Pony bijt en trapt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Wicked_

Pony bijt en trapt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:54

Hoi allemaal!
Ik heb een 9-jarige New Forest pony. Het probleem is: In de stal en met uit de wei halen doet 'ie echt heel vervelend.
Hij is altijd al wat chagerijnig in de stal geweest, (met poetsen, opzadelen etc.) het begon met oren in de nek en een beetje dreigen. Daarna begon ie ook nog te happen, hij heeft me al een paar keer flink gebeten, dan geef ik hem meestal een tik op zn neus en dan staat ie weer gewoon rustig stil. Maar gisteren was ik hem dus aan het poetsen, ik had hem vastgezet aan een touw (eerst stond hij altijd gewoon los in de stal, nu zet ik hem altijd ff vast omdat als ie de kans krijgt meteen bijt), maar in een keer sloeg ie zn hoofd omhoog en trok het touw los.. Hij draaide zich om en schopte keihard naar mij! Ik kon het maar net ontwijken, en ipv tegen mij aan te slaan sloeg ie tegen de muur! Het was zo'n harde klap dat meteen alle mensen die op dat moment op stal waren kwamen kijken.. Ik had hem een flinke tik gegeven en heel streng toegesproken. Toen was het weer goed en stond ie weer gewoon rustig.. Ik ben absoluut niet bang voor mn pony, maar dit begint toch wel een beetje gevaarlijk te worden. Wat mijn vraag was: Wat kan je het beste doen als ie zoiets doet? Een tik geven of juist niet? Tips zijn welkom!

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:41

ik denk dat het met slaan niet beter word. Misschien is een grasmuilkorf in ieder geval een idee.
Dit hadden ze ook bij een paard dat ik ken dat bijt. Dit was een soort muilkorf die aan het halster vast zat.
Zo kon hij in ieder geval niet bijten als je hem aan het poetsen of aan het opzadelen bent.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:43

Zoek hulp bij iemand die er verstand van heeft en die je kan begeleiden voordat er ongelukken gebeuren.

_Wicked_

Re: Pony bijt en trapt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 14:21

@ Muztang: Die grasmuilkorf is misschien wel een goed idee, dankje!

@ Caira: Ik ken eigenlijk niemand die hier ervaring mee heeft..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:30

Nou een flinke optater is echt wel op z'n plaats hoor! Is ie nu helemaal besodemietert!
Als hij weer braaf is moet je natuurlijk niet vergeten te belonen, dus niet boos blijven!
Ik begrijp alleen niet dat hij dat zo ineens doet. Ben jij de enige die met hem omgaat of is er pas iemand bij die nu ook werkt met hem?
En hoe word hij behandelt op stal is daar soms net een nieuwe stalhulp bij gekomen?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:35

Die had alle hoeken van de stal mogen zien als die mij zoiets flikte. Hij deinst er niet voor terug om jou flink te trappen, dan mag die dat ook zeker terug verwachten.

Misschien dat ie pijn heb en daarom shagerijnig word als jij poetst. Eventueel zou je een osteopaat langs kunnen laten komen... Maar dan nog mag die echt niet zo uit halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:44

In de stal is hij de baas, logisch. Je kunt hem beter uit stal halen om te poetsen en te doen, dan is het niet meer zijn territorium en zal het veel minder zijn. Straffen mag idd best, zo reageren paarden in het wild ook op elkaar maar wat hij doet is gewoon zijn huis verdedigen denk ik zo.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:51

Zal lekker worden Joolien, dan zou ik met de 30 paarden die hier staan dus nooit veilig een box in kunnen lopen, want stel ze hebben hun dag eens niet?
Nee hoor...ik ben de baas en bijten schoppen of dreigen is direct ingrijpen en dat zou bij mij niet op de zachte manier gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:54

aerdenhout1 schreef:
Zal lekker worden Joolien, dan zou ik met de 30 paarden die hier staan dus nooit veilig een box in kunnen lopen, want stel ze hebben hun dag eens niet?
Nee hoor...ik ben de baas en bijten schoppen of dreigen is direct ingrijpen en dat zou bij mij niet op de zachte manier gaan!

Het is niet zo dat ie het zou mogen, die van mij had het ook en kreeg ook wel eens een 39 op zn reet, maar ik kan wel uitleggen waarom ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:55

Aerdenhout, ik vind dat soort adviezen altijd erg gevaarlijk. Wij kunnen vanaf een com. niet zien wat de oorzaak is. Slaan is niet altijd de oplossing, vaker niet dan wel...

Dus nu gaat TS naar stal, doet iets helemaal fout, paard bijt en na 15 sec (wat veeel te lang is want een paard herinnert zich dat niet) krijgt hij een knal, wedden dat dat paard volgende keer NOG sneller trapt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:00

aerdenhout1 schreef:
Nou een flinke optater is echt wel op z'n plaats hoor! Is ie nu helemaal besodemietert!
Als hij weer braaf is moet je natuurlijk niet vergeten te belonen, dus niet boos blijven!
Ik begrijp alleen niet dat hij dat zo ineens doet. Ben jij de enige die met hem omgaat of is er pas iemand bij die nu ook werkt met hem?
En hoe word hij behandelt op stal is daar soms net een nieuwe stalhulp bij gekomen?

