Hoeven op leren tillen... Hoe!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShyvanaCoast

Hoeven op leren tillen... Hoe!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 20:15

Hallo lieve bokt leden,

sinds drie maanden (iets langer nu) ben ik eigenaar van een lieve Welsh x New Forest merrie. Ze word op 8 mei vier en is echt een schat van een pony. Ze is zo uit een land getrokken en kende eigenlijk niks. Dus dat ik haar nu kan longeren, poetsen, knuffelen, zadelen en zelfs rijden.

Waar ik nu tegenaan loop weet ik gewoon niet meer te doen. Ik heb eigenlijk al vrij veel geprobeerd, maar omdat ik zeker weet dat hier vast wel mensen rondlopen die nog wel eens een trucje kennen... dacht ik: "Waarom niet?" Dus een durf te vragen gevalletje:

Zoals ik al zei kende mijn merrie niks drie maanden terug. Inmiddels is de hoefsmid een keer geweest maar die kon niks doen. Ze sleurde hem op drie benen de hele stal door. Niet zo goed dus!
Inmiddels mag ik haar benen borstelen. Maar ze optillen? Nee, echt niet! Dan gaat ze lopen trappelen, hangen... eigenlijk alles om het jou onmogelijk te maken. Het volgende heb ik al geprobeerd:

- Met een touw de voet op tillen (geloof me, geen succes)
- Met een wandelstok de achterbenen op proberen te tillen (de wandelstok heeft de hele stal gezien)
- Voetjes afspuiten met water (zodat ze kan wennen aan het gevoel, maar ook daar trapt ze naar)
- Met heel veel geduld en snoepjes proberen de voetjes op te tillen (daardoor kan ik nu de voetjes borstelen)

In principe dus vrij veel geprobeerd. Reden dat ik het nu hier vraag is omdat ze redelijk lang op de hoeven begint te staan en ze dus vrij dringend naar de hoefsmid moet met ongeveer 4 weken.
Help?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Hoeven op leren tillen... Hoe!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:03

Ik verplaats dit topic van ED naar OPG waar het hoort.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:07

Heel veel oefenen, en echt eindeloos bedoel ik dan.
Wat werkt is met 2 pers, zodra ze stap in de goede richting doet. Dat zijn echt mini stapjes.
IN begin is de hoef bewegen al goed. En dat uitbreiden.
Dit kost heel veel tijd/energie en liefdde. Wat bij de achterhoeven goed werkt. Is de hoeven eerst omhoog & stukje naar voren. En dan later pas de hoeven naar achteren bewegen.

Maak er een spelletje van, dat er iets te verdienen valt. Kort sessies geen uur lang willen focussen op die hoeven.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:11

Handigere smid, dat ten eerste. Mijn smid is nog nooit ergens heen gesleurd door welk paard dan ook en hoewel ik altijd wel zorg dat ik in ieder geval zonder ongelukken alle benen netjes op kan tillen gaat dat na een keer of twee bekappen bij de jonge dieren toch altijd weer een stuk makkelijker.

En ik zou vooral doorgaan met afspuiten, dat is de optie die het minst kwaad kan/minst gevaar oplevert en dat heeft ze gewoon te accepteren. Trappen mag je best rustig corrigeren daarbij, dat doen we gewoon niet zolang er mensen in de buurt zijn. En volhouden. Ze moet leren dat ze er een stuk sneller vanaf is als ze gewoon haar gemak houdt.

Maar nogmaals, een echt handige smid kan je enorm helpen zowel door haar even door die eerste keren heen te helpen als door je tips te geven hoe ermee om te gaan.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:14

Inderdaad elke dag herhalen, herhalen en herhalen.
Probeer eens met je hand wat druk om het been te zetten en zachtjes proberen op te tillen, zodra ze eventjes optilt gelijk loslaten en belonen (eventueel met snoepje).
Als dat niet werkt, kun je ook proberen om met je schouder het paard voorzichtig opzij te duwen. Zodra ze dan een stap zet terwijl je het voetje vraagt, ook gelijk weer belonen.

Als dát niet helpt, kun je ook nog druk zetten bij de zwilwrat. Ik ben niet zo'n fan van deze methode, maar als je je vingers naast de zwilwrat zet en wat druk uitoefent, tillen ze vanzelf hun voet op omdat ze het niet comfortabel vinden. Met je andere hand voet oppakken en gelijk weer loslaten en belonen.

