Bonken tegen de staldeur..Wat helpt dempen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Bonken tegen de staldeur..Wat helpt dempen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 16:43

Hoiii

Ik verzorg een paard hij is 21 jaar oud.

Sinds de eigenaresse hem heeft al heel wat jaartjes bonkt hij in de ochtend zo hard tegen de deur aan net zolang je naar hem toe komt eten geven of in de wei zet of aandacht geeft.

We doen altijd al matrassen tegne de deur maar binnen paar dagen is matras kapot getrapt.
Balen hooi, balen vlas.
(probleem zit plastic omheen) Hij gaat er ook in bijten
Niks helpt hij sloopt alles.

Het is best moeilijk om de paar weken nieuwe matrassen overal vandaan te krijgen.

Dat ik eens heb voorgesteld hier een berichtje te plaatsen.

Heeft iemand nog tips wat je kan gebruiken om het geluid te dempen en hij zichzelf ook niet beschadigd.
Iemand hier ervaringen mee?
Kan een speelbal ook helpen?

Lastig dat iedereen in huis altijd vroeg wakker is :)

Het paard staat vaak buiten.
Vanaf de ochtend tot het donker word. Door zijn leeftijd en de kou gaat hij in de nacht naar binnen.
Hij is 21 jaar.
Het hoeft niet afgeleerd te worden dat lukt ook niet meer.
Maar als het geluid wat gedempt kan worden.....
gr

Annabel

Re: Bonken tegen de staldeur..Wat helpt dempen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:45

Je hebt toch ook speciale stalmatten ervoor? :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:46

Rubberen matten. :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 16:53

we hebben ook rubberen matten haha

jullie lachen vast hadden we bv een matras deze werd al vast gezet met stro touwtjes en nog de mat er tegen aan. Rubberen mat ligt plat in de stal in de ochtend.
terwijl ze best zwaar zijn.

Het gaat om een groot paard rond de 1.73 een tuiger.

Of baal vlas/zaagsel spul deken erover die vast was gemaakt en rubberen mat eroverheen.

Rubberen mat doen we bv wel in de trailer bij een ander paard met de wedstrijden die bonkt erg in de trailer als hij moet wachten. Dat gebonk hoor je in de binnenbak nog steeds luid en duidelijk klinkt alleen iets doffer.

Dus helaas rubberen matten hebben geen zin.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:13

Van de stal een in/uitloop maken. Kan paard zelf beslissen waar hij staat.
Heeft het paard gezegd dat hij het s'nachts koud heeft?

Die van mij is bijna 21 en staat 24/7 buiten.

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:15

Ik ben het met Cowgirl eens, laat het paard zelf kiezen of die binnen of buiten wilt staan.Hier staat er een van 26 buiten en met voldoende ruwvoer geen probleem hoor en je zou eventueel als het echt nodig is een dekentje om kunnen doen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:16

een baar ipv staldeur

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 17:23

Dankjewel voor de reacties :)

Niet iedereen heeft die ruimte.
Dit is een stal waar meerdere paarden staan op een rijtje om het zo even te zeggen.

Er is wel een open stal met stuk paddock
maar dat word huurt een ander meisje voor haar 3 paarden.
Die kunnen absoluut niet samen met deze ruin.

En de ruin heeft actrose liever niet met dit weer 24uur buiten :)
Zomer zou het inderdaad ideaal zijn!
Willen ook niet dat er zo een dikke vacht op komt.

Dus graag wat stal tips :)
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 20-11-11 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 17:23

x_Quinta_x schreef:
een baar ipv staldeur

Wat is een baar?

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:24

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 17:34

rissa schreef:
[TAO] gezocht staldeur afsluiting Kijk anders even in dit topic voor tips

Dankjewel voor je reactie maar hier hebben ze het ook alleen maar over rubberen matten.
Of zo een net.
maar aan een net beginnen we echt niet levensgevaarlijk met een paard wat loopt te maaien met zijn voorbenen :)

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:55

Met rubberen matten/matrassen o.i.d. voor de staldeur plaatsen, los je alleen het gevolg op, niet de oorzaak i.m.o.
Dat is voor mijn gevoel hetzelfde als een weefrek ophangen tegen het weven..
Kun je niet nagaan waarmee/wanneer/waardoor het gedrag begonnen is en zo een oplossing zoeken. Je moet bedenken dat gedrag altijd een reden heeft en dat het werkt, anders dooft het gedrag uit. Er is dus ook iets wat het gedrag in stand houdt, bedenk dat ook. ;)
Het bonken stoppen lijkt mij een betere oplossing dan het dempen. Je zegt dat het niet meer af te leren is, maar is dat ook echt zo vraag ik mij heel erg af.
Natuurlijk aan jullie om er wat mee te doen.

