Help veulen bijt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esmeayy

Help veulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 13:59

Nou ik heb dus een veulentje van 3 weken:)
Twiggy Twix en ze bijt iedereen die bij mij in de buurt komt.
Ik weet niet wat ze heeft maar als ik eraan kom is er niks aan de hand maar als we in de box staan en een vriendin ofzo komt in de stal dan bijt mijn veulen de hele tijd haar.

Hoe komt dit?
En wat moet ik eraan doen??

Asylum

Re: Help veulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:29

Onmiddelijk een flinke tik teruggeven. Ze wordt steeds groter en hoe groter ze wordt hoe erger de beten worden.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:36

Een veulen wil alles een keer proeven net als een baby.
Onmiddelijk afstraffen! Begin hier dus al zo snel mogelijk mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:37

Asylum schreef:
Onmiddelijk een flinke tik teruggeven. Ze wordt steeds groter en hoe groter ze wordt hoe erger de beten worden.

Niks flinke tik, het is een baby ! Corrigerend tikje is voldoende.

Yoghurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:46

Ja, gewoon een tik geven. Niemand heeft haar ooit vertelt dat het niet mag, dus kan ze het ook niet weten.

Asylum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:47

joenohoe schreef:
Asylum schreef:

Niks flinke tik, het is een baby ! Corrigerend tikje is voldoende.

Die baby wordt groot, 1 tik vind ik beter dan meerdere tikjes waardoor het kwartje net wat trager valt.
(zullen nu vast mensen beginnen over kopschuwe paarden etc, die ontstaan juist door de zogenaamde corrigerende tikjes waardoor je corrigerende tikjes blijft geven)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:57

Weet je hoe een paard haar veulen afstraft? Gaat niet echt zachtzinnig aan toe.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:59

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 27-09-25 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:01

ja, beter een keer goed, dan 100 keer een beetje.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:02

Mijn veulen 2 jaar geleden reageerde totaal niet op 'corrigerende' tikjes die moest je echt een dreun geven. Ons veulen van vorig jaar is totaal anders die heeft nog nooit iets gedaan waar je hem een tik voor zou geven. En anders was het met 1 tik over.

Ligt gewoon aan het karakter. TS, wat voor karakter heeft je veulen?

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:03

gewoon net als een merrie direct 1(!!!!) tik geven! het is echt niet zielig maar als je hem onschuldig of te laat een tik geeft snapt ie het niet meer en zal hij bang gaan worden, dus je moet echt dsirect reageren en anders niet meer!!!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:04

@Larrisse. Als je nu niet flink ingrijpt, zal het veulen blijven bijten. Het veulentje begrijpt het anders echt niet.
Ik zeg maar zo, 1 flinke tik is beter dan verscheidene tikjes.

kimxramona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:05

Ja idd, gewoon een tikje geven, en als hij niet reageert dan moet je de volgende keer dat hij bijt een hardere tik geven.. en anders terug bijten ;)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:11

kimxramona schreef:
Ja idd, gewoon een tikje geven, en als hij niet reageert dan moet je de volgende keer dat hij bijt een hardere tik geven.. en anders terug bijten ;)

niet mee eens! je moet haar zo op de plek zetten dat er geen volgende keer meer komt.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:17

tjoppie schreef:
kimxramona schreef:

niet mee eens! je moet haar zo op de plek zetten dat er geen volgende keer meer komt.

Juist!
Je moet natuurlijk geen honkbalknuppel bij gebruiken, maar met "foei" te zeggen en een zachte corrigerende tik bereik je helemaal niets.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:18

in de eerste plaats zou ik proberen het te voorkomen, beestje is zich niet bewust van het feit dat bijten helemaal niet mag. Neus wegduwen met een duidelijke 'nee' werkt ook prima.
Ik heb nog nooit een veulen hoeven slaan en ze bijten geen van allen. Alleen als het gewoon corrigeren geen effect heeft een flikte tik uitdelen, maar dat zou voor mij zeker niet het eerste station zijn.

