Sinds een week of 6 hebben wij een nieuw paard; een 2,5 jarige merrie. Rechtstreeks uit de opfok.
We hebben al eerder 2 jonge pony's gehad (daar hebben we er nog 1 van) en opgevoed / opgeleid dus wel ervaring. Mijn dochter wordt dit jaar 18 en gaat over naar de paarden.
Merrie is heel erg nuchter, maar zeer geen dooie (precies zoals wij het leuk vinden

In augustus brengen we haar weg om zadelmak te laten maken. De route daar naar toe doen we weer zelf.
Ze heeft inmiddels al 1 keer een dekje op gehad en 1 keer een longeersingeltje. Reageert ze heel normaal op. Alsof ze het al 10x eerder heeft gedaan.
Op dit moment staat ze in een paddock, tussen de andere paarden. Groot genoeg om lekker gek te doen. Maar, hetgeen ik lastig vind, is dat ze geen maatje heeft om mee te spelen behalve over de draad (maar dat is niet hetzelfde voor mij) Eind deze maand gaan ze eigenlijk altijd weer de wei op met de kudde; Pony's en paarden gescheiden. Daarom hebben we er nu voor gekozen haar nu niet te matchen met 1 van de paarden met het risico dat het niet klikt. Beter kijken we in de kudde straks naar wie ze toe trekt.
Andere optie is om haar met onze D pony te zetten (zou absoluut een match zijn verwacht ik) maar hij is de afgelopen 3 weken kreupel dus geen optie.
Goed, we komen bijna dagelijks. 2x per week doen we iets aan 'training' (longeersingeltje, 'longeren' in de cirkel zonder longeerlijn oid)
Komende week heeft dochter voor het eerst grondwerkles, omdat begeleiding altijd fijn is.
Nu ze gewend is bij ons op stal merk ik dat ze mijn dochter echt als speelmaatje ziet. Hier zijn we dus mee aan de slag gegaan, om te leren dat mensen niet op die manier speelmaatjes zijn

Wat ze doet is naar mijn dochter steigeren. om haar heen draven etc; echt speelgedrag. Dochter stuurt haar weg met de leadrope maar we hebben nu besloten dat ze toch aan de longeerlijn gaat, als we met haar de cirkel in gaan. Het moet niet gevaarlijk worden.
Dit zal wat mij betreft ook het eerste worden dat we met de grondwerkles gaan doen; leren dat ze niet gaat steigeren als wij in de buurt zijn.
Tot die tijd; hebben jullie tips?
Ze staat nu in de winter overigens 12uur buiten in de paddock en de nacht op stal.