik een verzorgpony gekregen, het baasje van haar, is nu een hele goede vriendin van mij, we hebben dezelfde leeftijd en zitten op de zelfde school.
De eerste paar keren dat ik naar mijn verzorgpony toe ging, was ze super lief en braaf, en deed ze alles wat ik zei. daarna heb ik een maand gehad, dat elke keer als ik het halstertouw los liet, ze weg liep. ze wou ook helemaal niet luisteren, en negeerde me soms gewoon. ik heb toen een advertentie op bokt gezet, en met de tips van verschillende mensen, is ze me aardiger gaan vinden.
nu heb ik dus weer het zelfde probleem, maar dan een stuk erger. als ik haar uit de wei kom halen, om haar te gaan borstelen, blijft ze gewoon netjes staan maar als ik dan aan wil lopen, weigert ze mee te komen. als ik dan ook maar per ongelijk het halstertouw los laat, galoppeert ze super hard weg, alsof ik haar bang maak ofzo. "Dit lijkt mij niet omdat ik gewoon altijd rustig tegen haar blijf, en rustig tegen haar praat.
terwijl als ik het halstertouw vast hou, ze gewoon meeloopt. zodra we bij het hek zijn waar ik haar borstel, wordt ze super onrustig. ze reageert heel erg nerveus, alsof er een monster zit ofzo. op deze manier kan ik helemaal niets met haar. zodra ik het halstertouw weer los maak, galoppeert ze weer super hard weg. maar dan blijft ze op en neer draven, verderop in de wei, en blaast ze de hele tijd. (ik weet niet of dat naar mij bedoelt is)

dus mijn vraag is :wat kan ik hier tegen doen??


p.s ze wordt binnenkort misschien verkocht.. er komen dan twee andere pony`s. maar ik wil nu tenminste nog wel een fatsoenlijke afsluiting

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:48

waarom laat je het touw dan los???
Ze neemt imo gewoon een loopje met je.
Mijn merrie vind het ook geweldig als ze de hartslag van mijn man omhoog kan brengen.....heeeel hoog in zeer korte tijd :+
Als je haar de ruimte geeft om iets te doen zal ze het ook niet laten denk ik

rolicoli

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:50

Hm.. dat is vervelend. Heb je het hier al met de eigenaresse over gehad? Doet de pony dit bij haar ook?
Ik zou denken dat het niet zo zeer aan jou als persoon lijkt te liggen, maar dat de pony gewoon niet goed in de gaten heeft wie de baas is. Hoe reageer je als ze bijvoorbeeld wegrent?

Anoniem

Re: mijn pony mag me alwéér niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:52

Ik zie in het verhaal niks wat met 'aardig' te maken heeft.

Ikheetik
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 22:54

rolicoli schreef:
Hm.. dat is vervelend. Heb je het hier al met de eigenaresse over gehad? Doet de pony dit bij haar ook?
Ik zou denken dat het niet zo zeer aan jou als persoon lijkt te liggen, maar dat de pony gewoon niet goed in de gaten heeft wie de baas is. Hoe reageer je als ze bijvoorbeeld wegrent?


nou als ze dus op en neer blijft draven en gaat blazen, heb ik wel eens weggerend, het probleem dan is, dat ze soms een paar meter achter mij aan komt, of me aanstaart, van wat doe jij nou raar.

Ikheetik
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 22:54

Asyaa schreef:
Ik zie in het verhaal niks wat met 'aardig' te maken heeft.

hoe bedoel je met aardig??

skyline

Berichten: 2643
Geregistreerd: 19-04-08
Woonplaats: Almere

Re: mijn pony mag me alwéér niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:56

Misschien moet je meer grondwerk met haar gaan doen.
het klinkt gewoon als te weinig respect voor jou.

ariegorn
Berichten: 298
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:57

dus je bent te lief aanpakken die hap, dat lieve praten doe je maar als je erop zit, mits ze ook goed haar best doet.
suc6

rolicoli

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-07-09

Re: mijn pony mag me alwéér niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:00

Ik denk ook dat je te lief voor haar bent. Ze moet duidelijk weten dat jij de baas bent! Dus niet wegrennen als ze zich opblaast en stoer doet, maar aanpakken, met je stem en met je houding. Jij bent de baas!
Overigens nog steeds wel benieuwd hoe dit bij de eigenaresse gaat..

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:01

Deze pony neemt inderdaad een loopje met je, ze vindt je misschien helemaal niet onaardig maar ze test je uit.
En doordat jij misschien een beetje nerveus bent geworden als deze pony dat doet, of dat je bang bent dat ze wegrent; gaat ze het juist doen. Boos worden helpt niet, maar je moet wel assertief zijn, streng maar wel respectvol.
En de pony de ruimte niet geven om weg te lopen oid. Bij het halster vasthouden helpt ook om haar mee te nemen, dan heb je er iets meer grip op..

Succes en als het helemaal niet lukt, hoop ik dat het wel klikt met je nieuwe verzorgpony. (dat kan soms ook, dat er gewoon geen 'klik' is tussen mens en dier)

Ook ben ik wel benieuwd hoe ze doet tegen de eigenaresse van de pony, je vriendin dus. En hoe ze doet als zij er bijvoorbeeld bij is als jij de pony borstelt.

