Nieuw paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lucy0507
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-22

Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 11:57

Hoi,
Ik heb begin november een 13-jarige merrie gekocht, als zijnde braaf maar niet sloom. Waar je zo op weg kunt rijden.. Ik heb proef gereden, iemand meegenomen, die zelf een trainingsstal heeft. Het was perfect.
Daarna werd ik ziek en ben 3 maanden niet in staat geweest iets te doen met haar. Nu ben ik met hulp van een ervaren trainster bezig haar weer op te pakken. Maar ze vertoont nu gedrag, dat we niet zo goed kunnen plaatsen. In de bak gaat ze zowel onder het zadel als aan de longeerlijn bokken, proberen te steigeren. Vooral als ze langs een lange beukenhaag loop, die ritselt. Maar als je haar aan het halster meeneemt de bak in is ze er niet bang voor. Ik had app contact met de op 1 na laatste eigenaar en vertelde dat ze 3 maanden heeft stilgestaan en we haar aan het oppakken zijn. Zijn antwoord was 'gelukkig is het een paard, waar je zelfs na 1 jaar stilstaan, zo weer op kunt'... Ik heb hem nog niet verteld waar we nu tegenaan lopen. Ze schrikt van schapen, is bijterig naar andere paarden..
Aanstaande zaterdag wordt ze gecheckt door een fysiotherapeut, hopelijk levert dat iets op. Maar wellicht heeft er iemand advies? Ik ben een beetje ten einde raad, want zelf word ik steeds onzekerder, wat ik natuurlijk weer overbreng op haar.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:14

Klinkt als pijn / ongemak.

Zou ook hanarchement goed laten controleren, tanden, etc.
Is ze gekeurd bij aankoop?

Doet ze het bijten naar andere paarden etc. al sinds ze op deze plek staat of is het een recent iets van sinds je weer aan het rijden bent?

Lucy0507
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-22

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 12:18

Ze is klinisch gekeurd en het gebit is door een tandarts gedaan bij de koop. Het zadel is op haar aangepast, dit wordt zaterdag ook nagekeken. Het bijten is is recent ontwikkeld.

wendy1987

Berichten: 6928
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:20

Hormonen? is het op je been, singel of gewoon sowieso?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:24

Wat voer je haar? En is dat hetzelfde als bij de vorige eigenaar?
Heb je de voeding aangepast toen ze drie maanden stil moest staan?

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:25

Lucy0507 schreef:
Ze is klinisch gekeurd en het gebit is door een tandarts gedaan bij de koop. Het zadel is op haar aangepast, dit wordt zaterdag ook nagekeken. Het bijten is is recent ontwikkeld.


Maar wanneer aangepast? Want als dat vlak na aankoop gedaan is en ze daarna 3 maanden niks gedaan heeft zou het dus heel normaal zijn dat het niet meer goed ligt. De spieren die er waren zijn na die maanden wel weg.

Het klinkt verder wel als pijn of ongemak als je ook het bijten erbij hebt wat pas recent is. Is dat begonnen tijdens of vlak na het oppakken?

Lucy0507
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 12:48

wendy1987 schreef:
Hormonen? is het op je been, singel of gewoon sowieso?

Het is sowieso, ook met longeren en 'simpele' wandelingetjes naar buiten..

Lucy0507
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 12:49

Cayenne schreef:
Wat voer je haar? En is dat hetzelfde als bij de vorige eigenaar?
Heb je de voeding aangepast toen ze drie maanden stil moest staan?

Ze heeft al die tijd basisbrok gehad, dat kreeg ze ook bij de vorige eigenaar.

Lucy0507
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 12:54

MyWishMax schreef:
Lucy0507 schreef:
Ze is klinisch gekeurd en het gebit is door een tandarts gedaan bij de koop. Het zadel is op haar aangepast, dit wordt zaterdag ook nagekeken. Het bijten is is recent ontwikkeld.


Maar wanneer aangepast? Want als dat vlak na aankoop gedaan is en ze daarna 3 maanden niks gedaan heeft zou het dus heel normaal zijn dat het niet meer goed ligt. De spieren die er waren zijn na die maanden wel weg.