Niet helemaal waar bedenk ik me nu, een enorm brutaal veulen met een veel te zachtaardige moeder viel mij aan, nog geen 2 weken oud, oren in de nek en gericht steigeren en bijten. Die heft 2 flinke schoppen onder z'n kont en een klap met een halster tegen z'n hoofd gehad, dat was gewoon gevaarlijk gedrag.
Maar veulen knabbels om dingen te ontdekken afstraffen met een mep? nee :n

Asylum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:22

@ Qimm: Je hebt knabbelen en bijten. Knabbelen is imo heel wat anders. Die druk je idd weg met een duidelijk nee. Maar hier staat toch echt bijten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:23

sommigen noemen knabbelen ook al bijten, moeilijk te zien vanachter een pc natuurlijk

Asylum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:26

Dat is waar...

TS: Wat versta jij onder bijten? :D

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:28

Juist Asylum, je bent mij net voor.
Als je het nu niet de kop in drukt. De tanden worden steeds groter en krachtiger en dan is het echt niet fijn.

Ik heb mijn veulen ook nooit hoeven te corrigeren wat knabbelen en "proeven" betreft, dat deed moeders al voor mij. En ik heb het gezien met eigen ogen, dat ging echt niet met "zachte hand". Mijn veulen werd meteen al nederig naar haar moeder toe en begon te smakken.

esmeayy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:28

Asylum schreef:
Dat is waar...

TS: Wat versta jij onder bijten? :D

Ze hapt echt met haar kiezen op elkaar okee die heeft ze nog niet maar je ziet dat ze haar oren in haar nek legt en dan even flink gaat bijten en ze laat ook niet meer los dan.

rienne schreef:
Mijn veulen 2 jaar geleden reageerde totaal niet op 'corrigerende' tikjes die moest je echt een dreun geven. Ons veulen van vorig jaar is totaal anders die heeft nog nooit iets gedaan waar je hem een tik voor zou geven. En anders was het met 1 tik over.

Ligt gewoon aan het karakter. TS, wat voor karakter heeft je veulen?

Ze is ontzettend intiligent.9ofhoejedatttypt)
ze is slim met dingen als ontsnappen alleen ze onthoud ook als je haar bijvoorbeeld een tik zou geven.

Asylum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:37

Echt bijten dus.
Dan blijf ik erbij: zodra ze doet, een flinke tik verkopen :j

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:42

die van mij bijt ook wel eens,maar dan geef ik hem gewoon een tik op z'n neusje.ik zeg ook duidelijk nee met een redelijke stemverheffing.ik wist ook niet hoe te handelen als een veulen iets verkeerd doet of ongewenst,maar ik vraag t gewoon aan de stalhouder:die heeft er 2 van dit jaar en vorig jaar had ze 3 jonge veulens.die weet wel hoe het moet.
qimm:mijn veulen trapte ook al in de tweede week als haar iets niet zinde.ben dus ook geraakt door een van haar beentjes.gaf ik een flinke tik op haar achterwerk en ook een duidelijke nee.dat heeft een weekje eduurd,toen gaf ik haar 1 tik en donderde ze per ongeluk om.en sinds dien is ze gestopt met trappen
mijn paard is niet zo'n geweldige moeder.ze snapt volgensmij ook niet hoe ze met t veulentje moet omgaan.ze is zelfs zo onhandig,dat ze meerdere malen bijna op de benen is gaan staan.dus corrigeren doet ze ook niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:59

Asylum schreef:
Echt bijten dus.
Dan blijf ik erbij: zodra ze doet, een flinke tik verkopen :j

zoals ze het beschrijft, idd. Dat is staf-waardig

esmeayy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:17

Oke dus stel ze doet he zo weer dan moet ik haar een corigerende* tik geven?