paard met spierpijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rosa_emmelie

paard met spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:38

hallo bokkers

mijn pony heeft heel erg last van sprierpijn.
ik ga op ponykamp met hem dus ik ben al begonnen met elke dag proberen te beweegen maar doordat hij dat niet zo gewend is en normaal maar 3 keer per week word gereden heeft hij nu erg last van spierpijn.
ik hoop dat jullie iets weten wat erg goed helpt tegen spierpijn.
ik had ook al iets bedacht als rekken en strekken maar iik weet neit zo veel manieren hoe je dit moet doen!

hebben jullie tips?

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:43

Als het nu al fout gaat en nog op ponykamp moet doe je echt wat verkeerd.
Rustig opbouwen, conditie krijg je niet door ineens minuten lang te gaan galopperen, alleen maar bevangen paarden (inclusief DA rekening)

Hoe weet je trouwens zo zeker dat het spierpijn is?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:44

Ik denk dat jij het ook niet erg prettig vind als jij spierpijn hebt en je ineens rek- en strekoefeningen moet gaan doen ;)
Als je de training goed had opgebouwd had je paard nu geen last van spierpijn :)
Staat je pony op t land overdag?

Silly1972

Re: paard met spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:48

Ik ben het met bovenstaande eens, maar wat je paard nog een beetje kan helpen is spiercomposum of electrolyten.

Maar eignlijk had dat niet nodig moeten zijn en had je veel eerder moeten beginnen met trainen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:32

Hoi Rosa_Emmelie.

Goed dat je je pony aan het voorbereiden bent op het ponykamp. Hoe lang heb je nog voor het begint?
Er is niets mis mee om van 3 dagen rijden in de week naar bijna alle dagen te gaan, als je het maar niet te gek maakt. Dus elke dag even kort rijden waarbij je geen nieuwe en zware oefeningen van hem vraagt, dat is een prima voorbereiding voor je ponykamp.
Spierpijn krijgen ze meestal van nieuwe oefeningen of van langdurige belasting.

Om je een beetje te helpen om een schema te maken om je pony in conditie te hebben voor het ponykamp moet ik eigenlijk wel een paar dingen weten:
Hoe lang heb je nog voor het kamp begint?
Hoe lang rijd je die 3 dagen in de week normaalgesproken?
Welke oefeningen doe je? Loopt je pony aan de teugel, doe je ook al zijgangen? Spring je?

In het algemeen raad ik je aan:
Ga 6 dagen in de week rijden. 3 dagen wat meer, zoals je gewend bent. En 3 dagen een half uurtje licht werk. Houd goed in de gaten of het niet teveel wordt voor je pony. Ga dan een dag tussendoor alleen stappen.
Strekoefeningen voor een paard kun je o.a. rijden door je paard te laten halsstrekken met zijn neus dicht bij de grond. Dit kun je in stap, draf en galop doen. Zo strekt het paard zijn rug en halsspieren. Als je op deze manier voltes rijdt strek je de buitenkant nog extra. Probeer goed aan te voelen hoe ver je kunt gaan omdat je pony al wat spierpijn heeft. En altijd eerst een warming up voor je gaat strekken, dus nadat je even gereden hebt.

Je kunt je pony ook masseren. Daarvoor heb je ook speciale vloeistoffen die de doorbloeding bevorderen, zoals “my favourite fluid”. Voor zowel de massage als de fluid is het nog maar de vraag of die tot diepere spierlagen doordringen, maar dan heb jij er in ieder geval alles aan gedaan en je bent ook lekker met je pony bezig.

