Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:11

TS als jouw instructrice in het belang dacht van het dier dan had ze je dochter niet verder laten rijden op dit zadel in de les. Waarschijnlijk heeft jouw pony nu rugpijn creëert van een slecht passend zadel terwel jouw instructrice hiervan op de hoogte was. Dat verklaart dan ook meteen zijn gedrag :)*

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:01

Die is zich aan het indekken. Gouw een ander zoeken die wel het belang van het paard in het oog houdt.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 18:28

Ik was echt met stomheid geslagen.
Nu was ik toch al met iemand anders bezig; morgen komt iemand die vooral focust op samenwerking van pony en ruiter en werkt aan vertrouwen bijvoorbeeld. Lijkt me voor nu heel fijn voor allebei. Al fijn dat ze gewoon eerst komt kennismaken met dochter en pony om te kijken of er een klik is.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 17:37

Nou de drakenpony is dus inderdaad helemaal geen drakenpony....
Vandaag een (andere) zadelmaker erbij gehad voor een second opinion voordat ik de huidige zadelmaker laat komen: zadel is te lang (over de laatste rib), te smalle boom en ongeschikte vorm boom, drukverdeling vh zadel totaal verkeerd; alle druk achterop het zadel :( :( :(
Ik heb haar maar meteen een rapport laten schrijven zodat ik goed beslagen ten ijs kom als huidige ZM komt.

Pony is ook precies gevoelig op die plek van het zadel. Zaterdagochtend naar de chiropractor/dierenarts.
Als hij hersteld is, gaan we pas weer kijken naar een nieuw, passend (!!) zadel. En dan niet bij de huidige ZM, want daar heb ik geen vertrouwen meer in.

Wat een ellende en wat sneu voor het beestje en voor mijn dochter :(:)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:48

Wat goed dat je hebt verder gekeken. Natuurlijk prut dat zadel gewoon verkeerd is ... met veel van die dingen moet je maar op de kennis en kunde van ander vertrouwen ... En zo ontzettend jammer dat het zulke gevolgen kan hebben voor de pony.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 20:17

Goed dat je er naar hebt laten kijken. Ik ben benieuwd of de drakenpony nog draakt met een nieuw zadel. Vast een stuk minder ...

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:30

Ik ben erg benieuwd hoe de pony gaat reageren met nieuw zadel.

Wat ben ik dan blij met onze instructrice die daar gelijk naar kijkt, helpt met oplossingen zoeken. Dus naast een nieuwe zadelmaker, osteopaat lijkt mij ook een nieuwe instructrice geen overbodige luxe.

Verder ben ik ook niet van het voren schoppen/slaan maar wel van “oké je vind het spannend. Kijken mag. Blijven stil staan mag ook. Maar voorwaarts/achterwaarts/ etc mag niet”. Helpt kijken niet ga ik er desnoods vanaf om samen het enge object te bekijken. En ja dat kan resulteren in natte voeten zoals vorige week. Maar liever natte voeten dan een paard over zijn grenzen heen pushen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 01:02

Koekie73 schreef:
Nou de drakenpony is dus inderdaad helemaal geen drakenpony....
Vandaag een (andere) zadelmaker erbij gehad voor een second opinion voordat ik de huidige zadelmaker laat komen: zadel is te lang (over de laatste rib), te smalle boom en ongeschikte vorm boom, drukverdeling vh zadel totaal verkeerd; alle druk achterop het zadel :( :( :(
Ik heb haar maar meteen een rapport laten schrijven zodat ik goed beslagen ten ijs kom als huidige ZM komt.

Pony is ook precies gevoelig op die plek van het zadel. Zaterdagochtend naar de chiropractor/dierenarts.
Als hij hersteld is, gaan we pas weer kijken naar een nieuw, passend (!!) zadel. En dan niet bij de huidige ZM, want daar heb ik geen vertrouwen meer in.

Wat een ellende en wat sneu voor het beestje en voor mijn dochter :(:)


Ik heb dit toen ook gehad, wat een opluchting he dat je t nu weet!

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 02:19

Fijn nu weet je in ieder geval wat het is. Hoop voor jullie dat het allemaal snel is opgelost .

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 06:33

Tja drakenpony.... is hij staatsgevaarlijk? Slaat hij alles en iedereen verrot? Bijt hij iedereen een gat in z’n bast? Of is het gewoon een pony met een sterke eigen wil in de pubertijd?

