Gapen en dan uit zn potje gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amyz

Berichten: 6912
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Gapen en dan uit zn potje gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 17:49

Mn jaarlinghengstje gaapt tegenwoordig erg veel, schijnbaar ben ik niet zo interessant :P Meestal is dat gegaap in de paddock als ie los staat of vlak nadat we wat kleine VD-kunstjes geoefend hebben (waar hij overigens de grootste lol in heeft). Vandaag heb ik me kapot gelachen: waren een beetje aan het stappen in de binnenbak (waar hij tot zn grote frustratie niet mocht rollen). Na een paar rondjes begon ie weer is uitgebreid te gapen.... Om halverwege die gaap woest met zn hoofd te schudden en een paar halve bokjes te geven, onderwijl zn lijf draaiend en schuddend. Zag er vooral erg komisch uit en kreeg half de indruk dat ie gewoon wat energie teveel had. Hij gaapte echt een flink aantal keren en haalde elke keer dezelfde toeren uit...

Vraag me alleen af of dat vaker gebeurt? Ik vond t erg grappig en hij heeft de laatste tijd wel vaker dit soort aparte acties, is meestal vrij snel over.. Maar leek alsof ie zwaar gefrustreerd was dat ie moest gapen? (nou is dat natuurlijk niet stoer, net als gewassen worden of braaf meelopen, dan moet ie ook ff bewijzen hoe stoer die is hihi).

Maar goed, iemand die dit vaker gezien heeft? Gewoon weer een nieuwe truc of iets aan de hand?

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Re: Gapen en dan uit zn potje gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:51

Gapen kan verschillende oorzaken hebben: o.a. stress en maagproblemen.......

Dat hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar het is moeilijk om via bokt te zeggen wat het precies is....

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:51

haha, wat apart zeg. Mijn pony gaapt alleen als ze echt moe is of net wakker ;) Volgens mij niks ergs, alleen komisch.

bonte_bente

Berichten: 1061
Geregistreerd: 04-10-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Gapen en dan uit zn potje gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:53

gapen kan ook komen door ontspanning!! zolang je medisch niets merkt zou ik me er niet zo druk om maken.

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Re: Gapen en dan uit zn potje gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:56

Als een paard echt ontspannen is, lijkt het mij vreemd dat ze na een gaap gaan staan bokken.....

Ik zou bij mijn eigen paard dan niet aan ontspanning denken....

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:59

Paard kan ook gapen als hij verwikkeld is in een innerlijk conflict. Gapen (of een andere terugkerende tic) kan voorkomen op momenten waarop een paard niet meer weet hoe het moet reageren. Ik denk ook dat het innerlijke conflict in dit geval de oorzaak is.

Kijk maar:
Het paard wilde gaan rollen, maar mocht dit niet. Dit gaf zoveel spanning dat zijn koppie niet meer wist wat hij ermee aan moest en dus ipv rollen voor gapen koos.

amyz

Berichten: 6912
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Gapen en dan uit zn potje gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 18:19

Dat klinkt wel als iets voor hem.. Zo'n conflict. Merk verder niks aan m maar ik ben nu vrij nerveus, zaterdag eerste keer keuring, en hij was al vrij druk(storm op komst?) dus misschien toch een beetje spanning..

quibje

Berichten: 2930
Geregistreerd: 24-05-10

Re: Gapen en dan uit zn potje gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:24

fjordnina heeft helemaal gelijk, lees de nieuwe bit maar eens over paardentaal..

amyz

Berichten: 6912
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Gapen en dan uit zn potje gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 11:17

Maar das dan toch niet iets slechts? Ben gelijk zo op mn hoede met een innerlijk conflict..... Maar goed, das dan toch iets wat bij hem ligt en waar ik weinig aan kan doen? Was nou niet dat we iets moeilijks aan het doen waren, waren alleen rondjes aan het lopen in de binnenbak en das niks nieuws..

