jaarling, alles happen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

jaarling, alles happen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 20:47

Even een vraagje.

mn Jonkie (merrie) van 1,5 moet echt alles in de mond hebben. Dit kan gaan om mn handschoenen, ritsen van mn jas, verzin het maar en ze wil het in de mond hebben.
Ook als ik balen vlas in stal wil gooien is ze er als eerste bij om in die zak te happen (al overgestapt op zaagsel, maar ook hier weer).
Dit is echt speelsheid, echt bijten of narrig doen doet ze niet.

Nu ken ik dit van de jonge shetjes en dan vooral hengstjes die dit vooral doen, maar de merries werden een stuk minder hierin.

Nu is mijn vraag of dit nog steeds typisch jaarling gedrag is.

Om te vermelden ze is ook enorm gefixeerd op eten (net of dat ze nooit wat krijgt :+ ). Terwijl ze bijna hele dag door hooi hebben.
Ze wordt niet meer uit de hand gevoerd omdat ze dan nog wel eens opdringerig kan worden (dit is al bijna een jaar zo).

DA heeft voor de winter haar buik nog beluistert (check-up).
Zit er anders over te denken DA bij het volgende bezoek haar tanden te laten nakijken, maar bij mijn weten wisselen ze pas rond 2,5 ofzo)

Edit: ze is op het moment voor wat ze hapt wel te corrigeren, enkel snapt ze niet dat het voor het happen in het algemeen gelt en niet alleen die vierkante cm. :')
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 12-02-12 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Re: jaarling, alles happen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:48

Het is iets van hengsten en het is iets van jonge paarden, ook als ze nog drie zijn. Mogelijk omdat ze aan het wisselen zijn, maar ook omdat heel veel jonge zoogdieren (ook mensen) voorwerpen ook met de mond verkennen.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:50

Ik denk dat het met de tijd over zal gaan. Wij hebben van alle leeftijden ongeveer 2 paarden op stal staan en de oudste is nu 7. Allemaal ken ik ze vanaf veulen en hou ouder ze worden hoe ''volwassener'' ze zich gaan gedragen. Kindjes steken ook alles in hun mond toch.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:53

Volgens mij is het heel normaal dat ze op die leeftijd alles onderzoeken met hun mond..Die van mij deden het ook en nu ze 2,5 zijn is het al een stuk minder geworden(nog niet helemaal over)..Ik laat niet alles toe hoor,want ik vind ook wel dat ze moeten leren dat ze niet overal aan mogen komen(voor zover mogelijk)..Pups en kinderen onderzoeken trouwens ook alles met hun mond..Mijn pup die stak alles in zijn mond wat hij onderweg tegen kwam ook al was hij super hard aan het rennen :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 20:59

Dus het is echt gewoon leeftijd? :')
Alle andere jonge paardjes deden dit allemaal een stuk minder dus begon al te twijfelen.

Maar klopt wel met onderzoeken, alles gaat direct in de mond (jammer voor mij en de staleigenaar want er kan gewoon niks bij haar in de buurt blijven staan. En wat ze aan spullen daarmee al gesloopt heeft als je er niet bij bent........ :') )

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:03

Ja je kan niets laten staan haha..Ik heb al een paar keer gehad dat mijn volle kruiwagen werd omgegooid als ik even niet zo goed oplette :(..Gaat gelukkig wel een keer over :j

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 21:07

Ik hoop het wel :')

Kan nog niet eens fatsoenlijk stal uitmesten of mevrouw komt er al bijstaan om te onderzoeken wat ik aan het doen ben en wat ik in mn hand heb. En natuurlijk staat ze ALTIJD in de weg :') (en ja kruiwagen staat al zo dat zij er niet zo mee kan gaan spelen)

Jammer genoeg alles wat je in de wei legt waar ze wel lekker mee mag spelen/happen, doet ze niet :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:09

Veel jonge paarden gebruiken hun mond om alles te onderzoeken. Die nieuwschierigheid heeft zijn goede kanten, maar ze moeten zich wel leren beheersen. Wisselen doen paarden trouwens tussen 0 en 5 jaar, schema :
http://www.paardenmond.nl/leeftijd.htm

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 21:10

Dank je, dat is een mooie site (die wordt uitgeprint en in mijn paardenboekje geplakt :D )

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:51

probeer eens een bal in de stal te hangen! zie je vaker.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:07

Dat heb ik ook, met die jonkies, ze willen gewoon alles uitproberen. Toch blijf ik consequent want als ik alles toelaat blijven ze het doen.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:14

Typisch jaarling gedrag, behalve consequent zijn helaas niks aan te doen. :p

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:05

ik heb er nooit last van met jonge paarden...ben momenteel met een hengstveulen bezig van 8 maand en die denkt er niet eens aan om te happen
wat erg belangrijk is dat je ze NOOIT uit de hand voert!
bij jonge paarden werk je dan wel happerigheid in de hand.
en verder heel consequent zijn.
als ze je een keer flink happen dan niet foei zeggen,maar meteen een flinke mep verkopen.
en nee dat is misschien niet lief,maar een keer een hap uit je arm ook niet.

dus consequent zijn en niet uit de hand voeren!

Lotteenzoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:57

ik heb twee 2 jarige kwpn'ers en weet nog dat 1 van ons niks anders deed dan happen en vlas eten daar is ze gewoon overheen gegroeit, alleen toen begon ze met als ik of iemand anders voorbij liep echt oren in de nek en bijten denk niet dat het gemeen bedoelt wwas maar ik vond dit niet kunnen dat heb ik haar dus goed afgeleert en bij mij doet ze dat nu niet meer.. denk dat ze ervanzelf overheen komt

xElinexStone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:12

Ik denk dat dit gewoon jaarling gedrag is. Ik ken ook nog wat oudere paarden die dit doen maar die krijgen uit een hand alleen maar eten(; Maar dat gaat over een tijdje wel over

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:24

Heb er precies zo eentje :') Das dan wel een hengt, en iets jonger (11 maanden), maar toch...

Idd, alles wordt opgepakt. Zakken vlas zijn niet veilig, lege vlaszakken zijn inmiddels uitgeroepen tot Speelgoed van het Jaar :+ Uitmest-attributen zijn übercool om in de rondte te slingeren (dus mestvorken etc moet ik altijd goed wegzetten) en bezems geven we netjes aan het baasje aan bij het uitmesten. Alles wat ''nieuw'' is en zich binnen tand-bereik bevindt moet eraan geloven....
Het schijnt idd vanzelf over te gaan, daarnaast corrigeer ik veel. Echter belóón ik vooral, voor de momenten waarop hij snuffelt zonder zn mond te gebruiken. Gaat al een stuk beter en ik bouw het steeds meer uit zodat dat overmatige snuffelen ook wat minder wordt.
Bal heeft ie, ook een touwbot (tip gekregen van iemand) en dat vindt ie enorm lollig want dat kan je rustig in de rondte slingeren zonder dat t baasje een brul geeft :+

Tsja.... Geduld. Hij pakt het liefst iets vast en gaat erop staan sabbelen. Zo'n aparte tref ik dan weer :+

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 00:24

Haha dat klinkt helemaal als die van mij :D
Enkel dat die van mij alleen maar aan de "verboden" spullen zit. rest is niet interessant, hoogstens voor 3 seconden :')
Het enige speeltje ben ik blijkbaar, er bestaat ook niks anders meer in de wereld naast eten en mij, als ik er ben :+

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:45

Klinkt als mijn verzorgruin, maar die is ruim 7...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:54

Mijn verzorg jaarling is ook zo,alles moet ze in haar mond hebben,sta ik haar in de stal te borstelen,mevrouw heeft mijn mouw vast. Gewoon vast en sabbelt ze erop. Maar met een borstel bijvoorbeeld gaat ze erop knauwen. Ik denk dat dit gewoon bij jaarling zijn hoort,en vanzelf over gaat. :)

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:31

ik lees even mee me shetlander doet het ook /3

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:39

Ik denk gewoon dat ze dit doet om het te onderzoeken.....

Wij mensen doen graag naar dingen kijken..
maar paarden willen het graag aanraken en meschien proeven :)

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:19

Langcara schreef:
Het is iets van hengsten en het is iets van jonge paarden, ook als ze nog drie zijn. Mogelijk omdat ze aan het wisselen zijn, maar ook omdat heel veel jonge zoogdieren (ook mensen) voorwerpen ook met de mond verkennen.

True ! :j

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:48

Wat het beste werkt bij 'mouthy' jonge paarden is het overdrijven. Dus willen ze happen? Geef ze iets te happen. Een touw ofzo. En blijf dat lekker proppen, tot bijna dwingens aan toe. Dan gaat de lol er vanzelf af. En dat is de snelste manier. Je moet het alleen wel écht overdijven. Niet alleen maar het paard op de wenken bedienen. Ze moeten doodmoe worden van hun eigen spelletje.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:18

Kukkie; helemaal mee eens, dat heeft bij mn vorige pony ook enorm geholpen :j Ik kijk het nu nog even aan omdat het al een stuk beter gaat, maar anders ga ik idd ook overdrijven :)

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:59

Hahaha hoe herkenbaar, mn shetlander hengst, altijd touw in de mond enz! Ik heb nu ook een speelbal in de stal, zodat hij satijn bijt, scheelt ook al!