Ik zeg: 100,000 kilometers maken.
Onze pony met sterk karakter was ook erg lastig op vreemd terrein. (Op eigen terrein ook soms ha ha).
Nu is hij 13 en loopt hij Z1 tussen de paarden.
En raad eens? Inderdaad. Dochter krijgt het nog steeds niet cadeau. Het blijft altijd oppassen met zo’n dier. Maar blijven rijden. Kilometers maken en correct blijven rijden.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 06:43

Hele topic doorgelezen, eerst een reactie op het laatste stuk:

Fijn dat je de oorzaak weer van het bokken en betaalgedrag. Goed dat je je gevoel gevolgd hebt en de pony na hebt laten kijken.

Verder, reagerend op het eerste deel van het topic: het is een beetje alsof dit over mijn eigen pony gaat.

Die heb ik met 5 gekocht, zadelmak, rest moest ik hem zelf nog leren.
Lekker mee begonnen, super braaf, geen stap verkeerd.
Binnen een 2 maand werd hij echter ziek, flink ziek, tot een operatie aan toe van een abces dat er waarschijnlijk al zo'n 3 jaar inwendig smeulde.
Na zijn herstel had ik ook ineens een pony met veel meer power dan toen ik bij hem ging kijken en tov de eerste 1,5 maand dat ik met hem aan de gang was.
Het is een heel leerproces geweest voor ons beiden.
Hij kan zich ook volkomen voor mij afsluiten en soort van stuurloos rondgaan als hij het op vreemd terrein (te) spannend vindt.

Uiteindelijk met veel geduld, vertrouwen geven (en ik krijgen door hulp van stalgenoten, instructeur, etc, want ik ben er zelf ook een paar keer hard vanaf geklapt) heb ik nu meestal een heel fijn meewerkende pony.
Maar nog steeds als hij iets spannend vindt, is zijn eerste reactie, afsluiten en eigen plan trekken.
Ik heb geleerd om hiermee om te gaan, rustig te blijven, hem "af te leiden" zodat de aandacht weer bij mij komt, en hem met vertrouwen verder rond te sturen.
Dit kost wel tijd.
Veel tijd.
Maar echt, het is de liefste pony die ik me kan wensen, hij is het dubbel en dwars waard om te blijven zoeken naar hoe ik hem kan helpen mij te vertrouwen.

Ik vind het top hoe je in dit topic gereageerd hebt en hoe je met de pony en je dochter omgaat.
Zoek naar de juiste begeleiding die jouw dochter en de pony begrijpen en hen samen verder op weg helpen.

Mijn pony is inmiddels 9 en we gaan echt wel voor elkaar door t vuur en er zijn ook nog wel momenten dat ik denk, hmmm, waar is die muur en die rollen behang? Als grapje, net zoals jij als grapje drakenpony zegt.
Herken zo goed wat je bedoelt!

Houd vol, zoek naar de juiste begeleiding en vertrouw op je gevoel.

Afstappen, ernaast lopen als ouder, je laat de pony er niet mee winnen. Het is nl geen wedstrijd tussen kind en pony, het is een samenwerkingsverband. En door af te stappen (wat ik zelf soms doe/deed) en ernaast te lopen, daarmee verhoogt je dat vertrouwen.

Goed bezig samen!

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:57

Koekie73 schreef:
Nou de drakenpony is dus inderdaad helemaal geen drakenpony....
Vandaag een (andere) zadelmaker erbij gehad voor een second opinion voordat ik de huidige zadelmaker laat komen: zadel is te lang (over de laatste rib), te smalle boom en ongeschikte vorm boom, drukverdeling vh zadel totaal verkeerd; alle druk achterop het zadel :( :( :(
Ik heb haar maar meteen een rapport laten schrijven zodat ik goed beslagen ten ijs kom als huidige ZM komt.

Pony is ook precies gevoelig op die plek van het zadel. Zaterdagochtend naar de chiropractor/dierenarts.
Als hij hersteld is, gaan we pas weer kijken naar een nieuw, passend (!!) zadel. En dan niet bij de huidige ZM, want daar heb ik geen vertrouwen meer in.

