Oplossing voor paniekpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nokehh

Oplossing voor paniekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:40

Ieder weekend ga ik met mijn paard rijden op de hei en in het bos. Drie weken geleden is hij in een extreme paniek naar 2,5km naar huis gerengalopt over een recht, smal pad waar hij verschrikkelijk goed vaart kon maken. Het was echt verschrikkelijk, ik kon helemaal niets, niet omtrekken of iets. Helemaal machteloos. Hij schrok van een vrouw met een felrode jas, die met haar nordic walking stok stond te zwaaien. Maar, sinds dat avontuur had hij een dik achterbeen.

Afgelopen zaterdag kwam de hoefsmid toevallig, Jacco's been was niet goed voelbaar dik meer en hij zei dat ik hem wel weer rustig aan op kon gaan pakken. Gisteren, zondag, ben ik weer alleen met hem de hei op gegaan. Op hetzelfde punt op de hei als een paar weken daarvoor 'schrok' hij van een groep mountainbikers. Die dag was er een wedstrijd over een groot deel van de ruiterpaden op de hei... Hij had echt een extreme paniekaanval en ik kon hem niet kalm krijgen. Dit keer is het hem echter niet gelukt om om te draaien en naar huis te rennen. Na wat gespring/galoppeer/plotselinge stilstand kreeg ik hem een soort van vooruit in een zeer opwaarts drafje. Toen hij echter weer mountainbikers aan zag komen ging het weer mis. Uiteindelijk ben ik de hele hei zo overgesprongen. Hij was echt doodsbang, heel z'n borst en hals schuimden ervan. Ik hield hem bijna niet. Ik wist dat er verderop een boerderij stond en daar heb ik hem naartoe gestuurd in de hoop op hulp, helemaal terug naar Riel gaan zou nooit meer zijn gelukt. Toevallig stond de eigenaar in de tuin te werken, ik weet niet hoe ik Jacomir dat erf op heb gekregen maar het is gelukt. Die man probeerde Jacco op te vangen wat uiteindelijk lukte. Heelhuids ben ik van die zwetende, neurotische, springende, spierbundel afgekomen. Snel zadel eraf en hoofdstel af en losgelaten in het weiland van die boer. Hij heeft daar een half uur aaneen door dat weiland gegaloppeerd. Hij was zeiknat, zelfs z'n gezicht zweette. Hij heeft daar met z'n voorbenen nog vastgezeten in het prikkeldraad van de omheining. Echter geen wondjes aan over gehouden, wonder boven wonder. Ik heb mijn ouders gebeld en de eigenaren van het andere paard dat bij Jacomir op stal staat en die kwamen met de trailer. Thuis, toen we de trailer open deden wilde hij er meteen uit toen hij z'n vriendinnetje de ezel hoorde. Maar hij zat nog vast, hij is toen half steigerend de plank af gedonderd.

Thuis is Jacomir nu rustig. Zijn beide achterbenen zijn nu weer dik. Hij vertrouwd me echter buiten het hek totaal niet meer, ik hem ook niet. Een collega van mijn moeder opperde de volgende keer dat ik buiten ga rijden een Thiedemann teugel eraan te hangen. Ik denk echter dat dit niet de juiste oplossing is.

Heeft er iemand enig idee hoe ik dit aan kan pakken? Ik zit er verschrikkelijk mee en ben behoorlijk bezorgd.

Caira

Re: Oplossing voor paniekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:54

rust rust rust en nog eens rust. Je zult hem echt opnieuw moeten opleren en zorgen dat hij jou gaat vertrouwen, voorlopig zou ik alleen maar wandelingen gaan maken met jou ernaast en vooral veel grondwerk om een duidelijke band op te bouwen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:55

jeetje wat een heftig verhaal zeg!!

allereerst een vraagje; je schrijft steeds over hoe hij zich voelde maar nergens over hoe jij je voelt..
Hoe ging je er de tweede keer op zitten? Hoe voelde je je toen hij zo over de ze*k was?
Hoe gedroeg jij je toen?

wat ik zou doen, en uiteraard ieder z'n eigen ding hoor;
Ik zou starten met bach bloesem. Ik heb zelf erg veel plezier van minimulus, welke
helpt tegen angst voor het bekende (fietsers zou ie toch wel moeten kennen ;) ).
Mijn paard kijkt nergens meer van op en dat terwijl ze eerst nog wel eens wou
schrikken van vuilnisbakken e.d.
Uiteraard is de rescue ook wel wat voor jullie (misschien ook voor jezelf?)

