Hengsten houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gichke

Berichten: 119
Geregistreerd: 15-05-19

Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 10:03

(niet zeker of dit een goede plek is voor dit topic, als er een betere plek is kan een mod dit dan naar de juiste plek verhuizen?)
Ik volg al een tijdje een bepaald topic in verband met een jonge hengst die nu hengstengedrag begint te vertonen.

Zelf heb ik (nog) geen hengst in mijn bezit maar met de tijd is dit toch iets dat ik zou overwegen.

Waarom dit topic dan openen?

Hier op bokt zitten er meerdere zéér ervaren hengstenhouders die heel veel goede tips kunnen geven in verband met het huisvesten van een hengst, hoe je met een hengst om kan gaan en het trainen van een hengst.

Dus misschien kan dit een topic worden waar mensen die eraan denken om een hengst te kopen vragen kunnen stellen of een topic waar hengstenhouders hun hengst kunnen "showen" en enkele leuke en minder leuke ervaringen met hun hengsten kunnen delen.

Ook denk ik dat merriehouders van dit topic veel kunnen opsteken (ik als merriepersoon heb altijd een vooroordeel gehad over het houden van hengsten :') ).

Sorry als mijn uitleg redelijk verwarrend is, ik ben meestal niet zo goed in mijn gedachtegang neer te schrijven Y;(
Laatst bijgewerkt door gichke op 02-09-20 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:37

Dit wil ik ook graag gaan volgen.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:15

Interessant onderwerp! Ik ben benieuwd wat de hengstenhouders op bokt ons over het onderwerp kunnen vertellen. :)

Ik blijf op het moment nog bij mijn standpunt dat niet goedgekeurde hengsten beter gecastreerd kunnen worden (tenzij dit om medische redenen wordt afgeraden natuurlijk).

Ik heb zelf een merrie, en zou niet zo blij zijn als iemands hengst per ongeluk uitbreekt en mijn merrie gaat staan dekken oid. Kosten/schade technisch weet ik ook niet in hoeverre je dat dan kunt verhalen op de houder van de hengst.
Ik zie de toegevoegde waarde niet helemaal van het hengst-zijn als ze niet voor de dekdienst worden gebruikt.

gichke

Berichten: 119
Geregistreerd: 15-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 11:59

DreamGuide schreef:
Interessant onderwerp! Ik ben benieuwd wat de hengstenhouders op bokt ons over het onderwerp kunnen vertellen. :)

Ik blijf op het moment nog bij mijn standpunt dat niet goedgekeurde hengsten beter gecastreerd kunnen worden (tenzij dit om medische redenen wordt afgeraden natuurlijk).

Ik heb zelf een merrie, en zou niet zo blij zijn als iemands hengst per ongeluk uitbreekt en mijn merrie gaat staan dekken oid. Kosten/schade technisch weet ik ook niet in hoeverre je dat dan kunt verhalen op de houder van de hengst.
Ik zie de toegevoegde waarde niet helemaal van het hengst-zijn als ze niet voor de dekdienst worden gebruikt.


Hier ga ik helemaal in mee :j ook puur voor de hengst zelf denk ik dat het beter is om te ruinen aangezien ze dan met andere paarden op wei kunnen.
Nu zul je wel hengsten hebben die met een ruin op wei kunnen maar dan heb je toch nog steeds risico's denk ik dan.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:09

Ik heb tot 2 jaar geleden 6 hengsten van veulens tot volwassen (dekkende) hengsten. Nooit geen problemen gehad in de rangorde, zelfs niet wanneer er een merrie in de omgeving was. Hengsten kunnen zeker in groep leven, maar moeten dan wel vroeg met elkaar geïntroduceerd worden. Want als ze ouder worden is het moeilijker om een plekje te krijgen in de groep, zeker als er nog andere oudere zijn die al hun positie hebben. Het spelen gaat er ruiger aan toe ja, maar dat neem ik er maar bij.