Wat een ellende en wat sneu voor het beestje en voor mijn dochter :(:)


Bekijk het positief: je hebt je vragen gesteld bij het gedrag van je pony en ook de "fout" bij jezelf gezocht, dus niet bij de pony zelf. Waardoor je nu de oorzaak weet en er ook mee aan de slag kan! Dus: dikke pluim voor jezelf en voor de toekomst weet je dat je heel goed op je eigen gevoel mag/moet vertrouwen! Dus niks slecht voelen, jullie zijn op de goede weg en halen de hulp die nodig is. Daar kan ik alleen maar respect voor hebben! :j _/-\o_

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:49

Helemaal eens met tess_84.

Wen er maar aan: met elk dier loop je achter de feiten aan. Dat is een beetje inherent aan het feit dat je allebei een verschillende taal spreekt. Met goede wil en intuïtie word je wel steeds beter en sneller in het elkaar verstaan.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:54

Maflinger_S schreef:
Helemaal eens met tess_84.

Wen er maar aan: met elk dier loop je achter de feiten aan. Dat is een beetje inherent aan het feit dat je allebei een verschillende taal spreekt. Met goede wil en intuïtie word je wel steeds beter en sneller in het elkaar verstaan.


Zo is het, en als je al lang een team bent, leer je steeds beter wat normaal gedrag is voor je pony en het minste wat daarvan afwijkt, in vraag te stellen of op zijn minst bij stil te staan. Als zo'n gedrag dan blijft aanhouden, weet je dat je iets moet ondernemen.
Aangezien TS nog niet lang in de paarden zit, is het normaal om je onzeker te voelen, te meer omdat je van alle kanten met goedbedoeld (maar vaak ongevraagd := )advies om de oren geslagen wordt. Blijf dicht bij je eigen gevoel en vraag hulp aan die mensen die op dezelfde lijn zitten als jij. Het is natuurlijk nooit slecht om ook totaal andere meningen te vragen/krijgen, maar ga toch altijd ten rade bij jezelf en wat jouw gevoel zegt. Komt wel goed met jullie!!

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 11:08

Allemaal bedankt weer voor de reacties!

De eerste les bij de nieuwe instructrice is ook al geweest; vanaf de grond. Pony én kind na 30 min. Helemaal ontspannen. Heerlijk! Goede keuze dit.

@marije_jiplover; precies dat!! Jouw verhaal klinkt zo herkenbaar :)) Precies zo bedoelde ik 'drakenpony' natuurlijk, vergelijkbaar idd met die muur en rol behang _/-\o_

Hopelijk helpt de chiropractor ons morgen een stapje verder en dan smiddags kijken of ik mijn zadel terug kan geven en het aankoopbedrag terugkrijg.

Anoniem

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:07

Wat een goede berichten. Ben blij voor jou en je dochter, TS!

christel0908
Berichten: 343
Geregistreerd: 06-11-08
Woonplaats: Oost- Vlaanderen België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:26

Onze zoon rijd ook een zelf opgeleide pony van 5 nu.
Op wedstrijd altijd veel spanning (indoor nog erger als outdoor)
We geven nu Naf magic om de scherpe kantjes eraf te halen.
Longeren even (ook al is ze braaf) zodat ze de spanning even kwijt kan.
Je merkt gewoon dat ze overprikkeld raakt en dan ontploft ze; bokken, wegrennen, omhoog komen,...Door haar al voor dat ze helemaal overprikkeld raakt even aan de longe te laten lopen, kan ze de spanning terug kwijt want dan kan de even (veilig) gek doen.
Wij doen uitladen en even tot rust laten komen, opzadelen en even op terrein rondstappen en indrukken laten opdoen, longeren en dan inrijden, eventueel als het niet veilig meer is terug aan de longe.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 12:42

En nog een kleine update na de dierenarts/chiropractor. Hij vond de behandeling van Leonie grotendeels wel heel erg fijn <3
Hij was inderdaad gevoelig op zijn schouder en zijn laatste rib, maar ook zijn bekken zat vast. Daarnaast bleek hij een spierscheur te hebben tussen zijn voorbenen. Dat is waarschijnlijk ontstaan toen hij over de voorstang gesprongen is in de trailer de dag dat wij hem kochten/ophaalden :( Daar moet ik traumeel gel of iets dergelijks voor kopen en smeren.
Ze heeft ook wat acupunctuur gedaan. Nu 2 dagen rust, dan dinsdag longeren. de dag daarna mag dochter rijden met wat lichte oefeningen. Daarna mogen ze de training wel oppakken, maar het zal wel even duren voordat we een nieuw zadel hebben.
Heleen van Saddlefitservice gaat ons daarbij helpen; het wordt waarschijnlijk een Kent en Master Cob GP of original flat back GP. Omdat een V profiel boom gewoon niet past zal een echt springzadel niet lukken. Dat vindt dochter jammer, maar het is niet anders. Ben allang blij als we een goed (!) passend zadel hebben.