Als ik dit verhaal zou horen zonder verdere informatie die hier staat, zou ik ook denken: uit de stal halen en hem zelf laten kiezen of hij buiten of binnen wil staan, maar aangezien je daar geen mogelijkheden voor hebt denk ik dat je ook in een vicieuze cirkel zit en blijf je bij het gevolg oplossen i.p.v. de oorzaak.

Is het geen mogelijkheid om een balk te plaatsen ter hoogte van de bovenkant van de staldeur, zodat hij er niet uitkan maar als hij schopt hij naar buiten schopt? Je hebt dan dus geen deur meer of die zet je wagenwijd open en alleen nog een balk hangen.
Ik heb dit namelijk wel gezien bij paarden op een stal die dit gedrag wat jou paard heeft ook hebben, maar dan hadden zij dit gedrag alleen als voernijd gedrag.

Succes verder!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:01

Misschien er voor zorgen dat hij 's morgens nog eten heeft en dus geen reden heeft om 's morgens tegen de deur te bonken.
Of eerder gaan voeren ik weet niet hoe laat hij begint?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:03

Een stang of ketting of zo'n wedstrijd net voor de deur, dus geen staldeur.
Ze kunnen zo vaak bonken als ze willen, ze komen nergens tegen en geven het meestal dan wel op :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:10

Nienke1990 schreef:
Met rubberen matten/matrassen o.i.d. voor de staldeur plaatsen, los je alleen het gevolg op, niet de oorzaak i.m.o.
Dat is voor mijn gevoel hetzelfde als een weefrek ophangen tegen het weven..
Kun je niet nagaan waarmee/wanneer/waardoor het gedrag begonnen is en zo een oplossing zoeken. Je moet bedenken dat gedrag altijd een reden heeft en dat het werkt, anders dooft het gedrag uit. Er is dus ook iets wat het gedrag in stand houdt, bedenk dat ook. ;)
Het bonken stoppen lijkt mij een betere oplossing dan het dempen. Je zegt dat het niet meer af te leren is, maar is dat ook echt zo vraag ik mij heel erg af.
Natuurlijk aan jullie om er wat mee te doen.

Als ik dit verhaal zou horen zonder verdere informatie die hier staat, zou ik ook denken: uit de stal halen en hem zelf laten kiezen of hij buiten of binnen wil staan, maar aangezien je daar geen mogelijkheden voor hebt denk ik dat je ook in een vicieuze cirkel zit en blijf je bij het gevolg oplossen i.p.v. de oorzaak.

helamaal mee eens :j

@TS
Kunnen jullie hem niet wat meer hooi geven?

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:17

Knie beschermers en zo'n soort deken beschermer tegen bijters dat zit dan alleen onder de kin

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 18:18

Dankjewel voor de tip!
Ik zal de balk, stang eens doorgeven. Ketting is misschien te slap als hij er tegen aan hangt.

Alleen moeten de boven deuren van de andere paarden dan echt dicht.
(of de eigenaren van die paarden dat weer willen....moet dan in overleg)

Ze staan in een soort rondje en lopen elkaar vaak te bijten vooral de ruinen naar elkaar.
En de merries gaan opgewonden hinneken als ze met de neuzen bij elkaar komen.

Zijn 5 stallen in een rondje dus het staat dicht op elkaar net in die ronde met die lange hals kunnen sommige bij elkaar komen.

Savonds laat krijgen alle paarden nog hooi. Dan gaat het licht uit
Kunnen geen 3 plakken hooi erin doen hij eet zich helemaal dik.
Hij is 21 jaar we rijden hem niet elke dag maar wel paar keer in de week.
Zodat hij wel beweging krijgt en niet vast roest.
Door het rijden en de wandelingetjes er naast verliest hij niet heel veel gewicht.
En wat eraan eten ligt gaat ook echt op! Hij is een vreetzak.
Hij moet zich niet dood eten.

smorgens vroeg rond half 7 worden ze weer gevoerd.
Soms wel half 6 omdat de beukerd iedereen wakker maakt :)
Of de wc heeft gehoord als deze word door gespoeld dat weet hij dat er ook iemand wakker is :)
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 20-11-11 18:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 18:20

Paarden krijgen meerdere keren op een dag hooi.
smorgens eerst ruwvoer en hooi
de wei in ook wat hooi
13:00 weer hooi
einde van de middag /begin van de avond weer wat hooi met biks
avond als alles uitgaat weer een plak

Ik noem hem altijd al dikzak hij krijgt zat en is vind ik op het randje aan de dikke kant misschien is hij ook al te dik en omdat hij ouder is en al last heeft van zijn darmen gooien we niet zijn stal vol met hooi savonds laat.

