staartbijten tijdelijk of slechte gewoonte die blijft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

staartbijten tijdelijk of slechte gewoonte die blijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 18:39

Geen idee of het hier goed staat, anders even verplaatsen.

Ik kwam vandaag bij mijn pony en zag tot mijn grote schrik dat zijn mooie volle shettestaart aangevreten is.
Dit is op eens nacht gebeurd en er is al ruim 15 cm vanaf.
Nu wil ik geen drastische maatregelen zoals de paardjes uit elkaar halen of een graasmasker om bij het veulen, maar ben bang dat ik dadelijk een mini trekpaardje heb :')
Voor even komen we daar ook nog over heen, ze zijn gewoon heel leuk met elkaar.
De boosdoener is een 1 jarige (iets ouder) merrie, ze staan overdag met z'n 4en op de wei en snachts staat mijn shet met die merrie.
We willen dit graag zo houden, alleen.............zal die merrie dit blijven doen of zal het iets tijdelijks zijn.
Ook zijn we bang dat ze bij die andere twee begint.
Ik heb met hoeventeer streepjes getrokken in de straat van mijn pony. zodat het vies smaakt.
Ik ga vrijdag de schade weer opnemen.
Oja, zal vlechten helpen of vreten ze dan de hele vlechten eruit?

jesito

Re: staartbijten tijdelijk of slechte gewoonte die blijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 20:26

Niemand hier verder ervaring mee???
Ik lees wel een hoop over wat je er verder in kan smeren maar niks echt over of dit gedrag weer weg gaat.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:14

Ik zou er ook niet veel over weten...
Alleen dat veulens het soms bij hun moeder doen..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:17

Bij ons willen de veulens het nog wel eens doen, wanneer ze te weinig te doen hebben op het land (gras te kort naar hun zin.. }> )
Maar in principe zijn dit alleen de veulens en niet de oudere! Dus durf niet te zeggen of ze het zal blijven doen. Wij willen wel eens hertzolie (als ik het zo goed schrijf?!) in de staart doen. Errruuug vies spul, maar het helpt wel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:19

ik heb er wel ervaring mee en toch is het wel vaak een tekort aan ruwe celstof.
het gras is te fijn of je geeft te fijn ruwvoer.
oplossing is stro bijvoeren of flink grof ruwvoer waar ze heel lang op moeten kauwen.

dan kan er nog een mineralentekort zijn waardoor ze dus staart gaan eten omdat daar mineralen in zitten.
een simpele liksteen kan soms de behoefte bevredigen, en zeker naarlingen :P zitten de eerste paar dagen echt veel bij zo'n steen!

dan zeker tijd om heel goed te ontwormen op spoelworm,die zijn vervelend in de maag en jongere dieren gaan dan dus staarthaar eten om zo de wormen uit hun darmen te krijgen.

kijk dus of je deze 3 zaken goed voor elkaar hebt en zorg voor voldoende afleiding, is er te weinig ruwvoer voor handen dan gaan sommige dieren uit verveling staart eten omdat de structuur lijkt op ruwvoer.

succes!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 22:52

Ruwvoer krijgen ze naar mijn mening genoeg, ze staan op niet echt een volle wei maar er staat wel genoeg te knabbelen.
Daarbij krijgen ze smorgens en savonds best nog wat hooi en als het ras echt te kort is smiddags ook.
Misschien inderdaad eens een zoutblokje neerleggen.
Moet ik alleen overleggen want het is niet mijn paardje die het gedaan heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:46

en ontwormen?
dat zit ook goed?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:01

Ik heb stage gelopen bij een dresuurstal en daar zaten ze met een soortgelijk probleem.
alleen was het hier het geval dat de veulens de boosdoeners waren.
We hebben toen een vis gekocht, even laten drogen en dat hebben we in de staart gevlochten.
Verder hadden we ook een spuitbus met spul erin (is gewoon in de winkel te koop) waardoor het ook hartstikke vies zou smaken.
nou, dat kon ik me goed voorstellen, want de geur was niet te harden :')

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 15:56

ellepel schreef:
en ontwormen?
dat zit ook goed?