Pony lijkt weer ontzetten ontspannen, precies zoals we hem kochten. Donderdag heeft dochter weer les (vanaf de grond) en dan kunnen ze de week daarna wellicht er weer op.

Hier stond hij te kijken wat Leonie allemaal van plan was met hem :D
Afbeelding

Liefie <3 <3 <3
Afbeelding

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 12:53

[/quote]

Ik heb dit toen ook gehad, wat een opluchting he dat je t nu weet![/quote]

Nou echt hoor!! En ook weer een mooie ervaring in die zin dat we een hele fijne nieuwe instructrice hebben gevonden!

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 12:53

safina schreef:
Wat een goede berichten. Ben blij voor jou en je dochter, TS!


Dankjewel Safina :o

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:03

Topic doorgelezen, fijn dat je nu weet waar zijn heftige gedrag vandaan komt. Hopelijk gaat het nu met de juiste hulp en straks een passend zadel weer de lieve brave pony worden zoals jullie hem kochten.

Super dat je naar de pony blijft kijken en luisteren en ook dikke pluim voor je jonge dochter met al zoveel verantwoordelijkheidsgevoel naar de pony toe!

Houd je ons op de hoogte van jullie vorderingen?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:09

Mooie update!

Gaaf dat de kleine draak nu weer een lief draakje wordt.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:46

Koekie73 schreef:
En nog een kleine update na de dierenarts/chiropractor. Hij vond de behandeling van Leonie grotendeels wel heel erg fijn <3
Hij was inderdaad gevoelig op zijn schouder en zijn laatste rib, maar ook zijn bekken zat vast. Daarnaast bleek hij een spierscheur te hebben tussen zijn voorbenen. Dat is waarschijnlijk ontstaan toen hij over de voorstang gesprongen is in de trailer de dag dat wij hem kochten/ophaalden :( Daar moet ik traumeel gel of iets dergelijks voor kopen en smeren.
Ze heeft ook wat acupunctuur gedaan. Nu 2 dagen rust, dan dinsdag longeren. de dag daarna mag dochter rijden met wat lichte oefeningen. Daarna mogen ze de training wel oppakken, maar het zal wel even duren voordat we een nieuw zadel hebben.
Heleen van Saddlefitservice gaat ons daarbij helpen; het wordt waarschijnlijk een Kent en Master Cob GP of original flat back GP. Omdat een V profiel boom gewoon niet past zal een echt springzadel niet lukken. Dat vindt dochter jammer, maar het is niet anders. Ben allang blij als we een goed (!) passend zadel hebben.

Pony lijkt weer ontzetten ontspannen, precies zoals we hem kochten. Donderdag heeft dochter weer les (vanaf de grond) en dan kunnen ze de week daarna wellicht er weer op.

Hier stond hij te kijken wat Leonie allemaal van plan was met hem :D
[ [url=m/JD7AVz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Liefie <3 <3 <3
[ [url=m/9eXnxJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb beiden ook gehad voor mijn paarden. Heel fijn! Fijn dat het nu allemaal duidelijk is!

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:54

Dat vind ik nu het fijne van mensen die vragen stellen bij het gedrag van een pony/paard. Hoe vaak je wel niet hoort, ja maar hij pubert . Zelfs een vriendin van mij, al veertig jaar rijdend moest nog overtuigd worden. Ze wilde nooit naar me luisteren maar nadat haar jonge beest na een jaar in de staak ging heb ik haar toch kunnen overtuigen dat ze het dier moest onderzoeken. Gedaan en beide voorbenen kapot. Vriendin heeft er van geleerd en i.p.v. over de balken te meppen luistert ze nu.
Wanneer een fijn braaf dier onder het zadel gaat klieren is het heel vaak lichamelijk ongemak. Top gedaan ts.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 11:33

Super nieuws TS!! Daar kan je mee aan de slag. Nogmaals dikke pluim voor jullie dat je raad gevraagd hebt en er ook iets mee doet. Geniet van jullie pony!!