Ik hou juist van hengsten, in mijn ogen zijn het de grootste watjes die je maar kunt hebben..zolang ze maar goed opgevoed zijn en vanaf het begin grenzen gesteld zijn. Zo heb ik bv momenteel nog maar 1 hengst staan, die nu 2,5 jaar oud is. Nog nooit, maar letterlijk nooit heeft hij ooit proberen te friemelen/happen etc naar iemand toe..al sinds veulenaf heb ik mijn grenzen duidelijk gemaakt. En met resultaat, want ondanks hij rillig en wakker is qua karakter, is het wel de grootste knuffelaar ooit!

Hengsten moet je hengst kunnen houden als ze iets toevoegen voor de fokkerij en/of wanneer je ze een leven kunt bieden in groep. Maar juist niet gaan afscheiden etc, want anders krijg je inderdaad alles wat de ronde gaat qua vooroordelen. :)

gichke

Berichten: 119
Geregistreerd: 15-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 12:16

Jolynne schreef:
Ik heb tot 2 jaar geleden 6 hengsten van veulens tot volwassen (dekkende) hengsten. Nooit geen problemen gehad in de rangorde, zelfs niet wanneer er een merrie in de omgeving was. Hengsten kunnen zeker in groep leven, maar moeten dan wel vroeg met elkaar geïntroduceerd worden. Want als ze ouder worden is het moeilijker om een plekje te krijgen in de groep, zeker als er nog andere oudere zijn die al hun positie hebben. Het spelen gaat er ruiger aan toe ja, maar dat neem ik er maar bij.

Ik hou juist van hengsten, in mijn ogen zijn het de grootste watjes die je maar kunt hebben..zolang ze maar goed opgevoed zijn en vanaf het begin grenzen gesteld zijn. Zo heb ik bv momenteel nog maar 1 hengst staan, die nu 2,5 jaar oud is. Nog nooit, maar letterlijk nooit heeft hij ooit proberen te friemelen/happen etc naar iemand toe..al sinds veulenaf heb ik mijn grenzen duidelijk gemaakt. En met resultaat, want ondanks hij rillig en wakker is qua karakter, is het wel de grootste knuffelaar ooit!

Hengsten moet je hengst kunnen houden als ze iets toevoegen voor de fokkerij en/of wanneer je ze een leven kunt bieden in groep. Maar juist niet gaan afscheiden etc, want anders krijg je inderdaad alles wat de ronde gaat qua vooroordelen. :)


Dit is dus de reden voor dit topic! Er zijn zoveel vooroordelen over het houden van hengsten, maar jammer genoeg word er (in mijn ogen) niet goed genoeg over geïnformeerd en begeleiding gegeven.
Nu zou ik zeker nog geen hengst aanschaffen omdat ik nog heel veel moet leren en om hengsten te houden moet je toch sterk in je schoenen staan.

In ieder geval bedankt voor je reactie :D !

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:27

Je moet er ook een geschikte accomodatie voor hebben.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:28

Hier een hengst zelf gehad en een hengstenhouder in de familie.

Hengsten moet je niet willen als ze niet dekken. Mijne stond altijd lekker in de kudde, dat vond ik wel prima. En ik dacht dat ze daar wel met hengsten om konden gaan, ze hadden immers een hengsten kudde. Uiteindelijk viel me dat toch tegen toen ik hem zelf echt in handen kreeg, hij was niet heel goed opgevoed. En toch waren die mensen behoorlijk consequent enzo hoor, maar hij was snel als een slang geworden, omdat ze toch regelmatig een halve seconde te laat waren met corrigeren.
Op de hengstenhouderij was ook wel duidelijk wat wel goed opgevoede hengsten waren, maar die zijn dan ook heel streng en strict opgevoed. En dan zijn ze gewoon prima, de meesten dan. Sommigen.. nou ja, je hebt altijd paarden die een geval apart zijn he.

Verder kan het met hengsten altijd heibel zijn, inderdaad een oudere in de groep gaat vaak niet (bij die van mij later geprobeerd, resulteerde in gevaarlijke situaties), en onderling gedoe om rangorde kwam ook weleens voor. Leuk op buitenrit, staan er ineens twee rechtop tegenover elkaar. Minder plezant. Overigens kwamen die dus uit dezelfde kudde, waar er een paar wel en een paar niet van dekten. Ook weleens de resultaten van een echt hengstengevecht, dus met inzet een kudde, gezien. Niet tof.. Echt niet tof.

