Ik heb contact met de eigenaresse van de zoon van onze Silja. Ze zit met haar handen in het haar omdat het paard ertussen uit gaat, richting huis, zowel onder het zadel als voor de wagen. Ze is ook al omgegaan met de wagen.
Het paard staat om die reden te koop, maar kopers staan uiteraard niet te springen om hem te kopen.
Er staat zoveel te koop en weinig mensen kiezen bewust voor een paard met probleemgedrag,
Nu mailde ze mij vandaag dat ze contact had met de fokster en die vertelde dat het paard dat altijd al heeft gedaan. Het paard heeft de eerste 3 jaar daar gestaan. Het is een koudbloeddraver, maar bleek niet geschikt voor de baan en is toen ingereden. Daar werd dat probleem dus duidelijk.
Daarna is het dier in 3 jaar tijd 4 keer van eigenaar gewisseld en je mag er donder op zeggen dat het steeds dit gedrag is geweest waardoor hij weer op de 'markt' kwam en dat de verkoop een gevolg was van minstens een geslaagde race naar huis. Dat betekent dus dat het paard zijn gedrag terdege heeft kunnen sterken
Ertussenuit-baasje op de grond-paard in stal/weide- vrijaf.
Van de fokster kreeg ze het (in mijn ogen belachelijke) advies om 10 km te rijden en dan slingerend naar huis te gaan. Dan zou het goed gaan. Lijkt me niet de oplossing. Goed... je krijgt een paard met een topconditie, maar uiteindelijk weet het ook op afstand de snelste manier naar huis.
Erg sneu allemaal voor de eigenaresse, want dit was natuurlijk niet de bedoeling toen ze het paard kocht.
Eigenlijk is ze gewoon opgelicht. (mijn inziens dan)
Maar goed... de hamvraag...
Is dergelijk gedrag nog wel te hertrainen? (nee niet door mij, we hebben al 4 paarden, maar ik ben daar benieuwd naar)
Een aantal zaken:
Zijn moeder is ook niet de gemakkelijkste alleen buiten of alleen in de wei. Breekt letterlijk door de omheining heen en gezien ze de laatste tijd volgens mij minder ziet (merk ik aan div zaken) is dat gedrag er niet beter op geworden. Hier verder niet zo'n punt. Ik neem gewoon twee paarden mee als ik weg ga.

Het gedrag is terdege versterkt door veel geslaagde pogingen ertussen uit te gaan van het paard. Is dat nog ooit uit te vlakken?
Ik heb dezelfde vraag op een ander forum gesteld. Puur vanuit interesse voor training,
Schiet los