Asyaa schreef:
Als het nu al fout gaat en nog op ponykamp moet doe je echt wat verkeerd.
Rustig opbouwen, conditie krijg je niet door ineens minuten lang te gaan galopperen, alleen maar bevangen paarden (inclusief DA rekening)

Hoe weet je trouwens zo zeker dat het spierpijn is?
Wie zegt dat ze ineens minuten lang gaat galopperen? En waar haal je het in hemelsnaam vandaan dat paarden daarvan bevangen raken?
Ik vind dit wel een erg negatieve reactie op een meisje van 13 dat nieuw is op bokt en dat om tips vraagt voor haar pony met spierpijn. Ik kan jouw leeftijd helaas niet lezen, misschien ben je ook nog heel jong…

Jammer, die reacties met alleen commentaar en geen tips.
En we weten nog helemaal niet òf de TS ineens teveel is gaan doen met haar pony of dat het beestje er misschien erg gevoelig voor is…

Succes, en veel plezier op ponykamp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:42

@Motje11
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=188
:)
Ik heb een vermoeden dat dat haar manier van trainen is, of het zeker is weet ik niet, daar kan zij zelf meer over zeggen in een reactie. Daarbij de tip dat dat laatste als persoonlijke aanval kan worden opgevat door iemand met lange tenen ;)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:00

Asyaa schreef:
Nou, je had me mooi te pakken want ik heb het hele stuk twee keer gelezen en het staat er dus echt niet.

Asyaa schreef:
Daarbij de tip dat dat laatste als persoonlijke aanval kan worden opgevat door iemand met lange tenen ;)
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met "dat laatste". Mijn opmerking over je mogelijke leeftijd? :D Nou, als ik weet dat jij bijv. 12 bent dan zal ik iets anders op je reageren dan als ik weet dat je volwassen bent. :D

Ik vind het gewoon rot voor de TS dat er zo gereageerd wordt op een vraag om hulp. En ik bedoel niet alleen jouw antwoord. Lees de antwoorden maar eens door, daar heeft dat meisje toch niets aan? (spiercomposun en electrolyten daargelaten)

Fien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:16

Ik ben het met het opbouwschema van motje eens.
Ik zou ook zorgen voor wat afwisseling, misschien ook een keer longeren of een (stap) buitenrit?

Als je nou elke keer voor het rijden ook met je hand over je paard voelt, net als poetsen maar dan met je hand, dan leer je heel goed hoe de spieren van jou pony aanvoelen en wanneer het dus anders is dan anders.
Meestal voelt het bij spierpijn dan wat harder aan, en je pony kan wat geirriteerd reageren, soms heel subtiel.
Als dat zo is weet jij wat je de vorige dag aan training hebt gedaan,dan weet je voor de volgende keer dat het dus zwaar was voor je pony.
En zwaar is niet erg, als het maar niet elke dag is. ;)
Bij een zware inspanning is het goed om de dag erna licht te bewegen, bijvoorbeeld zonder bijzet aan de longe of een rustig buitenritje.
De tweede dag is de spierpijn het ergst, dat is goed om te weten. Dan kan je de pony bijvoorbeeld vrij geven als ze in het land staat, of als ze op stal staat met haar wandelen of in de paddock.

En zorg ervoor dat je een goede warming up en cooling down doet; 10 minuten stappen aan het begin en eind van je training.

Succes met het opbouwen en alvast veel plezier met ponykamp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:34

@Motje11
Tying-up, ook wel spierbevangenheid
Eerste zin :)

In jip en janneke taal: je paard heeft geen conditie, daarom train je hem. Echter heeft hij ook geen grote spieren met bijbehorende doorbloeding. Als iemand met inniminni armpjes 50 kilo moet tillen lukt het diegene wel als zn leven ervan af hangt, een professionele powerlifter doet het echter makkelijker. Als je nu opeens het werk gaat vragen voor een getraind paard aan een niet getraind paard dan is de doorbloeding niet goed, krijg je problemen met suikers en melkzuur. (melkzuur ~ spierpijn)

Daarbij even de uitleg: ik ben geen DA, ik ben niet eens een 'expert', ik heb het paard niet gezien, ik ken TS niet, ect. ik lette alleen wel eens op tijdens biologie lessen, en heb dus ook de lessen van aerobe en anaerobe verbranding. Het eerste wat echter in mn opkwam was tying-up, of dat klopt moet TS uitzoeken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:49