Gaat ze hangen, vasthouden, zelfs als ze gaat liggen. Pas loslaten op een goed moment, anders leer je de verkeerde reactie aan. Trapt ze, gelijk corrigeren. Wees streng, consequent maar behoud ook je rust, geduld en vertrouwen.
Succes!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:21

Als eerste wil ik laten weten dat het echt goed is om zo veel moeite een tijd te steken in iets zoals het optillen van de hoeven.
Er zijn een paar technieken die je kan gebruiken die niet echt moeilijk zijn een vriendelijk voor je paard. Ik zal hier later een uitleg over posten. Of als het echt lang wordt via een pb. Maar er is wel een beetje schrijfwerk aan en ik zit momenteel in Paraguay zonder een extern toetsenbord voor mijn tablet, dus dat gaat een beetje tijd in beslag nemen.

Kan je in tussentijd wat meer info geven over hoe het paard verder is. Is het eerder verschietachtig, of eerder heel kalm, hoe is hij tijdens wandelingen aan de hand? Heb je alle 4 zijn benen al geprobeerd en zo ja reageert hij overal hetzelfde? Kan je met zekerheid de oorzaak pijn uitsluiten? Heb je echt alles aangeleerd op 3 maanden? Zo ja doe met de algemene training dan iets rustiger aan, want dan is dat waarschijnlijk een mede oorzaak.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:24

Ik heb bij mij toen 4 jarige merrie een praam gebruikt. Puur om haar rustig te krijgen, en dat werkte goed. Nadat ze door had dat het geen extra stress gaf, tilde ze de keer erop zonder problemen haar hoeven op.

Ze heeft er trouwens moeite mee als haar achterbenen te hoog worden opgetild, dan verkrampt ze. Dus misschien dat het daardoor kwam. Daar houden we nu rekening mee, en het gaat inmiddels al 12 jaar goed. :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:38

Marjo89 schreef:
Heel veel oefenen, en echt eindeloos bedoel ik dan.
Wat werkt is met 2 pers, zodra ze stap in de goede richting doet. Dat zijn echt mini stapjes.
IN begin is de hoef bewegen al goed. En dat uitbreiden.
Dit kost heel veel tijd/energie en liefdde. Wat bij de achterhoeven goed werkt. Is de hoeven eerst omhoog & stukje naar voren. En dan later pas de hoeven naar achteren bewegen.

Maak er een spelletje van, dat er iets te verdienen valt. Kort sessies geen uur lang willen focussen op die hoeven.

Precies. Het gaat beter als er iemand bij is die ze vertrouwd die bij haar hoofd staat. Voeten geven blokkeert het vluchten, dus voor een paard wat nog zo groen is, is dat heel moeilijk.
Wil je het snel aanleren, dan zul je meerdere keren per dag moeten oefenen, en veel belonen.
Rustig langs haar been gaan, en voetje vragen terwijl je zacht in de pees knijpt. De meeste paarden tillen dan de voet op. En als je de voeten al kunt optillen, dan ben je al een heel eind.
Begin met de voorvoeten. Zodra ze haar voet op laat tillen, en borstelen, weer neer zetten en belonen. Niet nogmaals dezelfde voet doen. De beloning onthoudt ze wel. Probeer de andere voet, en weer belonen. Elke dag een keer of wat oefenen, korte tijd, dan slijt het erin. De verzorging uitbouwen in tijdsduur, met krabben, een rasp erover halen etc.
En inderdaad, even wiebelen met de achtervoet voordat je hem in de goede positie zet om schoon te maken scheelt.

Ook bij het normale poetsen niet te voorzichtig zijn met zomaar borstels en zo 'per ongeluk' te laten vallen. In het begin schrikken ze als een borstel hard op de grond valt, maar een smid maakt ook wat lawaai. Aan de voorkant beginnen met laten vallen, en laten snuffelen aan dat ding, en dan langzaam naar achteren ook 'onhandig' zijn. Dan is ze dat ook alvast gewend. ;)
Als voetjes geven nu heel belangrijk is, dan zou ik verder rustig aan doen. Ze moet de tijd krijgen e.e.a. te verwerken.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:46