Je moet gewoon altijd opletten, meteen corrigeren (en dat kunnen er maar heel weinig, ik ook niet ;) ), als ze happen ben je al veel te laat en heb je al signalen gemist.
Ik vind het eigenlijk best prima dat hengsten niet veel gehouden worden en 9 vd 10 keer lekker geruind worden. Dat is toch veel prettiger voor een paard. Uitzondering natuurlijk dekhengsten.
En natuurlijk zijn er brave en lieve hengsten. Maar paarden zijn pas met 6 echt volwassen, die van mij was toen die 3/4 was ook echt een schatje. Toen die 6 was toch wat stoerder en steviger in zijn schoenen haha.

Ik ben heel blij dat hij nu ruin is, hij staat lekker tussen de merries, dekt niet, en is gewoon gelukkig. Als hengst was hij altijd aan het lopen, nooit echt relaxed. Dit gun ik hem echt hoor, gewoon blij zijn met zichzelf en geen frustraties meer.

Hoewel ik hengsten ook wel leuk vind hoor, maar het is gewoon een stukje lastiger en niet voor iedereen weggelegd :). En ik denk dat de echte ervaren hengsten houders niet echt op bokt zitten hoor. En dat is niet erg, maar besef dat wel :).

Edit: anjali, helemaal gelijk! Een hengst moet ook paard kunnen zijn, dat gaat niet altijd. 3 uurtjes per dag op de wei is ook niet tof.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:35

Interessant topic! Ik ga het volgen.

Ik ben in het bezit van een voormalig dekhengst. Paard heeft vrijwel in zijn dekperiode voornamelijk op stal geleefd. Ik heb geprobeerd om hem te koppelen, maar dit ging meerdere keren niet goed. Paard staat nu minimaal 12 uur buiten, heeft sociaal contact, maar wel met een draad er tussen.

Ik ben nieuwsgierig welke voorwaardes er moeten zijn om een hengst samen te kunnen zetten.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:47

Ik ben 2 jaar (dek)hengst houder geweest. Andere jaren had ik wel jonge hengsten maar deze 2 waren ook echt om mee te dekken. De ene was al een oudere hengst, die kon zover ik weet ook niet bij anderen op de wei, maar was braaf met paarden in de wei ernaast. Dus ook geen uitbreken of wat dan ook. Alleen heftig tijdens het dekken.
De andere was een 3 jarige die ik voor de dekdienst gekocht had (is einde dat jaar overleden). Maar die had ik gewoon met een merrie samen lopen. Hij heeft dat jaar 5 gedekt maar op de wei toonde hij zich niet eens hengst. Goed die merrie was ook niet hengstig die bij hem liep. Smorgens haalde ik de merrie uit dr box, en dan haalde ik de hengst. Dan wilde hij nog wel eens even brullen maar geen halster met belletje (dat was het halster waarmee hij ging dekken) en het was over en je had de grootste sul aan touw die je maar bedenken kon.

De jonge hengsten zette ik altijd expres bij de (drachtige) merries :D geen betere opvoeders dan die. Moet er wel bij zeggen dat waren alle 3 behoorlijke alfa merries, en alle 3 echte leidmerries. 1 oor plat was al genoeg om de heren op hun plek te zetten :P Zij waren altijd met elkaar aan het spelen, maar de dames hadden ze respect voor. En dat is altijd gebleven, ook nadat ze geruind en verkocht waren.


Gizeppie schreef:
Interessant topic! Ik ga het volgen.

Ik ben in het bezit van een voormalig dekhengst. Paard heeft vrijwel in zijn dekperiode voornamelijk op stal geleefd. Ik heb geprobeerd om hem te koppelen, maar dit ging meerdere keren niet goed. Paard staat nu minimaal 12 uur buiten, heeft sociaal contact, maar wel met een draad er tussen.


