Mijn paard trapt met poetsen en hoeven uitkrabben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintvogel

Mijn paard trapt met poetsen en hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 00:04

Goedenavond
ik. Heb een vraag over mn trekpaard Bram
We hebben Bram nu 3 weken op stal hij is 12 jaar en eigenlijke niks gewend poetsen vind hij niks ik probeer het elke dag en ik kom nu tot de helft zeg maar zodra ik iets meer naar zijn achterhand kom schopt hij meteen ook wilt hij zijn hoeven niet laten uitkrabben het is echt een lief paard we willen er ook rijden en dat gaat redelijk alleen is hij voor bijna alles bang autoos gaat wel maar fietsen tractors en schaatsende mensen vind hij dood eng
Doordat hij zo enorm groot is ben ik soms best wel bang voor hem maar ik denk dat hij al die aandacht ook niet echt gewend is en echt een schatje is maar dat hij alles nog moet leren dus wat moet ik doen om zijn vertrouwen te winnen en zodat hij niet meer trapt ik wacht af op jullie antwoorden en hulp
Alvast hartelijk bedankt
Groetjes moos

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:16

Als je te bang ben evt. hulp er bij halen.

Ik heb zelf ook zo'n soort gevalletje gehad, maar dat was een tinker.
Heel lief karakter, maar ook niks geleerd. Wel een heel stuk jonger ;)
Ben eerst begonnen met een handschoen aan een stok. (handschoen opgevuld met hooi en toen met een touwtje aan de stok gebonden) je kan dan zelf op een veilige afstand blijven staan.
Trappen deed ze gelukkig niet, maar prettig vond ze het niet.
Toen ze eenmaal daaraan gewend was, ben ik het met m'n handen gaan doen. Alleen aanzitten en nog niet optillen. Toen dat goed ging, voetje vragen en daarna gelijk weer neer zetten. En dat ben ik steeds langer gaan doen en toen pas hoeven uitgaan krabben.

Uiteindelijk is met haar alles goed gekomen, wel wat ongeduldig bij de smid, maar geen rare dingen meer.

Je moet zeker niet te snel willen. Eerst goed vertrouwen winnen en denk ook aan je eigen veiligheid!

Ik heb hier zeker anderhalf à 2 maanden over gedaan. En de eerste keer bij de hoefsmid zelfs nog een tube tranqigel gegeven....
Laatst bijgewerkt door Shayla op 19-02-12 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Re: Mijn paard trapt met poetsen en hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:17

Ik zou hem terug doen naar de vorige eigenaar............

Paintvogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 00:23

Hey shayla
Dat met die handschoen aan een stok vind ik een goed idee en dat ga ik zeker proberen thkx en met de hoefsmid was hetveen heel probleem hij heeftv1voorbeen gedaan en is er toen mee gestopt omdat hij ongedurig was hij schopte toen niet eens later is er iemand bij geweest die veel met trekpaarden heeft gewerkt en die heeft 3 voeten kunnen kunnen doen alleen zijn linker achterbeen niet als je er naar wijst schopt hij al meteen dus ik hoop dat iemand de gouden tip heeft hiervoor nogmaals thkx

Paintvogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 00:25

Terug brengen naar vorige eigenaar willen we niet hij had het daar niet echt goed ofzo hij stond daarvecht niet op z'n plekkie

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:27

Graag gedaan ;)
Heb wel even getemt, je topic staat hier verkeerd, de Mods verplaatsen hem dan voor je ;)

Paintvogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 00:43

Ok thkx ja ik. ben nieuw en snap het nog niet helemaal :)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:17

Maakt niet uit, went vanzelf hoor ;)
Je hebt je topic nu geopend in het young rider gedeelte, dit is voor de jonge bokkers (tot 16 jaar geloof ik)
In je probiel zag ik staan dat je in de 50 bent. Dus zodra de mod het verplaats zal het waarschijnlijk naar omgang verplaats worden oid. ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:21

Je moet eerst om je gezin denken en dan om je paard. Als dat dier je ongelukkig trapt heb je een probleem. Zoals ik het lees, blinkthij in het geheel niet uit in betrouwbaarheid. Mi is het dan jammer, maar moet je je verantwoordelijkheid nemen naar je gezin. Was het een shet, zou ik er alles aan doen, een trekpaard zou er bij mij uitvliegen

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:54

YRT -> OPG

Paintvogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 14:14

Sorry ik snap dit bericht niet helemaal ben net nieuw hier groetjes moos

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:17

Dat betekent dat de Mod je bericht naar een ander subforum heeft geplaatst ;)
Klein verzoekje: zou je gebruik willen maken van hoofdletters/punten e.d.? Dan leest wat prettiger :)

Doet je paard dit al vanaf het begin? Ik denk dat het dit een kwestie is van consequent zijn en hem het vertrouwen geven dat er niks 'engs' gebeurt als je aan zijn benen zit. Ik vind de tip van Shayla een goede :j . Maar laat wel weten wie de baas is: trappen mag niet, daar komen ongelukken van.

Succes ermee. :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:20

Zou hier hulp bij inschakelen als je dit zelf niet aan durft / aan kunt.

Waar woon je ongeveer?

Paintvogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:13

We wonen in zaandam thkx voor je reactie

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:17

Heeft het paard niets aan zijn benen,rotstraal, mok oid, dat zie je misschien niet door z'n behang maar kan wel een reden zijn waarom je niet aan dat been kunt komen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:23

misschien kun je op marktplaats, of hier op boktmartk, een advertentie plaatsen / zoeken voor begeleiding!

Ik zelf help mensen hier ook bij, maar Zaandam is niet echt om de hoek..

wat ik zo uit je verhaal begrijp is dat Bram nog veel moet leren.. en daar heb je engelengeduld voor nodig. als je dat zelf al hebt, en je angst kunt laten varen.. dan kom je al een heel eind met alleen geduld. En rustig benaderen. Beginnen bij de billen, en steeds verder naar beneden. maar pas een stapje verder: wanneer Bram ontspant. Als hij nog gespannen is kun je niet naar zijn been..

Paintvogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:28

Thkx voor julli reacties
We hebben het vanmiddag met een stok met handschoen geprobeerd,en dat ging redelijk
Ik ben trots op hem
Maar ik blijf heel voorzichtig met hem
We willen er best wel iemand bij halen die er verstand van heeft
Maarja wie weet een goed iemand???
Groetjes moos

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:38

Een paard kan zijn achterhoeven pas geven als hij je echt vertrouwd. Met een achterbeen wat omhoog gehouden wordt is hij op zijn kwetsbaarst, hij kan dan namelijk niet meteen aan zijn stutten trekken. Bouw het rustig op, neem je tijd, wat kan jou het schelen als het pas over een maand lukt. Dat overleeft ie echt wel hoor. Beter dat dan dat je nu forceert en nog verder van huis raakt.