Problemen met longeren en wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxxbiancaxxX

Problemen met longeren en wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:01

Hallo allemaal,

een tijdje geleden heb ik een bericht gepost op verlatings angst, hier heb ik wel handige tips op gekregen en ben van voeding al overgestapt en de tips opgevolgd.

helaas heeft dit geen effect gehad, een nieuwe update is als de paarden in de wei staan en ik mijn paard ga poetsen en opzadelen en hem gereed maak is er niets aan de hand als ik met hem de bak in loop is hij ook braaf maar longeren gaat 4 a 5 rondjes goed en vervolgens gaat hij bokken stijgeren en gericht trappen. als ik vervolgens aan de hand verder wandel met hem is er niets aan de hand en wandelt hij mee en draven aan de hand is geen probleem maar longeren vertikt hij egt naar 4 a 5 rondjes, zweep bij zetten werkt averechts als ik deze er bij pak dan word hij zo boos dat hij op je afstuift en recht omhoog gaat.

probleem 2, als ik in de bak ben en de paarden gaan naar binnen kan ik niets meer met hem dan kan je niet eens stil staan zonder hij bokt en stijgert en zijn hoofd tegen je aan gooit je probeert te bezeren zodat hij weer naar de stal mag waar de paarden dan staan, de situatie word dan zo gevaarlijk dat je dit net 5 minuten uit kan houden met vechten en corigeren maar niets werkt zelfs corigeren met stem maakt hem dan zo woest, dat hij met stijgeren je opzetterlijk probeert te bezeren, uit de bak lopen met hem aan de hand is dan al levens gevaarlijk omdat hij dan spring om je omver te duwen omdat hij dan voor mij de bak uit wil. hij kijkt dan heel paniekerig en je ziet egt angst in zijn ogen.
waarneer je de stal terug in ben is er niets aan de hand en wilt hij aangehaald worden en gerust gesteld worden.

dit heeft hij sinds zijn verhuizing wat moet ik hier nu verder mee?
overigens is hij nog niet zadelmak, hij staat nu al 3 maanden op zijn nieuwe stal.
los gooien mag helaas niet anders had ik dit al lang gedaan, op zn vorige stal kon ik hem zonder problemen links om en rechts op longeren en heb ik er 5 a 6 keer opgezeten zonder problemen hij had totaal geen last van paniekerigheid en het missen van paarden en nu dus wel.

liljebo

Re: Problemen met longeren en wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:09

Frustratie? Gezien ik vanuit de opmerking dat je hem nooit mag losgooien, hij blijkbaar stalarrest heeft? Misschien vergis ik mij en staat hij dagelijks op de wei... dan mag je aan mijn jas trekken.
Zo niet... dan heb je meteen het antwoord op je vraag.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:46

1. een paard wat drie maanden ergens staat, zeker een jong paard, is nog NIET gewend, daar zal je tijd en geduld voor moeten hebben en samen rustig het terrein en de bakken verkennen voordat je daarwerkelijk iets kunt gaan doen. Neem evt een ouder rustig paard mee als steun.
2. zo'n jong paard wat nog niets doet hoort lekker buiten te lopen, agressie is waarschijnlijk frustratie van het binnenstaan.
2. het longeren is nog niet goed bevestigd, je kunt er niet altijd vanuit gaan dat een jong paard als hij iets twee keer goed doet meteen overal en altijd begrijpt wat je bedoelt, zeker niet als je ineens op een ander terrein bent (een paard leert plaatsbepaald, dwz dat hij iets wat hij op de ene plek wel kan misschien ook wel associeert met die plek, het zou dus goed kunnen dat hij het op een nieuwe plek helemaal niet begrijpt). Als je een omheinde cirkel hebt kun je beginnen met je paard los om je heen te sturen en dit onder commando te zetten. Als je die omheining niet hebt kunt je een stuk bak met lint afzetten. Begin met kleine stukjes van je af sturen en die kleine stukjes meteen belonen. Dit bouw je steeds verder uit naar grotere stukken.

XxxbiancaxxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 14:48

hey liljebo,

hij staat van 08:00 tot 17:00 in de wei met 5 a 10 andere paarden, dus buiten komt hij heel de dag.

ook heeft hij geen stalstress want hij gaat savonds in zn stalletje liggen en de eigenaars gaan voor ze naar bed gaan nog altijd eventjes kijken en hij blijft dan heel relaxt liggen.

en hij is met binnen en buiten zetten egt een engeltje net als met het poetsen en opzadelen en gereed maken ook.

alleen longeren gaat 4 a 5 rondjes goed dan gaat hij bokken en stijgeren en gericht trappen als je dan naar hem toe gaat aan de hand verder wandelen en draven is er niets mis, en dit is dan op het moment dat de paarden buiten in de wei staan.

maar zodra de paarden naar binnen gaan als hij in de bak is dan komt er een hele grote sterke kwade hengsten humeur naar boven en word hij zo boos en gevaarlijk dat je er op dat moment heel veel risico's mee loopt en zelf ook gevaar loop omdat je dan met hem dan aan de hand niet eens meer naar binnen kan brengen omdat hij zo loopt te springen en stijgeren.

overigens is het geen hengst hij is geruind volledig, dus en dit is sinds de verhuizing al en dat is per 1 december en zit nu egt met me handen in het haar.

XxxbiancaxxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 14:55

hey dianaw33,

- ja hij is nog jong inderdaad, longeren kon hij niet dit heb ik hem moeten leren en hier had hij geen moeite mee dit ging ook perfect, en hij had er plezier in dit doe ik al vanaf augustus tot 1 december met hem.
toen is hij verhuist heb ik hem heel de maand december lekker laten aan keutelen en aan de paarden wennen en de omgeving en idd aan de hand samen naar de bak lopen en belonen en weer terug om idd te wennen aan omgeving enz.

- we zijn nu 3 maanden verder en de eerste x longeren in de bak was er niets mis met hem dit was halverwege januari en van de een op de andere dag wil hij 3 a 4 rondjes longeren en dan bokken stijgeren hangen trekken. en heeft hij zo iets van bekijk het lekker, terwijl als ik bij hem blijf aan de hand hij hier geen moeite mee heb hij is wel heel aanhankelijk hij zou het liefste op je nek komen hangen om bij je te blijven (dit is overigens alleen als de paarden in de wei staan zodra deze binnen zijn kan je beter uit zijn buurt blijven)

- op zn vorige stal werkte we in een longeer cirkel en hier is het gewoon een buiten bak van 60 x 40 en afzetten mag ook helaas niet en een ander mans paard mee pakken mag ook niet, we mogen daar vrij weinig.

tips en advies zijn welkom =)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:08

Oké, dan kun je die frustratie afschrijven... iig mbt stalarrest. Ik begreep dat uit je post, maar wist ook dat dingen vaak verkeerd worden begrepen. Vandaar de opmerking dat je aan mijn jas mocht trekken.

Ik vind het heel moeilijk om helder te krijgen of de problemen met het longeren zelf te maken hebben, die je noemt of met de paarden in de wei? Maar leiden e.d. gaat goed met de paarden in de wei? Dan zou je zeggen dat het probleem met het longeren zit en dan is de enige conclusie verwarring. Wellicht leg je verkeerd of ten onrechte druk op hem, zonder dat je het in de gaten hebt?
Onmogelijk eigenlijk, om dat op afstand te bepalen.
Je zou iemand moeten vragen om mee te kijken/te filmen (al is het voor jezelf) omdat je jezelf niet altijd bewust bent van de signalen die je afgeeft.
Sommige paarden zijn niet zo gevoelig voor druk terwijl andere al in de stress schieten (of beledigd zijn) als je druk met je wijsvinger geeft, bij wijze van spreken.
Wat is je doelstelling bij longeren?

Gezien het probleem met het naar binnengaan van de andere paarden, lijkt gevoel van onveiligheid eigenlijk het grootste punt (wellicht bij alle problemen), temeer omdat het is ontstaan bij verandering van stal.
Ik weet niet of voerbeleid e.d. verder hetzelfde is gebleven en hoe het in de groep gaat?

Als alles hetzelfde is en het probleem puur onzekerheid van hem is (bij onzekerheid en angst kan ook vechtgedrag ontstaan,vanuit paniek) zou je daaraan moeten werken. Dat betekent dat je moet bepalen waar hij zich nog comfortabel voelt en dat stapje voor stapje uitbreiden.