Ik heb op het moment ook een ex-dekhengst staan. Ventje is nu 34, een shet, en zolang de weidegenootjes merrie zijn alles ok. Maar een andere ruin erbij is nu niet meer mogelijk. Hij jaagt die de hele tijd achterna, zelfs al ie die ruin 1.70 m. groot :') En ja ik heb me rot gelachen om dat kleine ding met zijn grote bek, het 5 minuten aangekeken en ze toen maar uit elkaar gehaald omdat die grote ruin echt niet wist wat hij met dat kleine ding aan moest. Hij deed em niks hoor, maar die kleine bleef maar jagen. En dan is hij al langer ruin dan hij ooit dekhengst is geweest. Op 16 jarige leeftijd geruind, maar bij hem blijft het er toch inzitten. Dus nu heeft hij met z'n 34 jaar een harem van 3 vrouwen en is de koning te rijk :D

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 13:08

Ik heb enkele jonge hengsten aangekocht gehad maar altijd laten castreren.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. :D
Altijd opletten hoe je ze houd, wie je in de les/ wedstrijd tegen komt enz.
En voor het paard ook niet fijn een berg hormonen waar hij niets mee mag.
En voor een keer het paard van de buren te dekken laat ik een paard geen hengst.
En als de buurman verstandig is pakt hij er ook 1 die gekeurd is ipv lekker goedkoop uit willen zijn.
Vermeerderen word al genoeg gedaan, fokken is wat anders.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:27

Hier twee hengsten zelf in eigendom gehad waarvan eentje (natuurlijk) gedekt had. Die liepen hier gewoon bij de ruinen en met een draadje tussen langs de merries. :) Hengsten zijn in mijn ervaring vaak wat eerlijker en duidelijker in hun communicatie, echt actie-reactie. Waar een merrie de neiging heeft venijniger te zijn. :)

Ik heb eigenlijk altijd graag gereden met de hengsten die ik onder me gehad heb. Ook in het werk waren ze vaak veel meer van de ‘klare taal’ dan bv ruinen. :)

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:50

Ik heb twee hengsten hier samen in een paddock paradise gehad.
Dikke mik, beste vrienden vanaf de introductie. Minder geklooi ook zelfs dan in de gemengde groepen die ik kende van eerdere pensionstallen.

Vanuit Nederland had ik ook een hoop vooroordelen over hengsten en hengsten houden. Suf eigenlijk, want ik had ze zonder ooit met een hengst te hebben gewerkt. Zo is dat voor veel mensen, denk ik (heb ik gemerkt). Hier in Spanje is dat wel veranderd.

Het zijn eigenlijk ook gewoon maar paarden. Beetje meer soms, maar wel meer van hetzelfde.
Ik vind ze geweldig om mee te werken, makkelijk zelfs, want het is zo lekker recht door zee. Zo lekker duidelijk ook vooral. Heel ongecompliceerd ook. Voor mij voelt de omgang, van wat ik ervaren heb, heel natuurlijk.

Toen van de zomer een van mijn hengsten heel onverwacht is overleden is er een ruin bijgekomen. Dat had ook zo een hengst hadden mogen zijn van mij.
Ruin en hengst klikten ook meteen samen. Ik had een zorgvuldige introductie gepland maar ze deden zo gemakkelijk dat ik ze na 10 minuten samen heb gezet.
Ze eten samen uit een voerbak en mijn 3 jarige zoontje is gek met ze.
Mijn jonge hengst is nuchterder en relaxter dan het grote merendeel van alle jonge paarden die ik heb meegemaakt.

Ik heb ze dus wel inderdaad aan huis in mijn eigen paddock paradise. Geen buren hier, dus geen andere paarden, geen merries. Mijn eerste hengst overigens heeft wel een tijdje op een gemengde stal gestaan en dat ging ook prima.
Sociaal contact is voor mij een basisbehoefte voor paarden die bij mij heel erg hoog staat. Als die ballen ervoor zouden zorgen dat dat niet zou kunnen zouden ze eraf kunnen, maar ik zolang er geen enkele aanleiding toe is mogen ze blijven waar ze zitten.
Met twee combinaties heb ik nu geen enkele problemen gehad. Dus ja, als er ooit eentje bijkomt (drie is is mijn hoofd zo'n mooi getal) mag dat graag een hengst worden.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:04

Wij hebben momenteel 2 goedgekeurde dekhengsten. Zij lopen ook buiten weliswaar apart, maar wel naast elkaar. Ze kunnen elkaar niet aanraken. Ze zijn verder zeer goed opgevoed, ik behandel ze niet anders dan de andere paarden.

