Zand likken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain_

Zand likken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 13:31

Als ik mijn verzorgpaard in de paddock haar eigen ding laat doen gaat ze vaak zand likken.
Hier word ze dus ook een beetje koliekerig van..
Hoe kan ik dit afleren?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:38

Dat is niet te doen, aangezien je niet 24/7 naast je paard staat.
Ik zou voor nu iig iets van een Sandclear kuurtje gaan geven als je ook zand in haar mest vindt.

Ook zou ik bloed laten prikken om te kijken of je paard verder tekorten heeft. Als dat zo blijkt iets van een mineralenblok ophangen, ander/meer voer gaan geven enz.
Ook zou ik zorgen dat ze (zo goed als) altijd de beschikking heeft over ruwvoer, zodat ze zich niet gaat vervelen.

liefhelietje

Re: Zand likken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:40

Vaak als ze zand gaan likken betekend dit een vitaminen en mineralengebrek. Ze proberen dit dan op een andere manier te krijgen. Mijn paard heeft dit ook ooit eens gedaan maar dan gewoon modder likken... Je moet er goed mee oppassen, want op deze manier raakt er zand in de darmen en op een gegeven moment raakt deze verstopt en kan je echt hevige koliek krijgen. Afleren heeft dus geen zin..

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:37

probeer eens een liksteen en kan ze niet op de wei in plaats van in de paddock? zou toch eens een dierenarts bloed laten prikken omdat te kijken of je verzorgpony wel genoeg vitaminen krijgt. Zand likken is teken van tekort aan vitaminen/mineralen.

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 20:02

Oke, dankjullie voor de reacties!
Ga het is met de manege eigenaar overleggen.

Ijskast2009 (leuke naam :') ) :
Op de manege hebben we 1 wei. En die is alleen voor haar eigen paard.. :\
Maar in het weekend gaan ze wel naar de wei.
Liksteen ga ik ook is proberen. dankje :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:54

Zandlikken is een mineralen gebrek, geen gebrek aan vitamines.

Ik zou gaan testen op een mineralengebrek.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:27

Als ze de keuze hebben tussen gras en zand en ze kiezen voor zand dan duidt dat vaak op mineralengebrek. Maar als er niks te kiezen is, is zand eten bijna altijd verveling. Wat moeten ze ook anders doen in een zandbak? Om het een beetje leuker te maken zou je een aantal keren per dag wat ruwvoer kunnen geven, maar ook dan kunnen ze nog steeds behoorlijk wat zand binnenkrijgen.

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:34

Oke. dus eigelijk maak ik haar niet blij als ik haar los in de paddock laat?? Een bal ofzo erbij doen heeft ook niet veel zin, wnat dat vind ze eng :P
Dan laat ik haar denk ik alleen op zaterdag of zondag ffe 10 minutjes haar eigen ding doen.. en verder gewoon laten lopen.

Bedankt!! :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:14

Als je bedoelt dat ze gewoon lekker in de wei kan lopen: DOEN! Als ze anders op stal moet blijven staan, zou ik toch voor de paddock kiezen; beter iets dan niets en dan met ruwvoer. Overigens went ze uiteindelijk wel aan een bal ofzo, maar of ze er ooit mee zal spelen?

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 18:08

de keuze uit wei of paddock heb ik helaas niet.
Ik verzorg een manege paard en ze is dus nodig voor de lessen, en op het terrein zelf hebben we geen wei. In het weekend gaan ze wel naar de wei.
Maar dan laat ik haar gewoon niet meer haar eigen ding doen in de zomer omdat ze dan toch heel het weekend op de wei staat.
Maar in elk geval heel erg bedankt allemaal!