Daarnaast zou ik volgende keer niet alleen gaan.
Ik zou een heel betrouwbaar paard meenemen welke zich niet op laat fokken door
die van jou.
Ga eerst gewoon eens even samen een stapritje maken, de rust er weer in brengen. Ook bij jezelf.
De keer erna pas weer een drafje en misschien een klein galopje.
Pas als dat goed gaat zou ik weer alleen een ritje gaan maken.

voor wat betreft de hulpteuegel;
wat deed ie met zijn hoofd toen ie probeerde er vandoor te naaien?
Deed ie die in de lucht dan zou een martingaal handig kunnen zijn,
strekte ie zn hals en ging naar voren hangen dan zou een
thiedeman kunnen helpen.

wat je ook besluit te doen, ik zou je aan willen raden
om terug te gaan naar de basis en de rust er in te brengen.

Sterkte!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:55

Ga in ieder geval de volgende keer samen met een ander paard dat super stabiel is. Je paard en jij moeten weer vertrouwen in elkaar krijgen, en dat gaat het beste als je paard een soortgenoot heeft om op te bouwen. Dan kunnen jullie beide je rust weer vinden, en vanuit daar kleine stukjes samen op pad gaan. Eerst door zelf op kop te rijden, daarna met wat afstand, en uiteindelijk, na een paar keer, weer alleen.

Nokehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:01

zodiacje schreef:
jeetje wat een heftig verhaal zeg!!

allereerst een vraagje; je schrijft steeds over hoe hij zich voelde maar nergens over hoe jij je voelt..
Hoe ging je er de tweede keer op zitten? Hoe voelde je je toen hij zo over de ze*k was?
Hoe gedroeg jij je toen?

wat ik zou doen, en uiteraard ieder z'n eigen ding hoor;
Ik zou starten met bach bloesem. Ik heb zelf erg veel plezier van minimulus, welke
helpt tegen angst voor het bekende (fietsers zou ie toch wel moeten kennen ;) ).
Mijn paard kijkt nergens meer van op en dat terwijl ze eerst nog wel eens wou
schrikken van vuilnisbakken e.d.
Uiteraard is de rescue ook wel wat voor jullie (misschien ook voor jezelf?)

Daarnaast zou ik volgende keer niet alleen gaan.
Ik zou een heel betrouwbaar paard meenemen welke zich niet op laat fokken door
die van jou.
Ga eerst gewoon eens even samen een stapritje maken, de rust er weer in brengen. Ook bij jezelf.
De keer erna pas weer een drafje en misschien een klein galopje.
Pas als dat goed gaat zou ik weer alleen een ritje gaan maken.

voor wat betreft de hulpteuegel;
wat deed ie met zijn hoofd toen ie probeerde er vandoor te naaien?
Deed ie die in de lucht dan zou een martingaal handig kunnen zijn,
strekte ie zn hals en ging naar voren hangen dan zou een
thiedeman kunnen helpen.

wat je ook besluit te doen, ik zou je aan willen raden
om terug te gaan naar de basis en de rust er in te brengen.

Sterkte!

Heel erg bedankt alvast!
Ik ben niet bang van een paard dat op hol slaat en ging dan ook aanvankelijk relaxt op pad. Ik heb altijd geleerd zelf zo goed mogelijk kalm te blijven als een paard angstig is, dus dit heb ik verder zo aangepakt tijdens zijn gedoe.
Toen hij ervandoor ging stond z'n hoofd er bovenop.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:44

Tjaaa wat jij hier allemaal opnoemt dat er allemaal kan misgaan, wat denk je nu zelf, wie is hier diegene die er schuld aan heeft ??????????
Niet het paard hé, die is gewoon paard geweest, jij hebt hem eigenlijk niet de leiding gegeven die hij nodig heeft, er was totaal geen controle, .....
Dus leren om te gaan met een paard.
Beter leren rijden
En vooral je eigen verantwoordelijkheidsgevoel meer in gang zetten, wat als er een ongeluk zou gebeurt zijn, er een mountainbiker geraakt zou zijn, hier is echt maat één schuldige en dat ben jij , de ruiter van dit paard.