Bv... de eerste 4-5 rondjes aan de longe gaan goed. Dan begin je met 3, beloont en klaar. En dat bouw je uit.
Als de andere paarden binnen zijn is hij een probleem in de bak. Misschien beginnen met een paar stapjes weg van de andere paarden, belonen en terug (dus voordat het fout gaat)En dan bouw je tergend langzaam op. Belangrijkste is dat goed gedrag wordt beloond en ongewenst gedrag absoluut niets oplevert. Dat betekend dus dat het niet zover mag komen, als je het ongewenste gedrag niet kunt takkelen, om het zo maar eens te zeggen. Want iedere keer als hem dit gedrag iets oplevert (terug naar de andere paarden) zal dit versterken. Dat is hoe dieren nu eenmaal leren; dat wat succes oplevert, herhaal je. Zo overleven ze in de natuur.
Je zult dit proces moeten omdraaien en zorgen dat gewenst gedrag hem iets oplevert -big time :) - Vandaar het voorstel klein te beginnen en ervoor te zorgen dat je niet kunt falen.

De kunst bestaat erin om in te schatten waar het fout gaat en voor die tijd te belonen en de oefening af te sluiten. Wacht je tot het fout gaat, dan kan dit leiden tot gedrag wat beloond wordt (geen land meer mee te bezeilen en uiteindelijk terug gebracht naar de stal) en wordt dit een patroon (voor zover het dat nog niet is) En dat is lastig te doorbreken.
Bovendien krijgt hij zo de kans om ongewenst gedrag te trainen en dat is niet wat je wil

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:17

misschien even zn mond laten controleren?

misschien is het een optie om hem aan de dubbele lijn te zetten met longeersingel?
is een vriendelijke manier om met het paard te kunnen comminuceren.
paardje van mn vriendin protesteerde ook na een rondje of 4 a 5
nu hij aan de dubbele staat gaat het super goed
als je met dubbele lijnen gaat werken, moet je zorgen dat jij schuin achter t paardje mee loopt(ong een hoek van 45 gr aanhouden)
wil je m laten draven/galloperen jezelf groot maken en ''boos/dominant'' op m afstappen, en op zijn tempo mee blijven lopen weer in dezelfde hoek van 45 gr.
het is ook makkelijk om dan de overgangen van linksom naar rechtsom te maken.
loopt hij rechts achter zn kont aanlopen zodat hij naar binnenkomt, komt hij naar binnen dan een paar passen opzij(naar binnen dus), zodat je in z'n gezichtveld komt, dus weer naar buiten vragen, doet ie dat, dan kun je m begeleiden met de buiten lijn om in een s bocht van hand te veranderen.

verreist wel veel geduld, hij zal misschien niet gelijk snappen wat je van m vraagt.
niet boos worden of ongeduldig, dan gedraagt hij zich precies t zelfde, en gaat t niet werken.

succes

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:42

Het zou ook zomaar kunnen dat je, omdat je paard zo graag knuffelt, je hem hiermee onbewust aan het belonen bent voor gedrag dat je eigenlijk helemaal niet wilt zien, en zo stimuleert. Voor belonen (ook knuffelen!) geldt altijd: gebruik dit om gedrag dat je wilt zien te stimuleren, niet zomaar omdat je hem zo lief vind. Een paard leert door het leggen van associaties: als jij hem toevallig knuffelt nadat hij zich eigenlijk misdragen heeft denk hij dat dit juist het gedrag is wat jij van hem wil en zal dit gaan herhalen. Beloon goed gedrag binnen 2-3 seconden en negeer alles wat je niet wilt, dan zal je paard veel beter begrijpen wat je van hem verwacht.

XxxbiancaxxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 15:46

Belonen doe ik pas naar het werk, maar waarom zijn deze kenmerken ineens,van de een op de andere dag?
als de paarden binnen zijn en hij met mij in de bak raak hij zo in paniek en word hij zo boos dat hij continu spri.g en stijger en bijt en met zn kop sla en continu hinniken maar dan krijg je hem ook niet gekalmeerd

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:18

XxxbiancaxxX schreef:
Belonen doe ik pas naar het werk, maar waarom zijn deze kenmerken ineens,van de een op de andere dag?
als de paarden binnen zijn en hij met mij in de bak raak hij zo in paniek en word hij zo boos dat hij continu spri.g en stijger en bijt en met zn kop sla en continu hinniken maar dan krijg je hem ook niet gekalmeerd

Blinde paniek, lijkt me. Nieuwe plek, misschien teveel op zijn dak... zou zomaar kunnen.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:23

Het klinkt idd als paniek dat hij alleen achterblijft in een nog relatief nieuwe omgeving.
Wordt hij a la minuut volledig gestressed of heb je nog een paar minuten respijt? In het laatste geval kan je die paar minuten gewoon even blijven staan/wandelen in de bak en voordat hij dan de lucht ingaat hem duidelijk belonen en dan naar stal toe gaan, naar de andere paarden. Oefen dit een aantal dagen, misschien wel een week (of nog langer) totdat hij het volledig rustig doet. Dan doe je een minuut of twee langer wachten, maar dan moet je niet overdrijven want je moet voordat hij gestressed kan raken, weer belonen en gaan.

