Probleem met trailerladen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

___Sanne

Probleem met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:14

Ten eerste: ik heb de zoekfunctie gebruikt en kon geen nuttige topics vinden over mijn specifieke probleem!

Het probleem is duidelijk: mijn paard wil de trailer niet in. Of beter gezegd, hij gaat met 2 voorbenen op de laadklep staan en verroerd zich dan niet meer. Hij ging eerst wel bijna helemaal in de trailer maar toen ging hij zo snel weer eruit dat we nog niet de achterstang vast konden maken...
Mijn probleem is dat Zantos voor de trailer met zijn achterkant helemaal scheef gaat zodat hij dus niet de trailer in kan lopen. Gaat hij wel recht naar de trailer dan zet hij dus 2 benen op de voorklep en is hij er klaar mee.
Ik heb Zantos vanaf augustus en vanaf dat hij op stal aankwam (met een geleende trailer), zijn we niet meer met een trailer in aanraking gekomen. Op weg naar stal is er niks gebeurd, we hebben niks gevoeld en ook niet plotseling hoeven remmen.

Wat we hebben geprobeerd:
- Eerst laten snuffelen aan de trailer omdat hij nog nooit in deze trailer is geweest.
- En ten eerste grondwerk (via de Monty-Roberts manier). Dat gaan helemaal goed, tot het moment dat hij echt de trailer in moet. Ik hou geen constante druk, beloon hem als hij een stapje op de laadklep zet.
- Met deurtje dicht/open.
- Met longeerlijn vanachteren. Dit werkte niet. We hebben nog geen 2 longeerlijnen tegelijk geprobeerd maar ik denk zelf dat het niet gaat werken ook met 2 lijnen niet.
- Met een longeerlijn aan zijn halster, zodat ik gewoon de lijn liet vieren als hij op de laadklep bleef staan en hem vanuit de trailer probeerde naar binnen te krijgen.
- Lokken met wortels, hij wil ze wel maar als hij daarvoor de trailer in moet dan denkt hij 'laat maar zitten'.
- Verschillende aanlopen, korte draai, grote draai enzovoort.

We hebben een 1,5 paards trailer (verhoogd omdat Zantos wel 1.80 m is). Ik ga morgen vragen of ik de extra grote trailer van de staleigenaar mag lenen om te kijken of hij daar wel in wil, maar ik vroeg me af of jullie nog extra tips hebben zodat hij uiteindelijk wel in onze eigen trailer gaat!
Laatst bijgewerkt door ___Sanne op 08-01-12 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Joline_

Re: Probleem met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:18

Ik denk toch dat grondwerk wel de oplossing kan bieden. Ik grondwerk alleen niet via de monty roberts
'manier' maar dmv parelli en inzichten van de 27ranch.
Volg eens een cursus, of laat iemand komen om samen aan het trailer probleem te werken.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:24

samen met 2 andere proberen
jij houd je paard vast en de 2 andere houden elkaars hand vast gaan schuin achterhem staan hand onder zijn bil en iets omhoog proberen te trekken

trailer tegen een muur zetten zodat hij er max aan 1 kan lang kan,

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:26

veranadautje schreef:
jij houd je paard vast en de 2 andere houden elkaars hand vast gaan schuin achterhem staan hand onder zijn bil en iets omhoog proberen te trekken

Doe dit alsjeblieft niet.

Je bent goed bezig, maar leg er niet te veel focus op.

Kijk eens naar Eddy modde, die werkt volgens methode van parelli.
Ik weet nog wel wat mensen die je kunnen helpen als je daar interesse in hebt

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:31

Ik heb ook 'les' gehad van iemand die bij Eddy modde getraint heeft. Super relaxt, ontspannen en vooral
niet gehaast.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:33

Heb je al geprobeerd om met een 2 paardstrailer er eerst een ander paard in te zetten?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:34

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:37

Alicia2u schreef:
Eddy Modde heeft ook een gratis ebook op zijn website over trailerladen: http://www.diagonaal-paardenvervoer.com ... eddy-modde
Ik kan het je hem zeker aanraden! Via pb heb ik filmpjes van Eddy die met het paard van een vriendin van mij werkt.