Nokehh schreef:
Ieder weekend ga ik met mijn paard rijden op de hei en in het bos. Drie weken geleden is hij in een extreme paniek naar 2,5km naar huis gerengalopt over een recht, smal pad waar hij verschrikkelijk goed vaart kon maken. Het was echt verschrikkelijk, ik kon helemaal niets, niet omtrekken of iets. Helemaal machteloos. Hij schrok van een vrouw met een felrode jas, die met haar nordic walking stok stond te zwaaien. Maar, sinds dat avontuur had hij een dik achterbeen.

Afgelopen zaterdag kwam de hoefsmid toevallig, Jacco's been was niet goed voelbaar dik meer en hij zei dat ik hem wel weer rustig aan op kon gaan pakken. Gisteren, zondag, ben ik weer alleen met hem de hei op gegaan. Op hetzelfde punt op de hei als een paar weken daarvoor 'schrok' hij van een groep mountainbikers. Die dag was er een wedstrijd over een groot deel van de ruiterpaden op de hei... Hij had echt een extreme paniekaanval en ik kon hem niet kalm krijgen. Dit keer is het hem echter niet gelukt om om te draaien en naar huis te rennen. Na wat gespring/galoppeer/plotselinge stilstand kreeg ik hem een soort van vooruit in een zeer opwaarts drafje. Toen hij echter weer mountainbikers aan zag komen ging het weer mis. Uiteindelijk ben ik de hele hei zo overgesprongen. Hij was echt doodsbang, heel z'n borst en hals schuimden ervan. Ik hield hem bijna niet. Ik wist dat er verderop een boerderij stond en daar heb ik hem naartoe gestuurd in de hoop op hulp, helemaal terug naar Riel gaan zou nooit meer zijn gelukt. Toevallig stond de eigenaar in de tuin te werken, ik weet niet hoe ik Jacomir dat erf op heb gekregen maar het is gelukt. Die man probeerde Jacco op te vangen wat uiteindelijk lukte. Heelhuids ben ik van die zwetende, neurotische, springende, spierbundel afgekomen. Snel zadel eraf en hoofdstel af en losgelaten in het weiland van die boer. Hij heeft daar een half uur aaneen door dat weiland gegaloppeerd. Hij was zeiknat, zelfs z'n gezicht zweette. Hij heeft daar met z'n voorbenen nog vastgezeten in het prikkeldraad van de omheining. Echter geen wondjes aan over gehouden, wonder boven wonder. Ik heb mijn ouders gebeld en de eigenaren van het andere paard dat bij Jacomir op stal staat en die kwamen met de trailer. Thuis, toen we de trailer open deden wilde hij er meteen uit toen hij z'n vriendinnetje de ezel hoorde. Maar hij zat nog vast, hij is toen half steigerend de plank af gedonderd.

Thuis is Jacomir nu rustig. Zijn beide achterbenen zijn nu weer dik. Hij vertrouwd me echter buiten het hek totaal niet meer, ik hem ook niet. Een collega van mijn moeder opperde de volgende keer dat ik buiten ga rijden een Thiedemann teugel eraan te hangen. Ik denk echter dat dit niet de juiste oplossing is.

Heeft er iemand enig idee hoe ik dit aan kan pakken? Ik zit er verschrikkelijk mee en ben behoorlijk bezorgd.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:49

wat een rare reactie aeolusnr1...
waarop baseer je dat TS niet weet hoe ze om moet gaan met een paard?
en hoe weet je dat ze niet de leiding heeft gegeven die het paard nodig had?
De kreet dat ze beter moet leren rijden raakt helemaal kant noch wal... :n
jij kan op geen enkele manier iets zeggen over de rijkunst van de TS aangezien
ik hier geen filmpje zie staan van het hele gebeuren...