Eventueel met zijn 2 tjes,en niet teveel met snoepjes gaan werken,maar met gewoon een aai en een goed woord.
Veel oefenen, laat een ander je dier vast houden, los staan is vaak toch handiger
.
En neem de tijd, begin met voorbeen poetsen, is ze braaf? voorbeen optillen, 2cm boven de grond,?
Ja braaaaf en weer laten zakken.
Het maakt niet uit hoe hoog , als ze ze maar op tilt.
Ik deed het wel bij de wat onzekere paarden eerst voor en achter kwam dan later wel

Wees een dag of wat tevreden met een paar centimeter, en ga van daaruit steeds hoger werken
Pak dan later er eens hoevenkrabber bij, tik eens op de hoeven.
Neem je rust en tijd er voor, dan gaat het wel lukken :j

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:50

Clicker training. Wetenschappelijk bewezen meest efficiente leermethode. Daarnaast is het ook meegenomen dat het diervriendelijk is en veilig voor jezelf.
Ik lees eea over doorgaan ook indien het paard gaat liggen e.d. Ik denk zelf niet dat dit een methode is die veilig is.

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:59

Ik heb het bij mijn shet ook gehad. Heel veel oefenen en zo min mogelijk met snoepjes (gaan ze op een gegeven moment echt naar bedelen), gebruik als het moet dan de clickermethode of beloon met je stem en bewegingen. Echt blijven doorzetten en veel oefenen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:29

Zorgen dat het andere been het standbeen is, en dan tegen haar aan leunen (als dat lukt).

Altijd positief eindigen, dus als he t goed gaat, niet te lang doorgaan.

als het even niet gaat, op een moment stoppen dat ze het goed heeft gedaan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:28

scoxxx schreef:
Clicker training. Wetenschappelijk bewezen meest efficiente leermethode. Daarnaast is het ook meegenomen dat het diervriendelijk is en veilig voor jezelf.
Ik lees eea over doorgaan ook indien het paard gaat liggen e.d. Ik denk zelf niet dat dit een methode is die veilig is.

Goed gedrag belonen werkt grotendeels en is absoluut belangrijk, maar gedrag dat echt gevaarlijk is voor jouw of de smid kan je ook tijdens zo'n methode niet altijd negeren. Sommige dingen moet je corrigeren om je eigen veiligheid te verzekeren. Grote ruimte nemen (bak of longeerring bv) en bij trappen 10-20m achteruit zetten, dan kan ze en de spanning kwijt en kiezen tussen hard werken en iemand aan been laten zitten/been optillen. Sommige dingen moeten gewoonte zijn en niet perse iets leuks waar over nagedacht moet worden. Dan juist kan je hangen, trekken, etc. krijgen omdat paard gaat nadenken en besluit dat er kennelijk meer te doen is qua oefening dan simpel beentje omhoog houden. Hier wil je eigenlijk juist automatische piloot voor hebben, terwijl clickertraining juist nadenken en initiatief vraagt van je paard. Vaste volgorde helpt daar ook bij. Zie ik bij mijn pony's ook, begin standaard lv en pony verplaatst al keurig balans en legt volgende hoef al bijna in mijn handen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 02:12

scoxxx schreef:

Dit! Heeft bij mn haflinger, naar wie ik eerst niet eens kon wijzen, fantastisch geholpen. Ze staat nu perfect en rustig met haar been. Nog een tip(zodra je haar benen goed kunt aanraken) zachtjes in haar zwilwrat knijpen (in combi met bevel) rn dan clicken als ze optilt (en dan belonen) dit dan gewoon steeds meer uitbouwen. Dus bijv. Eerst alleen optillen, dan eerst alleen voorbenen. En dan kun je kiezsn of je dat eerst bij de achterbenen wilt doen of eerst de lengte van het omhooghouden verlengen.

Veel succes ermee!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 03:38

Ze is dus sowieso moeilijk met de benen aanraken, omdat je zegt dat je ze nu kunt borstelen? In dat geval eerst maar eens zorgen dat je de benen overal aan kunt raken, ook richting de tepels en gewoon zo lang als jij wilt. Als dat geen probleem is, dan de voetjes optillen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:13

Clickertraining helpt zeker. Als je dit dan met een stalgenootje doet dan is dat makkelijker. En als je een beetje gaat leunen tegen de schouder van je paard als je wilt dat ie z'n voetjes optilt? En als ie dan voetje optilt klikken en beloning. En dan langzaam uitbreiden..

