Paard is agressief en valt aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearno

Paard is agressief en valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 23:47

Mijn paard is erg agressief tijdens het longeren. Ze komt met de oren in de nek op je af en steigerd vlak voor je. Daarnaast draait ze ook haar kont bij en dreigt met haar tanden. Ook bij het uit de wei halen is ze soms agressie. Ze komt met de oren in de nek op je af en achtervolgt je. De problemen met het uit de wei halen heeft ze vooral met nieuwe mensen. Bij mij doet het soms ook wel maar veel minder heftig. Heb al een keer een deskundige erbij gehad die de join up methode heeft toegepast. Dit werkte voor korte tijd ongeveer een maand en toen was haar oude gedrag weer terug. Nu is de vraag wat te doen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:51

Elke keer als ze maar met een half pasje op die manier naar je toekomt haar wegsturen. Mag best met grote gebaren. Tijdens het longeren drijf je haar op, en dat pikt ze kennelijk niet van je. Oftewel: zij moet even de verhoudingen leren kennen.
Verder wel efkes zeker weten dat ze niets mankeert, en dit gedrag vertoont omdat ze simpelweg die rondjes niet pijnvrij kan lopen.

Marigold

Re: Paard is agressief en valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:15

hulp zoeken, van iemand die kortdaad duft op te treden, en van wie jij dat ook kan leren.
ze reageerd zo omdat ze de ruimte voelt om dat te doen, en dat kan heel gevaarlijk zijn.

natuurlijk is het daarnaast ook van belang dat je het paard laat nakijken op lichamelijke gesteldheid.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:17

word ze ook gelongeerd met een bijzet teugel?
inderdaad wat hier boven gezegd word paard wegsturen direct als ze op je af komt,
succes.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:23

sammy1 schreef:
inderdaad wat hier boven gezegd word paard wegsturen direct als ze op je af komt,
succes.

ja maar zoiets moet je wel kunnen.
als iemand op het moment dat het paard op hem af komt twijfeld, en denkt: 'uhm.. wég paard, wég!', dan loopt zo'n paard daar dwars overheen, die heeft daar schijt aan.
omdat de boodschap niet duidelijk is, en het paard onzekerheid bespeurd.
paarden voelen alles aan, en een paard als deze zal zijn ruimte en positie innemen als daar maar ergens de kans voor is.
er moet iemand komen die er gelijk bam bovenop zit, die het ziet aankomen, die zoals ik zei daadkrachtiger is.
dit gedrag komt hoogstwaarschijnlijk door de (misschien nu nog onbewuste) onzekere houding van degenen die ermee omgaan.
TS kan leren zich van dit gedrag bewust te worden, en het leren veranderen, en heeft daarbij m.i. hulp nodig van buitenaf,
een paard dat komt aanvallen op de wei en tijdens longeren is geen grapje, dat kan heel erg mis gaan.
voor de mensen, maar ook voor het paard, wat uiteindelijk als onhandelbaar te boek kan komen te staan met alle gevolgen van dien.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:31

ja daar heb je inderdaad gelijk in,
als een paard dat bij mij doet zet ik hem meteen op zijn plaats maar dat is omdat wij ermee opgroeien,
maar ts heeft waarschijnlijk net dat lef niet.

pearno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 00:43

Ik ben inderdaad een beetje onzeker en dit speelt zeker mee. Ik heb de pony 24/7 buiten staan en er zijn lang niet altijd andere mensen aanwezig. En vooral dit feit maakt mij onzeker omdat er dus niemand is als er wat gebeurd. Ik ga zelf al vanaf mijn vijfde jaar met paarden om en ben niet angstig aangelegd maar weet gewoon niet goed hoe ik op dit gedrag moet reageren. Ze doet het echter ook bij andere mensen en dan vooral mensen die ze niet kent. De pony is verder tijdens de verzorging en het rijden erg makkelijk. En dit vind ik dan zelf best wel vreemd. Het kan ook zijn dat het ook gedeeltelijk met haar verleden heeft te maken. Toen ik haar kocht was ze namelijk erg ondervoed en ik weet niet wat er met haar is gebeurd bij vorige eigenaar. Waarschijnlijk niet veel goeds

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:21

Het feit dat een join-up hielp voor even geeft aan dat je paard wel weet wat te doen en hoe te reageren maar jij niet (anders zou je paard nooit zijn teruggevallen). Je hebt je paard in training gedaan maar nu moet jij! Ga je uitgebreid verdiepen in NH, omgang met paarden, lichaamstaal. Dan kun je je paard op de goede manier benaderen. Probeer het positief te bekijken dit paard kan jou ontzettend veel leren mits je er voor open staat!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:40

hulp zoeken bij iemand die jou leert met dit paard om te gaan. Even een JU doen is gewoonweg zo zinloos bij paarden als dit. Was geen goede deskundige!!!

Paard weet het allemaal wel hoor, jij moet het leren.