Helemaal mee eens!!!!!

Van mij had die pown 3 flinke trappen onder de buik gehad tenzij die mij na de eerste al respect laat zien.
Deze pown denkt gewoon de mens te kunnen domineren......kom op zeg.....dat kan niet hoor.
Ik ben niet zo van het slaan en schoppen maar in dit geval...........echt wel.

Misschien moet je even met iemand dit samen gaan doen om de pown te laten zien respect te hebben voor de mens.
En dat kan op een hele rustige geweldloze manier aangeleerd worden.
Maar je hebt er dan wel iemand bij nodig die weet hoe dat moet

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 15:27

@ Aerdenhout: Nee, hij wordt alleen door mij bereden en verzorgd. Er is ook geen nieuwe stalhulp ofzo.. Hij wordt s'ochtends gevoerd, buiten gezet en s'avonds weer gevoerd en binnengezet door de staleigenaresse, die is heel vriendelijk voor dieren, maar als ie zoiets dergelijks bij haar flikt als ze hem uit de wei haalt ofzo, kan ie wel een flinke schop van dr verwachten (waar ik haar geen ongelijk in geef!).

@ Millanka: Ik denk persoonlijk niet dat de oorzaak pijn is, het was altijd al wel een beetje zijn karakter, ook bij zijn vorige eigenaren deed hij dit al wel, maar ik merk gewoon dat het steeds erger wordt. En als hij dan miss pijn zou hebben (rug, wervels..) dan zou ik dit met rijden toch ook wel merken? En in de wei poets ik hem niet, maar hij haalt wel uit als hij vindt dat je te dicht in de buurt komt en hij heeft nog geen zin om naar stal te gaan.. Maar even controleren is nooit verkeerd :D .

@ Joolien: Als ik hem op de wasplaats zet doet hij precies hetzelfde.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:15

Ik zou 'm toch even laten nakijken of ie echt geen pijn heeft.

En anders is het heel makkelijk, geef 'm op z'n donder als ie zo doet.
Mijn paard heeft ook een keer naar mij geschopt, want ik kwam z'n stal in. Heb 'm toch mooi een flinke schop terug gegeven, is hij gek! :\

Ook een keer met hoeven krabben, gewoon even kijken of ie dat mocht, ipv z'n voet netjes optillen, er meteen mee schoppen. Heb 'm daar ok meteen flink voor op z'n kop gegeven, gezien hij gewoon gericht trapte. Hij heeft sindsdien nooit meer gericht getrapt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:20

idd eerst het hele riedeltje ,heeft ie pijn? ligt t zdel goed? maar ook issie helemaal mal? en ga ik met aerdenhout mee

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:21

een tik geven zou ook mijn reactie zijn.
Maar een paard weet hoe hij je kan kleineren.
Probeer je even wat groter op te stellen. hoofd omhoog, handen in je zij en straal zelfvertrouwen uit.
Ik persoonlijk denk dat hij door heeft dat als hij jou een shop verkoopt of jou bijt dat jij dan iets onzekerder wordt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:20

Ik weet niet of zo'n pony wel goed is voor een jong meisje als jij.

Zo'n dier moet heel consequent behandeld worden. Een tik is in mijn ogen niet genoeg, hij had van mij een pak slaag gekregen. Trappen en happen naar de baas? Dacht het niet!
Ik heb zelf zo'n paard gehad, een hele dominante alpha merrie, dat zijn geen dieren voor kinderen.:n

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:59

Bedankt voor de tips iedereen!
@nadita: Ik heb deze pony al 2 jaar en ik heb genoeg ervaring om met dit soort paarden om te gaan, hij doet het trouwens ook gewoon naar volwassenen daar geeft ie niks om. Hij heeft mn vader ook al een keer geraakt in de wei (niet helemaal raak hoor! wel een flinke blauwe plek). Dus zelf vind ik het niet zo'n probleem dat ik 13 ben hahah.

Robinio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:49

Hallo, ik ben echt zeer verbaasd over dit stukje. Deze pony heeft jarenlang bij ons op stal gestaan en heeft nog nooit gebeten of getrapt.
Zowel in de wei als op stal kon je altijd alles met hem doen. Ik hoop dat je het probleem kunt vinden want Wicked is een hele vriendelijke en lieve pony!

PePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:10

Vaak is het ook een stuk respect. Ga eens wat meer grondwerk met je pony doen, dat kan je helpen in de balans tussen jou en je pony. Vaak is dit gedrag er niet zomaar en heeft je pony of pijn of totaal geen respect voor jou. Dit kun je oplossen met oefeningen zodat je pony gaat inzien dat samenwerken met jou leuk is.