Paard wordt bijterig met borstelen, wat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EstherBelle

Paard wordt bijterig met borstelen, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:05

Hallo,

Mijn paardje is op stal zodra ik met een borstel, zadel etc. binnen loop erg bijterig (bij mijn moeder heeft ze ook 2 keer hard naar achter getrapt), voornamelijk dreigen maar ze begint steeds meer mijn jas te pakken. en als ze dit in de zomer gaat doen ben ik dus bont en blauw.
Ik heb het al geprobeerd op te lossen door te straffen, maar dit helpt op het moment maar de dag er na is het alleen erger.
ook heb ik geprobeerd te negeren, maar dan zoekt ze ook alleen maar meer de aandacht door lomper te gaan doen.
ik heb geprobeerd alles heel rustig, en stil te doen, ook dit helpt niet.
Ik weet niet meer hoe ik dit op kan lossen, als ik alleen de stal in kom om te knuffelen of het deken het af haal is er niets aan de hand.

kunnen jullie mij helpen?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Martine op 09-02-12 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

MandyL

Re: Help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:13

Ze geeft aan dat ze het om een of andere reden niet leuk vind. Misschien word het te grof gedaan? Het gedrag vertroont ze waarschijnlijk omdat er op kleinere signalen niet word gereageerd. Probeer er eens op te letten wanneer ze het eerste signaal afgeeft. Dat kan heel klein zijn bv haar hoofd weg draaien, en doe dan eens een stap achteruit ipv naar haar toe. Ze verteld iets en voelt zich waarschijnlijk heel onbegrepen doordat je door gaat met het geen waar je mee bezig was. De kans is groot dat ze verrast is!

aeolusnr1

Re: Paard wordt bijterig met borstelen, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:11

Dit is in mijn ogen gewoon onrespectvol gedrag, en heeft dus eigenlijk alleen met opvoeding te maken, jij bent er nu dus eigenlijk oorzaak van dat het paard op deze manier reageerd.
Duidelijke lichaamshouding, duidelijke correctie, maar vooral een heel goede timing, als je een correctie 3seconden te laat geeft heeft het geen zin om te corrigeren , kan zelfs tegenovergesteld werken dus zeker opletten dat de timing goed zit.
In weze is dit een vrij makkelijk probleem om op te lossen, maar je moet daar les in nemen, zelf kom je zelden tot het net op tijd en consequent reageren.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:17

Dit gedrag komt ook voor bij paarden die vast zitten in het lichaam! Een goede massage om de spieren los te maken kan de oplossing zijn! www.joy4horses.nl is echt een aanrader!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:27

Sommige paarden hebben een gevoelige huid, hard rossen of borstelen kan zeer doen en
wekt irritatie op, probeer het eens met een zachte borstel, en het idee van een osteo is zeker
niet verkeerd.

EstherBelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 09:23

Osteo heb ik zelf idd ook aan gedacht, iemand goede ervaring met iemand in de buurt van eindhoven of den bosch.

ook heb ik aan de gevoelig huid gedacht maar zodra ze niet in haar stal staat reageerd ze nauwelijks tot niet op de borstel, dus lijkt me niet echt dat dat het zal zijn. (zadel blijft vervelend, zodra het ligt is er niets aan de hand)

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:01

Kijk op de site van ICREO dan weet je zeker dat je een gediplomeerde osteopaat hebt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:44

Is dit sinds kort? Met het vriesweer? Want het kan ook goed dat je borstels electrische schokjes geeft. Momenteel is alles enorm statisch, en moet mijn pony ook niet borstelen met bepaalde borstels, want dan knetter het heel zachtjes en staat ze logischer wijs niet stil :=

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:48

Ik zou beginnen met niet meer poetsen en zadelen in de stal, de stal is van haar. de stal moet in mijn ogen een rustplekje zijn.

Ik zou haar buiten de stal poetsen, liefst ook gewoon vastzetten, als de dan lelijk doet kun je ook veel makkelijker corrigeren.
Is ze verder in de omgang wel braaf?