Verder hebben we nog een groep van 5 jonge hengsten (1 en 2 jarigen) op de wei lopen. Mochten ze straks niet geschikt zijn als goedgekeurde dekhengst dan worden ze gecastreerd. Wij laten ze niet zonder goedkeuring door het leven gaan als hengst.

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:08

Ik heb sinds 1 jaar 2 hengsten en ze lopen super goed bij elkaar.Afbeelding
Afbeelding

Volgend jaar gaan ze naar de keuring en dan hopelijk ggk hengst voor tinkerstamboek.
Beide zijn pssm1 vrij getest anders had ik ze niet gekocht.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:09

Hier een ggk dekhengst en een twenter hengst, verder enkel merries. De volwassen hengst is 6 jaar en echt een doetje, staat 24/7 in de kudde met 'zijn' merries. De twenter is nog echt puppie, heeft al wel gedekt, maar is zeer respectvol, ook hij staat in de kudde met een aantal (reeds drachtig van de andere hengst) merries, hij gaat in 2021 voor de goedkeuring.

Maar ik heb het voordeel hier dat ze uit elkaars zicht kunnen staan, op ruime weides en zodoende elkaar niet zomaar zullen treffen.

Alles wat niet voor dekdienst is, wordt hier verkocht/geruind.

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:13

Hier een hengst op een pensionstal.

Afbeelding

Overdag (zo’n 8-12 uur lang, gehele jaar door komen ze buiten) staat hij buiten samen met zijn minipaard ruin vriendje (ex goedgekeurde dekhengst). Ze staan achter draad naast merries en ruinen. De hengst kan door iedereen worden begeleid en is zeer rustig en vriendelijk.

Afbeelding

S’avonds gaan ze samen in een stal van 25 m2 met een open front. Hiernaast staat een ruin waar ze ook sociaal contact mee kunnen hebben. Eerder stond er een rijpaard ruin met een Shetlander merrie in de stal naast hun.

Afbeelding

Dit ontving ik laatst van een stalgenootje, gun je ieder paard <3
Afbeelding


Mijn hengst wordt ook vaker uitgeleend als kinder’pony’ , hij heeft 3 grooms van 4 en 6 jaar oud. Helaas kon er geen uitzondering gemaakt worden voor bixie/kabouter niveau voor een paard in plaats van pony.
Afbeelding

Mijn ideale stalsituatie is een uitloopstal voor hun tweeën met grote paddock er aan vast en dan overdag op de weide. Dat concept is alleen nog niet zo veelvoorkomend in Nederland en zeker niet voor met een hengst.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:54

Nessie schreef:
Hier een hengst op een pensionstal.

[ [url=m/MjA92l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Overdag (zo’n 8-12 uur lang, gehele jaar door komen ze buiten) staat hij buiten samen met zijn minipaard ruin vriendje (ex goedgekeurde dekhengst). Ze staan achter draad naast merries en ruinen. De hengst kan door iedereen worden begeleid en is zeer rustig en vriendelijk.

[ [url=m/rTdJcp.jpg]Afbeelding[/url] ]

S’avonds gaan ze samen in een stal van 25 m2 met een open front. Hiernaast staat een ruin waar ze ook sociaal contact mee kunnen hebben. Eerder stond er een rijpaard ruin met een Shetlander merrie in de stal naast hun.

[ [url=m/HTHNdx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit ontving ik laatst van een stalgenootje, gun je ieder paard <3
[ [url=m/DVdSFg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn hengst wordt ook vaker uitgeleend als kinder’pony’ , hij heeft 3 grooms van 4 en 6 jaar oud. Helaas kon er geen uitzondering gemaakt worden voor bixie/kabouter niveau voor een paard in plaats van pony.
[ [url=m/qs7D6A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn ideale stalsituatie is een uitloopstal voor hun tweeën met grote paddock er aan vast en dan overdag op de weide. Dat concept is alleen nog niet zo veelvoorkomend in Nederland en zeker niet voor met een hengst.