ShyvanaCoast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 16:00

Allereerst aan iedereen die gereageert heeft bedankt. Heb het vandaag weer rustig geprobeerd. Ik mag haar benen nu vastpakken, dat is echt al heel wat voor haar. Iemand vroeg ook of ze erg angstig was. En ja, dat was zo. En erg ook. Je mocht er niet eens naar kijken. Met borstelen en aaien mag ik overal komen. Beentjes afspuiten gaat ook al een stuk beter als voorheen.
Met al jullie tips kom ik waarschijnlijk vast heel ver. En vooral met geduld natuurlijk. Ik ga gewoon door en probeer het rustig aan te doen. Al is een hoefsmid wel erg nodig (lange hoeven waarin scheuren ontstaan). Dus dat word informeren wie het aandurft.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:04

ShyvanaCoast schreef:
Allereerst aan iedereen die gereageert heeft bedankt. Heb het vandaag weer rustig geprobeerd. Ik mag haar benen nu vastpakken, dat is echt al heel wat voor haar. Iemand vroeg ook of ze erg angstig was. En ja, dat was zo. En erg ook. Je mocht er niet eens naar kijken. Met borstelen en aaien mag ik overal komen. Beentjes afspuiten gaat ook al een stuk beter als voorheen.
Met al jullie tips kom ik waarschijnlijk vast heel ver. En vooral met geduld natuurlijk. Ik ga gewoon door en probeer het rustig aan te doen. Al is een hoefsmid wel erg nodig (lange hoeven waarin scheuren ontstaan). Dus dat word informeren wie het aandurft.

Welke omgeving zit je ?
Ik ben zelf bezig met een scheuren en lange hoeven project. Ook een heel angstig dier.
Belangrijker is de rust. Wij deden eerst 2 voorhoeven. En week later 2 achter hoeven. Beide keren uur bezig geweest. En resultaat mag er zijn. Gaat nu al zoveel soepeler.

ShyvanaCoast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 12:26

Marjo89 schreef:
ShyvanaCoast schreef:

Welke omgeving zit je ?
Ik ben zelf bezig met een scheuren en lange hoeven project. Ook een heel angstig dier.
Belangrijker is de rust. Wij deden eerst 2 voorhoeven. En week later 2 achter hoeven. Beide keren uur bezig geweest. En resultaat mag er zijn. Gaat nu al zoveel soepeler.

Ik ben al blij als de voorhoeven lukken. Die zijn het ergst. De achterhoeven zouden het twee weken langer uithouden als voor. Ik woon zelf in Houten (Utrecht)

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:47

Geduld, geduld, geduld en heel veel proberen. Zodra ze haar hoefje ook maar een beetje optilt, gelijk (!) belonen! Kriebelen aan haar sokje kan ook wel helpen, en niet teveel teven haar aan gaan hangen, dan gaat ze waarschijnlijk lekker terughangen. ;)

Gewoon veel oefenen dus, en veel belonen, het komt heus wel goed!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:57

Ik weet niet of het al genoemd is, maar probeer het eerst in de box. Vaak is het onbalans en vinden ze het heel moeilijk hun benen op te tillen en helpt het als ze een beetje tegen de wand aan kunnen leunen.
Probeer eerst de voorbenen met tikjes (eventueel met zweepje) ertoe te bewegen een stukje op te tillen en dan belonen. Verder idd een heel handige smid zoeken. Als die van mi 1 been heeft laat ie hem nooit meer los. :D :D

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:46

Hoi, hoe gaat het nu met de voetjes? Het belangrijkste is dat je het leuk gaat maken om voetjes te geven. Belonen voor de kleinste dingetjes. Eerst dus alleen als ze al een voetje optilt, helemaal de hemel in prijzen (geef gerust ook een voerbeloning) en meteen weer voetje neer laten zetten. De grens steeds een klein stukje opschuiven en met heel veel rust en contact doortrainen.

Sommige paarden vinden het gewoon heel spannend of worden onzeker in hun balans. Ermee vechten heeft dan echt geen zin, ook niet door een handige smid. Ik heb onlangs een paard getraind dat al een aantal jaar onder sedatie naar de smid ging. Het kan heel heftig zijn, maar is op te lossen. Veel succes!

ShyvanaCoast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:24

Na heel lang reageren is het dan eindelijk gelukt! Mevrouw tilt haar voetjes op! Alle vier inmiddels. Eerst voor, nu ook achter. Bedankt voor alle bokkers. Uiteindelijk was het stukje geduld en veel snoepjes het beste trucje XD