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:06

aeolusnr1 schreef:
Dit is in mijn ogen gewoon onrespectvol gedrag, en heeft dus eigenlijk alleen met opvoeding te maken, jij bent er nu dus eigenlijk oorzaak van dat het paard op deze manier reageerd.
Duidelijke lichaamshouding, duidelijke correctie, maar vooral een heel goede timing, als je een correctie 3seconden te laat geeft heeft het geen zin om te corrigeren , kan zelfs tegenovergesteld werken dus zeker opletten dat de timing goed zit.
In weze is dit een vrij makkelijk probleem om op te lossen, maar je moet daar les in nemen, zelf kom je zelden tot het net op tijd en consequent reageren.

Lekkere oplossing dit, als jij iets op jouw manier wilt duidelijk maken en je krijg een klap voor je kop ....
heel fijn :+
Dat is symptoom bestrijding.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:14

Nou ja, ergens kan ik die reactie ook wel begrijpen. Het is wel zo dat ze niet mogen bijten. Mijn merrie mag goed aangeven dat ze het niet fijn vind, of er wat scheelt, maar dat gaat neit gepaard met gericht bijten of trappen, zelfs geen been optillen.
Echter kan ik begrijpen dat, als je niet luisterd naar je paard, zulk gedrag wel gaat ontstaan, en dan is straffen niet de manier, mara moet je kijken naar het waarom.

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:16

Naar mijn idee hangt het af van het paard. Een van onze paarden houdt gewoon niet van aangeraakt worden. Anglo-Arabier, bijzonder gevoelige huid en gevoelig zieltje, en vaak pijn in zijn hals en rug. Zit in de zomer onder de insektenbulten. We hebben een afspraak (het is een ouder paard en we kennen elkaar goed): hij mag 'bijten', dwz hij mag zachtjes een klein hapje geven zonder zijn tanden en dan zeg ik nee joh, het vvalt toch wel mee. En zo komen we de noodzakelijke borstelsessie door met de zachtste borstel en langzame bewegingen. Ik vind het belangrijk dat hij zich mag uitdrukken en hij doet ons geen pijn.
Er is een pony hier die van tijd tot te vrijpostig wordt en kan bijten, als hij maar neigt naar een beet wijzen we hem al terug. En de rest is makkelijk, gelukkig ! Ik ben het andere 'antwoorders' eens dat je vooral goed moet kijken naar wat er echt aan de hand is voordat hij bijt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:49

Misschien spierpijn?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:53

Heb er hier 3 staan die in de stal ook niet graag gezadeld of geborsteld worden. Buiten de stal op de poetsplaatst zijn het de grootste knuffelkonten die er zijn. De stal is hun terrein, hun eigen plekkie.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:57

Hoe lang heb je het paard?

Het kan inderdaad ook nog zijn wat Inkepink zegt, kijk eens of je haar kunt borstelen buiten de stal, dat scheelt wellicht.

Anders dan gewoon even vastzetten aan een halster met touw als je haar in de stal moet borstelen/opzadelen. Dan kun je dat in elk geval veilig doen terwijl je daarnaast op zoek kunt gaan naar een oorzaak (als die er is, sommige paarden vinden borstelen gewoon niet leuk).

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:31

Tancreda4 schreef:
Nou ja, ergens kan ik die reactie ook wel begrijpen. Het is wel zo dat ze niet mogen bijten. Mijn merrie mag goed aangeven dat ze het niet fijn vind, of er wat scheelt, maar dat gaat neit gepaard met gericht bijten of trappen, zelfs geen been optillen.
Echter kan ik begrijpen dat, als je niet luisterd naar je paard, zulk gedrag wel gaat ontstaan, en dan is straffen niet de manier, mara moet je kijken naar het waarom.

Ja hier ben ik het ook mee eens. Je eigen veiligheid staat voor op hoe dan ook.
Maar als dit een terug kerend probleem is wil je dit zo fijn mogelijk oplossen lijkt me. En in mijn ogen "een rake tik op het juiste moment" niet de oplossing.