Het klinkt verder wel als pijn of ongemak als je ook het bijten erbij hebt wat pas recent is. Is dat begonnen tijdens of vlak na het oppakken?


Het zadel zou heel goed kunnen, natuurlijk, dat is een maand na aankoop aangepast. Dat wordt gelukkig ook gecheckt zaterdag. En dat ze daardoor de link legt met werken met jou is ongemak? Dus ook het longeren en wandelen? Of dat ze ook al daarbij ongemak/pijn ervaart?

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:58

Hoe zijn haar ogen? Ineens schrikken van geluiden (maar wel braaf zijn als er iemand vlak naast haar loopt) of schapen (witte dingen die ineens bewegen), en het bijterig zijn naar andere paarden (interactie die ze niet goed had ingeschat omdat ze de lichaamstaal niet goed kon zien, en dan uit reactie bijt), zou dat niet op een verslechterd zicht kunnen duiden?

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:00

Een voorheen braaf paard wat ineens zo heftig doet heeft pijn. Als het paard ook aan de longe zonder ruiter in het zadel zo doet, dan zal het niet aan het zadel liggen.
Steigeren komt vaak door problemen in de hals, ontsteking in de halsgewrichten heb ik zelf de laatste tijd bij meerdere paarden meegemaakt en gaf zo'n zelfde beeld en kan op een scan gezien worden, maar een goede dierenarts kan aan beweging, lichaamsgebruik en eventuele pijnlijkheid al wel een inschatting maken waar er gezocht moet worden.
Paarden met pijn zijn gevoelig voor het krijgen van maagzweren, dus dat kan dan ook nog meespelen.
Een paard wat zich ellendig voelt door pijn raakt gespannen en wordt dan eerder schrikkerig.
Ik zou de fysio op dit moment afzeggen, want die kan er ook niet in kijken, en een afspraak met een goede kliniek maken om eerst uit te vinden wat er aan de hand is.

Dat je onzeker bent geworden is eigenlijk alleen maar goed, zo doorgaan is geen optie, niet eerlijk voor een braaf paard en uiteindelijk gevaarlijk voor jou.
Dat heb je (onbewust) prima opgevangen, nu alleen nog uitvinden wat het is waar je paard zo'n last van heeft en hopelijk is het snel oplosbaar.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:15

Lucy0507 schreef:
Hoi,
Ik heb begin november een 13-jarige merrie gekocht, als zijnde braaf maar niet sloom. Waar je zo op weg kunt rijden.. Ik heb proef gereden, iemand meegenomen, die zelf een trainingsstal heeft. Het was perfect.
Daarna werd ik ziek en ben 3 maanden niet in staat geweest iets te doen met haar. Nu ben ik met hulp van een ervaren trainster bezig haar weer op te pakken. Maar ze vertoont nu gedrag, dat we niet zo goed kunnen plaatsen. In de bak gaat ze zowel onder het zadel als aan de longeerlijn bokken, proberen te steigeren. Vooral als ze langs een lange beukenhaag loop, die ritselt. Maar als je haar aan het halster meeneemt de bak in is ze er niet bang voor. Ik had app contact met de op 1 na laatste eigenaar en vertelde dat ze 3 maanden heeft stilgestaan en we haar aan het oppakken zijn. Zijn antwoord was 'gelukkig is het een paard, waar je zelfs na 1 jaar stilstaan, zo weer op kunt'... Ik heb hem nog niet verteld waar we nu tegenaan lopen. Ze schrikt van schapen, is bijterig naar andere paarden..
Aanstaande zaterdag wordt ze gecheckt door een fysiotherapeut, hopelijk levert dat iets op. Maar wellicht heeft er iemand advies? Ik ben een beetje ten einde raad, want zelf word ik steeds onzekerder, wat ik natuurlijk weer overbreng op haar.


Ik zou de oude eigenaar juist wel op de hoogte stellen, misschien is het toch bekend gedrag of heeft hij een idee waar het van kan komen en anders wil hij misschien wel even irl mee komen kijken?
Hij kent het paard tenminste.