Harde kreten, loze woorden

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:59

Subtiel is het idd niet.... >;)

Ts,wat Caira ook typt,rust rust rust.
Ga eerst weer rijden in de bak,vertrouwen weer terug krijgen en vooral de remmen en overgangen goed onder controle krijgen en bevestigen.
Langzaam aan het buiten rijden weer opbouwen,jullie zijn vreselijk geschrokken en (on)bewust nemen jullie dat beide mee naar buiten toe.
Ga eerst eens lekker rijden in de bak en dan even uitstappen langs de weg,niet te lang gewoon dat het leuk blijft.

Verder als je wel langere tocht gaat maken,een kuikenmak paard met een ervaren iemand erop mee.
Desnoods een slofteugel eraan....Ik weet het,ze zijn hard maar als jullie verongelukken heb je een heel nieuw topic met allemaal steunbetuigingen en een nieuwe discussie over wel of niet buiten rijden...
De slof hoef je NIET te gebruiken maar in geval van nood heb je iets meer te zeggen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:10

nee dit is roekeloos gedrag, dit is geen rijkunst.
TS zal wel kunnen rijden anders lag ze er idd al lang naast, maar zo leer je geen paard om te gaan met problemen, ze zegt Dame stond met stok te zwaaien, en daar kwamen dan ineens moutainbikers weer paniek dus, het zijn niet die anderen die in fout zijn hé, die waren ook gewoon op recreatie tocht.
Het paard in kwestie blijkt niet klaar te zijn om deze dingen te ontmoeten, en das zeker niet het paard zijn schuld.
Ee goede kapitein van een schip moet heel zijn schip en bemanning veilig naar het volgende punt loodsen, das niet op goed geluk af, en das met paardrijden ook.
De verantwoordelijkheid licht bij de ruiter niet bij die mountainbikers.
ik blijf erbij dit is roekeloos gedrag, je brengt anderen in gevaar, dus eerst controle, body-control, reactie controle, schriktraining, sensibiliseren en desensibiliseren , ......
Nog veel werk aan dit paard idd, maar zeker niet op deze wijze.

zodiacje schreef:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:38

niet meer alleen weg gaan.
veel paarden missen het vertrouwen en als ze alleen zijn,dan schrikken ze heel snel.
volgende keer een paard meenemen wat rustig blijft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:42

Er valt voor alles wat hier tot nu toe gereageerd is wel wat te zeggen. Toch kan een paard dat honderd keer langs bijvoorbeeld een vlag is gereden, ineens die vlag "eng" vinden. Dit kan dan komen omdat er bij die vlag op hetzelfde moment een geluid van veraf is geweest (wat wij doorgaans niet kunnen horen) waar het paard van schrok. Wij denken dan meteen dat het aan die vlag ligt. Het ligt aan de ene kant inderdaad niet altijd aan het paard, maar het ligt in zo'n geval ook niet altijd aan de ruiter. Ook kan de volgende keer iemand in een knalroze trui die met een boodschappen tas staat de zwaaien of staat te schreeuwen niet eng zijn. Je weet nooit of het ook werkelijk aan die vrouw in haar rode jas of de mountainbikers heeft gelegen. Feit blijft dat het moeilijk is om een dergelijk paard rustig te houden.

Een paard in blinde paniek (om welke reden dan ook) is door de beste ruiter van de wereld niet meer voor rede vatbaar te krijgen. Zelfs een one-rein-stop zou in het geval van de laatste situatie van de TS aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet geholpen hebben. Het is inderdaad een goed punt om het paard hierin te gaan begeleiden, wellicht met hulp van een gedragstherapeut. Die kan dan meteen de ruiter behandelen voor (vaak) onbewust gedrag. Ook is het zeer zinvol om, wat ook al is aangegeven, op pad te gaan met een bomproof paard. Niet zomaar een willekeurig paard, het moet tenslotte ook een band met jouw paard hebben. Begin met kleine stukjes en - zoals ook al gezegd is - in stap. Steeds een stukje verder gaan. Je kunt met bekende afspreken dat ze - zodra jij en je paard weer wat vertrouwen hebben en wellicht een schriktraining hebben gehad - onderweg willen "opduiken". Hierbij dient dat betrouwbare paard dan ook aanwezig te zijn. Dat plan is nog ver weg, maar wellicht kan het helpen.