Cavalry
Berichten: 48
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:30

Of hij is echt verveeld, wat ik eigenlijk niet denk aangezien hij VD met jou leuk vind. Hoelang ongeveer na je laatste kunstje begin hij te gapen?

morgantuc
Berichten: 26
Geregistreerd: 08-09-10
Woonplaats: maasbracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:00

Hmm enerzijds kan het niet veel zijn om je druk over te maken. Maar als hij dit blijft doen raad ik je aan er een tandarts eens naar te laten kijken. Het kan zijn dat hij een gebitsprobleem heeft, is hij ook wat afgevallen sinds hij gaapt?
Ik heb ooit een verwaarloosd paard gezien die een halve kies miste waar een behoorlijke prop aan nathooi in kleefde. Die was ook steeds magerder geworden naar het zei.

sterkte

EllenB
Berichten: 569
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:14

fjordnina schreef:
Paard kan ook gapen als hij verwikkeld is in een innerlijk conflict. Gapen (of een andere terugkerende tic) kan voorkomen op momenten waarop een paard niet meer weet hoe het moet reageren. Ik denk ook dat het innerlijke conflict in dit geval de oorzaak is.

Kijk maar:
Het paard wilde gaan rollen, maar mocht dit niet. Dit gaf zoveel spanning dat zijn koppie niet meer wist wat hij ermee aan moest en dus ipv rollen voor gapen koos.


Helemaal mee eens!

lau4lau

Berichten: 520
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:10

Cavalry schreef:
Of hij is echt verveeld, wat ik eigenlijk niet denk aangezien hij VD met jou leuk vind. Hoelang ongeveer na je laatste kunstje begin hij te gapen?


ik denk niet dat hij gaapt omdat ie verveeld is. Ze gaf zelf al aan dat hij het hartstikke leuk vond, en paarden gapen meestal als ze in een conflict zitten (was al eerder aangeven) ;)

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:15

Gapen doen ze ook als ze horzellarven in de slokdarm hebben.

Paardenhorzel
De paardenhorzel is geen worm, maar wel een inwendige parasiet van het paard. Het is een vlieg (Gastrophilus spp.) die vanaf mei maar vooral tussen augustus en oktober voor onrust onder de paarden kan zorgen. De vlieg legt zijn eitjes op de vacht van het paard met name op de onderbenen. Door likken neemt het paard vanaf de benen eitjes op. De larven komen in de maag van het paard terecht. Ze blijven daar meer dan een half jaar aanwezig en worden dan met de mest mee naar buiten gebracht. Via een popstadium ontstaat weer een nieuwe vlieg. De larven van de paardenhorzel kunnen maagbeschadigingen en vermagering veroorzaken. De eetlust is verminderd en de besmette paarden gapen vaak.

amyz

Berichten: 6912
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Gapen en dan uit zn potje gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 20:34

Hij is niet bepaald mager geworden nee :P Aankomende zaterdag keuring dus er zit flink wat spek op en met zn eetlust is écht niks mis :P

Met VD is t meestal nét na een kunstje, maar dan vooral de kleinere kunstjes (parkeren, targetten). Hij doet wel alles met groot enthousiasme... Zijn versie van de Spaanse Pas is zn grote favoriet, mag ie namelijk lekker stoer bij kijken en hard stampen (al ben ik druk bezig met hem te vertellen dat stampen er niet helemaal bij hoort :P). Kan me wat dat betreft iig niet voorstellen dat het verveling is :)

Begin hem er nu wel van te verdenken dat het een alternatief voor bijten is... Hij weet dat dat niet mag (trekt heel snel zn hoofd weg alsie het probeert, alsof ie die tik op zn neus net heeft gehad :P) maar gapen vlak bij mn arm.... Dát kan natuurlijk wel... T is een sluwe, dus ik sluit niks uit :P

Cyrilletje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Re: Gapen en dan uit zn potje gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:42

Ik denk niet dat het verveling is dat hij gaapt na het VD-en.
Het kan zijn dat het aangeleerd gedag is (dat hij per ongeluk een keer gegaapt heeft net na een oefening en dat hij toen beloond is) of dat hij nog bezig is de oefening innerlijk te verwerken.

amyz

Berichten: 6912
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Gapen en dan uit zn potje gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 20:44

Hoewel ik dan gok op het laatste, zou het best kunnen dat ik het hem op de een of andere manier per ongeluk heb aangeleerd :P

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Gapen en dan uit zn potje gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:15

hee amy!

mensen dachten vlede jaar ook dat het bij sil aangeleerd gedrag was.. Sil begon te gapen zo gauw je je hand voor zijn neus hield.. raar dier. Ik zie het iig als ontspanning... gok zomaar dat bis t van sil heeft hahaha!