Hoeven uitkrabben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BoH_

Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 16:49

Ik heb een verzorgpony en die is heel erg vervelend met hoeven uitkrabben. :j
Ze gaat schoppen en rukt zo de hoef uit je handen.
echt irritant , je kan door gaan tot dat ze luistert maar er komt geen einde aan!! :(
Wat moet ik doen / Heeft iemand hier ervaring mee!?
X <3

MarliesV

Re: Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 17:24

Rustig blijven en oefenen met een ervaren persoon er bij.

In het begin even de hoef op tillen, rustig neerzetten en de pony belonen. Gaat het niet goed, negeren en vooral niet boos worden/slaan oid.

Gaat het goed dan dit elke keer uitbereiden, rust, hoef oppakken, even vast houden, neerzetten, belonen.

Hoe oud is de pony? En ging het eerst wel goed?

BoH_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 18:44

Hij is 6 en net ingereden ( eerst mishandeld dus daar kan het ook aan liggen!)
Bedankt voor je tips maar dit heb ik al gedaan( met ervaren personen) :)
Maar toch bedankt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:04

toch is les nemen de enige goede oplossing.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:11

Je moet zorgen dat hij naar jou gaat luisteren, dus je gaat veel oefenen.
Proberen om de hoef vast te houden, belonen als het lukt. en het is handig om even iemand
erbij te vragen zodat hij/zij je kan helpen met het een ofander.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:24

Vindt hij het wel goed als je de benen en hoeven aanraakt? Zo niet, dan moet je daar eerst mee beginnen, zorg dat je zijn benen gewoon aan kan raken totdat hij er niet meer op reageert. Dan even alleen een voetje optillen en als hij braaf is weer neer zetten en met rustlaten. Op die manier kan je het steeds verder opbreiden :)

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:09

of met zo'n stick die vaak gebruikt wordt bij NH en grondwerk. voetje aantikken en kijken of hij het optilt.
en dan belonen . een beetje zoals '' EllaBellaah''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:11

Niet de hoeven uitkrabben? Weet niet of je paard 24/7 buiten staat, maar in principe is het dan niet nodig.

Anne9941

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:14

Maartje1990 schreef:
Niet de hoeven uitkrabben? Weet niet of je paard 24/7 buiten staat, maar in principe is het dan niet nodig.

Dat kan toch niet joh?! Ook al staat ie altijd buiten dan moeten zijn hoeven nog gekrabd worden want er kunnen altijd steentjes inzitten zeg maar of ander iets...

Anne9941

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:15

EllaBellaah schreef:
Vindt hij het wel goed als je de benen en hoeven aanraakt? Zo niet, dan moet je daar eerst mee beginnen, zorg dat je zijn benen gewoon aan kan raken totdat hij er niet meer op reageert. Dan even alleen een voetje optillen en als hij braaf is weer neer zetten en met rustlaten. Op die manier kan je het steeds verder opbreiden :)

Ja mooi gezegd ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:22

Als ik er zo 1 heb en gewoon rustig oefenen niet voldoende werkt dan pak ik een halstertouw en leg deze in een lus rondom het been in de kootholte. Met de ene hand vraag ik een voetje en als dat goed gaat gebruik ik het touw niet. Begint de pony echter te trekken of uit te halen dan breng ik het halstertouw (dat ik al in de andere hand vast had) op spanning. Zo sta jij zelf veilig en leert het paard dat trekken of schoppen geen effect heeft, hij krijgt er immers zijn voet niet meer mee aan de grond.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:25

Doet ze dit alleen bij jou, of ook bij anderen? Anders probeert ze je misschien gewoon uit.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:35

BoH_ schreef:
Ik heb een verzorgpony en die is heel erg vervelend met hoeven uitkrabben. :j
Ze gaat schoppen en rukt zo de hoef uit je handen.
echt irritant , je kan door gaan tot dat ze luistert maar er komt geen einde aan!! :(
Wat moet ik doen / Heeft iemand hier ervaring mee!?
X <3

dat ken ik mijn lievelings paard van 6 doet jumping ik moet haar altijd kpoetsen maar als ik de hoeven wil doen diet ze dit
ik hef haar hoef op en 1 sec. later trekt ze hem met heel veel kracht terug en das kei ambetand

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:48

Anne9941 schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat kan toch niet joh?! Ook al staat ie altijd buiten dan moeten zijn hoeven nog gekrabd worden want er kunnen altijd steentjes inzitten zeg maar of ander iets...

Natuurlijk wel, modder komt in de hoef, zorgt ervoor dat de hoef vochtig blijft, zodra al dat vocht uit de modder is getrokken valt de modder eruit, eventuele steentjes zitten in de modder (niet in de hoef!) en dan komt er weer nieuwe modder in.