Als je nu zelfs geen minuut rust hebt, dan kan je misschien iemand van een van de andere paarden vragen om gewoon even in de bak te gaan staan, niet perse vlak naast, en dan zelf even bezig gaan met die van jou?

By the way, als hij met longeren echt op je af komt steigeren, dan moet je dat niet pikken. Ook al is het paniekachtig, dan doet hij dat maar aan het andere uiteinde van de lijn en niet op jouw tenen. Dan moet je de ruimte claimen en hem terugzetten, misschien helpt een tik met de zweep onder zijn buik om je grens aan te geven.

Probeer in ieder geval sterk in je schoenen te staan (is moeilijk, spreek uit ervaring) en zelf kalm te blijven

sterkte ermee

XxxbiancaxxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 21:22

hey hey,

hij is nu 3,5 en longeren ging op zijn vorige stal in een longeer cirkel, dit vind / vond hij super leuk om te doen. ik liet hem om de dag ongeveer een half uurtje longeren 15 min links om en 15 min rechts om en dan ging ik erop zitten en iemand naast hem aan de hand en dan 10 a 15 minuutjes eventje lekker uitstappen.

bij zijn verhuizing is hij van een grote groep paarden naar een kleinere groep paarden gegaan en er is geen circkel maar een buitenbak van 60x40 met achterberg bodem.

de eerste maand als ik hem uit de wei haalde raakte hij in de stal al volledig in paniek omdat hij de paarden dan niet zag hij stond steeds te bijten en te springen en te hinneken, dit heb ik wel afgestraft waardoor hij in de stal nu rustig blijf met het poetsen en opzadelen.

als ik de bak in ga is hij gewoon rustig en loop die lekker aan de hand mee, hij heeft wel zenuwen maar daar is die naar 3 a 4 keer wel doorheen gegaan dat die rustig aan de hand mee loop en draaft. als ik dan afstand neem en de longeerlijn gebruik om hem te longeren draaft hij aan en doet hij 3 a 4 rondjes en dan ineens uit het niets springt hij op en gaat hij bokken en slaan met zn achterbenen.

dit is het zelfde als ik de longeerzweep bij zet alleen dan word hij zo boos dat als haal ik flink uit naar hem hij gwn op me af stuift.

als ik hem benader en aan de hand verder loop is er weer niets aan de hand, dan doe ik meestal nog 1 a 2 rondjes aan de hand lopen en beloon ik hem want hij heeft dan tog een aantal rondjes gelongeerd en aan de hand een aantal rondjes gedaan en dan poets ik hem nog even geef hem iets lekkers en de wei weer lekker in.

maar zondag was hij met het poetsen al heel erg aan het dreimelen en hinniken, toen liep ik de bak in en aan de hand was die al flink lastig aan het doen ik verhief me stem en hier was hij niet heel blij mee toen hij het hekje hoorden dat de paarden naar binnen gingen keek hij op ik dacht nou ik laat hem kijken (ik weet dit is niet iets ideaals om aan te leren maar ik d8 als soort van gerust stelling) van waar ze heen gaan en loop verder, heb hem laten kijken en hij begon direct te hinniken en stijgeren en met zen voorbenen naar voor springen en zn hoofd tussen zn benen gooien.

toen ik hem corigeerde toen heeft die me de halve bak laten zien toen ik uitgeput begon te raken en hem niet gekalmeert kreeg wilde ik door de bak naar binnen maar hij stijgerde me bijna door het hek heen en liep als een echte hengst met gebogen hek en gebries en gedreig achter me te dreimelen, en dit word met de keer erger (als de paarden binnen staan of naar binnen toe gaan dit probleem doet zich niet voor als ze in de wei staan de bak staat naast de wei) vandaar dat ik dacht van nu ga ik dit is vragen want dit moet egt veranderen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:46

Tja... klinkt echt als onzekerheid en paniek op de nieuwe plek, afgestraft en daardoor geescaleerd.(en vertrouwen in jou kwijt) Lijkt me dat je daar zelf niet zomaar aan uit komt.
Je zou dat kunnen proberen wat ik heb omschreven. Maar dat is je eigen beslissing

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:12

Citaat:

Het is echt belangrijk dat je beter leert belonen en jezelf realiseert wanneer en waar je dit moet doen, en vooral niet gaat slaan met een longeerzweep. Bij de africhting van een jong paard zijn deze twee dingen cruciaal! Als ik het zo lees doe je op dit moment veel fout: je beloont na afloop,maar het geheugen van je paard werkt anders dan dat van jou en dan weet je paard allang niet meer waarvoor dat belonen is. Belonen doe je max drie seconden na het gedrag wat je wilt, later (achteraf) belonen dan die paar seconden is je paard al lang weer vergeten waar die beloning voor was en heeft die dus geen zin. En je slaat, terwijl je paard tekenen van paniek vertoont, daar maak je je paard echt alleen maar banger mee. Sterker nog: het feit dat hij deze kenmerken van de ene op de andere dag vertoont kan zelfs op een trauma wijzen, dan heb je toch echt professionele hulp nodig.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:17

Ik zie trouwens in je profiel dat je paard een afwijking heeft aan zn pezen waarbij zn knie op slot kan slaan. Is dat toevallig een keer gebeurd toen je aan het longeren was?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:35

XxxbiancaxxX schreef:
hey hey,

de eerste maand als ik hem uit de wei haalde raakte hij in de stal al volledig in paniek omdat hij de paarden dan niet zag hij stond steeds te bijten en te springen en te hinneken, dit heb ik wel afgestraft waardoor hij in de stal nu rustig blijf met het poetsen en opzadelen.

In een dergelijk geval kan afstraffen zorgen dat het gedrag stopt, maar gezien de oorzaak, de angst, niet is verholpen, is het heel normaal dat het paard dit dan op andere, meestal ernstigere, manier gaat uiten.
Je had op dat moment zijn angst serieus moeten nemen ipv afstraffen. Dwz voor veiligheid moeten zorgen
XxxbiancaxxX schreef:
als ik de bak in ga is hij gewoon rustig en loop die lekker aan de hand mee, hij heeft wel zenuwen maar daar is die naar 3 a 4 keer wel doorheen gegaan dat die rustig aan de hand mee loop en draaft. als ik dan afstand neem en de longeerlijn gebruik om hem te longeren draaft hij aan en doet hij 3 a 4 rondjes en dan ineens uit het niets springt hij op en gaat hij bokken en slaan met zn achterbenen.

dit is het zelfde als ik de longeerzweep bij zet alleen dan word hij zo boos dat als haal ik flink uit naar hem hij gwn op me af stuift.

Door de zenuwen heen gaan? Zenuwen ga je niet doorheen. Als een paard nerveus is, ga je daarmee aan de slag, voordat je gaat werken/longeren of whatever. Dan besteed je eerst aandacht aan die angst en onzekerheid. Ook hier weer symptoombestrijding, met als gevolg staakgedrag van het paard. (dus echt geen gedrag wat zomaar opeens ontstaat, maar wat zich heeft opgestapeld in het dier als gevolg van spanningen)
Jij straft daardoor nog meer af (uithalen met de zweep) en het paard ziet geen andere uitweg meer dan vechten.
XxxbiancaxxX schreef:
als ik hem benader en aan de hand verder loop is er weer niets aan de hand, dan doe ik meestal nog 1 a 2 rondjes aan de hand lopen en beloon ik hem want hij heeft dan tog een aantal rondjes gelongeerd en aan de hand een aantal rondjes gedaan en dan poets ik hem nog even geef hem iets lekkers en de wei weer lekker in.

Als je naar hem toe gaat, bied je meer veiligheid en is er minder ruimte voor verwarring, dus is hij weer rustiger. Daarnaast wordt zijn staakgedrag beloond. HIj is gaan vechten en uiteindelijk mag hij bij je zijn en is het klaar... Staakgedrag/vechten wordt op deze wijze dus belonend.

Moet je dan blijven vechten? nee, natuurlijk niet. Dat win je niet. Het mag eenvoudigweg helemaal niet zover komen. Het had in eerste plaats nooit zover mogen (en hoeven) komen. Nu hebt je dus ongewenst gedrag getraind.
XxxbiancaxxX schreef:
maar zondag was hij met het poetsen al heel erg aan het dreimelen en hinniken, toen liep ik de bak in en aan de hand was die al flink lastig aan het doen ik verhief me stem en hier was hij niet heel blij mee toen hij het hekje hoorden dat de paarden naar binnen gingen keek hij op ik dacht nou ik laat hem kijken (ik weet dit is niet iets ideaals om aan te leren maar ik d8 als soort van gerust stelling) van waar ze heen gaan en loop verder, heb hem laten kijken en hij begon direct te hinniken en stijgeren en met zen voorbenen naar voor springen en zn hoofd tussen zn benen gooien.

