Dit gaat waarschijnlijk een lang verhaal worden. Ik zit momenteel in een fase waarin ik gigantisch vast loop met mijn 4 jarige paard. Ik ben met dit topic niet op zoek naar hulp, maar ik ben op zoek naar verhalen om elkaar te kunnen inspireren en van elkaar te kunnen leren. Het lijkt me interessant om elkaar te volgen in een traject met als doel het beter begrijpen van elkaar (mens en paard).
Ik heb Lucky al sinds hij veulen was en heeft tot zijn 4e levensjaar in de wei mogen staan met hier en daar een wandeling. Echter begon hij op zijn tweede, zodra hem iets niet zinde, dreiggedrag richting mij te vertonen. Hier hebben we hulp bij gehad en is het eigenlijk vrijwel helemaal verdwenen.
In februari was Lucky 4 jaar oud en zijn we begonnen met het beleren. Allemaal op een rustig tempo en Lucky zette geen stap verkeerd. Tot midden augustus. Lucky had de eerste paar minuten met het rijden altijd wat spanning en voelde dan wat “explosief”. Ik kon hier altijd vrij makkelijk doorheen rijden omdat ik hem duidelijk kon maken wat de bedoeling was en hem zelfverzekerd vooruit kon rijden. Totdat hij een keer wèl explodeerde... Hij ging meerdere keren met 4 benen de lucht in en het leek eindeloos te duren. Uiteindelijk nog een rondje het “goed” af kunnen sluiten

Ik merkte aan mijzelf dat ik toch wat spanning had om op te stappen dus heb hem een paar dagen vrij gegeven en ben er onder begeleiding van mijn instructrice weer op gegaan. Wat een drama... Hij voelde mijn onzekerheid aan en wou niet meer lopen. Met een noodgang achteruit tot omhoog komen aan toe. Afgestapt en hem aan de longe laten uitrazen. Ik stapte weer op en hij deed precies hetzelfde weer

De dagen erna gingen wij zo door de bak. Één bom spanning.

Het leek mij een goed idee een les ohz te nemen van de instructrice die ons destijds ook met grondwerk heeft geholpen. Hier behaalden wij echt een doorbraak. Alles bleek namelijk aan mij te liggen (duh

Helaas had ik beter moeten afkloppen. Lucky begon sinds half september zich vanaf de grond radicaal te gedragen. Het dreigen was weer helemaal terug en dit deed zich voor bij het opzadelen, poetsen, opstappen etc. Ik had zelf een gigantische paarden dip hierdoor en ben hem gaan vermijden. Alleen even een worteltje in de wei en klaar. Dit vormt wel een goed beeld van waar het telkens mis gaat tussen mij en Lucky. Het zijn eigenlijk twee dingen. Omdat ik wil vermijden dat Lucky naar mij gaat dreigen, ga ik discussies uit de weg. Hierdoor zijn mijn grenzen voor hem niet duidelijk en gaat hij die natuurlijk steeds verder opzoeken. Daarnaast heeft Lucky duidelijkheid nodig. Zodra hij mijn onzekerheid voelt, wordt hij ook onzeker. Deze onzekerheid uit zich bij hem in boosheid, dus dreigen.

En nu komt de term “Building a better connection” aan bod

Afgelopen week ben ik al flink bezig geweest vanaf de grond. We doen weer precies dezelfde oefeningen als toen hij twee was met een extra doel erbij, namelijk het verwerken van een vraag.
Zodra ik Lucky een vraag stel zoals halthouden of achterwaarts, vraag ik hem te zakken en af te kauwen. Het doel hiervan is om hem te leren hoe met spanningen om te gaan die komen kijken bij een moeilijke vraag die ik hem stel. Zo leert hij dit los te laten in plaats van op te bouwen wat leidt tot een explosie. Dit pakt hij erg goed op tot gapen aan toe

We hadden op 7 november een clinic obstakelparcours staan maar deze gaat helaas niet door. Ik ga eind deze maand nog wel een les grondwerk van een cowboy proberen en wil graag een coaching sessie met hem gaan doen

Overigens is Lucky voor het beleren naar de tandarts, osteopaat en zadelmaker geweest en vorige maand wederom naar de osteopaat en zadelmaker. Ook alle instructeurs die ik erbij heb gehad zien bij hem geen pijn. Dit is dus uitgesloten.
Dit is mijn verhaal en de reden waarom ik intensief een betere band op wil bouwen. Ik vind het natuurlijk wel spannend om alles open en bloot op internet (en dan vooral bokt) te plaatsen maar ik hoop echt dat dit een positief topic kan worden

Ik ben erg benieuwd naar jouw verhaal over de band van jou en jouw paard(en), waarin je vast hebt gelopen en hoe je dit hebt opgelost!
Groetjes Eline en hoefjes van Lucky