Ikheetik
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 23:03

rolicoli schreef:
Ik denk ook dat je te lief voor haar bent. Ze moet duidelijk weten dat jij de baas bent! Dus niet wegrennen als ze zich opblaast en stoer doet, maar aanpakken, met je stem en met je houding. Jij bent de baas!
Overigens nog steeds wel benieuwd hoe dit bij de eigenaresse gaat..


nou ik ga wel eens samen met de eigenaresse in de bossen rijden. het is wel een schrikkerig pony`tje dat wel. als wij samen bij haar zijn, is ze ook wat schrikkerig maar veel minder, en doet ze niet van die rare dingen.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: mijn pony mag me alwéér niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:06

Volgens mij heeft het meer te maken met respect dan met aardigheid. Paarden vinden je leuk omdat je leuke dingen met ze doet. Voor sommige paarden is dat lekker met ze aan het werk gaan, andere paarden worden blijer van poetsen of een buitenrit. Maar hoe leuk ze je ook vinden, soms moeten ze gewoon even proberen of ze niet de baas kunnen spelen over je. Dat betekent namelijk dat ze zelf kunnen kiezen wanneer ze met jou wat gaan doen ;)

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:10

zoals ik eerder al zei.....ze neemt je in de ZEIK!!!!
een pak op haar donder moet ze hebben en jij moet nodig leren consequent te worden :+

Ikheetik
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 23:12

alison_belle schreef:
zoals ik eerder al zei.....ze neemt je in de ZEIK!!!!
een pak op haar donder moet ze hebben en jij moet nodig leren consequent te worden :+


nou ik probeer elke keer als ik kom consequent te zijn hoor!

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:14

maar wat versta jij onder consequent zijn??
Misschien moet je je regels aanscherpen en als ze niet luisterd haar direct op haar plek zetten.
Als ze een stap naar voren doet zet je haar 20 stappen terug.....dat soort dingen

NicoleWHS

Berichten: 2039
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: de Veluwe

Re: mijn pony mag me alwéér niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:28

Inderdaad heb ik het idee ook dat ze jou in de maling neemt.

Zorg dat de pony jou als leider gaat zien, dit kun je idd bereiken door veel grondwerk te doen. Zorg ook dat je met je lichaamstaal als een leider overkomt.

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: mijn pony mag me alwéér niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:37

Hoezo mijn pony MAG me niet? wat is dat nou voor onzin, als hij je zo niet aardig vind wat doe je allemaal met dat beest dan want imo moet er heel wat gebeuren voor een paard je niet moet.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: mijn pony mag me alwéér niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:42

Nou zeg mensen, rustig aan zeg.

Je pony probeert je gewoon uit TS. Dus regels aanscherpen en heel duidelijk en consequent loslaten.

Ho = Ho. Stappen = stappen. Achterwaarts = achterwaarts. En zij moet altijd schuin naast jou lopen, niet achter of voor je.

Succes.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:50

Nope....het is niet nodig om TS af te zeiken....kop op zeg......
Ik bedoelde het ook niet boos, ik hoop alleen wel dat TS er wat mee gaat doen.
Anders heeft ze het zelfde probleem bij ieder ander paard, dat zou jammer zijn toch?

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: mijn pony mag me alwéér niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:52

Ik doelde niet op jou. :)
Meer op Doerakje. Misschien had ik gewoon dat moeten plaatsen, maar dan is het weer te persoonlijk.. :7

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:56

Ikheetik schreef:
rolicoli schreef:
Hm.. dat is vervelend. Heb je het hier al met de eigenaresse over gehad? Doet de pony dit bij haar ook?
Ik zou denken dat het niet zo zeer aan jou als persoon lijkt te liggen, maar dat de pony gewoon niet goed in de gaten heeft wie de baas is. Hoe reageer je als ze bijvoorbeeld wegrent?


nou als ze dus op en neer blijft draven en gaat blazen, heb ik wel eens weggerend, het probleem dan is, dat ze soms een paar meter achter mij aan komt, of me aanstaart, van wat doe jij nou raar.

tis geen mens hoor :+ ze zal het echt niet doen omdat ze je "onaardig" vind ofzo :P jij moet het halstertouw gewoon niet loslaten en kordaat doorstappen, dan sleep je het paard maar mee, maar tis niet de bedoeling dat het paard haar zin krijgt :+

aspro
Berichten: 120
Geregistreerd: 19-03-10

Re: mijn pony mag me alwéér niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 06:41

Je moet haar der zin niet geven. Zo gaat ze je uitproberen! Vasthoudender zijn.

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 06:46

Ikheetik schreef:
Asyaa schreef:
Ik zie in het verhaal niks wat met 'aardig' te maken heeft.

hoe bedoel je met aardig??



Ik denk dat hij een respectloos paard bedoeld.

Hoe oud is het paard ts?

Ikheetik
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 07:15

Ik denk dat hij een respectloos paard bedoeld.

Hoe oud is het paard ts?[/quote]

volgens mij 14 of 15 jaar

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:44

Ga je eens verdiepen in grondwerk, desnoods met een instructeur. Leer je superveel over paardengedrag, wat ze nu echt bedoelen en hoe je dat kan 'lezen' en je krijgt er een erg goede band van met een paard (en het is ook nog eens erg leuk :D ). Bijvoorbeeld parelli wordt veel gebruikt. Probeer de zoekfunctie van bokt maar eens. Is echt veel info over te vinden zonder dat je direct geld hoeft te betalen.

Ik ben het namelijk met de rest eens, dit paard vindt je helemaal niet onaardig hij vind je alleen niet interessant genoeg om te doen wat je zegt (je bent een soort van onderdaantje voor hem gok ik), en dat kun je vrij makkelijk en paardvriendelijk veranderen met grondwerk.