Ze heeft laatst wormpjes gehad en is hiervoor behandeld onder advies van de dierenarts.
Er is niks meer vanaf en bij de andere paarden doet ze het niet en de manen van mijn shet is ze ook nog niet aan geweest.
Maar even afwachten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 15:56

Tigress schreef:
Ik heb stage gelopen bij een dresuurstal en daar zaten ze met een soortgelijk probleem.
alleen was het hier het geval dat de veulens de boosdoeners waren.
We hebben toen een vis gekocht, even laten drogen en dat hebben we in de staart gevlochten.
Verder hadden we ook een spuitbus met spul erin (is gewoon in de winkel te koop) waardoor het ook hartstikke vies zou smaken.
nou, dat kon ik me goed voorstellen, want de geur was niet te harden :')

Dit is ook een merrie van 1 jaar en 3 maandjes.

Romeo98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:13

Het veulen van me vriendin deed dit ook zowel bij de friese mama als bij de shetlander _-:( Beide hadden veel manen en staart... We hebben er spul op gespoten tegen kribben bijten. Nou het stonk echt mega erg maar het veulen gaf er dus nix om. Dus helaas blijft hij bijten. Zal die gedroogde vis ook eens onthouden :+

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:20

Mijn veulen van 4 maanden bijt de manen en staart van me merrie(haar moeder) ook helemaal op.
En bij mij is het zo wat je er in smeert, hertshoornolie, antibijt spray, azijn ze bijt overal doorheen kan er blijkbaar niks schelen.

Een echte grote dode vis? Bah zou het niet erin durven doen hahaha.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:07

Het zou ook kunnen dat ze mineralen/zouten nodig hebben (Paarden die staarten eten)...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 08:24

Laaavo schreef:
Het zou ook kunnen dat ze mineralen/zouten nodig hebben (Paarden die staarten eten)...

Ja dat klopt dat zei ellepel volgens mij ook al.
Ik heb er dus hoeventeer in gedaan en ze is er niet meer aan geweest (afkloppen)
Niet de hele staart drenken in teer, maar gewoon wat striemen buitenom maken.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:32

Helaas gaat dat bij die van mij niet werken, haflinger met witte manwn :p

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 18:10

Mijn shet is ook een vos met witte manen en staart.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:16

je zou ook eens varkensgal kunnen proberen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:48

Ik gebruik altijd finalgon tegen dieren die ergens aan vreten waar ze niet aan mogen vreten. Katten aan planten, honden aan autobekleding, veulens aan staarten, paarden aan hout en noem zo maar op. Het is eigenlijk een spiersmeermiddel maar het brand verschrikkelijk op de slijmvliezen.

Helaas was het in Nederland niet meer verkrijgbaar en heb ik vorig jaar een tube via ebay Duitsland gekocht. Ik dacht ik zal eens kijken of ik nog een link kan vinden en tot mijn verbazing vind ik het op een Nederlandse site.

https://dinxper.com/nl/shop/59/61/gewri ... 0/finalgon

Ik doe een streep van een cm of tien in een plantenspuit en doe daar wat warm water bij even schudden en sproeien maar. Wel je handen heel goed wassen na gebruik

Er zijn meer mensen op bokt die hier goede ervaringen mee hebben, gebruik de zoekfunctie maar eens

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 18:27

yvonnedv schreef:
Ik gebruik altijd finalgon tegen dieren die ergens aan vreten waar ze niet aan mogen vreten. Katten aan planten, honden aan autobekleding, veulens aan staarten, paarden aan hout en noem zo maar op. Het is eigenlijk een spiersmeermiddel maar het brand verschrikkelijk op de slijmvliezen.

Helaas was het in Nederland niet meer verkrijgbaar en heb ik vorig jaar een tube via ebay Duitsland gekocht. Ik dacht ik zal eens kijken of ik nog een link kan vinden en tot mijn verbazing vind ik het op een Nederlandse site.

https://dinxper.com/nl/shop/59/61/gewri ... 0/finalgon

Ik doe een streep van een cm of tien in een plantenspuit en doe daar wat warm water bij even schudden en sproeien maar. Wel je handen heel goed wassen na gebruik

Er zijn meer mensen op bokt die hier goede ervaringen mee hebben, gebruik de zoekfunctie maar eens

Dit spul ken ik inderdaad en heb ik eerst ook gehad toen mijn eigen veulen bij de moeder begon te knabbelen en het bijt vreselijk.
En ik wist inderdaad ook dat het hier niet meer verkrijgbaar was, fijn om te weten dat dat dus wel nog zo is.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 07:45

volgens mij is het bij veel veulens dat ze staarten kapot bijten