ik heb sinds vier maanden een nieuw paard, vierjarige merrie, wordt in mei vijf. In het begin (zomer) was ze hartstikke braaf, ik ben me er volledig van bewust dat een jong paard veel tijd en geduld vergt van de ruiter. Heb ook bewust gekozen voor een jong paard. Ze was dus twee eerste maanden super braaf. Deed geen vlieg kwaad, maar tegenwoordig krijgt ze steeds meer en meer praatjes.
Vandaag wou ik haar longeren, dus ik doe haar hoofdstel om en peesjes, de longe door de binnenste bitring en klik hem vast aan de buitenste. Ik neem haar mee naar de binnenbak en zet haar op de cirkel, ik laat haar rustig aandraven en na een kwartiertje laat ik haar galopperen. Dat doet ze braaf maar dan valt ze in draf, ik klik dus uit reflex met mijn tong zodat ze weer aan zou springen. Begint ze daar te flippen! Ze stopt plotseling en gaat dreigen en steigeren. En niet gewoon voetjes van de grond. Echt verticaal en maaien met de voorbenen. Ik sla met de zweep op de grond en ze draait zich om en bokt naar mij. Ik jaag haar weer vooruit en sta al trillend met de longe in mijn handen. Dit deed ze nog een aantal keer en toen gaf ik het op, ik was doodsbang voor haar en toen heeft een stalgenootje het overgenomen.
Bij haar deed ze het ook weer een paar keer, gericht maaien en bokken. Hartstikke gevaarlijk dus! Kan iemand me aub helpen? Ik denk dat ik haar weer verkoop, ben zo bang nu! Ze wordt ook gereden door mij, maar dan is ze super braaf, steekt geen poot uit en doet geen stap verkeerd... Ik ben ten einde raad...
Kan iemand me helpen aub?