Wauwww! Wat een plaatje! Zo n leven gun je zeker elke hengst! Fijn dat het voor die van jou kan.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 00:48

Wat ik mij altijd afvraag is hoe je hengsten nou paardvriendelijk kan stallen en of er stallen zijn die dit bieden? Dus ook voor de hengst weidegang in de zomer en een lange dag op de paddock in de winter. Het liefst met een ander paard of juist alleen? Zou de hengst dan alsnog na castreren, wel paardwaardig in een kudde kunnen leven of is het dan al te laat?

En ben ook benieuwd wat er nou daadwerkelijk veranderd na de castratie van een hengst. Zowel van buiten als van binnen...

Ben sinds kort pas weer op bokt en orienteer me alvast voor een PRE hengst (of ruin) voor over een paar jaar.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 01:09

Ik heb ook een (PRE) hengst. Staat hier gewoon naast merries (tuurlijk wel met een goed hekwerk) en ze staan ook nog eens naast hem op stal. Juist daarom om dat wij er zo normaal mee omgaan is het ook heel normaal. En hij is gewoon ggk, dekt natuurlijk. En juist zo leert hij merries te respecteren. Hij staat in de paddock van 08:30 tot 16:00 met een shet die hem op z’n plek zet ( :+ ) shet is echt de baas ~~}> . en naast hem, met een houten hek staat een andere hengst. Ze kunnen dus neuzen, miepen, elkaars halsters terroriseren. Onbeperkt hooi in de paddock.
Nee hoor hier totaal geen problemen. Ik denk dat menig hengst het slechter heeft.
En tja ik heb er geen binnenbak wat ik wel mis, maar als ik daarvoor kies staat hij Max 2 uurtjes buiten. En daar heb ik geen paard voor. Ik kies dus uiteraard voor hem, elke dag heel de dag buiten, een vriendje en savonds een verse box vol stro en onbeperkt hooi.

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 06:39

ebi_tempura schreef:
Wat ik mij altijd afvraag is hoe je hengsten nou paardvriendelijk kan stallen en of er stallen zijn die dit bieden? Dus ook voor de hengst weidegang in de zomer en een lange dag op de paddock in de winter. Het liefst met een ander paard of juist alleen? Zou de hengst dan alsnog na castreren, wel paardwaardig in een kudde kunnen leven of is het dan al te laat?

En ben ook benieuwd wat er nou daadwerkelijk veranderd na de castratie van een hengst. Zowel van buiten als van binnen...

Ben sinds kort pas weer op bokt en orienteer me alvast voor een PRE hengst (of ruin) voor over een paar jaar.


Zie boven je post mijn post. Gehele jaar door buiten, samen met een mini op de wei/paddock en samen op stal. Mijn vorige Haflinger (welke ook had gedekt) is gecastreerd omdat hij erg veel last had van zijn hengst zijn, die heeft daarna niet meer in een gemengde kudde gestaan. Wel geprobeerd maar merries werden gedekt en ruinen werden ‘gesloopt’. Karakter van het dier heeft veel invloed.

Met mijn huidige hengst zijn er ook anderen die geen probleem zouden hebben hun paard bij hem neer te zetten. Echter is dit ook mijn sportpaard, vanuit internationale interesse een kapitaal waard en laat staan de emotionele waarde die hij ook nog heeft want dit is echt mijn once in a lifetime paard, dit kan ik nooit meer terug kopen. Mij is ook aangeraden naar de keuring te gaan, maar ik breng hem eerst verder uit in de sport. Daarnaast is hij niet zo macho tegenover andere paarden (zijn zelfs een x onder zadel aangevallen door een ruin welke iemand niet onder controle had en het enige wat hij deed was wegrennen). Daarom vind ik het voor mijn ‘Siamese tweeling’ prima dat ze altijd samen als duo staan. Een vast maatje (of vast groepje) vind ik ook prettiger dan die kuddes op pensionstallen die weleens wisselen. Zeker met hoe ruinen soms reageren op een hengst. Hij heeft zelf er geen last van, lieverd eersteklas.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 07:00

Ik vind het altijd bijzonder dat oudere hengsten samen in een groep kunnen staan. Wij hebben nog nooit hengsten gehad waarbij dat kon, na de opfokperiode. Geef eerlijk toe dat ik het risico op vechten en verwonden ook gewoon veel te groot vind.