Ik krab de hoeven van m'n paarden nóóit uit behalve voordat de hoefsmid komt en ik heb nóóit steentjes, inderdaad alleen in de modder, maar niet in de hoef zelf.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:07

Ik moet zeggen dat ik ze ook niet dagelijks uitkrab hoor, maar ik controleer altijd even op steentjes of takjes ofzo. Heb namelijk liever zand en modder uit het land in z'n hoef zitten, dan de mest uit z'n stal. De zool van de hoeven ziet er door de modder in het land ook veel beter uit dan wanneer ze wat meer op stal staan en alleen in de paddock komen.
Dus ik zou als ik jou was ze wel elke dag even controleren, maar niet altijd uitkrabben, zelf doe ik dat eens per week ofzo.

sammy_rockeyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:32

De friese merrie die ik verzorg heeft dit ook gedaan nadat ze een hoefzweer had wat haar flink pijn deed. Ze.trok zich uit alle macht terug en er kwam ook geen einde aan... Wat ik uiteindelijk heb gedaan is "simpelweg" terug naar het begin. Even over de benen wrijven ik weet niet of ze dat allemaal goedvind? En zo langzamerhand richting de hoef gaan als ze probeert terug te trekken duidelijk zeggen "wees braaf" en weer opnieuw proberen als je haar hoef kan vastpakken kan je hem heel ietsjes boven de grond tillen als die het goed doet direct weer de hoef op de grond en uitgbreid belonen en dan zou ik de volgende dag weer rustig alles herhalen. Veel succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:35

Als je een paard hebt die echt en gericht trapt, is een verzorger in mijn ogen niet de aangewezen persoon om dit op te lossen.

In alle andere gevallen, wil ik verwijzen naar een eerder geplaatste reactie (met filmpjes). Bespaart mij weer tikwerk.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

En een aantal filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=bdfSQ_f0 ... re=relmfue

http://www.youtube.com/watch?v=OVpkitpo ... re=related

Ik zou zelf niet met een leadrope aan de slag gaan die nog aan het halster vastzit. Leadropes zijn doorgaans van nylon, als hij echt gaan hengelen kan dat brandwonden veroorzaken.
Maar filmpjes geven een idee
Dit is imo een oefening die je imo standaard bij een paard mee behoort te nemen. Het leert hem niet te gaan knokken als hij met zijn voet een keertje ergens in vastzit.

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:56

Je kan het paard eerst op de rug aaien, en zo steeds iets meer naar beneden gaan, totdat je merkt dat het paard druk wordt / raar gaat doen ofzo, dan stoppen. Als je dit vaak doet raakt het paard er gewend aan en kan je steeds een stukje verder gaan, net zolang tot je de hoef beet kan pakken en dan uitkrabben. Rustig praten kan ook wel helpen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:34

Ik zou niet stoppen op het moment dat het paard vervelend gaat doen bij aanraking. Het is beter om dan te stoppen met verder naar beneden gaan, maar je hand pas weghalen op het moment dat het paard weer rustig is. Anders leert hij dat vervelend doen betekend dat hij niet meer 'lastig gevallen' wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:54

Veiligheid voor alles, als een paard serieus ongezeglijk wordt op een moment dat jij je handen daar hebt waar hij het liever niet heeft, en dan gaat trappen, dan ben je met zijn hoofd verdacht dicht bij die achterbenen.

Gebruik de "approach and retreat" methode. Ga naar een plek toe waar hij het prettig vindt, tast je toe naar de plek waar hij het niet prettig vindt en ga vervolgens weer naar de plek waar hij de aanraking prettig vindt. Gaandeweg kun je steeds verder komen.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:50

Mijn paard vindt het ook niet prettig, zeker met z'n achterbenen kan hij nog wel eens schop-bewegingen maken. Heel rustig blijven, kalm praten en uitvoerig belonen als hij toch z'n been ontspant als ik m vast heb helpt. Na twee maanden gaat het al iets beter! :o

Nog een tip (weet dat ik hier commentaar op ga krijgen maar ik doe het lekker wel ;) ) is de hoeven uitkrabben na het rijden of longeren. Is bij mijn paard stuk spanning en die is hij vaak kwijt na het werken.
Beter is wel om het voor het rijden of longeren te doen ivm steentjes waar hij last van kan hebben bij het werken.

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:05

Je kunt de hoef nog een beetje op de grond laten rusten en dan uitkrabben, en dan langzaam steeds iets hoger optillen.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:53

ik heb het zelfde probleem bij een 6 jarige

Theemuts_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:28

Ik ook bij bijrijdpaardje. Die is 5! is gewoon een uitprobeerfase denk ik.

Ik zou goed gedrag belonen en niet opgeven. Want als je opgeeft, heeft je pony 'gewonnen' en weet 'ie dat ie er zo onderuit komt!