Het ene paard is zoiets alweer gauw vergeten en het andere paard kan hier nog wel een tijdje mee doorsukkelen. Vooral naar die plek blijven gaan tot jouw paard op den duur weer gaat ontspannen.

Nokehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:25

aeolusnr1 schreef:
nee dit is roekeloos gedrag, dit is geen rijkunst.
TS zal wel kunnen rijden anders lag ze er idd al lang naast, maar zo leer je geen paard om te gaan met problemen, ze zegt Dame stond met stok te zwaaien, en daar kwamen dan ineens moutainbikers weer paniek dus, het zijn niet die anderen die in fout zijn hé, die waren ook gewoon op recreatie tocht.
Het paard in kwestie blijkt niet klaar te zijn om deze dingen te ontmoeten, en das zeker niet het paard zijn schuld.
Ee goede kapitein van een schip moet heel zijn schip en bemanning veilig naar het volgende punt loodsen, das niet op goed geluk af, en das met paardrijden ook.
De verantwoordelijkheid licht bij de ruiter niet bij die mountainbikers.
ik blijf erbij dit is roekeloos gedrag, je brengt anderen in gevaar, dus eerst controle, body-control, reactie controle, schriktraining, sensibiliseren en desensibiliseren , ......
Nog veel werk aan dit paard idd, maar zeker niet op deze wijze.

zodiacje schreef:

Ik snap niet hoe je erbij komt dat ik zou bedoelen dat het probleem bij anderen ligt. Wel uiteraard ligt dat bij mij en ik ben ook de enige die er iets aan kan doen. Daarom wil ik via deze weg ook horen wat anderen met deze situatie zouden doen. Daarnaast vind ik het ook behoorlijk grof om dit roekeloos gedrag te noemen. Mijn paard is 20 en loopt al zijn hele leven intensief buitenritten. Hij is altijd een slome kikker buiten, kalm en voorspelbaar. Samen hebben we al heel wat kilometers achter de rug en heel wat dingen meegemaakt! Dit avontuur beschouw ik als een: als hij gaat, dan gaat ie. Afgelopen zondag was wederom zo, en net op dat moment zag hij geen leider meer in mij. Ik heb hem inderdaad 'laten zitten'. Uit alle macht heb ik geprobeerd om dit niet zo te laten zijn, hij was echter al te ver heen in zijn paniek. Ik baal ontzettend dat ik daarin op dat moment net faalde. Ik wil mijn probleem enorm graag oplossen en ben aan het uitzoeken wat de beste manier is. Iedereen die mij hiermee van tips kan voorzien: ontzettend bedankt alvast!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:31

Als je paard al 20j is , en als hij al die tijd voordien een braaf en voorspelbaar gedrag getoont heeft, tjaaa dan is het idd niet een rijtechnisch probleem, maar is de kans heeeeelll groot dat er medisch iets niet in orde zit. Een paard doet zoiets niet om eens gek te doen, zeker ook niet om jou te pesten, dus er moet iets mis zitten, en op die leeftijd is dat zeker niet verwonderlijk.
rug/bekken, of één van de onderliggende organen nieren/lever, heup en of knie gewricht, bij de schoft "kissing spines", probleem bij de halswervels, maar het kunnen ook de tanden zijn ontsteking ergens in de mond, dus last van het bit. dit is maar een gis , gewoon een vlugge reeks meest voorkomende problemen, maar er zijn er natuurlijk veel meer, ook een bloedonderzoek kan al heel wat verduidelijking leveren.
Maar dit is dus een vrij plotse verandering in het gedrag, dus bijna 100% zeker een medisch probleem dan.
succes verder.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:55

Tja, eerst ben je erg stellig in het vinger wijzen naar
en afblaffen van TS, en nu weet je 100% zeker dat het medisch is...
je bent imo bijzonder goed in het trekken van snelle conclusies
zonder voldoende info.
om dit zo stellig te roepen zou ik meer willen weten over het paard,
bv of het verder nog gereden is en hoe het toen was.
een da zou ik iig niet laten komen nav jouw oordeel.

ts, complimenten voor hoe je het bij jezelf op wilt lossen.
heb je sindsdien wel weer in de bak gereden en hoe ging dat?

Nokehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 09:32

zodiacje schreef:
Tja, eerst ben je erg stellig in het vinger wijzen naar
en afblaffen van TS, en nu weet je 100% zeker dat het medisch is...
je bent imo bijzonder goed in het trekken van snelle conclusies
zonder voldoende info.
om dit zo stellig te roepen zou ik meer willen weten over het paard,
bv of het verder nog gereden is en hoe het toen was.
een da zou ik iig niet laten komen nav jouw oordeel.

ts, complimenten voor hoe je het bij jezelf op wilt lossen.
heb je sindsdien wel weer in de bak gereden en hoe ging dat?

DA heeft hem al nagekeken, behalve zijn verwondingen na dit avontuur heeft zij niets gevonden.
Ik heb zelf thuis helaas geen bak, en op het grote weiland kunnen we nu niet rijden omdat dat opnieuw is ingezaaid (in de winter? Serieus in de winter :+ ). Maar buiten dat heeft de DA hem ook zowiezo een week rust toegeschreven voor z'n benen, daarna kijken hoe het dan is.

Ik zit zelf enorm te denken om zeer binnenkort te beginnen met de beginselen van het grondwerk, als we dat weer volledig onder de knie hebben om hem dan weer mee naar buiten te nemen. Gewoon naast hem lopen, wandelen. En daarna pas weer gaan rijden met andere paarden. Stapbosritje, en dan zo verder uitbreiden als dat allemaal goed gaat.
Heeft hier iemand misschien nog een toevoeging of aanmerking op? Dan hoor ik het heel graag!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:34

Zo te lezen pak je het goed aan.
Enigste wat ik erbij wil typen is,doe je met wandelen een hoofdstel om? Heb je iets meer te zeggen (al zal je dat vast al zelf hebben bedacht :D )

Nokehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 09:36

Dav schreef:
Zo te lezen pak je het goed aan.
Enigste wat ik erbij wil typen is,doe je met wandelen een hoofdstel om? Heb je iets meer te zeggen (al zal je dat vast al zelf hebben bedacht :D )

Inderdaad :) Maar toch bedankt voor de reminder!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:43

aeolusnr1 schreef:
Als je paard al 20j is , en als hij al die tijd voordien een braaf en voorspelbaar gedrag getoont heeft, tjaaa dan is het idd niet een rijtechnisch probleem, maar is de kans heeeeelll groot dat er medisch iets niet in orde zit. Een paard doet zoiets niet om eens gek te doen, zeker ook niet om jou te pesten, dus er moet iets mis zitten, en op die leeftijd is dat zeker niet verwonderlijk.
rug/bekken, of één van de onderliggende organen nieren/lever, heup en of knie gewricht, bij de schoft "kissing spines", probleem bij de halswervels, maar het kunnen ook de tanden zijn ontsteking ergens in de mond, dus last van het bit. dit is maar een gis , gewoon een vlugge reeks meest voorkomende problemen, maar er zijn er natuurlijk veel meer, ook een bloedonderzoek kan al heel wat verduidelijking leveren.
Maar dit is dus een vrij plotse verandering in het gedrag, dus bijna 100% zeker een medisch probleem dan.
succes verder.

Misschien moet jij jezelf eens meer verdiepen in een paard?
Een paard is en blijft een vluchtdier en dit soort dingen kan de aller aller beste ruiter overkomen!
Kan me nog iets heugen van Anky die aan de kletter ging met een paard???
Jammer genoeg zal het wel even duren voor hij de schrik weer kwijt is en vertrouwen krijgt in het buiten rijden.
De oplossing is al gegeven, eerst weer met een ander paard naar buiten, of in elk geval beginnen met b.v buiten uitstappen als je in de bak hebt gereden.
Anders, mits hij dan wel goed te houden is, aan de hand stappen?
En begin met korte stukjes.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:24

Jeetje zeg, wat dood en dood eng!! Ik kan me heel goed voorstellen dat je nu bang bent en hem niet meer vertrouwd. Ik denk idd dat je echt opnieuw moet beginnen....