Nu is het voorjaar, het is een merrie lees ik..hormonen kunnen ook een rol spelen.Wat gebeurd als ze bokt en steigert aan de longe en je het gewoon negeert en haar door laat lopen? Zijn jullie rustig op gaan bouwen? of is er kans dat ze last heeft gekregen van haar spieren oid?

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:16

Zeker het medische checken maar ook gaan grondwerken. Leer je leiderschap over te brengen. Het is zeker ook mogelijk dat je paard dat mist.

Komt ze voldoende buiten minstens 8 uur, in een kudde? Het kan ook opgekropte energie zijn van teveel binnen staan en te weinig sociale interactie met andere paarden

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:25

Werd je kort na aan koop ziek en toen 3 maanden niet veel kunnen doen?

Snapt ze jullie trainings en omgang methode wel?
Ze heeft natuurlijk die 3 maanden nauwelijks aandacht gehad.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:43

Wat is er in die 3 maanden toen jij er niet heen kon met haar gedaan?
Hoe wordt ze gehouden qua stalling/weide/paddock/ruwvoer? En is dat anders dan waar ze stond toen jij haar kocht?

Lucy0507
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 15:47

Ze staat op een kleine pensionstal. Als het donker is binnen, maar voor de rest altijd buiten. Er is in de 3 maanden dat ik ziek was, dus niets met haar gedaan, behalve binnen en buiten zetten. Er is een grote overdekt bak met ruwvoer, waar alle paarden bij kunnen. In totaal zijn er 6 paarden en ze staat in 1 wei met onze pony van 28. Het is ook meer, dat ik aan het twijfelen kom, doordat de eerste gisteren eigenaar appte, dat je zelfs na een jaar stilstaan er zo weer op kunt.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:04

Wat ik me wel eens afvraag. Stel dat een paard bij proefrijden heel erg braaf is en daarom gekocht wordt. Daarna wordt hij vervelend en blijkt bij het proefrijden gedrogeerd geweest te zijn. Dus je blijft zitten met een paard wat te "wild" is voor je en je kunt of wilt hem niet terugdoen. Is het dan geen optie om hem tijdelijk te blijven drogeren terwijl je verder met zijn africhting en gewenning gaat? En dan geleidelijk te gaan afbouwen als het eenmaal beter gaat? Dan kan het paard op die plek bij die koper blijven en hoeft niet in de handel te belanden.

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:09

Is ze niet gewoon fris/vrolijk? Blijft ze het doen ook al longeer je een halfuur? Loopt ze aan een bijzet, hoofdstel, niks? Wat doet ze als je alleen met halster longeert? Heb je er al eens opgezeten, wat doet ze dan?

Schrikken van schapen kan ik snappen. Sommige paarden hebben nog nooit een schaap gezien en vinden dat eng. Dat hebben sommige paarden ook met koeien. Ook de allerbraafste. Daar schrik ik niet zo van

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:10

anjali schreef:
Wat ik me wel eens afvraag. Stel dat een paard bij proefrijden heel erg braaf is en daarom gekocht wordt. Daarna wordt hij vervelend en blijkt bij het proefrijden gedrogeerd geweest te zijn. Dus je blijft zitten met een paard wat te "wild" is voor je en je kunt of wilt hem niet terugdoen. Is het dan geen optie om hem tijdelijk te blijven drogeren terwijl je verder met zijn africhting en gewenning gaat? En dan geleidelijk te gaan afbouwen als het eenmaal beter gaat? Dan kan het paard op die plek bij die koper blijven en hoeft niet in de handel te belanden.


Waarom wordt er zo snel geroepen dat er mogelijk gedrogeerd is? Het zal natuurlijk wel eens gebeuren maar ik mag toch hopen dat het uitzonderingen zijn. Bovendien de ex eigenaar die ze gesproken heeft die heeft totaal geen belang (meer) bij liegen want heeft niets met deze koop te maken gehad. Dus waarom zou je gaan drogeren omdat wr mogelijk een mini kans is dat het ooit eerder gedaan is? Ik zou juist bij de basis terug beginnen en opbouwen. Dat hoeft echt geen weken of maanden tijd te kosten en grondwerk verbeterd enorm de onderlinge verhoudingen als dit netjes gedaan wordt

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:49

Gedrogeerd lijkt me nu ook niet aannemelijk want wat heeft 2 eigenaren terug daar iemand voordeel mee om te zeggen dat ze braaf is?