He, jij ook hier ;)

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 17:43

Maritje1991 schreef:
veranadautje schreef:

Doe dit alsjeblieft niet.

Je bent goed bezig, maar leg er niet te veel focus op.

Kijk eens naar Eddy modde, die werkt volgens methode van parelli.
Ik weet nog wel wat mensen die je kunnen helpen als je daar interesse in hebt

Ik was ook niet van plan om het advies van veranadautje op te volgen. Het doel is voor mij dat Zantos zélf de trailer in wil, niet dat het elke keer een heftige strijd wordt.

(Iedereen wel bedankt voor de reacties trouwens!)

Nu ga ik alle links even bekijken :) En vanavond bij een extra grote trailer proberen, kijken of hij dan wel wil. Dan weet ik dat het aan onze trailer ligt hoogstwaarschijnlijk.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:50

Aller eerst super dat je een definitieve oplossing wil zoeken i.p.v. de strijd aan gaan.
Mijn paard wou de trailer ook niet op en als ik haar na veel geduld erop had schoot ze er razend snel af. Ik heb Edith van http://www.begrijpjepaard.nl/ laten komen en na 3 sessies kan ik nu helemaal probleem loos zelf laden en afladen. Ik kan wel uitleggen hoe het bij mij is gegaan maar ik denk dat je het beste een ervaren persoon kan laten komen om je te helpen. Het belangrijkste is namelijk timing en je eigen houding. Als jij twijfeld dan twijfeld je paard als jij te vroeg een correctie geeft is de reactie wellicht zo groot dat je weer een paar passen terug bent in de oefening. Werk overigens met een lange lijn geen halstertouw zodat je deze kan laten vieren als je zelf in de trailer blijft staan. En gebruik zijwaartse "druk" een muur of hindernis bijv zodat hij er niet langs kan laden zonder zij of achter druk komt later pas ;)

mizzwizzyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:50

Ik denk dat je probleem ook met grondwerk aan kan pakken. Het is niet alleen dat de bedoeling dat je paard 1 keer in de trailer ingaat idd. Het is de bedoeling dat de trailer niet meer eng is. En dit heeft training nodig, dit lukt je niet in 1 keer. De manier op welke training is aan jou. En je kunt idd veel op internet lezen over Parelli, Emile Voes en nog andere. En dan kies je de methode en begleiding die jij denkt dat past bij jou en je paard. Ik raad het je wel aan om hulp in te schakelen. Er zijn genoeg mensen op bokt die je kunnen begeleiden hierin die er ervaring mee hebben. Coco Chanel is er 1 van. En zo zijn er nog meer. Succes!

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:01

ik heb(half had) hetzelfde probleem sorry als dit al gezegd is maar :
geduld is de sleutel :j
ik maak altijd een bak brokken voor mijn pony klaar en zet die helemaal bovenaan de laadklep net in de trailer zodat ze er bij kan als ze maar 2 beentjes op de klep zet als ze dan een hapje probeert te nemen dan trek ik de bak iets naar achter en geef haar een klein beetje brokjes ,
het duurt een poos maar uiteindelijk met veel vertrouwen geduld en tijd heb ik haar in de trailer gekregen waar ze heel snel ook weer uit was ... dan zette ik haar weer erin (met ve3 tijd) en liet ik haar rustig uit de bak eten de stang ging er nog niet achter want als ze ook maar een elud acter zich hoort rent ze er uit ,
we hebben het haar verder geleerd door haar billen te aaien als ze bij mij in de trailer stond te eten en uiteindelijk dat als ze in de trailer stond , halster touw aan de ene kan van trailer vast knippen pony erin lopen en laten eten .
dan langzaam het halstertouw achter haar kont langs als een soort stang en wanneer ze dan merkte dat ze in de trailer stond en er iets achter zat probeerde ze rustig achteruit te lopen en eruit te komen maar toen ze voelde dat ze niet terug kon bleef ze netjes staan hield mijn vader het halster touw vast deed mijn moeder de stang erachter en knipte het touw los en ging de klep omhog :)

gewoon heel veel geduld en er tijd voor vrij maken :j

succes verder !

sorry voor de spelfouten en weinige leestekens maar op mobiel typt het niet zo makkelijk :o

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:05

het klinkt hier boven trouwens alsof ik mijn pony echt dwing en opsluit ... dat is niet zo ;)
tenminste ik ervaar het als een vriendelijke manier zonder echte dwang :j maar het komt natuurlijk ook anders over dat als je er naast staat dan dat je het leest ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:20

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 07:37

Bedankt voor alle reacties!