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:34

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa wat jij hier allemaal opnoemt dat er allemaal kan misgaan, wat denk je nu zelf, wie is hier diegene die er schuld aan heeft ??????????
Niet het paard hé, die is gewoon paard geweest, jij hebt hem eigenlijk niet de leiding gegeven die hij nodig heeft, er was totaal geen controle, .....
Dus leren om te gaan met een paard.
Beter leren rijden
En vooral je eigen verantwoordelijkheidsgevoel meer in gang zetten, wat als er een ongeluk zou gebeurt zijn, er een mountainbiker geraakt zou zijn, hier is echt maat één schuldige en dat ben jij , de ruiter van dit paard.

inderdaad een beetje een rare reactie,
als een paard in paniek raakt, zou zelfs de beste ontspannen relaxte topruiter er niks aan kunnen doen, als ze vluchten(vluchtdier he) dan gaan ze echt hoor
mijn band met mijn pony is ook super, maar als hij schrikt en vlucht dan gaatie..

TS. ik zou het indd gewoon rustig weer oppakken, stapritjes met een vertrouwd ander paard. Dan langzam opbouwen tot hoe het wa.
niks overhaasten

succes

i_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:52

Wat supervervelend wat je beschrijft, eerst zo'n braverik en dan dit. Tevens mijn worst nightmare overigens, heb ook een oudje van 21 die al jaren braaf en voorspelbaar is buiten en moet er niet aan denken dat hij opeens zulk gedrag zou vertonen. Juist gezien jarenlang ongecompliceerd buitenrijd gedrag zou mijn vertrouwen flink geknakt zijn.

Als tip voor ts: misschien is een hulpteugel waarbij je het hoofd naar beneden kunt brengen / houden niet zo'n gek idee vanuit "chemisch" perspectief. Paarden schijnen als hun hoofd laag hangt een kalmerende stof aan te maken. Als zijn hoofd laag blijft komt hij dus misschien niet in de modus "paniek". Als ik ook maar iets van spanning bespeur bij mijne vraag ik het hoofd meteen naar beneden, wat vrijwel steevast wordt gevolgd door een ontspanningszucht van hem. Dat is natuurlijk in een voorfase zonder extreme paniek nog, maar misschien kan een hulpteugel met lage hoofdhouding jouw paard in een meer permanente chill modus houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:58

Nokehh schreef:
DA heeft hem al nagekeken, behalve zijn verwondingen na dit avontuur heeft zij niets gevonden.
Ik heb zelf thuis helaas geen bak, en op het grote weiland kunnen we nu niet rijden omdat dat opnieuw is ingezaaid (in de winter? Serieus in de winter :+ ). Maar buiten dat heeft de DA hem ook zowiezo een week rust toegeschreven voor z'n benen, daarna kijken hoe het dan is.

Ik zit zelf enorm te denken om zeer binnenkort te beginnen met de beginselen van het grondwerk, als we dat weer volledig onder de knie hebben om hem dan weer mee naar buiten te nemen. Gewoon naast hem lopen, wandelen. En daarna pas weer gaan rijden met andere paarden. Stapbosritje, en dan zo verder uitbreiden als dat allemaal goed gaat.
Heeft hier iemand misschien nog een toevoeging of aanmerking op? Dan hoor ik het heel graag!

Klinkt als een goed stappenplan. Maarre, heeft je DA ook gekeken of de ogen van je paard nog goed zijn? Aeolus1 heeft wel een punt dat als het paard jaren braaf was en nu opeens zo overdreven schrikreacties heeft er wellicht iets lichamelijks meespeelt. Bij mijn merrie van 25 merk ik ook dat ze niet meer zo goed ziet als een paar jaar geleden en dat ze wat schrikkeriger kan reageren op visuele prikkels (ze ziet dingen ook duidelijk later dan ik gewend was). Het is niet zo dat ze slecht ziet, maar wel dat ze dingen later opmerkt.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:54

Misschien eens proberen met een andere ruiter erbij op een heel braaf paard?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:00

Ts, hoe gaat het nu?
Al wat ondernomen?