Er zijn veel dingen om te kijken.
Past idd het tuig nog.

Je schrijft hij krijgt basisbrok kreeg hij eerst ook, maar bij de vorige eigenaar was hij wel aan het werk neem ik aan?

Ze staat buiten, maar is ze daar op haar gemak, of altijd wel in de modus van enorm opletten bij de 6 andere om aan haar hooi te komen?
Hoe groot is dat buiten? En hoe was dat eerder.
Als ze eerst gewend was om energie over een hectare eruit te rennen en ze staat nu op 800m2 kan dat een groot verschil geven.

En ja ook helaas kan het gewoon niet klikken.
Ik heb wel eens paarden zadelmak gemaakt waarbij we zeiden die is zadelmak geboren. Zo gemakkelijk in alles.
En word dan ook als een jong maar gemakkelijk dier verkocht en vervolgens komen en een hoop spatjes uit bij de nieuwe eigenaar.
Ga je kijken, stap je op en rij je zo weer weg zonder problemen.

De nieuwe eigenaar heeft dan toch niet de klik, te onzeker waardoor het paard ook onzeker word oid.

Lucy0507
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 19:41

Gedrogeerd is niet aan de orde. De 1 na laatste eigenaar heeft geen belang erbij om te zeggen, dat je zo weer op kunt stappen.
Longeren heb ik gedaan met het hoofdstel, met halster.
Als ik nu naar de wei loop en ze staat dichtbij, loopt ze bij voorbaat al weg. Met poetsen en opzadelen etc. blijft ze braaf staan.
Zelf heb ik er nog niet weer opgezeten, alleen de vrouw, die me helpt. Zij heeft op haar trainingsstal meer dan 15 paarden staan en ik heb het volste vertrouwen in haar. En mijn paard doet het dus ook terwijl zij aan het rijden is
Laatst bijgewerkt door Lucy0507 op 02-04-24 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:50

En wat zegt zij er van?
Was zij er ook bij met het proefrijden?

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:55

Lucy0507 schreef:
Gedrogeerd is niet aan de orde. De 1 na laatste eigenaar heeft geen belang erbij om te zeggen, dat je zo weer op kunt stappen.
Longeren heb ik gedaan met het hoofdstel, met halster.
Als ik nu naar de wei loop en ze staat dichtbij, loopt ze bij voorbaat al weg. Met poetsen en opzadelen etc. blijft ze braaf staan.
Zelf heb ik er nog niet weer opgezeten, alleen de vrouw, die me helpt. Zij heeft op haar trainingsstal meer dan 15 paarden staan en ik heb het volste vertrouwen in haar.

Oke, maar wat doet het paard dan?

Lucy0507
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 20:04

Kabayo schreef:
Lucy0507 schreef:
Gedrogeerd is niet aan de orde. De 1 na laatste eigenaar heeft geen belang erbij om te zeggen, dat je zo weer op kunt stappen.
Longeren heb ik gedaan met het hoofdstel, met halster.
Als ik nu naar de wei loop en ze staat dichtbij, loopt ze bij voorbaat al weg. Met poetsen en opzadelen etc. blijft ze braaf staan.
Zelf heb ik er nog niet weer opgezeten, alleen de vrouw, die me helpt. Zij heeft op haar trainingsstal meer dan 15 paarden staan en ik heb het volste vertrouwen in haar.

Oke, maar wat doet het paard dan?

Ze gaat vooral aan de kant waar de beukenhaag is wijken, bokken, probeert te steigeren. Als ze daar dan langs is loopt ze netjes, tot ze weer aan de andere kant komt. En als je haar aan het halster meeneemt de bak in lnags de neukenhaag is ze rustig.

Furst
Berichten: 618
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:09

Ik las net in een ander topic een merrie die een tumor heeft op de eierstok. Zou dit iets kunnen zijn waar zij last van heeft? Precies hetzelfde gedrag!