Er zit ook veel verschil in de 2 hengsten: Florencio is heel erg dominant, hij vindt het ook prima om zonder andere paarden in de buurt buiten te lopen in de paddock of wei. Cappuccino heeft liever wel een ander paard in de buurt. Cap is ook veel minder dominant dan Flor. Cappuccino zou ik misschien wel samen durven zetten met een ruin. Flor absoluut niet, die sloopt ze.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:00

Ik heb mijn hengsten thuis staan en ze zouden geen ander leven hebben als ze wel gecastreerd zouden zijn. Ze staan het hele jaar door samen. Wat rijden en omgang betreft behandel ik ze ook niet anders. Is ook nooit nodig geweest. Enige wat ik niet doe is ze met de neus tegen een merrie aanzetten. Er naast rijden op buitenrit oid kan wel.

In het wild leven hengsten ook gewoon sociaal. Ook de oudere haremhengst sluit zich weer aan in een nieuw groepje. Het verschil en de reden waarom dat in het wild wel kan is dat ze zelf kunnen kiezen met welke paarden ze willen samen leven. En ze hebben alle ruimte en vrijheid om elkaar ook weer uit de weg te gaan.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:12

Nog even iets wat het sociaal houden betreft. Mensen denken vaak dat je er een dominanter paard bij moet zetten, maar dat is juist niet altijd slim of nodig. Wie er dominant is maakt eigenlijk niet zo uit. Het gaat er om dat ze snel en makkelijk een rangorde vinden. Een stabiel en dominant paard zou het juist prima vinden om de leider te zijn van een paard wat onzeker is. En die laatste zoekt juist weer bescherming. Perfect match! Hoe beter ieder op z’n plaats hoe stabieler je groepje.

Als je een hengst heb waarvan je al verwacht dat die wil knokken en je zet er een bij die hem wel even op z’n plaats zal zetten dan is het natuurlijk vragen om ellende. Terwijl het met een paard wat zich snel zal schikken misschien wel zou gaan. De hengst zou daar dan ook rustiger van worden want die heeft dan een rol als leider. En stabiele leiders de vechten niet met hun eigen kudde.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:01

Wat een leuk topic. Ik heb zelf nu een hengst op een pensionstal staan en in het verleden ook een hengst gehad. In het verleden stond ik in een regio waar (naar verhouding) veel mensen stonden met hengsten, hij kon dan in een kleine kudde staan en ik heb eigenlijk nooit een kind gehad aan hem. Op 6 jarige leeftijd is hij geholpen (nieuwe eigenaars wouden liever een ruin).

Nu heb ik er dus weer een en sta ik in de prov. ZH. Het was hier heel erg lastig om een goede plek te vinden. Nadat we eerst op een een ongeschikte pensionstal stonden staat hij nu heel leuk. Gelukkig staat er op het moment nog iemand met een hengst die even oud is. Deze hebben we geïntroduceerd aan elkaar en dat ging eigenlijk gelijk vrij goed; gewoon even eerst in de bak zweep erbij en samen laten rennen.

Nu gaat hij zo'n 4 a 5 dagen samen met de andere hengst naar buiten, de andere dagen staat hij alleen. Omdat hij nog net nieuw is op deze stal komt hij momenteel zo'n 2 uur op de wei om dit op te bouwen, bedoeling is dat hij later wat meer uren naar buiten gaat.

Nu hij weer met een andere hengst kan spelen is hij veel makkelijker in omgang en kan hij ook gewoon naast merries gepoetst worden. Een maand geleden hoefde ik dit niet te doen :')

Hij gaat volgend jaar naar de hengstenkeurig dus de bedoeling is dat hij hengst blijft :Y)

Mocht hij later niet meer klikken met de andere hengst dan komt er een shetlander bij zodat hij zijn sociale contacten behoudt