Gisteren hebben mijn stalhouders geholpen, en Zantos stond in 2 keer zo op de trailer! Hij had duidelijkheid nodig, het was gewoon eigenwijzigheid dat hij niet de trailer in wilde.
De stalhouder deed eerst een soort grondwerk waarin hij Zantos aanwijzingen leerde om zijwaarts, voorwaarts en achterwaarts te gaan. Daarna hebben we de trailer zo gezet dat hij aan de rechterkant niet kan uitzwaaien. Toen liep Zantos dus de tweede keer er zo in. Gisteravond zijn we nog met Zantos naar het KNHS-centrum geweest en op de terugweg liep Zantos er met mij en mijn vader ook makkelijk in!
Dus het was waarschijnlijk net dat beetje leiderschap wat ik dus miste :)

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 07:38

xannex123 schreef:
het klinkt hier boven trouwens alsof ik mijn pony echt dwing en opsluit ... dat is niet zo ;)
tenminste ik ervaar het als een vriendelijke manier zonder echte dwang :j maar het komt natuurlijk ook anders over dat als je er naast staat dan dat je het leest ;)

Ik vind het verhaal niet dwingend overkomen hoor :) Wij deden ook met een touw eerst erachter en daarna de stang.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 07:40

Amalarab schreef:

Dat paard accepteert of snapt het doel van het zweepje niet...Het zweepje is alleen een aanwijzing dat hij voorwaarts moet maar als je dat niet eerst met grondwerk oefent dan snapt het paard het niet en krijg je dit soort dingen.
:n

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 08:00

gewoon oefenen met de stalhouder de rest weg sturen, paard kijkt alleen naar de mensen achter hem en niet naar de trailer, paar keer oefenen en veel aan raken als hij er op loopt, geluit maken met de stang als hij er in en uit loopt, tot hij blijft staan, dan een keer als je zeker ben dat hij blijft staan dan de stang er achter doen, even laten staan, ze duwen meestal 2/3 keer tegen de stang en blijven dan staan, de stang er weer uit en nog een paar keer oefenen, daarna als je er achter/ naast de klep blijft staan praten, gaat hij er zelf in en uit lopen, ik heb wel altijd iemand in de trailer staan met een emmer appeltjes en biks.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:01

___Sanne schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Gisteren hebben mijn stalhouders geholpen, en Zantos stond in 2 keer zo op de trailer! Hij had duidelijkheid nodig, het was gewoon eigenwijzigheid dat hij niet de trailer in wilde.
De stalhouder deed eerst een soort grondwerk waarin hij Zantos aanwijzingen leerde om zijwaarts, voorwaarts en achterwaarts te gaan. Daarna hebben we de trailer zo gezet dat hij aan de rechterkant niet kan uitzwaaien. Toen liep Zantos dus de tweede keer er zo in. Gisteravond zijn we nog met Zantos naar het KNHS-centrum geweest en op de terugweg liep Zantos er met mij en mijn vader ook makkelijk in!
Dus het was waarschijnlijk net dat beetje leiderschap wat ik dus miste :)

Mooi zo! En deze weg nu volhouden, regelmatig oefenen en niet alleen erop als je weg moet. Fijn om te horen dat het nu beter gaat, gaat hij er ook rustiger af?

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 19:39

Hij ging heel erg rustig achteruit :) Hij wacht echt totdat ik hem naar achteren stuur dus dat is helemaal super!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:13

Super! Zo zie je maar dat geduld loont ;)