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:56

Hoi pearno,

Dit is zeker een serieus probleem wat je hebt met je pony.
Ik vraag me af hoe jij reageert als ze dit doet en wat doe je????
Het is duidelijk een verzet tegen iets en een Join Up???? Soms zijn mensen zo ontzettend dom!!
En denken overal maar verstand van te hebben maar een Join Up bij dit gedrag doet meestal meer kwaad dan goed

kimreinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:25

Tijdens het longeren probeer ik haar van mij af te drijven met de longeerzweep en haar voorwaarts te houden. Verder verhef ik mijn stem om haar duidelijk te maken dat dit gedrag niet mag. Dit werkt een klein beetje ze wordt dan wel wat milder.Ik durf op dat moment niet in te grijpen door haar echt een tik te verkopen. Omdat ik het vreemde voorgevoel heb dat ze dan alleen maar nog agressiever wordt en zoals ik al eerder zei ben ik alleen op stal. Ze valt mij niet echt aan in de wei maar doet wel haar oren in de nek en dreigt een beetje. Ik verhef dan mijn stem en loop er gewoon op af en dan is ze ook snel weer rustig. Bij vreemde mensen is ze echter veel heftiger en valt echt aan en achtervolgd ze dan ook. Als dat gebeurd zorg ik ervoor dat deze mensen zo snel mogelijk uit de wei zijn. Omdat ik niet het risico wil lopen dat mijn paard andere mensen verwond. Maar daardoor wint ze natuurlijk wel. En de join up heeft naar mijn idee heel kort gewerkt maar haar gedrag is daarna zelfs erger geworden dan voor de join up. Ik vraag me achteraf ook zeker af als dit wel een goede methode was.

JohnJust1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:19

Ze moet inderdaad leren wie de baas is, zoals dat met de meeste dieren is. Wat vooral belangrijk is, is dat je zelf zeker in je schoenen staat en dat ook uitstraalt. Als je bang bent, leest een dier dat vaak af aan je lichaamstaal en weet hij/zij dat je te breken bent. Als je dat stadium bereikt, is het trouwens moeilijk het vertrouwen terug te winnen, maar waar een wil is, is een weg!

edit:
kimreinders schreef:
Ik durf op dat moment niet in te grijpen door haar echt een tik te verkopen.

Hier zit het hem een klein beetje in. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je haar iedere keer een tik verkoopt, maar na 2 a 3 keer mag je wel laten blijken dat je het niet zo wilt. Als je trouwens het gevoel hebt dat het echt link word; hulp inschakelen en geen gevaarlijke situatie creëeren

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:24

kimreinders schreef:
Tijdens het longeren probeer ik haar van mij af te drijven met de longeerzweep en haar voorwaarts te houden. Verder verhef ik mijn stem om haar duidelijk te maken dat dit gedrag niet mag. Dit werkt een klein beetje ze wordt dan wel wat milder.Ik durf op dat moment niet in te grijpen door haar echt een tik te verkopen. Omdat ik het vreemde voorgevoel heb dat ze dan alleen maar nog agressiever wordt en zoals ik al eerder zei ben ik alleen op stal. Ze valt mij niet echt aan in de wei maar doet wel haar oren in de nek en dreigt een beetje. Ik verhef dan mijn stem en loop er gewoon op af en dan is ze ook snel weer rustig. Bij vreemde mensen is ze echter veel heftiger en valt echt aan en achtervolgd ze dan ook. Als dat gebeurd zorg ik ervoor dat deze mensen zo snel mogelijk uit de wei zijn. Omdat ik niet het risico wil lopen dat mijn paard andere mensen verwond. Maar daardoor wint ze natuurlijk wel. En de join up heeft naar mijn idee heel kort gewerkt maar haar gedrag is daarna zelfs erger geworden dan voor de join up. Ik vraag me achteraf ook zeker af als dit wel een goede methode was.

De methode is goed. De uitvoering schort. Dit soort methodes valt en staat met jouw lichaamstaal. Als een ander persoon dit wel voor elkaar kreeg is het haar taak om jouw te leren hoe het moet. En het is jouw taak om dit consequent uit te blijven voeren. Paard weet dat jij onzeker bent. Je lichaamstaal vertelt het. De JU methode bevestigd dit alleen maar. Kortom je kan kiezen of delen....

Een goede lesgever zoeken die je hierbij kan helpen. Zorgt dat je het vertrouwen en de zekerheid krijgt die je nodig hebt om deze methode uit te voeren. En consequent blijven. Ook in en om stal.

Anderzijds de ouderwetse manier. Deel eens een tik uit. Voorwaarts houden is voorwaarts houden. Ten alle tijden. Paard wat echt voorwaarts is heeft geen tijd voor dit soort onzin. Dat je alleen bent is rot, maar als hij/zij nog gevaarlijker wordt is het nog veel rotter.

kimreinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:39

De deskundige die de join-up heeft uitgevoerd heeft dit eenmalig gedaan en gaf toen aan dat hij van mening was dat dit genoeg zou zijn. En verder is er niet veel meer gebeurd. Ik heb hem toen ook niet weer opnieuw laten komen toen het probleem weer terug kwam omdat ik niet zo'n vertrouwen had in deze man. Ik heb vanavond een gesprek op een stal waar ze ervaring hebben met probleempaarden. En dan gaan we overleggen wat er zou moeten gebeuren en welke mogelijkheden er zijn. Ik denk zelf dat het het beste is om de pony een aantal weken hier te stallen zodat ze haar kunnen observeren. Gezien ze niet altijd dit gedrag vertoont. En vervolgens dan samen met mij en met de pony gaan werken zodat ik weet hoe ik moet reageren op het paard. Deze stal staat goed aangeschreven en mijn vader die zijn paard daar ook heeft staan is zeer te spreken over hun. Jullie reacties op dit idee zijn van harte welkom