Daarnaast krijgt hij nog van alles met muesli en slobbers enz.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 20-11-11 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 18:23

Maar zat ook aan de speeltjes te denken dat er eten uitkomt zag ze net op een site.
Misschien houd het hem bezig.
Hij is altijd wat een bangerd dus misschien blijft hij er ver uit de buurt maar dacht ook een beetje een oplossing.

Maar als iemand een idee heeft over het geluid kunnen dempen of weg halen kom maar met je tips!
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 20-11-11 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:24

Ik begrijp dat je niet mega veel hooi neer kan leggen, zou ik zelf ook niet snel doen hier zijn ze ook allemaal hollands welvaren :o en ik voer echt niet veel :n
Maar bijvoorbeeld een hooizak of een hartog voorbox zodat hij veel meer moeite moet doen om zijn voer op te eten en dus er ook langer over doet om het op te krijgen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:24

En een slowfeeder dan? Dan hoeft hij niet meer hooi te krijgen, maar doet hij er wel langer mee.

Edit;

Mijn paard sloeg altijd tegen de stalwand. Wij hebben rubber matten vast gemaakt door ze gewoon aan te muur te schroeven. Misschien kan je dat aan je staldeur doen? Dat is steviger met touwtjes. Nou moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat mijn paard gewoon ergens anders tegen de muur ging slaan toen die matten er eenmaal hingen, dus dat hielp ook niet zoveel.
Laatst bijgewerkt door Tivara op 20-11-11 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 18:30

Ik ga hartog voorbox en de slowfeeder even googlen (ik ken het niet)

Hooinet is ook een idee ja! Dat kunnen we zowiezo proberen van de week. Even prustsen misschien zijn hooit word nat gemaakt maar moet allemaal wel kunnen misschien zwaar met ophangen.

Maar weet waar ik bang voor ben hij blijft net zolang eten totdat het op is gaat slapen word wakker en stampt alles gewoon wakker.... alles moet gewoon op bij hem.

Maar het is het proberen waard ;)

Dankjewel voor de reacties weer :) *\o/*

Als toch iemand tips heeft om geluid te dempen.... hoor ik het graag.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 20-11-11 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:31

Artrose en leeftijd zijn geen reden om een paard op stal te zetten.. Als een paard artrose heeft is beweging het belangrijkste wat er is, en de artrose vordert alleen maar sneller als het paard stil staat. En verder is 21 niet oud, bij ons staat ook gewoon een paardje van 22 buiten, en die doet het geweldig. Maar ik lees later ook alweer dat jullie niet willen dat hij een lange vacht krijgt, dus ik bespeur hier ook wel wat eigenbelang.. Ik zie het probleem eigenlijk niet zo, de oplossing is zo simpel..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:35

Met artrose is het juist verstandig om een paard 24/7 buiten te zetten, zodat hij kan blijven bewegen. Als ie gewoon in gezonde conditie verkeerd heeft ie het echt niet koud buiten.

Geen 3 plakken hooi? geven jullie hem krachtvoer bij?
Paard moet gewoon de hele nacht kunnen eten..
Zou gewoon kijken of er echt geen mogelijkheid is om het paard ook 's nachts buiten te laten.

Uh... dat ie de hele tijd door blijft vreten komt door verveling.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 18:35

dat zijn o.a de redenen
Er is geen stuk waar hij schuil kan staan maar ook buiten.
En met deze kou en straks met sneeuw eventueel en meer kou en gladheid willen we dat paard gewoon niet buiten hebben staan in de nacht.
Ook omdat het langs een fietspad staat de weide. Er fietst en loopt van alles. Dat is ook een reden.
maar ben hier niet de redenen verder uit te leggen waarom ze snachts niet buiten staan.
Zo heeft iedereen zijn of haar eigen manier om tegaan met de paarden ;)
De eigenaresse kiest ervoor overdag paarden naar buiten en in de nacht naar binnen.

Wil graag tips hoe we het geluid minder kunnen krijgen of kunnen oplossen en dag en nacht buiten is niet de oplossing in deze situatie.

Sodeletuut schreef:
Artrose en leeftijd zijn geen reden om een paard op stal te zetten.. Als een paard artrose heeft is beweging het belangrijkste wat er is, en de artrose vordert alleen maar sneller als het paard stil staat. En verder is 21 niet oud, bij ons staat ook gewoon een paardje van 22 buiten, en die doet het geweldig. Maar ik lees later ook alweer dat jullie niet willen dat hij een lange vacht krijgt, dus ik bespeur hier ook wel wat eigenbelang.. Ik zie het probleem eigenlijk niet zo, de oplossing is zo simpel..