Natuurlijk. Dat gedrag heeft altijd ervoor gezorgd dat het meer veiligheid als resultaat oplevert.
XxxbiancaxxX schreef:
toen ik hem corigeerde toen heeft die me de halve bak laten zien toen ik uitgeput begon te raken en hem niet gekalmeert kreeg wilde ik door de bak naar binnen maar hij stijgerde me bijna door het hek heen en liep als een echte hengst met gebogen hek en gebries en gedreig achter me te dreimelen, en dit word met de keer erger (als de paarden binnen staan of naar binnen toe gaan dit probleem doet zich niet voor als ze in de wei staan de bak staat naast de wei) vandaar dat ik dacht van nu ga ik dit is vragen want dit moet egt veranderen.

Kortom... het is geescaleerd. Je hebt in het begin zijn angst en paniek niet serieus genomen en teveel van hem gevraagd, hem getriggerd om vechtgedrag te vertonen en ervoor gezorgd (onbewust) dat dit het gedrag werd wat voor hem lonend was.
Kortom.... trainingsfouten vanaf het begin. De verantwoordelijkheid ligt bij jou.
Het omkeren van het proces is moeilijk.
Ik heb een manier omschreven waarop je dat zou kunnen doen, maar deskundige begeleiding zou beter zijn.

Nu kan het best zo zijn dat je dit niet wil horen en dat je absoluut niet van plan bent om iets te doen met de adviezen. Prima. Maar dan moet je dat even aangeven, zodat ik verder schrijven kan besparen. ;)

Maar als je nu wilt horen dat je paard gek is geworden of dat er iets anders mis is, moet je iig niet bij mij zijn. Dat is zeker.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:58

Ben het eens met liljebo
Maar zoek iemand die je kan helpen die veel ervaring heeft en begin dan met grondwerk zodat je paard weer vertrouwen krijgt in jou en zijn omgeveving, want dat is hij nu helemaal kwijt en vervalt in vechten, vluchten enz.
Door zo verder te gaan doe je je paard en jezelf geen plezier, op de een of andere manier is deze stal geen veilige stal voor je paard, voel je jezelf wel prettig op deze stal?

XxxbiancaxxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 14:06

hey dianaw33, dit is gelukkig nog nooit gebeurt want de smid en dieren arts zijden als zn knie op slot slaat dan staat hij abrupt stil moet ik hem paar passen achterwaarts laten doen en dan moet het weer goed zijn en als dit niet het geval is even een arts bellen.

en aan de rest, ja laatste half jaar veel veranderingen snap zijn angst en paniek ook wel, en misschien heb ik idd die fouten gemaakt zonder dit zelf bewust in de gaten te hebben waardoor ik idd verkeerd gedrag heb laten escaleren, want ik ben gwn heel voorzichtig met hem omdat hij nog zo jong is want ik longeer eigenlijk nooit met een zweep, alleen met lijn en stem hulp en heb hem nog nooit geslagen met een zweep maar dat stukje over die zweep die ik gebruikte was om hem van mij af te houden dat hij mij niet kon benaderen omdat hij zo boos werd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:52

Er zijn volgens mij idd een hele reeks trainingsfouten gemaakt geweest, neem dit niet als een verwijt op, het was zeker onwetend en zeker wel goed bedoelt, maar paard begreep het anders dan jij, dus tjaaa, je zit nu idd met een probleem.
Zoek een trainer die je kan helpen dit gedragsprobleem op te lossen, je zal ook merken dat die trainer ook jouw houding zal gaan beoordelen en aanpassen, en dan heb je al vlug weer een braaf en meewerkend paard.
Tips hier lezen kan best ook wel leerzaam zijn, maar het is vele malen beter , zoiets samen met een trainer aan te pakken die ziet wat het paard doet, ziet ook jouw reactie, en kan dan zo ook bijsturen, en dingen voordoen. oefeningen opgeven, die je dan zelf verder kan inoefenen tot wanneer die trainer weer bij je langs komt.
Pruts niet op eigen houtje , kans is groot dat het probleem alleen maar erger wordt, en das zeker niet de bedoeling.
Het is nu wel duidelijk , het paard ziet jou nu niet als zijn leider, ook daar moet zeker aan gewerkt worden.