Modder eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Modder eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 10:52

Hallo bokkers!
Vanochtend even de paarden buiten gezet en wat sommige wel herkenen is bij de ingang/uitgang van het weiland dat het daar drasser is. met waterplasje en modder etc

Maar nu komt het... Ik zette ze buiten en opeens zitten ze daar allebei aan te eten!

Ik had beejte vastgesteld dat ze een voedingstof missen.
BTW ze staan overdag buiten , s'nachts staat ene binnen andere buiten (Binen de pony eigen keus, buiten de fries met een maatje voor de hoeven :) -Die scheuren best snel gaat beter als ze dag en nacht buiten staat-)

De pony heeft in haar stal wel een lik blok ;) Dus denk niet dat ze zout mist (Of wat er ook in dat blok zat XD)

Wat is het ??
ben aardig bezorgt

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Modder eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:55

Oeiii.. zou hier wel erg mee oppassen hoor. Gevaar van krijgen van zandkoliek is wel aanwezig natuurlijk. Wil je niet bang maken hoor.
Misschien idee om een Himalayasteen te kopen? Daar zitten veel mineralen in. Juist die mineralen zijn ze naar op zoek in de modder, niet zozeer het zout.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Modder eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 10:58

O en het modderstuk is nu afgezet zodat ze er niet meer bij kunnen!

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:58

Hmm, kweet niet. Mijn paarden doen het ook wel eens, júist als het modderig is. (staan ze heel charmant met een dikke moddersnor!) en als er water plassen staan drinken ze daar ook geregeld uit. Maak me nooit zo snel zorgen, ze hebben een flinke weerstand en als alles er is (mineralen en zout blokken) dan is er niks aan de hand.
Als ze zout missen gaan ze meestal graven (deed die ruin van mn moeder). Nu hebben we 3 blokken hangen, en het graven is opgehouden.

1amazone1

Berichten: 36
Geregistreerd: 04-02-10

Re: Modder eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:03

Ik zou het ook goed in de gaten houden.
Bij ons op stal was ook een paard die dit deed en die had toen last van zandkoliek. Hij is er gelukkig wel weer boven op gekomen. Als ik jou als zou ik even een dierenarts erbij halen.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:04

Ben erg huiverig geworden voor zandkoliek, mede sinds we van de week een paard op stal hebben verloren aan zandkoliek.
Heb al teveel zandkolieken gezien de laatste tijd. Voor de zekerheid een kuurtje SandClear er tegenaan gooien is mss wel een goeie :)

PERENBOOMPIE
Berichten: 1212
Geregistreerd: 20-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:16

De paarden hier hebben ook KNZ mineraalblokken waar ze graag aan likken,heb ik deze niet hangen dan gaat die van mij ook modderlikken of zoeken in het zand,terwijl ze toch ongeveer van smorgens 09.00tot savonds 18.00 buitenlopen,ze kunnen kiezen of ze de wei opgaan of de paddock in,alles is open dus de keuze is vrij.

Voor het naar buiten gaan krijgen ze brok en muesli,in de paddock liggen hopen hooi en smiddags krijgen ze weer hopen hooi in de paddock,savonds met binnenhalen liggen er winterpenen/brok en meusli in de bak en tussen 21-22 krijgen ze weer hooi op stal,dus 5 keer per dag voer,maar het schijnt dat ze toch die mineraalblokken extra nodig hebben.

Ze heeft er niet veel nodig want doet best lang met zo'n blok,ze is nu met haar derde bezig vanaf vorigjaar november,dus ze doet ongeveer 4 maanden met 1 knz-blok,dus het minimale aan mineralen extra kan toch weleens helpen.

Zandkoliek is erg pijnlijk voor de dieren,daar de kristalkorrels toch kleine verwondingen maken binnenin de darmen en voor verstopping kunnen zorgen,dus beter voorkomen dan genezen zou ik zeggen.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Modder eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 10:03

Oké dus ik moet zo KNZ Mineraal blok kopen ?? :o

PERENBOOMPIE
Berichten: 1212
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Modder eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:19

@xTinkertje,ik zou het eens proberen als ik jou was,kijken of het bij jou paardje ook helpt,kost iets van 8 euro dus dat valt ook wel mee toch.
Probeer het maar eens uit en laat dan even weten hoe het gaat.

Mister T

Berichten: 802
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Modder eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:29

Kan het zijn dat er niks te eten is in de wei?
Afgelopen winter was onze weide ook erg slecht waardoor ze in voornamelijk in de paddock kwamen te staan.. daar was alleen zand en dus niks te eten of te doen.. veel paarden begonnen toen mest te eten, waarom weten we niet (verveling, honger etc.) met bijvoeren hebben we het toen opgelost!

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Modder eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:30

oké ik ga is goed kijke ;)