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:47

Ik vind het een hartstikke goed idee! (waar is die stal ergens? :+ )
Uiteindelijk zit je bij een clinic / privélesje / ... toch altijd met het probleem dat er gewerkt wordt in een korte tijdspanne. Vaak is hier dan niet voldoende tijd om éérst te observeren, daarna te demonstreren en om vervolgens te begeleiden (imo). Je geeft aan dat je paard niet altijd storend gedrag vertoond, zeker dan denk ik dat het heel interessant zal worden om te horen wat de mensen van op stal te zeggen hebben na een periode. Er gaat vaak eerst heel veel mis vooraleer een paard verstorend gedrag gaat vertonen, dus vind ik het niet meer dan normaal dat paard (en ruiter) ook heel veel tijd en geduld moeten investeren om dat te corrigeren. Ik hoop alleszins dat alles goed komt voor jou en je paard!

kimreinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:52

Fijn om een positieve reactie te krijgen op dit idee en hoop ook echt dat dit wat gaat worden. Maar moet natuurlijk eerst gesprek afwachten, als ze inderdaad en paard gedurende enkele weken onder hun hoede kunnen en willen nemen en daarnaast ook de kosten. Want dat is ook zeker niet onbelangrijk( geen breed budget)

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:54

Je moet laten zien dat je de baas bent, ze is een beetje dominant..

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:03

lijkt me een prima idee.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:05

pearno schreef:
Mijn paard is erg agressief tijdens het longeren. Ze komt met de oren in de nek op je af en steigerd vlak voor je. Daarnaast draait ze ook haar kont bij en dreigt met haar tanden. Ook bij het uit de wei halen is ze soms agressie. Ze komt met de oren in de nek op je af en achtervolgt je. De problemen met het uit de wei halen heeft ze vooral met nieuwe mensen. Bij mij doet het soms ook wel maar veel minder heftig. Heb al een keer een deskundige erbij gehad die de join up methode heeft toegepast. Dit werkte voor korte tijd ongeveer een maand en toen was haar oude gedrag weer terug. Nu is de vraag wat te doen.

kimreinders schreef:
Fijn om een positieve reactie te krijgen op dit idee en hoop ook echt dat dit wat gaat worden. Maar moet natuurlijk eerst gesprek afwachten, als ze inderdaad en paard gedurende enkele weken onder hun hoede kunnen en willen nemen en daarnaast ook de kosten. Want dat is ook zeker niet onbelangrijk( geen breed budget)

Uhm, ik raak in verwarring... wie is nou de TS hier..?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:07

kimreinders schreef:

Mijn paard heeft dit ook gedaan, één keer. Toen ze op me afkwam heb ik haar van heeeel dichtbij de longeerzweep laten voelen. Máár wel precies op het moment dát ze kwam, en goed hard gemept ozdat ze meteen wist wie baas was en wie dus echt niet. Op dat moment was het me namelijk niet gelukt om haar van me af te krijgen, ze kwam door om door te bijten en ik had daar geen zin in. Nooit meer last mee gehad, achteraf bleek wel dat het dier last had van haar spieren en is er een fysio bijgekomen. Maar als ik dit zo lees lijkt het er eerder op dat zij precies weet waar ze staat, en dat jij niks te vertellen hebt. Uit deze situ ga je niet komen als je zelf aan de slag gaat, hier moet echt een expert bij komen om zowel jou als het paard te leren hoe zich te gedragen.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:11

Het kan best dat het door de JU erger is geworden.
Ik zou er ook maar een expert bij gaan halen.

kimreinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:13

Haha allebei kim reinders en pearno weet niet hoe het komt dat er twee verschillende namen bij mijn reacties komen te staan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:16

Wanneer het gedrag langzaam weer terug is gekomen ná de "deskundige", dan is de conclusie natuurlijk makkelijk, dan ligt het aan jou.
JIJ zal dus en hoop moeten gaan leren en je hebt hiervoor dus les nodig want via de comp gaat het niet lukken.

kimreinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:18

Ik heb zelf het idee dat het door de Join-up uiteindelijk erger is geworden. Ik hoop dat de stal die ik al eerder noemde wat met haar kan en wil. En anders moet ik eens gaan kijken als ik wat anders kan bedenken. Ik weet in ieder geval zeker dat ik hier wel hulp bij moet hebben. Maar ben nog niet helemaal zeker wat voor een hulp.

kimreinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:21

En tuurlijk ligt het ook aan mij dat is altijd het geval.
Vind het alleen vreemd dat ze het erger doet bij andere mensen
Mensen die ze helemaal niet kent en die ook niet bang van haar zijn. Wie weet waarom dit is??????????????????